Reklama

Rodzina

Specjalista radzi

Zrozumieć dziecko z autyzmem

Na początek ważna informacja: autyzm nie jest chorobą.

Niedziela Ogólnopolska 27/2021, str. 56

[ TEMATY ]

autyzm

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym o podłożu genetycznym, z którym dziecko przychodzi na świat i które zostaje na całe życie. Dla celów diagnozy zagrożenia autyzmem ważne jest zaobserwowanie, czy dziecko prawidłowo się rozwija w zakresie komunikacji z otoczeniem. Mam na uwadze rozwój mowy, a w przypadku gdy mowa jest opóźniona – czy dziecko próbuje kompensować brak języka mówionego komunikacją niewerbalną, np. gestami lub mimiką, czy ma z nami dobry kontakt wzrokowy, czy reaguje na swoje imię.

W najwcześniejszym dzieciństwie najważniejsi dla dziecka są: mama, tata i rodzeństwo – trzeba obserwować, czy dziecku zależy na kontakcie z tymi osobami. Dzieci ze spektrum autyzmu boją się nowych miejsc, lubią schematy i rutynę, powtarzające się czynności. Jakakolwiek zmiana – nawet miejsca krzesła przy stole czy kubeczka – wywołuje silną reakcję w postaci krzyku, płaczu, złości lub panicznego strachu. Rodzice często sygnalizują, że dzieci specyficznie reagują na bodźce zewnętrzne, np. dźwięki, światło, zapachy itd.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pewne cechy stają się bardziej widoczne, kiedy dziecko idzie do przedszkola i nie potrafi nawiązać relacji, nie chce się bawić z rówieśnikami, izoluje się. Pamiętajmy, że nietypowe zachowania mogą wynikać z różnych przyczyn, chodzi więc o to, żeby nie wpadać w panikę, ale obserwować dziecko, a jeżeli coś nas zaniepokoi – zwrócić się do specjalisty. Ważne jest, by diagnoza była jak najszybsza i rzetelnie postawiona.

Obecnie dysponujemy wieloma testami, które pozwalają potwierdzić bądź wykluczyć nieprawidłowości wczesnodziecięce. Diagnoza: „To jest autyzm”, jest trudnym momentem dla rodziny. Dziś jednak jest lepiej niż w latach 90., kiedy to w Polsce dopiero powstawały pierwsze fundacje pomocowe i kształcili się pierwsi terapeuci. Rodzice dzieci ze spektrum autyzmu mogą teraz korzystać z różnych form pomocy, terapii i rehabilitacji.

Reklama

Spektrum zaburzeń autyzmu jest bardzo szerokie, co oznacza, że chociaż Kasia, Pawełek i Marysia mają stwierdzony autyzm, to dotknięte są tym zaburzeniem w różnym stopniu i mogą mieć różne objawy. Znaczną część dzieci z autyzmem cechuje trudne zachowanie i w związku z tym mają one trudne dzieciństwo.

Czasami funkcjonuje fałszywy stereotyp osoby autystycznej jako wybitnej osobowości, laureata Nagrody Nobla. Prawda jest bardziej skomplikowana: część dzieci dzięki terapii funkcjonuje dobrze, kończy studia, podejmuje pracę, ale część komunikuje się alternatywnie, nie radzi sobie z samoobsługą. Na początku trzeba oswoić rodziców z tematem autyzmu, przekonać ich, że nie wystarczy przeczytanie książki na ten temat czy przestudiowanie forów internetowych, ale konieczna jest stała współpraca z profesjonalistą.

Nawet jeżeli zaangażujemy zespół najlepszych terapeutów, to bez współdziałania środowiska rodzinnego nie ma szans na sukces terapeutyczny. Wynika to z faktu, że dzieci z autyzmem uczą się nowych czynności bądź zachowań przez ogromną liczbę powtórzeń. Zadaniem terapeuty jest m.in. naprowadzanie rodziców na drogę różnych sposobów skutecznej pracy z dzieckiem, pomoc w odreagowaniu napięcia emocjonalnego i zaakceptowaniu sytuacji dziecka. Osobiście zawsze staram się pozyskać rodziców do współpracy, nauczyć ich, jak w trakcie codziennego życia uczyć dziecko autystyczne umiejętności, które są mu niezbędne. Nie ukrywam też, że wymaga to wielu lat pracy.

Najważniejsze jest to, by rodzice zaakceptowali dziecko i jego zaburzenie. Kolejny krok to szukanie terapeuty, do którego będą mieli zaufanie, który będzie pracował metodami uznanymi w świecie. Ważną sprawą jest, by rodzice i całe środowisko rodzinne uczestniczyło w procesie terapeutycznym oraz by te oddziaływania były adekwatne do możliwości dziecka. O sukcesie w terapii autyzmu możemy mówić wtedy, kiedy osiągniemy maksimum potencjału dziecka, z jak najmniejszymi skutkami negatywnymi dla jego rodzeństwa i rodziców.

Notowała: Anna Wyszyńska

2021-06-29 13:49

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak wspierać osoby ze spektrum autyzmu?

[ TEMATY ]

Częstochowa

spotkanie

autyzm

Organizatorzy

W Specjalnym Ośrodku Wychowawczym „Dom dla Chłopców” w Częstochowie odbyła się kolejna konferencja naukowa dotycząca autyzmu. Tym razem zastanawiano się i dyskutowano bardzo praktycznie – jak wspierać codzienność osób ze spektrum autyzmu. Organizatorami wydarzenia, które odbyło się 27 września 2019 r. była Fundacja Primo Diagnosis oraz SOW „Dom dla Chłopców”.

Otwierając konferencję i witając licznie zgromadzonych gości i uczestników organizator s. Małgorzata Pintele – dyrektor SOW „Dom dla Chłopców” podkreśliła potrzebę takich spotkań wynikającą z szybkiego wzrostu liczby chłopców ze spektrum autyzmu w Ośrodku, a tym samym konieczność dostosowania opieki i warunków do ich potrzeb rozwojowych.

CZYTAJ DALEJ

Andrzej Bobola uprosił mi uzdrowienie

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Nawet najnowocześniejsze terapie medyczne, rodem z filmów sci-fi, mogą zawieść. Tak było w przypadku Idy Kopeckiej z Krynicy.

U czterdziestodwuletniej kobiety niespodziewanie pojawiły się potworne bóle, promieniujące na całe ciało. Nawet nadrobniejszy dotyk był dla niej niczym cios wymierzony przez zawodowego boksera, a każdy, nawet najmniejszy wysiłek fizyczny przysparzał zmęczenia, jakby wspinała się na Mount Blanc.

CZYTAJ DALEJ

Czy możliwa jest niechrześcijańska Europa? – Wykład Mistrzowski prof. Weilera

2024-05-16 07:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Już po raz 3. z inicjatywny kard. Grzegorza Rysia w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi został zorganizowany Wykład Mistrzowski. O wygłoszenie wykładu "Czy możliwa jest niechrześcijańska Europa?" został poproszony prof. Joseph Halevi Horowitz Weiler.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję