Reklama

Niedziela Sandomierska

Droga neokatechumenalna

Niedziela sandomierska 39/2012

[ TEMATY ]

wspólnota

KS. ADAM STACHOWICZ

Na spotkaniu Ruchów i Stowarzyszeń w Sandomierzu

Na spotkaniu Ruchów i Stowarzyszeń w Sandomierzu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Droga Neokatechumenalna nie jest ruchem czy stowarzyszeniem, lecz narzędziem w łonie parafii, by na nowo przywieść do wiary ludzi, którzy ją porzucili. Wspólnoty neokatechumenalne są częścią parafii, a nie jakiegoś oddzielnego stowarzyszenia w Kościele. Katechiści, którzy prowadzą wspólnotę, czynią to jako posługę wobec parafii. Neokatechumenat realizowany jest w małych wspólnotach w oparciu o trzy filary: Słowo Boże, Liturgię i Wspólnotę.

Głos Kościoła

Reklama

Paweł VI podczas spotkania z Neokatechumenatem w 1974 r. powiedział: „Jakąż radość i jaką nadzieję daje nam wasza obecność i wasza działalność! Przeżywanie i rozwijanie tego przebudzenia jest tym, co nazywacie formą katechumenatu pochrzcielnego, który będzie mógł odnowić w dzisiejszych wspólnotach chrześcijańskich te oznaki dojrzałości i pogłębienia, które w Kościele pierwotnym osiągano w okresie przygotowania do chrztu”.
Jan Paweł II pisał: „Uznaję Drogę Neokatechumenalną jako itinerarium formacji katolickiej ważnej dla społeczeństwa i czasów dzisiejszych”.
Natomiast Benedykt XVI w 2006 r. mówił: „Wasze działanie apostolskie dąży do umiejscowienia się w sercu Kościoła, w całkowitej zgodności z jego dyrektywami i w jedności z Kościołami partykularnymi, w których będziecie działać, doceniając w pełni bogactwo charyzmatów, jakie Bóg wzbudził przez inicjatorów Drogi”. W 2011 r. dodawał: „Od ponad 40 lat Droga Neokatechumenalna pomaga ożywić i umocnić wtajemniczenie chrześcijańskie w diecezjach i parafiach, promując stopniowe i radykalne odkrycie bogactwa chrztu, pomagając zakosztować życie Boże, które Pan zapoczątkował poprzez swoje Wcielenie, poprzez przyjście między nas, poprzez narodzenie się jako jeden z nas”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Powstanie i rozwój

Droga Neokatechumenalna zapoczątkowana została w latach 60. XX wieku na ubogich przedmieściach Madrytu przez Kiko Argüello i Carmen Hernández. Papieska Rada do Spraw Świeckich 11 maja 2008, w Uroczystość Zesłania Ducha Świętego, definitywnie zatwierdziła statuty Wspólnoty. Wzorem wspólnoty neokatechumenalnej jest święta Rodzina z Nazaretu.

Tworzenie wspólnoty

Proces tworzenia nowej wspólnoty zostaje zapoczątkowany poprzez uczestnictwo jej przyszłych członków w katechezach początkowych. Członkowie wspólnot spotykają się raz w tygodniu na Liturgii Słowa, na niedzielnej Eucharystii (przeważnie w sobotni wieczór) oraz co 4-6 tygodnie na Liturgii Pokutnej i konwiwencji. Uczestnikom Drogi chodzi o rzeczywiste odkrycie Słowa Bożego i praktyczną realizację odnowy liturgicznej, wprowadzanej przez Sobór Watykański II. Chodzi o drogę nawrócenia, poprzez którą odkryć można bogactwo chrztu. Będący na Drodze zanim spotkają się na niej wspólnie, wcześniej przeżywają spotkania modlitewne w gronie rodzinnym. Dlatego liturgia, w której uczestniczymy jest żywa. Wszyscy uczestnicy są zaangażowani, autentycznie przeżywając Słowo Boże, które słyszą oraz starają się wprowadzić ducha wiary w swoje środowiska - mówi ks. Augustyn Łyko, posługujący we wspólnocie sandomierskiej.

W diecezji sandomierskiej

Do Polski Droga dotarła dzięki o. Alfredowi Cholewińskiemu jezuicie, który w 1975 r. w Lublinie zainicjował pierwszą wspólnotę.
W diecezji sandomierskiej Drogę tworzy 21 wspólnot istniejących w 11 parafiach. Troskę nad poszczególnymi wspólnotami roztaczają duszpasterze diecezjalni i zakonni; prezbiterzy, który wspomagają w formacji i są kierownikami duchowymi danej wspólnoty. Stałym delegatem Biskupa Sandomierskiego do spraw Neokatechumenatu dla naszej diecezji jest ks. Marian Wiącek.
Wspólnoty działają: w Ostrowcu Świętokrzyskim w parafiach Miłosierdzia Bożego (3 wspólnoty), Matki Bożej Saletyńskiej (3 wspólnoty), św. Stanisława Biskupa u Ojców Sercanów; św. Józefa w Sandomierzu; w Stalowej Woli w parafiach Matki Bożej Królowej Polski oraz Zwiastowania Pańskiego u Ojców Kapucynów (4 wspólnoty); w Tarnobrzegu w parafiach: Matki Bożej Nieustającej Pomocy (4 wspólnoty), Chrystusa Króla oraz Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny u Ojców Dominikanów; w Nowej Dębie u Matki Bożej Królowej Polski oraz w Koprzywnicy w parafii św. Floriana.
Wspólnota widoczna jest podczas dorocznego spotkania ruchów i stowarzyszeń katolickich organizowanego w Sandomierzu. Członkowie Drogi niosą ze sobą ogromny transparent z napisem „Neokatechumenat diecezja sandomierska” wokół którego się gromadzą.
Wśród owoców Drogi z terenu naszej diecezji wzbudził Bóg powołania. Dla Kościoła pracuje już 2 księży i jedna siostra zakonna a do kapłaństwa przygotowuje się 4 seminarzystów w seminariach Redemptoris Mater.

Słowo Pasterza

W początkach września z uczestnikami Drogi Neokatechumenalnej z terenu naszej diecezji spotkał się w tarnobrzeskiej hali MOSiR-u bp Krzysztof Nitkiewicz. Spotkanie wypełnione było modlitwą i śpiewem, ale przede wszystkim świadectwami osób znajdujących się na Drodze. Budujące były świadectwa małżeństw i rodzin o wzajemnej miłości. Mówiący z wielkim zaangażowaniem podkreślali obecność i działanie Boga w ich życiu. Podczas nabożeństwa Słowa Bożego odczytano fragment Ewangelii, po której Ksiądz Biskup mówił do przybyłych: - Słuchając dzisiejszych świadectw cieszyłem się waszym entuzjazmem i żywą wiarą. One budują Kościół i pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość. Jestem za to wdzięczny Siostrom i Braciom z Drogi Neokatechumenalnej. Trzeba jednak uważać, żeby nie przypisywać sobie żadnych zasług, żeby nie ufać bezgranicznie własnym siłom. To, co dokonało się w waszych sercach, dokonało się mocą Chrystusa i cała nasza przyszłość zależy do tego, czy złożymy w Nim naszą nadzieję.
- Takie spotkanie i słowo Pasterza umacnia i mobilizuje, a jednocześnie utwierdza nas w tym, że idziemy po właściwej Drodze - mówiła Katarzyna, jedna z uczestniczek spotkania. Po wspólnej modlitwie, śpiewie uwielbienia i błogosławieństwie Księdza Biskupa, spotkanie zakończyła agapa.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W charyzmacie św. Ojca Pio

Niedziela warszawska 39/2021, str. IV

[ TEMATY ]

O. Pio

wspólnota

Archiwum Wspólnoty

Spotkanie Grupy św. Ojca Pio w braterskiej wspólnocie

Spotkanie Grupy św. Ojca Pio w braterskiej wspólnocie

Modlitwa, formacja oraz budowanie braterskiej wspólnoty w oparciu o wzór życia i modlitwy świętego z Pietrelciny. Właśnie na tej drodze duchowy testament św. Ojca Pio realizuje grupa wiernych z parafii Matki Bożej Anielskiej na Wierzbnie.

Już od trzynastu lat, każdego 23. dnia miesiąca spotykają się na Mszy św. o godz. 18.30. Bezpośrednio po Eucharystii, w świątyni przy Modzelewskiego 98A, zaczyna się adoracja Najświętszego Sakramentu. Biorą w niej udział członkowie Grupy św. Ojca Pio założonej przez o. Gerarda Kołatka, franciszkanina, a także wiernych spoza parafii.
CZYTAJ DALEJ

Twój syn jest… wyleczony!

Niedziela Ogólnopolska 49/2024, str. 71

[ TEMATY ]

Św. Juan Diego

Miguel Cabrera, Domena publiczna

Prawie 500 lat temu na terenie dzisiejszego Meksyku miał miejsce jeden z największych cudów maryjnych w dziejach. Jego świadkiem był skromny Indianin.

Objawienie się Niepokalanej Dziewicy prostaczkowi – Indianinowi Juanowi Diego zmieniło oblicze całego kontynentu. Potomkowie Azteków i inni rdzenni mieszkańcy Ameryki Łacińskiej do tej pory niechętnie podchodzili do wiary hiszpańskich kolonizatorów, ale pod wpływem objawień oraz wymowy obrazu – cudownego wizerunku Niepokalanej Dziewicy z Guadalupe masowo zaczęli przyjmować chrześcijaństwo. Zapoczątkowało to ewangelizację tej części świata, która z powodu gorliwości wiary tamtejszych katolików jest obecnie nadzieją całego Kościoła. Natychmiast po śmierci Juana Diego – zmarł 30 maja 1548 r. – zaczął się szerzyć jego kult, czego przejawem było m.in. wzniesienie kościoła poświęconego Matce Bożej w jego rodzinnej miejscowości – Cuautitlán. Nie brakowało jednak osób, które powątpiewały w historyczność Juana Diego, dlatego też proces wyniesienia go na ołtarze przebiegał powolnie. Dopiero 6 maja 1990 r. papież Jan Paweł II beatyfikował indiańskiego wizjonera. W tym samym roku, za sprawą spektakularnego cudu, Juan Diego przypomniał o sobie.
CZYTAJ DALEJ

Odwaga wyciągniętych rąk

2025-11-18 17:34

[ TEMATY ]

Wrocław

Magdalena Lewandowska

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie Odwaga wyciągniętych rąk, nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

– Odwaga do ryzykownego gestu pojednania w 1965 roku zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha – mówią polscy i niemieccy biskupi.

W 60. rocznicę Orędzia Pojednania Eucharystii w katedrze wrocławskiej przewodniczył abp Tadeusz Wojda, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, a koncelebrowali ją biskupi i kardynałowie z Polski i Niemiec wraz z Nuncjuszem Apostolskim abp. Antonio Filipazzi. Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia. Podkreślają w nim, że listy wymienione między biskupami Polski i Niemiec w 1965 roku były punktem zwrotnym nie tylko dla Kościoła, ale także dla relacji między narodami. „Gotowość Polskiego Episkopatu do wyjścia w 1965 r. myślą poza głębokie historyczne rany i lęki była w najlepszym tego słowa znaczeniu rewolucyjna i otworzyła nowe perspektywy. Pamiętne słowa „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” były wyrazem prorockiego rozeznania, które odrzucało zgodę na sytuację naznaczoną strachem, krzywdą i przemocą. Odwaga do tego ryzykownego gestu pojednania zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha. Chrystus zaprasza wszystkich, którzy za Nim idą, niezależnie od przynależności narodowej, do przebaczenia i miłości nieprzyjaciół” – czytamy w dokumencie. Biskupi zwracają uwagę, że mimo iż na drodze pojednania polsko-niemieckiego udało się osiągnąć wiele, znacznie więcej niż ludzie mogli sobie wyobrazić w 1945 r., historyczne krzywdy nadal wpływają na naszą teraźniejszość. – „Prośba o przebaczenie nie oznacza, że niemieckie zbrodnie, wojna przeciwko Polsce, holokaust i wszystkie skutki panowania narodowych socjalistów mogą zostać zapomniane. Również wysiedlenie najpierw Polaków, a następnie Niemców z ich ojczyzny nie mogą popaść w zapomnienie. To właśnie ze wspólnej pamięci może wyrastać siła pojednania i odwaga do budowania bardziej pokojowej przyszłości w Europie – przekonują hierarchowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję