Reklama

Komentarze

Odpusty na Rok Wiary

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rok Wiary jest dla chrześcijan czasem szczególnej łaski. Rok ten ma przyczynić się „do nawrócenia na nowo do Pana Jezusa i odkrycia wiary, aby wszyscy członkowie Kościoła stali się wiarygodnymi i radosnymi świadkami zmartwychwstałego Pana w dzisiejszym świecie” (Nota Kongregacji Nauki Wiary z 6 stycznia 2012 r.). Aby umożliwić wiernym jak najobfitsze korzystanie z daru Miłosierdzia Bożego, Penitencjaria Apostolska dekretem z 14 września 2012 r. ogłosiła warunki uzyskiwania odpustów w Roku Wiary. 17 października Dekret w sprawie odpustów w Roku Wiary archidiecezji lubelskiej podpisał abp Stanisław Budzik i wicekanclerz ks. Krzysztof Podstawka.

Reklama

Zgodnie z dekretem odpust zupełny, czyli „darowanie przez Boga kary doczesnej za grzechy, które zostały odpuszczone co do winy”, mogą zyskać wierni, którzy w Roku Wiary, czyli do 24 listopada 2013 r., spełnią określone warunki. Pierwszym z nich jest „udział w co najmniej trzech konferencjach misji świętych lub co najmniej trzech wykładach na temat dokumentów II Soboru Watykańskiego i Katechizmu Kościoła Katolickiego, w jakimkolwiek kościele lub stosownym miejscu (np. na uniwersytecie)”. Odpust zupełny można zyskać za każdym razem, „gdy odbędzie się pielgrzymkę do jednej z bazylik papieskich, katakumb chrześcijańskich, kościoła katedralnego lub do innego miejsca świętego, wskazanego przez Ordynariusza”. Pielgrzymując do wybranych miejsc, należy wziąć udział w nabożeństwie lub odmówić tam modlitwę, kończąc ją modlitwą „Ojcze nasz”, Wyznaniem Wiary, wezwaniem do Matki Bożej lub świętych. „Dla zbawiennego pożytku wiernych” powierzonych pasterskiej trosce biskupa lubelskiego, abp Stanisław Budzik wyznaczył następujące kościoły w archidiecezji lubelskiej: bazylika pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Chełmie, bazylika pw. św. Anny w Lubartowie, bazylika pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika w Lublinie (Ojcowie Dominikanie), bazylika pw. św. Wojciecha Biskupa Męczennika w Wąwolnicy, kościół pw. świętych Jana Chrzciciela i Bartłomieja Apostoła w Kazimierzu Dolnym, kościół pw. św. Franciszka Ksawerego w Krasnymstawie, kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kraśniku, kościół pw. św. Mikołaja w Lublinie, kościół pw. Matki Bożej Fatimskiej w Lublinie, kościół pw. św. Stanisława w Piotrawinie oraz kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Puławach. Ponadto odpust zupełny można uzyskać w dniach wyznaczonych przez Ordynariusza. Są to uroczystości i święta kościelne: Narodzenia Pańskiego, Objawienia Pańskiego, Chrztu Pańskiego, Zwiastowania Pańskiego, Zmartwychwstania Pańskiego, Wniebowstąpienia Pańskiego, Zesłania Ducha Świętego, Trójcy Świętej, Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny oraz Chrystusa Króla Wszechświata (zakończenie Roku Wiary). By zyskać odpust, w tych dniach należy uczestniczyć w uroczystej Eucharystii lub Liturgii Godzin, dodając Wyznanie Wiary. Dniami odpustu są również wszystkie pierwsze piątki miesiąca oraz dni Triduum Sacrum; dotyczy to każdego kościoła parafialnego. Kolejną możliwość zyskania odpustu daje pobożne nawiedzenie miejsca swojego chrztu, połączone z odnowieniem przyrzeczenia chrzcielnego według dowolnej, zatwierdzonej formuły.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odpust zupełny mogą uzyskać także osoby, które z poważnych przyczyn nie mogą spełnić wyżej wymienionych warunków (np. mniszki klauzurowe, osoby chore, starsi czy więźniowie), jeśli będą jednoczyć się duchowo, np. podczas transmisji telewizyjnych lub radiowych uroczystości Roku Wiary pod przewodnictwem Ojca Świętego lub biskupa diecezjalnego i odmówią „Ojcze nasz”, Credo oraz inne modlitwy odpowiadające celom Roku Wiary, ofiarowując jednocześnie swoje cierpienia i trudności.

* * *

Wśród licznych propozycji związanych z przeżywaniem Roku Wiary warto zwrócić uwagę na cykle katechez, jakie w pierwsze niedziele miesiąca odbywają się w dwóch lubelskich parafiach: pw. Świętego Krzyża (ul. Pogodna) oraz pw. św. Michała Archanioła (ul. Fabryczna), a także na wieczory ewangelizacyjne młodzieży (najbliższy 21 listopada w kościele pw. Wieczerzy Pańskiej w Lublinie). Ponadto w najbliższy czwartek, 15 listopada, w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbędzie się konferencja naukowa pt. „Wiara owocująca miłosierdziem”. Spotkanie rozpocznie Msza św. w kościele akademickim pod przewodnictwem abp. Stanisława Budzika (godz. 15.00), po niej w auli Stefana kard. Wyszyńskiego zaplanowano wykłady: „Głoszenie słowem żywego Pana Jezusa” (ks. Piotr Pawlukiewicz), „Papieska inicjatywa Roku Wiary” (ks. Dariusz Dziadosz), „Św. Faustyna wzorcem czynienia miłosierdzia” (Ewa Czaczkowska) oraz prezentację stowarzyszeń niosących pomoc potrzebującym - „znaków wyobraźni miłosierdzia w Lublinie”

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Kościele uczymy się wierzyć

Niedziela świdnicka 44/2012, str. 5

[ TEMATY ]

Rok Wiary

wiara

PAWEŁ WYSOKI

Wiara prowadzi do Chrystusa

Wiara prowadzi do Chrystusa
Powstawanie w nas wiary i jej uczenie się jest związane ze Słowem Bożym, które jest głoszone we wspólnocie Kościoła. To słowo pochodzące od Boga możemy w sposób wolny albo przyjąć, zaakceptować i wypełniać, albo też możemy nim pogardzić i je odrzucić. Jeśli przyjmujemy je bez zastrzeżeń, to stajemy się wierzący, rodzi się w nas wiara. Wiara oznacza akceptację tego, co mówi Bóg, uznanie tego za prawdę, za życiową wartość. Jednakże w wierze ma miejsce nie tylko wolitywna akceptacja Bożego Słowa, ale także w akcie zawierzenia wyrażany nasze zaufanie do Pana Boga, w wyniku czego rodzi się między nami a Bogiem wewnętrzna przyjaźń, wewnętrzna bliskość. To, w co wierzymy, treść wiary, dopełnia się zaufaniem i miłością do tego, komu wierzymy, kogo kochamy. Krótko mówiąc, wiara otwiera nas od wewnątrz na Pana Boga, wzmacnia do Niego zaufanie i dziecięcą miłość, i przechodzi po prostu w modlitwę. Papież Benedykt XVI zainaugurował 11 października w Kościele Rok Wiary. W homilii powiedział, że w Roku Wiary Kościół jako całość, a w nim jego pasterze muszą tak jak Chrystus wyruszyć w drogę, aby wyprowadzić ludzi z pustyni ku przestrzeni życia przyjaźni z Synem Bożym, ku Temu, który daje nam życie, który uwalnia nas od pesymizmu, który pozwala nam odkryć sens naszego istnienia w świecie. Papież szuka przeróżnych sposobów, by przyprowadzić ludzi do Pana Boga, by ludzie zrozumieli, że tam, gdzie jest Bóg, tam jest przyszłość. A oto Europa wyzwala się dziś od Boga. Nie milkną hasła: „żyjmy tak, jakby Boga nie było”; „my sobie bez Boga poradzimy”. A co nas uczy najnowsza historia? Świat bez Boga staje się straszny. W świecie bez Boga zagrożony jest człowiek. Życie. Uczy nas, że wrogowie Pana Boga stają się najczęściej również wrogami człowieka. Dlatego Papież, idąc śladem swego wielkiego Poprzednika, pokazuje, jak ważny jest dla człowieka Bóg, jak ważne jest budowanie życia ludzkiego indywidualnego i społecznego na Jego Słowie. Rok Wiary winien nam pomóc rozbudzić radość wiary i entuzjazm z jej przekazywania, ale wiary nie byle jakiej, ale wiary, w której jest oddanie się Bogu, w której jest nasze dostosowywanie się do woli Bożej, a nie dostosowywanie Boga do naszych życiowych zachcianek, przyjemności. Ma to być wiara, która kształtuje nasze życie. W kontekście ostatnich wydarzeń i dyskusji, trzeba nam się także odnieść do mediów, w tym także do mediów katolickich. Otóż, ważnym obowiązkiem wynikającym z naszej wiary i naszej troski o Kościół, a także troski naród i państwo, jest dzisiaj obrona wolności słowa, obrona wolnych mediów. Wolne media są podstawą demokracji. Pierwszorzędnym zadaniem mediów nie jest obrona interesów mocodawców, obrona partii, która rządzi, ale przekaz prawdziwych informacji i kontrola rządu. Naród ma prawo do prawdy. Prawda i wolność właściwie rozumiana jest podstawą zdrowej demokracji. Jako ludzie wierzący domagamy się w mediach przekazu Bożego Słowa. Ponieważ ten przekaz ma miejsce w mediach katolickich, dlatego jest tak ogromna mobilizacja znacznej części naszego narodu w obronie Telewizji Trwam i Radia Maryja. Od wielu miesięcy obserwujemy, jak usiłuje się na wszelkie sposoby ograniczyć, a nawet z czasem i zniszczyć te media. Nam, katolikom, nie może być ta sprawa obojętna. Jest to postulat naszej wiary, miłości do Pana Boga i do Kościoła, miłości do prawdy. Chcemy obecności Boga, Jego Słowa, Ewangelii Chrystusa w mediach.
CZYTAJ DALEJ

Jasnogórski opłatek z wizerunkiem Matki Bożej i wieżą klasztoru

2025-12-24 18:58

[ TEMATY ]

Jasna Góra

opłatek

BP Jasnej Góry

Na Jasnej Górze od pokoleń wypiekany jest jasnogórski opłatek, dla wiernych będący oznaką więzi z tym miejscem. Wypiekany jest na starych matrycach z wizerunkiem Matki Bożej i wieżą jasnogórską.

Jak podało w środę biuro prasowe Jasnej Góry, historia tamtejszego opłatka została w tym roku przypomniana na specjalnej tablicy przez jasnogórskiego dekoratora br. Dawida Respondka, który z zespołem przygotował tegoroczne bożonarodzeniowe szopki i wystrój sanktuarium.
CZYTAJ DALEJ

Ks. prof. Józef Naumowicz: Boże Narodzenie i koniec świata, czyli jak Bóg przychodzi do nas

2025-12-24 23:00

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

ks. Józef Naumowicz

ks. prof. Józef Naumowicz

Adobe Stock

Czym była pełnia czasu, w której urodził się Jezus? Czy powtórne przyjście Chrystusa, czyli paruzja, również odbędzie się w jakiejś „pełni”? Ojcowie Kościoła mówili aż o czterech przyjściach Boga - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Józef Naumowicz, patrolog, autor znanych książek o Bożym Narodzeniu.

Czym są wspomniane cztery przyjścia Boga? Ks. prof. Naumowicz wyjaśnia: pierwsze to obecność Boga w świecie od momentu stworzenia. Drugie to wydarzenia w Betlejem, kiedy pojawił się On na świecie jako bezradne, bezbronne dziecko. Czwarte przyjście to paruzja, gdy Chrystus objawi się w pełni i chwale, gdy jasno zobaczymy, czym jest Boża obecność. Między drugim a czwartym przyjściem jest jednak „medius adventus”, czyli „przychodzenie środkowe”. Jezus przychodzi do nas teraz: w swoim słowie, w sakramentach, w miłości. Słowo „adwent” oznacza bowiem nie tyle oczekiwanie, ile właśnie przychodzenie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję