Reklama

Edukacyjna misja NBP

Niedziela Ogólnopolska 46/2009, str. 31

Archiwum NBP

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Truizmem wydaje się stwierdzenie, że istnieje silny związek między edukacją ekonomiczną a rozwojem gospodarczym. Jednak mimo transformacji ustrojowej, rewolucyjnych zmian w naszej gospodarce, stan wiedzy i świadomości ekonomicznej Polaków jest minimalny. Niewiele wiemy o instytucjach ekonomicznych i nie mamy praktycznych umiejętności korzystania z instrumentów finansowych. Przypomnijmy, według danych Komisji Europejskiej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równości Szans, 56 proc. Polaków nie ma konta w banku, 60 proc. nie ma rachunku w banku, 73 proc. nie ma dostępu do kredytu. Nasza wiedza ekonomiczna, a raczej jej brak, powoduje, że sami wykluczamy się z rynku. Uważamy, że poradzimy sobie bez usług bankowych, a nasza domowa skarbonka - skarpeta wystarczy do codziennego życia. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że korzystanie z gotówki przy regulowaniu choćby domowych zobowiązań płatniczych, typu gaz, światło czy czynsz, jest droższe od podobnych usług, które oferują nam instytucje finansowe.
Edukacji ekonomicznej Polaków poświęcona była konferencja zorganizowana przez Narodowy Bank Polski 29 października. O edukacji ekonomicznej Polaków wypowiadali się przedstawiciele nauki, szkolnictwa, polityki, Kościoła i mediów. Wszyscy zgodnie podkreślali wagę instrumentów finansowych w prawidłowym gospodarowaniu budżetem rodzinnym, finansami organizacji publicznych i niepublicznych. Dzielono się doświadczeniami z już wprowadzanych systemów kształcenia ekonomicznego w różnych grupach wiekowych: szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych i wyższych, a także kształcenia w zakresie studiów podyplomowych. Podkreślano rolę edukacji ekonomicznej opiniotwórczych grup społecznych: nauczycieli, dziennikarzy, liderów związkowych i osób zaufania publicznego (np. szkolenia dla księży i osób zarządzających parafiami). Wiele z tych programów finansował lub współfinansował Narodowy Bank Polski, który strategię edukacji ekonomicznej wskazuje jako jeden z celów i misję NBP.
- Nakłady na edukację to nie wydatki, lecz inwestycje - mówił w czasie konferencji prezes NBP Sławomir Skrzypek, przytaczając środki, jakie bank przeznacza na cele edukacyjne. I tak w latach 2005-2007 wynosiły one od 10 do 12 mln zł, w roku 2010 wzrosną do 34 mln zł. Bank centralny jest dziś głównym promotorem i donatorem edukacji ekonomicznej. Józef Ruszar, dyrektor Departamentu Edukacji i Wydawnictw, przytoczył statystyki działań edukacyjnych NBP, z których wynika, że objętych nimi zostało około miliona uczniów szkół ponadgimnazjalnych i pół miliona gimnazjalistów. Bank oferuje szkolenia, finansuje dodatki edukacyjne do gazet i studia podyplomowe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważanie do Słowa Bożego: życie ukryte w Bogu pozostaje nienaruszone

2025-11-25 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

pl.wikipedia.org

1. czytanie (Dn 5, 1-6. 13-14. 16-17. 23-28)
CZYTAJ DALEJ

Ziobro o orzeczeniu TSUE: Lewactwo rozkrada nam Unię Europejską!

2025-11-25 15:23

[ TEMATY ]

TSUE

Zbigniew Ziobro

orzeczenie

lewactwo

rozkrada

Unię Europejską

www.gov.pl

Zbigniew Ziobro, minister sprawiedliwości w latach 2015-2023

Zbigniew Ziobro, minister sprawiedliwości
w latach 2015-2023

Lewica już rozpoczęła kampanię na rzecz wykorzystania dzisiejszego orzeczenia TSUE do legalizacji związków jednopłciowych w Polsce. Posłowie prawej strony mówią, że Trybunał orzekł nielegalnie i ostrzegają, że tracimy autonomię w sprawach aksjologicznych i obyczajowych.

Skrajnie lewicowa minister edukacji Barbara Nowacka podkreśliła we wpisie w serwisie X, że wyrok stwierdza, że Polska powinna uznawać tzw. "małżeństwa jednopłciowe" zawarte za granicą.
CZYTAJ DALEJ

Sympozjum „Zbawienie w krainie późnej nowożytności”

2025-11-25 20:20

Biuro Prasowe AK

Na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w dniach 24-25 listopada odbyło się interdyscyplinarne sympozjum międzynarodowe z okazji Roku Jubileuszowego „Zbawienie w krainie późnej nowożytności”.

Pierwszy wykład „1968. Trzy antropologie” wygłosił abp Marek Jędraszewski. Rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, otwierając konferencję, wyraził nadzieję, że pomoże ona wypracować „taki sposób myślenia i taki sposób mówienia o zbawieniu, by ukazać się nie tylko jako centralny element chrześcijaństwa, lecz także jako najważniejszą sprawę każdego człowieka”. – Niech nadzieja płynąca z predestynacji do zbawienia każdej i każdego z nas ożywi dzisiejszą dyskusję, abyśmy we wzajemnym dialogu, w słuchaniu odnaleźli odpowiedzi na nieustannie nurtujące nas pytania – życzył ks. prof. Robert Tyrała.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję