Reklama

W trosce o zdrowe zasady

Niedziela Ogólnopolska 31/2006, str. 14

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Zbigniew Suchy: - W planowany temat naszej rozmowy wpisują się dramatyczne, a nawet tragiczne wydarzenia w skali światowej. W naszych rozmowach z ust Księdza Arcybiskupa często padało sformułowanie-postulat o konieczności sprawiedliwości społecznej zarówno w skali makro, jak i w obrębie małych ojczyzn. Dlatego prosiłbym o skomentowanie wydarzeń na Bliskim Wschodzie.

Reklama

Abp Józef Michalik: - Różnie można patrzeć na ten nabierający niebezpiecznych rozmiarów konflikt na Bliskim Wschodzie. Już przed 30 laty spotykani Libańczycy nosili w sobie wielki ból z powodu niszczenia ich kraju, noszącego wówczas miano kwitnącej Szwajcarii Bliskiego Wschodu, a główną winę przypisywali już wówczas nie tylko wojnie siedmiodniowej, nie tylko Izraelowi oraz potentatom światowym, ale Amerykanom. Uważali, że polityka amerykańska w relacji do Libanu była polityką bezradną i niesprawiedliwą, decydowały interesy, które zamazywały prawdę. I trwa to do dzisiaj. Kraj chrześcijańsko-muzułmański, który żył przez wieki w wewnętrznej zgodzie i wypracował całkiem poprawny modus vivendi, został działaniami wielkiego zagranicznego interesu zniszczony i zdeptany. Sądzę, że największa strata z punktu widzenia przyszłości Libanu polega na tym, że zatracono wzorzec współżycia między muzułmanami, czyli kulturą arabską, a kulturą zachodnią. Dzisiaj będzie łatwiej mnożyć mity głoszące, że to współżycie jest niemożliwe. Liban był życiowym przykładem, że to jest możliwe.

- Widzimy też, jak światowe rządy uciekają przed zabraniem głosu i decyzją uzdrowienia choroby u podstaw, u przyczyn konfliktu - jedynie Ojciec Święty Jan Paweł II przez całe lata swojego pontyfikatu mówił o Libanie. Narażał się wszystkim, którzy mieli interes w zniszczeniu Libanu. Wyliczono, że Papież wspominał o tym 120 razy przy różnych okazjach, głównie podczas modlitwy „Anioł Pański”...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- To jest wielki, bardzo czytelny problem: na terroryzm nie można odpowiadać terroryzmem. Trzeba jasno i z naciskiem powiedzieć, że uchwały międzynarodowe obowiązują jednakowo zarówno Arabów, jak i Żydów, i rozeznanie ogólnonarodowe powinno być rozeznaniem uczciwym, a nie stronniczym. Dzisiaj widzimy, jak ta polityka międzynarodowa schlebia sobie wzajemnie. Wszyscy z obłudnym zachwytem patrzą na trwający w Petersburgu szczyt, który niczego nie załatwił, a jest raczej zamazywaniem rzeczywistości i zacieraniem prawdy o wielkim cierpieniu ludzi na całym świecie, szczególnie w miejscach zbiegania się interesów wielkiej polityki i wielkiego biznesu. Dlatego sądzę, że brak konsekwencji w jednym punkcie mści się w innym, i leczenie problemu zawęża się do doraźnych działań, mamiących opinię publiczną.
W sposób chrześcijański ujął to doskonale Papież Benedykt XVI, prosząc o modlitwę za Liban, która sprawia, że w trudną rzeczywistość wkracza w sobie tylko właściwy sposób Pan Bóg, bo ludzie okazali się zakłamani i nieuczciwi.

- Wróćmy do spraw naszej Ojczyzny. Ostatnie wydarzenia na polskiej scenie politycznej zachwiały pewnym poczuciem bezpieczeństwa i ludziom popierającym szeroko rozumianą prawicę sprawiają wiele kłopotu. Oczekują oni, jak zdążyłem się zorientować, jakiegoś racjonalnego, uczciwego wyjaśnienia. Czy można prosić o kilka słów komentarza?

- W całej tej nie do końca oczywistej sytuacji, jaką była zmiana na stanowisku premiera, chciałem wyrazić moje uznanie dla pana Marcinkiewicza za czas pełnienia urzędu i styl, w jaki z tego urzędu odszedł. Wreszcie Polska ujrzała polityka, który pokazał kulturę polityczną na światowym poziomie. Na tym w dalszej perspektywie nie straci. Tego rodzaju styl i rezygnacja z ambicji własnych przyniesie efekt, o ile reformy wewnętrzne i zewnętrzne, które się zaczęły, będą nadal prowadzone uczciwie, w oparciu o właściwe podstawy aksjologiczne.
W dalszym ciągu stoję na stanowisku, że obowiązkiem moralnym Kościoła jest jakiś udział w polityce, ale nie w życiu partii politycznych, że np. można i trzeba komentować sprawy polityczne, ale unikać popierania lub zwalczania ugrupowań i działaczy partyjnych. Chyba że zaistniałaby sytuacja przekroczenia norm etycznych przez którąś z partii, wtedy do obowiązków ludzi sumienia, także ludzi Kościoła, należy zabierać głos. Jest to moje credo życiowe i pragnę mu pozostać wierny.
Zatem, odnosząc się w tym duchu do zaistniałych wydarzeń, uważam, że dwie partie, które wygrały wybory, miały obowiązek stworzyć koalicję. To była wola wyborców. Każdy kolejny dzień będzie coraz jaśniej ujawniał, kto jest bardziej winny temu, że taka koalicja nie powstała. Nie zamierzam wystawiać cenzurek, pragnę jedynie zauważyć, co zresztą jest od dawna widoczne, że przez wzajemne ataki następuje samozniszczenie prawicy. Każdy podział wśród ludzi jest nieszczęściem.
W wydarzenie zmiany premiera wpisuje się także opinia intelektualistów, którzy widzą, że atak na obecny rząd ma nieco szerszy i głębszy zasięg. Zastanawiające jest owo zjednoczenie opozycji z lewicą w budowaniu wspólnego frontu walki z obecnym rządem. W każdej demokracji potrzebna jest opozycja, pod warunkiem wszakże, że będzie to opozycja twórcza. Natomiast nikt mnie nie przekona, że obecna opozycja jest twórcza, w sytuacji, kiedy polski europoseł krytykuje i oskarża Polskę o grzechy niepopełnione, i podobnie czyni wobec prasy zagranicznej były prezydent RP! Nie może tak być, że wybraną demokratycznie partię albo głowę państwa oskarża się na różnych forach międzynarodowych o rzekomy nacjonalizm. Są to często słowa puste, wypowiedziane pod jakiś scenariusz, który nie ma nic wspólnego z Polską tradycją, istniejącą rzeczywistością i racją stanu. Psucie opinii polskiemu rządowi na Zachodzie, w gremiach Unii Europejskiej, jest psuciem opinii narodowi polskiemu. I chociażby na tym polega poważna nieuczciwość opozycji.
Gdy chodzi o samą zmianę rządu, uważam, że partia, która wygrała wybory, ma prawo do posunięć, które, jej zdaniem, są pomocne w efektywnym realizowaniu założeń, planów. Trzeba obserwować, jak to się powiedzie, ale też nie należy robić z tego jakiegoś wydarzenia o posmaku sensacyjnym. Proszę zauważyć, że stało się to, czego domagała się opozycja, że premierem powinien być lider zwycięskiej partii. Teraz, kiedy to się stało, zaczyna się podnosić dziwne larum.
Z drugiej strony ci, którzy krytykowali posunięcia i działania dotychczasowego premiera, nagle stanęli w szeregu piewców jego rządów. Coś tu nie gra. Ujawnia się w tym szumie, także medialnym, jakiś lęk, który po części można już nazwać, ale poczekajmy na kolejne tygodnie - ujawni się to jeszcze bardziej wyraziście.

- Bóg zapłać za rozmowę.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: rozpoczęło się zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich

2025-09-30 21:11

[ TEMATY ]

Kraków

Papieska Komisja ds. Ochrony Małoletnich

zebranie plenarne

Adobe Stock

Zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich odbywa się poza Rzymem

Zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich odbywa się poza Rzymem

Po raz pierwszy zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich odbywa się poza Rzymem. Na miejsce obrad wybrano Kraków. „To konkretny znak naszego pragnienia bycia z Wami w tej synodalnej drodze ochrony” – mówił abp Thibault Verny, przewodniczący Komisji, podczas Mszy św., otwierającej spotkanie.

Abp Thibault Verny zabrał głos na zakończenie Mszy św., której w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie przewodniczył metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski.
CZYTAJ DALEJ

Św. Hieronim - „princeps exegetarum”, czyli „książę egzegetów”

Niedziela warszawska 40/2003

„Księciem egzegetów” św. Hieronim został nazwany w jednym z dokumentów kościelnych (encyklika Benedykta XV, „Spiritus Paraclitus”). W tym samym dokumencie określa się św. Hieronima także mianem „męża szczególnie katolickiego”, „niezwykłego znawcy Bożego prawa”, „nauczyciela dobrych obyczajów”, „wielkiego doktora”, „świętego doktora” itp.

Św. Hieronim urodził się ok. roku 345, w miasteczku Strydonie położonym niedaleko dzisiejszej Lubliany, stolicy Słowenii. Pierwsze nauki pobierał w rodzinnym Strydonie, a na specjalistyczne studia z retoryki udał się do Rzymu, gdzie też, już jako dojrzewający młodzieniec, przyjął chrzest św., zrywając tym samym z nieco swobodniejszym stylem dotychczasowego życia. Następnie przez kilka lat był urzędnikiem państwowym w Trewirze, ważnym środowisku politycznym ówczesnego cesarstwa. Wrócił jednak niebawem w swoje rodzinne strony, dokładnie do Akwilei, gdzie wstąpił do tamtejszej wspólnoty kapłańskiej - choć sam jeszcze nie został kapłanem - którą kierował biskup Chromacjusz. Tam też usłyszał pewnego razu, co prawda we śnie tylko, bardzo bolesny dla niego zarzut, że ciągle jeszcze „bardziej niż chrześcijaninem jest cycermianem”, co stanowiło aluzję do nieustannego rozczytywania się w pismach autorów pogańskich, a zwłaszcza w traktatach retorycznych i mowach Cycerona. Wziąwszy sobie do serca ten bolesny wyrzut, udał się do pewnej pustelni na Bliski Wschód, dokładnie w okolice dzisiejszego Aleppo w Syrii. Tam właśnie postanowił zapoznać się dokładniej z Pismem Świętym i w tym celu rozpoczął mozolne, wiele razy porzucane i na nowo podejmowane, uczenie się języka hebrajskiego. Wtedy też, jak się wydaje, mając już lat ponad trzydzieści, przyjął święcenia kapłańskie. Ale już po kilku latach znalazł się w Konstantynopolu, gdzie miał okazję słuchać kazań Grzegorza z Nazjanzu i zapoznawać się dokładniej z pismami Orygenesa, którego wiele homilii przełożył z greki na łacinę. Na lata 380-385 przypada pobyt i bardzo ożywiona działalność Hieronima w Rzymie, gdzie prowadził coś w rodzaju duszpasterstwa środowisk inteligencko-twórczych, nawiązując przy tym bardzo serdeczne stosunki z ówczesnym papieżem Damazym, którego stał się nawet osobistym sekretarzem. To właśnie Damazy nie tylko zachęcał Hieronima do poświęcenia się całkowicie pracy nad Biblią, lecz formalnie nakazał mu poprawić starołacińskie tłumaczenie Biblii (Itala). Właśnie ze względu na tę zażyłość z papieżem ikonografia czasów późniejszych ukazuje tego uczonego męża z kapeluszem kardynalskim na głowie lub w ręku, co jest oczywistym anachronizmem, jako że godność kardynała pojawi się w Kościele dopiero około IX w. Po śmierci papieża Damazego Hieronim, uwikławszy się w różne spory z duchowieństwem rzymskim, był zmuszony opuścić Wieczne Miasto. Niektórzy bibliografowie świętego uważają, że u podstaw tych konfliktów znajdowały się niezrealizowane nadzieje Hieronima, że zostanie następcą papieża Damazego. Rzekomo rozczarowany i rozgoryczony Hieronim postanowił opuścić Rzym raz na zawsze. Udał się do Ziemi Świętej, dokładnie w okolice Betlejem, gdzie pozostał do końca swego, pełnego umartwień życia. Jest zazwyczaj pokazywany na obrazkach z wielkim kamieniem, którym uderza się w piersi - oddając się już wyłącznie pracy nad tłumaczeniem i wyjaśnianiem Pisma Świętego, choć na ten czas przypada również powstanie wielu jego pism polemicznych, zwalczających błędy Orygenesa i Pelagiusza. Zwolennicy tego ostatniego zagrażali nawet życiu Hieronima, napadając na miejsce jego zamieszkania, skąd jednak udało mu się zbiec we właściwym czasie. Mimo iż w Ziemi Świętej prowadził Hieronim życie na wpół pustelnicze, to jednak jego głos dawał się słyszeć od czasu do czasu aż na zachodnich krańcach Europy. Jeden z ówczesnych Ojców Kościoła powiedział nawet: „Cały zachód czeka na głowę mnicha z Betlejem, jak suche runo na rosę niebieską” (Paweł Orozjusz). Mamy więc do czynienia z życiem niezwykle bogatym, a dla Kościoła szczególnie pożytecznym właśnie przez prace nad Pismem Świętym. Hieronimowe tłumaczenia Biblii, zwane inaczej Wulgatą, zyskało sobie tak powszechne uznanie, że Sobór Trydencki uznał je za urzędowy tekst Pisma Świętego całego Kościoła. I tak było aż do czasu Soboru Watykańskiego II, który zezwolił na posługiwanie się, zwłaszcza w liturgii, narodowo-nowożytnymi przekładami Pisma Świętego. Proces poprawiania Wulgaty, zapoczątkowany jeszcze na polecenie papieża Piusa X, zakończono pod koniec ubiegłego stulecia. Owocem tych żmudnych prac, prowadzonych głównie przez benedyktynów z opactwa św. Hieronima w Rzymie, jest tak zwana Neo-Wulgata. W dokumentach papieskich, tych, które są jeszcze redagowane po łacinie, Pismo Święte cytuje się właśnie według tłumaczenia Neo-Wulgaty. Jako człowiek odznaczał się Hieronim temperamentem żywym, żeby nie powiedzieć cholerycznym. Jego wypowiedzi, nawet w dyskusjach z przyjaciółmi, były gwałtowne i bardzo niewybredne w słownictwie, którym się posługiwał. Istnieje nawet, nie wiadomo czy do końca historyczna, opowieść o tym, że papież Aleksander III, zapoznając się dokładnie z historią życia i działalnością pisarską Hieronima, poczuł się tą gwałtownością jego charakteru aż zgorszony i postanowił usunąć go z katalogu mężów uważanych za świętych. Rzekomo miały Hieronima uratować przekazy dotyczące umartwionego stylu jego życia, a zwłaszcza ów wspomniany już kamień. Podobno Papież wypowiedział wówczas wielce znaczące zdanie: „Ne lapis iste!” (żeby nie ten kamień). Nie należy Hieronim jednak do szczególnie popularnych świętych. W Rzymie są tylko dwa kościoły pod jego wezwaniem. „W Polsce - pisze ks. W. Zaleski, nasz biograf świętych Pańskich - imię Hieronim należy do rzadziej spotykanych. Nie ma też w Polsce kościołów ani kaplic wystawionych ku swojej czci”. To ostatnie zdanie wymaga już jednak korekty. Od roku 2002 w diecezji warszawsko-praskiej istnieje parafia pod wezwaniem św. Hieronima.
CZYTAJ DALEJ

USA: Koniec "facetów w sukienkach" i politycznej poprawności w wojsku

2025-09-30 20:13

[ TEMATY ]

wojsko

armia USA

faceci w sukienkach

polityczna poprawność

Adobe Stock

Armia Stanów Zjednoczonych

Armia Stanów Zjednoczonych

Szef Pentagonu Pete Hegseth ogłosił we wtorek wprowadzenie nowych standardów sprawności i wyglądu w wojsku obowiązujących każdego żołnierza i zakończenie „politycznej poprawności” w przemianowanym ministerstwie wojny. Zapowiedział też kolejne zwolnienia i „wyzwolenie” dowódców spod regulacji, by mogli podejmować ryzyko.

Hegseth poświęcił swoje przemówienie, na które zwołano setki generałów stacjonujących na całym świecie, na ogłoszenie dziesięciu nowych dyrektyw dla wojska, które jego zdaniem mają naprawić dekady „głupiej” polityki i politycznej poprawności.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję