Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Audycja biblijna: dosłowny, moralny i alegoryczny sens tekstu o Emaus

O sensie wyrazowym, moralnym oraz alegorycznym tekstu o uczniach idących do Emaus (Łk 24, 13-35) mówi bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Biblista, kontynuując temat oddziaływania tekstu biblijnego na konkretnego czytelnika, zwraca uwagę na to, że opisywany proces zależy od wielu uwarunkowań. Proponuje jednocześnie prześledzenie wpływu tego samego tekstu na kogoś, kto szuka zrozumienia go w sensie dosłownym, następnie na kogoś, kto specjalnie szuka w nim wskazań odnośnie do postępowania, naśladowania. „Wreszcie, kiedy ktoś szuka w nim innego sensu, ponaddosłownego, kiedy traktuje ów tekst z Ewangelii jako alegoryczne przedstawienie innej rzeczywistości” – zapowiada biskup.

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikipedia.org.

W drodze do Emaus, Robert Zünd, 1877

W drodze do Emaus, Robert Zünd, 1877

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po precyzyjnym opisaniu dosłownego sensu ewangelicznej relacji o uczniach uciekających z Jerozolimy i spotykających na swej drodze nieznajomego, w którym podczas wieczerzy w Emaus rozpoznają Jezusa, duchowny ukazuje drugi sens tej opowieści – ponadczasowy, niosący wskazania dla osób przeżywających kryzys wiary, kryzys sensu życia.

Hierarcha wskazuje, że rozwiązanie takiego kryzysu jest możliwe przez wiarę. „Trudne, niezrozumiałe i bolesne doświadczenia stanowią jakąś część odwiecznego planu Boga. Ewangelia pokazuje, jak ważne jest środowisko, w którym uczeń Jezusa szuka zrozumienia tego, co wydaje się trudne czy bezsensowne, ale także, w kim szuka oparcia w chwilach zwątpienia. Jeszcze ważniejsze jest zapewnienie zawarte w tej Ewangelii – że Tym pierwszym, który wyciąga jednak rękę do zagubionego, wątpiącego, a nawet do skłaniającego się do porzucenia wiary jest Bóg. Przecież to Jezus zbliża się do uczniów idących do Emaus, pomimo tego, że opuszczają oni Jerozolimę i wspólnotę gromadzącą się wokół Apostołów. W rozmowie z Nim ujawniają swoje rozczarowanie i poczucie bezsensu” – kontynuuje i zauważa, że opowieść o spotkaniu ze Zmartwychwstałym przypomina, że kluczem do zrozumienia naszego życia i Bożych zamiarów jest Objawienie Boże – „Pismo Święte przekazywane i interpretowane w Kościele”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Zagubienie dwóch uczniów dowodzi, że można mieć Pismo Święte, ale czytać je selektywnie albo nie dostrzegać w nim tych treści odnoszących się do naszego życia” – dodaje.

Zdaniem biskupa, spotkanie w drodze do Emaus wskazuje także na ważne prawidłowości rządzące osobistymi kryzysami. „Dobrze przeżyte dają wzrost, bez burzenia tego, co niedoskonałe, wcześniejsze lub czasami fałszywe” – podkreśla i zachęca, by w tym fragmencie spróbować szukać odpowiedzi na to, w jaki sposób konfrontujemy się z sytuacjami kryzysowymi.

Gdzie szukamy punktu oparcia w sytuacji, gdy coś istotnego dla wiary zostaje zakwestionowane? Czy powracamy do fundamentów, do tego, co jest pewne, do wspólnoty proroków posyłanych przez Boga? Czy staramy się o dobrą analizę sytuacji? Czy szukamy, trwamy, a także podtrzymujemy więź, zatrzymujemy się przy tym, co przynosi dobry owoc, wzrost, nadzieję, wyjaśnienie?” – pyta.

W odniesieniu do trzeciego sensu analizowanego tekstu biskup stwierdza, że można go odczytać jako alegoryczne przedstawienie zachęty do owocnego udziału w Eucharystii. „Gdy tak go potraktujemy, okaże się, że wiele elementów tego opowiadania dobrze pasuje do zasad przeżywania przez nas Eucharystii” – zaznacza.

Reklama

Liturgia słowa podaje porcję słowa Bożego przeznaczoną na dany dzień. Niekiedy tekst biblijny zdaje się być dla nas obcy, niezrozumiały, nie pasujący do naszej sytuacji. Innym razem znajdujemy w nim wyjaśnienie, odpowiedź czy pocieszenie, wobec tego, co przeżywamy. Zawsze trzeba być otwartym, jak owych dwóch uczniów, na przyjęcie słowa, którego mogliśmy dotąd nie uwzględnić w naszym patrzeniu na życie. Może dopiero po pewnym czasie przyznamy, jak owi dwaj uczniowie, że z trudem przyjmujemy to wszystko, co mówili prorocy. Nieraz musimy przyznać, że jesteśmy nierozumnego i ociężałego serca” – stwierdza hierarcha i wyjaśnia, że podczas Eucharystii „zbliżamy się jak dwaj uczniowie do stołu, przy którym Gospodarzem i dającym chleb jest sam Jezus”.


Podcast można posłuchać również tutaj:  https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel


https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-doslowny-moralny-i-alegoryczny-sens-tekstu-o-emaus/


2023-04-26 12:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Audycja biblijna: przypowieść o synu marnotrawnym

[ TEMATY ]

syn marnotrawny

podcast

Commons.wikimedia.org

Powrót syna marnotrawnego, Szkoła neapolitańska, ok. 1664

Powrót syna marnotrawnego, Szkoła neapolitańska, ok. 1664

Przypowieść o synu marnotrawnym – o ojcu i dwóch synach – jej sensie i przesłaniu, stanowi przedmiot analizy biskupa Romana Pindla w najnowszym odcinku podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Hierarcha przygląda się fragmentowi Ewangelii św. Łukasza (Łk 15,11-32) i zauważa, że każdy tekst wymaga odpowiedniego klucza, polegającego na określeniu jego rodzaju literackiego i właściwego sposobu interpretacji.

„Inaczej przecież podchodzi się do opowiadania, do zachowanej kroniki, poezji czy mitu” – stwierdza i proponuje użycie „takich porównań, zestawień i opowiadań, jakie używał Jezus w swoim nauczaniu”. „Przypowieść o ojcu i o dwóch synach, jak możemy też określić nasz tekst, stanowi barwne opowiadanie o wydarzeniach, które mogły mieć kiedyś miejsce. Jednak nawet gdyby ta przypowieść nie była oparta na faktach z życia jakiejś konkretnej rodziny, to jednak tak przedstawione w niej wydarzenia zawierają przesłanie, jakie jest zawarte w tym tekście i możliwe do ustalenia dzisiaj dla nas. Jest też tekstem natchnionym przede wszystkim przez Ducha Świętego” – dodaje.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: bł. Carlo Acutis jest wiarygodnym wzorem do naśladowania dla młodych ludzi

2025-07-23 13:04

[ TEMATY ]

bł. Carlo Acutis

Agata Kowalska

Carlo Acutis

Carlo Acutis

Na kilka tygodni przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, Watykan opublikował teologiczny tekst , który przedstawia młodego Włocha jako wiarygodny wzór do naśladowania dla nowego pokolenia wierzących. W komentarzu opublikowanym przez portal Vatican News, jezuita ks. Arturo Elberti, teolog i konsultant Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, wspomina o głębokim związku między jego zainteresowaniem technologiami, życiem codziennym i duchowością chrześcijańską. „Nie jest doktorem Kościoła, ale wiarygodnym świadkiem” - powiedział jezuita. Poprzez jego kanonizację Kościół nie chce uhonorować teologa, ale raczej pokazać, „że młodzi ludzie dzisiaj również mogą poważnie traktować przesłanie Ewangelii i konsekwentnie nią żyć”.

Ks. Elberti spotkał Carlo raz osobiście - w 2006 r. w jezuickim Kolegium Leona XIII w Mediolanie, gdzie ówczesny 15-latek został mu przedstawiony przez księdza jako „duchowo zaangażowany chłopak o pogodnym usposobieniu”. Wkrótce potem, w październiku tego samego roku, zmarł z powodu agresywnego nowotworu.
CZYTAJ DALEJ

Mazowieckie: Zarzut zabójstwa znajomego dla proboszcza z powiatu grójeckiego

2025-07-25 20:41

[ TEMATY ]

śmierć

Adobe Stock

60-letni proboszcz z gminy Tarczyn usłyszał zarzut zabójstwa 68-letniego znajomego, którego podpalone ciało znaleziono na drodze w powiecie grójeckim. Śledczy zamierzają jednak zmienić zarzut na zabójstwo ze szczególnym okrucieństwem – przekazała PAP prokuratura w Radomiu.

Ksiądz z parafii w Przypkach przyznał się do winy i wskazał motywy zabójstwa swojego znajomego – poinformowała PAP w piątek wieczorem rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Radomiu Aneta Góźdź.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję