Reklama

Niedziela Częstochowska

W seminarium odbył się panel ekumeniczny

Sens ekumenizmu, kult świętych w Kościele, działania ewangelizacyjne, charyzmaty i rozeznanie powołania – to tylko niektóre z tematów, które podjęli uczestnicy panelu ekumenicznego, który odbył się wieczorem 19 stycznia w Wyższym Międzydiecezjalnym Seminarium Duchownym w Częstochowie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku spotkania ks. prał. Ryszard Selejdak, rektor seminarium wyraził nadzieję, że panel przyczyni się do przybliżenia problematyki dotyczącej dialogu ekumenicznego.

Za papieżem Franciszkiem podkreślił, że „szczególne znaczenie na drodze do pełnej jedności należy przypisać dialogowi miłości, który ostatecznie można sprowadzić do praktycznego wymiaru ekumenizmu”. Przypomniał również za św. Tomaszem z Akwinu, że „dzieła miłości względem bliźniego są doskonałym zewnętrznym wyrazem wewnętrznej łaski Ducha. Jeżeli chodzi o zewnętrzne działanie, miłość jest największą ze wszystkich cnót”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Panel poprowadził ks. dr Jarosław Grabowski, redaktor naczelny Tygodnika Katolickiego „Niedziela” i kierownik Referatu Dialogu ekumenicznego, międzyreligijnego, z niewierzącymi Kurii Metropolitalnej w Częstochowie.

Po co spotykamy się na panelu dyskusyjnym w WMSD w Częstochowie w Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan? – zapytał ks. Grabowski. – Po to, aby się lepiej poznać, po to, aby ze sobą rozmawiać, po to, aby przypomnieć sobie o naszej współodpowiedzialności za jedność chrześcijan, po to, aby uczynić kolejny krok w stawaniu się braćmi, podzielonymi co prawda, ale zawsze braćmi w Chrystusowej wierze – zaznaczył.

Karol Porwich/Niedziela

Reklama

– Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za odnowienie jedności uczniów Chrystusa. Droga do jedności to także odnowa Kościoła i odnowa sposobów praktykowania wiary w życiu. Tak jak praktykujemy wiarę – my wyznawcy niepodzielonego Chrystusa – tak samo praktykujemy ekumenię – podkreślił.

– Zaproszenie do seminarium naszych braci z bratnich Kościołów chrześcijańskich to nie jest jakiś grzecznościowy gest czy jedynie wyraz gościnności. spotykamy się by praktykować ekumenizm, bo my wierzymy w jedność chrześcijan, bo dla nas jedność nie jest utopią. Jedność budujemy dzisiaj nie tyle łatwiej, co inaczej – kontynuował.

W panelu wzięli udział duchowni różnych Kościołów chrześcijańskich: ks. bryg. Adam Glajcar – proboszcz ewangelickiej parafii Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie, kapelan krajowy strażaków wyznania ewangelickiego oraz ks. Krzysztof Michałek-Góral, proboszcz parafii Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Kleszczowie oraz wykładowcy, moderatorzy seminarium i seminarzyści.

Odpowiadając na pytanie o sens ekumenizmu ks. Krzysztof Michałek-Góral podkreślił, że sam już od 30 lat uczestniczy w dziele ekumenii. – Dobrze się dzieje, że spotykamy się, bo były dziesiątki lat, kiedy nie spotykaliśmy się, a nawet straszyliśmy się sobą. O wielu rzeczach, które nas dzielą możemy porozmawiać i wytłumaczyć je sobie – podkreślił ks. Michałek-Góral.

Karol Porwich/Niedziela

– Ekumenia ciągnie się od zarania chrześcijaństwa. To, co nas łączy to Chrystus. Dzisiaj ekumenia rodzi się na dole, wśród wiernych, a nie tylko na górze, wśród hierarchii – dodał ks. Adam Glajcar.

Reklama

Duchowni odpowiedzieli również na pytania o kult świętych i o to, czy Kalwin i Luter są wspominani w ich Kościołach w liturgii. – Oba nasze Kościoły nie mają świętych w takim rozumieniu jak u katolików. Oczywiście ze świętych uznanych w Kościele katolickim należy brać przykład. Również korzystamy obficie z nauki reformatorów, ale nie kierujemy do nich modlitewnych westchnień. W teologii naszych Kościołów nie ma czegoś takiego – odpowiedział duchowny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego.

– W homiliach często wspominamy nauczanie Lutra, ale ja osobiście również cytuję Jana Pawła II jako wzór bogobojnego życia – dodał duchowny luterański.

Zapytani o realna możliwość całorocznej współpracy obaj duchowni podkreślili, że tydzień ekumeniczny jest „zaczynem do całorocznego działania”. – Pracujemy obecnie nad wspólnymi spotkaniami biblijnymi – podkreślił ks. Glajcar.

Z kolei ks. Krzysztof Michałek-Góral zaznaczył, że „ekumenizm – jak to określił – piśmienny jest całoroczny, ale trzeba, żeby też całoroczny był ekumenizm praktyczny. Stąd pomysł biblijnych spotkań”. – Nic nie zastąpi spotkań twarzą w twarz – dodał. Obaj duchowni wskazali na znaczenie Biblii ekumenicznej w realizacji dialogu ekumenicznego.

Uczestniczy panelu zmierzyli się również z problemem malejącej liczby wiernych w Kościołach. – Każda parafia jest inna i każda ma inne oczekiwania, ale podejmujemy różne działania ewangelizacyjne, jak Festiwal Sola Musica oraz studia biblijne dla wiernych – podkreślił ks. Glajcar.

– W Zelowie organizujemy święto ewangelizacyjne. Trzeba inwestować w ludzi – dodał ks. Michałek-Góral. – Organizujemy również kursy biblijne dla dzieci i wieczory biblijne. Jednak bardzo wiele zależy od rodziców – dodał.

Reklama

Podczas panelu podjęty został temat obecności rożnych tradycji duchowości w Kościołach. – Trzeba zauważyć, że ewangelicyzm reformowany jest taki trochę surowy, począwszy od wystroju kościoła aż po liturgię. Zasadniczo w Kościele Ewangelicko-Reformowanym są dwa nurty: szwajcarski i ten wywodzący się od Braci Czeskich – opowiedział ks. Michałek-Góral.

Z kolei duchowny luterański zaznaczył, że w tradycji luterański są dwa ruchy: ortodoksyjny i pietystyczny. – Tradycje związane są z miejscem i diecezjami. Luteranizm jest wszędzie trochę inny – wyjaśnił ks. Glajcar.

Na pytanie o duchowość charyzmatyczną duchowny z Kościoła Ewangelicko-Reformowanego odpowiedział, że w ich Kościele nie ma nurtów głęboko charyzmatycznych, co nie oznacza, że nie ma charyzmatów. – Trzeba uchylić drzwi do serca dla Ducha Świętego – dodał.

– Duchowość charyzmatyczna jest bardziej obecna w ruchu pietystycznym w naszym Kościele. Przed wszystkim jednak ważna jest opieka duszpasterska nad daną grupą – dopowiedział duchowny luterański.

Mówiąc o rozeznaniu powołania ks. Krzysztof Michałek-Góral podkreślił, że w życiu młodego człowieka musi być taki moment, który jest trąceniem palcem przez Pana Boga. – Wierz i kochaj ludzi, to jest właściwa recepta na realizację powołania kapłańskiego – dodał ks. Michałek-Góral.

Reklama

Duchowni zostali zapytani o rozumienie słów motta tygodnia ekumenicznego: „Będziesz miłował Pana, swego Boga..., a swego bliźniego jak siebie samego” (Łk 10, 27). – Jestem zobligowany tę miłość przekazać dalej. Chrystus również pozostawił zdanie w Ewangelii, które często mnie oskarża: „Miłujcie nieprzyjaciół”. Ta miłość jest broszo trudna – mówił duchowny luterański. – Staram się kochać pomimo. Uczę się tego przez całe życie. Chrześcijańska miłość jest piękna, ale tez nie jest łatwa. Chciałbym w życiu postępować jak ewangeliczny Samarytanin – dodał duchowny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego.

Spotkanie zakończyło się wspólną modlitwą „Ojcze nasz”.

W ramach tygodnia ekumenicznego w archidiecezji częstochowskiej w sobotę 20 stycznia o godz. 17.30 odbędzie się spotkanie modlitewne w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie.

Na zakończenie tygodnia będzie Msza św. o jedność chrześcijan w kościele rektorackim Najświętszego Imienia Maryi w Częstochowie 25 stycznia o godz. 18. Eucharystii będzie przewodniczył i homilię wygłosi abp Wacław Depo, metropolita częstochowski.

Działalność ekumeniczna w archidiecezji częstochowskiej skierowana jest głównie do Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej, która jest częścią międzynarodowego ruchu ekumenicznego. W Częstochowie znajduje się parafia prawosławna ze świątynią Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej, której od 2021 r., po śmierci niezapomnianego i wieloletniego proboszcza ks. mitrata Mirosława Drabiuka, przewodzi nowy proboszcz ks. Marcin Bielawski. Jest również ewangelicko-augsburska parafia Wniebowstąpienia Pańskiego, której proboszczem od 2011 r. jest ks. Adam Glajcar, krajowy ewangelicki kapelan strażaków, a także parafia polskokatolicka Matki Bożej Królowej Apostołów, z duszpasterzem ks. Szczepanem Rycharskim. W Gniazdowie k. Koziegłów znajduje się starokatolicka parafia mariawitów, istniejąca od 1906 r. Natomiast w Kleszczowie mieści się parafia ewangelicko-reformowana, której proboszczem jest ks. Krzysztof Michałek-Góral.

2024-01-20 09:43

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W seminarium odbył się panel ekumeniczny

Istota ekumenizmu, o jaką jedność chrześcijanie modlą się, co dalej z ekumenizmem – to tylko niektóre z tematów, które podjęli uczestnicy panelu ekumenicznego, który odbył się wieczorem 17 stycznia w Wyższym Międzydiecezjalnym Seminarium Duchownym w Częstochowie.

Panel odbył się nt. „Jedność w różnorodności wyznań”.
CZYTAJ DALEJ

Św. Elżbieta Węgierska - patronka dzieł miłosierdzia

[ TEMATY ]

św. Elżbieta Węgierska

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Elżbieta z Turyngii (XIII wiek) posługuje wśród chorych (obraz tablicowy z XV wieku)

Św. Elżbieta z Turyngii (XIII wiek) posługuje wśród chorych
(obraz tablicowy z XV wieku)

17 listopada Kościół wspomina św. Elżbietę Węgierską, patronkę dzieł miłosierdzia oraz bractw, stowarzyszeń i wielu zgromadzeń zakonnych. Jest świętą dwóch narodów: węgierskiego i niemieckiego.

Elżbieta urodziła się 7 lipca 1207 r. na zamku Sárospatak na Węgrzech. Jej ojcem był król węgierski Andrzej II, a matką Gertruda von Andechts-Meranien, siostra św. Jadwigi Śląskiej. Ze strony ojca Elżbieta była potomkinią węgierskiej rodziny panującej Arpadów, a ze strony matki - Meranów. Dziewczynka otrzymała staranne wychowanie na zamku Wartburg (koło Eisenach), gdzie przebywała od czwartego roku życia, gdyż była narzeczoną starszego od niej o siedem lat przyszłego landgrafa Ludwika IV. Ich ślub odbył się w 1221 r. Mała księżniczka została przywieziona na Wartburg z honorami należnymi jej królewskiej godności. Mieszkańców Turyngii dziwił kosztowny posag i dokładnie notowali skarby: złote i srebrne puchary, dzbany, naszyjniki, diademy, pierścienie i łańcuchy, brokaty i baldachimy. Elżbieta wiozła w posagu nawet wannę ze szczerego srebra. Małżeństwo młodej córki królewskiej stało się swego rodzaju politycznym środkiem, mającym pogłębić i wzmocnić związki między oboma krajami. Elżbieta prowadziła zawsze ascetyczny tryb życia pod kierunkiem franciszkanina Rüdigera, a następnie Konrada z Marburga. Rozwijając działalność charytatywną założyła szpital w pobliżu zamku Wartburg, a w późniejszym okresie również w Marburgu (szpital św. Franciszka z Asyżu). Konrad z Marburga pisał do papieża Grzegorza IX o swojej penitentce, że dwa razy dziennie, rano i wieczorem, osobiście odwiedzała swoich chorych, troszcząc się szczególnie o najbardziej odrażających, poprawiała im posłanie i karmiła. Życie wewnętrzne Elżbiety było pełną realizacją ewangelicznej miłości Boga i człowieka. Wytrwałość czerpała we Mszy św., na modlitwie była niezmiernie skupiona. Wiele pracowała nad cnotą pokory, zwalczając odruchy dumy, stosowała ostrą ascezę pokuty.
CZYTAJ DALEJ

Papież wzywa do ochrony godności bezbronnych i małoletnich

2025-11-17 16:15

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV podczas audiencji na Placu św. Piotra

Leon XIV podczas audiencji na Placu św. Piotra

W każdej ludzkiej twarzy, nawet gdy jest naznaczona trudem czy cierpieniem, odbija się dobroć Stwórcy, światło, którego żadna ciemność nie jest w stanie zgasić - napisał Leon XIV do uczestników spotkania dotyczącego budowania wspólnot chroniących godność osoby. Spotkanie organizuje Papieska Komisja ds. Ochrony Małoletnich.

Pozdrawiając przedstawicieli różnych konferencji zakonnych oraz licznych instytutów życia konsekrowanego, apostolskiego i kontemplacyjnego, Papież napisał, że bardzo bliskie jest mu zagadnienie, w jaki sposób budować wspólnoty, w których godność każdej osoby, szczególnie nieletnich i najbardziej bezbronnych, jest chroniona i promowana.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję