Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Muzyka z kościele

Organy, gospel, Vivaldi

Tegoroczne Polickie Dni Muzyki odbywały się pod honorowym patronatem metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi, a ich program był bogatszy niż w latach ubiegłych i niezwykle urozmaicony

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Inauguracja imprezy 19 października miała miejsce jak zwykle w kościele pw. św. Kazimierza. Sprawujący kierownictwo artystyczne „Dni” Paweł Osuchowski powitał organizatorów, sponsorów, gości z Niemiec i wszystkich słuchaczy, po czym burmistrz Polic Władysław Diakun w krótkim przemówieniu oficjalnie otworzył imprezę. Bohaterem inaugurującego koncertu był wybitny organista, profesor krakowskiej Akademii Muzycznej Andrzej Białko, który swą sztukę wykonawczą zaprezentował w ośmiopunktowym programie rozpoczętym słynną Toccata d-moll Bacha, po której nastąpiły utwory Francka, Liszta, Surzyńskiego, Vierne’a, Widora, Boveta i Merkela. Niezawodna technika gry, interesująca rejestracja wykorzystująca dyspozycję 55-głosowego instrumentu produkcji szwajcarskiego organmistrza Metzlera, trafne uchwycenie stylu poszczególnych pozycji programu cechowały występ artysty. Kapitalnym pomysłem była jego wizualizacja - projekcja obrazu na ścianie absydy pozwalała słuchaczom obserwować grę solisty na trzech manuałach i na pedale, widzieć jego twarz pełną skupienia i pogody, a także instrument - nie tylko zewnętrzny prospekt, lecz również „wnętrze” organów. W ostatniej pozycji programu - Sonacie organowej Merkela na cztery ręce (i cztery nogi) - do mistrza dołączył się jego syn Michał Białko. Wypełniający ławy świątyni liczni słuchacze długotrwałym aplauzem dziękowali artystom, w odpowiedzi na co Andrzej Białko zdecydował się bisować.

Zupełnie odmienny charakter miał sobotni koncert w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP zatytułowany „Radość przez śpiew”. Tytuł był adekwatny do typu koncertu wypełnionego radosnym śpiewem zespołu „Rainbow Gospel Chor” z Neheim w Westfalii (Niemcy). 26-osobowy chór mieszany wykonał kilkanaście utworów gospelowych w różnych opracowaniach, w tym także oryginalną XIX-wieczną kompozycję Sarah Adams i Edwarda Bickerstetha „Nearer my got to thee” (która jest śpiewana w naszych kościołach „Być bliżej Ciebie chcę”). Wykonaniem dyrygował od keyboardu Albert Göken, w niektórych pozycjach towarzyszyła także gra saksofonisty, zaś zespół momentami ilustrował gestem treści śpiewanych pieśni. W programie wokalnym pojawiły się także dwa swego rodzaju „przerywniki” instrumentalne - występ pięcioosobowego zespołu „Sounds Good” grającego na różnego rodzaju bębnach i innych instrumentach perkusyjnych. W wykonywaniu kilku ostatnich pozycji programu chóralnego wziął też udział Policki Chór Kameralny „Postscriptum” pod dyrekcją Marzeny Więch, który świetnie dostosował się do stylu pełnego swobodnej radości śpiewu niemieckich gości. Szkoda tylko, że brak sprawnego nagłośnienia utrudniał nieraz zrozumienie niewątpliwie interesujących zapowiedzi poszczególnych punktów programu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wieczór sobotni wypełnił występ Miki Urbaniak w programie „Follow You” w Miejskim Ośrodku Kultury w Policach, zaś w niedzielne południe w kościele pw. św. Kazimierza sprawowana był Msza św. z oprawą muzyczną realizowaną przez zespoły biorące udział w Polickich Dniach Muzyki.

Ostatnią odsłoną imprezy w niedzielne popołudnie 21 października stanowił „Koncert Narodów” w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP. Wystąpili: Orkiestra Fundacji Akademia Muzyki Dawnej (Famd.pl), Barocktrompeten Ensemble Berlin, Chór Collegium Mariorum ZUT w Szczecinie oraz soliści Joanna Tylkowska - sopran, Adrianna Bujak-Cyran - sopran, Łukasz Dulewicz - kontratenor. Koncert poświęcony w całości twórczości Antonia Vivaldiego - czołowego obok Bacha i Haendla kompozytora epoki baroku - rozpoczęto Concerto grosso d-moll, po którym nastąpił motet „In furore iustissimae irae” z udziałem dwóch wymienionych śpiewaczek. Główną pozycją programu była Gloria D-dur - rodzaj 12-częściowej kantaty z udziałem wszystkich wykonawców koncertu pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego. Wysoki kunszt artystyczny dał się zauważyć w śpiewie solistów w duecie sopranowym i w dwóch ariach altowych wykonywanych przez kontratenora, a także w śpiewie chóru i w grze orkiestry solidnie przygotowywanych i nienagannie zaprezentowanych. Całość zrobił wielkie wrażenie na licznie zgromadzonych słuchaczach, którzy gorąco przyjęli tę wspaniałą muzykę. Na zakończenie burmistrz Władysław Diakun podziękował wszystkim, którzy się przyczynili do sprawnego przebiegu Polickich Dni Muzyki, po czym ogłosił oficjalnie zakończenie imprezy, zaś Paweł Osuchowski zaprosił słuchaczy na spotkanie w przyszłym roku.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Buskie uczty melomana

Festiwal im. Krystyny Jamroz dobrze zadomowił się w naszym regionie, ma także swoich fanów w całej Polsce. Tradycyjnie muzyka festiwalowa gości nie tylko w buskich salach koncertowych, ale i w najpiękniejszych, posiadających dobrą akustykę kościołach okolic Ponidzia, a także w sanatoriach, w pałacu i w synagodze. Pełne kościoły, zasłuchani ludzie, oklaski - tak wyglądał trwający od 29 czerwca do 6 lipca XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju. Buski festiwal to wydarzenie gromadzące polskich i zagranicznych muzyków, dyrygentów i śpiewaków. W programie znalazły się koncerty symfoniczne, kameralne, recitale, muzyka sakralna, gale operowe, operetkowe, oratoria i koncerty z muzyką lżejszego gatunku.
CZYTAJ DALEJ

Zmarła Elżbieta Penderecka

2025-10-31 19:59

[ TEMATY ]

zmarła

Penderecka

Adobe Stock

Zmarła Elżbieta Penderecka, żona sławnego kompozytora, prezeska Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, który zajmuje się organizacją Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie - poinformował PAP w piątek Andrzej Giza ze Stowarzyszenia im. Beethovena.

„W dniu dzisiejszym odeszła nagle Elżbieta Penderecka, mecenas kultury, promująca w Polsce i na całym świecie muzykę oraz wspierająca kariery młodych artystów. Była pomysłodawczynią i organizatorką wielu ważnych wydarzeń artystycznych i festiwali, spośród których najbardziej znanym jest Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Jej kulturotwórcza działalność zyskiwała szerokie uznanie w kraju i za granicą, czego dowodem są liczne przyznane jej odznaczenia. Przez ponad 50 lat stała u boku Krzysztofa Pendereckiego, zapewniając kompozytorowi ognisko domowe i warunki do pracy twórczej oraz towarzysząc mu w licznych podróżach, podczas których zawsze angażowała się w rozpowszechnianie kultury polskiej” – napisał Giza w komunikacie przesłanym PAP.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: Nie lękajmy się być świętymi w codzienności

2025-11-01 15:02

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

cmentarz Raków

Dzień Wszystkich Świętych

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

– To wiara przyprowadziła nas dzisiaj na cmentarz. Ona, będąc więzią osobistego spotkania z Bogiem, daje nam nadzieję uczestnictwa w życiu Boga na wieczność – powiedział w homilii abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, który przewodniczył 1 listopada, w uroczystość Wszystkich Świętych Mszy św. w kaplicy Zaśnięcia św. Józefa na częstochowskim cmentarzu Raków oraz procesji.

– Wiara każe nam kroczyć drogą Jezusowych błogosławieństw, które są Jego autoportretem. Na tych drogach kroczyli święci zapatrzeni w Chrystusa poprzez codzienne zmaganie o prawdę i świętość – podkreślił abp Depo.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję