Lato w Zakopanem mija wcześniej niż w Łodzi. Wprawdzie w końcu sierpnia (gdy trwa Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich) przyroda jest tu w pełnym rozkwicie, ale tylko patrzeć, jak Czerwone Wierchy przywdzieją odcień porastającej je, rudziejącej trawy, która nosi wdzięczną nazwę: sit skucina.
Festiwal zorganizowało Zakopane już po raz 53. Ośmiodniowy program zawierał nie tylko brawurowe – jak zwykle – występy zespołów góralskich z 11. krajów, ale i całą masę ważnych imprez towarzyszących (także dla dzieci).
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Festiwal jest szczytowym i urozmaiconym wykwitem tego, co składa się na kulturowy dorobek górali. Można się w nim łatwo „zakochać” i „uzależnić” na długie lata. Jego piękno i siła wynika z faktu, że w trud kształtowania rodzimej kultury zaangażowali się wszyscy, którym bliskie są tradycje i ideały wyznawane przez pokolenia ludzi gór. Nikt się tu nie marnuje, tak jak w wielkich miastach, gdzie dominuje egoizm i pyszałkowatość, i gdzie wartościowych twórców wyrzuca się na margines, jeśli nie są „swoi” czyli „nasi”. Pod Tatrami nie usłyszysz też ze sceny szkaradnych kpin z wiary i polskości. Nie zobaczysz rozanielonych tancerzy powielających w kółko te same gesty i przebieżki wokół beczących wokalistów. Tutaj na scenie występują fachowcy, profesjonaliści i choć są to bardzo często amatorzy, to poziom ich produkcji wskazuje od razu, że – aby na Podhalu dostać się na afisz – trzeba coś umieć, a nie tylko coś udawać i kultywować znajomości.
Profesjonalizm dotyczy zresztą całego miasta. U schyłku lata Zakopane jest jednym wielkim Festiwalem. Wieczorami zapełniają się po brzegi lokale, w co drugim przygrywa kapela, a turyści dośpiewują refreny. Nikt tu nie ryczy, ani nie zatacza się po Krupówkach. Miasto rozwija się niepowstrzymanie i harmonijnie, demonstrując szlachectwo, które zobowiązuje przybyszy.
Mam wiele miłych wspomnień związanych z pobytami na zakopiańskich Festiwalach Folkloru. Od końca lat 90. kilka razy (wraz z przyjacielem, Zbyszkiem Zabłotnym) relacjonowałem je dla „Dziennika Łódzkiego”. Technologia tego była taka, że po każdym koncercie pisałem recenzję (długopisem), a rano wysyłaliśmy ją faksem do redakcji. Maszynistka wklepywała tekst w komputer, a składacz umieszczał go w makiecie. „Dziennik” drukowano w nocy. Rano wysyłano egzemplarze kurierem do kilku naszych renomowanych kurortów (wydawca chciał, żeby „Dziennik” mogli kupić spędzający tam urlop łodzianie).
Reklama
Możecie sobie Państwo wyobrazić, co działo się w Biurze Festiwalowym, gdy (po dwóch dobach!) przynieśliśmy (kupiony w zakopiański kiosku!) „Dziennik” z omówieniem pierwszego dnia Festiwalu. Natychmiast zostaliśmy obwołani jego „gwiazdami” (przypomnę, że były to lata 90. i nowe technologie dopiero w mediach raczkowały). Otworem stanęły przed nami drzwi do imprez towarzyszących, ekskluzywnych bankietów i spotkań z prominentami (oczywiście na bieżąco przez nas relacjonowanych). Hej, łza się w oku… itd.
Mocną stroną Festiwalu jest błyskotliwa konferansjerka w wykonaniu miejscowych, którzy nie unikają figlarnych „zaczepek”, także pod adresem władz. Na przykład pan burmistrz, został w tym roku przywitany na koncercie słowami: „Witomy piyknie noskiego włodarza z małzonkom. Przyśli punktualnie, a przecie – jak wróble ćwierkajom – wcora mieli wielkom rodzinnom urocystość. Cyli ze poprawin nie było…” Nie muszę dodawać, że podobne „dowścipy” byłyby w Łodzi absolutnie nie na miejscu!
Jednak festiwalowy czas mija błyskawicznie i nagle trzeba z bólem wracać do domciu. O tym przemijaniu napisał „piyknom” i przejmującą piosenkę Andrzej Brandstatter, wybitny artysta, szef zespołu „Hawrań”: „Idom casy za casami hań ku mgłom / Co siy stało z tradycjami, kany som? / Przekozali nom zwyczaje, obycaje dziadkowie, / Cemuz ło nik nie zbacujom wnukowie…?”
Lecz tak nie będzie. Obserwując Festiwal, możemy mieć pewność, że w dzisiejszych, przyjaznych kulturze, warunkach dziadkowie będą na Podhalu nadal przekazywać obyczaje wnukom, a zaś wnukowie je „zbacujom” (zapamiętają). O czym przekonamy się za rok, na 54. Festiwalu.