Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (33)

Bóg odnawia cuda swej miłości

Niedziela Ogólnopolska 12/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 77 [76], 2-3. 6-7. 14-15 - z Jutrzni na środę II tygodnia

Audiencja generalna 13 marca 2002 r.

1. Liturgia, umieszczając w Jutrzni poranka Psalm 77 [76], który przed chwilą był recytowany, chce nam przypomnieć, iż początek dnia nie zawsze jest świetlisty. Tak jak zjawiają się ciemne dni, w których niebo jest pokryte chmurami i grozi burzą, tak nasze życie zna dni pełne łez i lęku. Dlatego też już od świtu modlitwa staje się płaczem, błaganiem i wołaniem o pomoc.
Nasz Psalm jest takim usilnym błaganiem do Boga, błaganiem pełnym ufności, a nawet pewności Bożej interwencji. Dla Psalmisty Pan nie jest nieczułym władcą, zamkniętym w swoich świetlistych niebiosach, obojętnym na nasz los. Z tego wrażenia, które czasem ściska nasze serce, rodzą się gorzkie pytania, które prowadzą do kryzysu wiary: " Czy Bóg odrzuca na wieki, że już nie jest łaskawy? Czy Jego łaskawość ustała na zawsze, a słowo umilkło na pokolenia?" (Ps 77 [76], 8-9) . Pytania te, jak później zobaczymy, zostaną rozwiane pod wpływem odnowionej ufności w Boga, Odkupiciela i Zbawiciela.
2. Prześledźmy zatem rozwój tej modlitwy, która rozpoczyna się tonem dramatycznym i rozpaczą, natomiast potem powoli otwiera się na pokój i nadzieję. Mamy przed sobą lamentację nad smutną teraźniejszością oraz nad milczeniem Boga (por. Ps 77 [76], 2-11). Krzyk o pomoc skierowany jest ku niebu, które pozornie wydaje się być milczące, dłonie wznoszą się w błaganiu i serce boleje z powodu opuszczenia. W bezsennej nocy, pełnej łez i modlitwy, serce rozmyśla, jak mówi wiersz 7. Jest to jakby refren zniechęcenia, który rozbrzmiewa nieustannie w głębi duszy.
Kiedy ból dochodzi do szczytu i chciałoby się oddalić kielich cierpienia (por. Mt 26, 39), wyrywają się słowa przeszywającego pytania, jak była już o tym mowa (por. Ps 77 [76], 8-11). Ten krzyk żąda wyjaśnienia tajemnicy Boga i Jego milczenia.
3. Psalmista pyta się, dlaczego Bóg go odrzucił, dlaczego zmienił swoje oblicze i swój sposób działania, zapominając o miłości, o obietnicy zbawienia i miłosiernej bliskości. "Prawica Najwyższego", która dokonała zbawczych cudów podczas wyjścia z Egiptu, wydaje się być sparaliżowana (por. Ps 77 [76], 11). Jest to rzeczywista "boleść", która prowadzi modlącego się do kryzysu wiary.
Gdyby tak było, Bóg byłby nierozpoznawalny, stałby się bytem okrutnym czy obecnością podobną do obecności bożków, którzy nie mogą zbawić, gdyż są do tego niezdolni, obojętni i nie posiadający mocy. W tych wersetach pierwszej części Psalmu 77 [76] zawarty jest cały dramat wiary czasu próby i milczenia Boga.
4. Istnieją jednak motywy nadziei. Widać to w drugiej części błagania (por. Ps 77 [76], 12-21), która podobna jest do hymnu, przez który odważnie potwierdza się własną wiarę, również w mrocznym dniu bólu. Wspomina się zbawczą przeszłość, która miała swoje świetlane objawienie w stworzeniu oraz w wyzwoleniu z niewoli egipskiej. Gorzki czas obecnie jest oświetlony przez doświadczenie zbawczej przeszłości, które jest ziarnem złożonym w historii: ono nie umarło, ale jest pogrzebane, aby potem przynieść plon obfity (por. J 12, 24).
Psalmista odwołuje się do bardzo ważnego wątku biblijnego, do "pamięci", która nie jest tylko pustym, pocieszającym wspomnieniem, ale jest pewnością Bożego działania, które nigdy nie ustanie: "Wspominam dzieła Pana, zaiste wspominam Twoje dawne cuda" (Ps 77 [76], 12). Wyznawanie wiary w zbawcze dzieła z przeszłości prowadzi do wiary w to, że Bóg jest nieustannie, a więc również i dziś obecny. "Boże, Twoja droga jest święta (...) Ty jesteś Bogiem działającym cuda" ( Ps 77 [76], 14-15). W ten sposób czas obecny, który wydaje się być czasem bez wyjścia i bez światła, zostaje oświecony przez wiarę w Boga i otwarty na nadzieję.
5. Prawdopodobnie dla podtrzymania tej wiary Psalmista cytuje starożytny hymn, który być może śpiewano w liturgii w świątyni na Syjonie (por. Ps 77 [76], 17-20). Jest to wspaniała teofania, w której Pan wchodzi na scenę historii, wstrząsając naturę, w szczególności wody, które są symbolem chaosu, zła i cierpienia. Przepiękny jest obraz Boga stąpającego po wodach; jest to znak Jego zwycięstwa nad negatywnymi siłami: "Twoja droga wiodła przez wody, Twoja ścieżka przez wody rozległe i nie znać było Twych śladów" (Ps 77 [76], 20) . Myśl biegnie do Chrystusa, który chodzi po wodzie, co jest wymownym znakiem Jego zwycięstwa nad złem (por. J 6, 16-20).
Psalmista, przypominając wreszcie, że Bóg prowadził swój lud "jak trzodę ręką Mojżesza i Aarona" (Ps 77 [76], 21), wiedzie nas ku pewności: Bóg powróci, aby prowadzić do zbawienia. Jego potężna i niewidzialna dłoń będzie z nami dzięki widzialnej dłoni pasterzy i przewodników przez Niego ustanowionych. Psalm, który otwiera się krzykiem bólu, przy końcu wzbudza uczucia nadziei i wiary w wielkiego Pasterza naszych dusz (por. Hbr 13, 20; 1 P 2, 25).
Jan Paweł II - papież

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Świętej Rodziny

[ TEMATY ]

nowenna

Święta Rodzina

Agata Kowalska

Nowenna przed świętem Świętej Rodziny do odmawiania w grudniu lub w dowolnym terminie.

W liście Episkopatu Polski do wiernych z 23.10.1968 r. czytamy: „Dziś ma miejsce święto przedziwne; nie święto Pańskie ani Matki Najświętszej, ani jednego ze świętych, ale święto Rodziny. O niej teraz usłyszymy w tekstach Mszy świętej, o niej dziś mówi cała liturgia Kościoła. Jest to święto Najświętszej Rodziny – ale jednocześnie święto każdej rodziny. Bo słowo «rodzina» jest imieniem wspólnym Najświętszej Rodziny z Nazaretu i każdej rodziny. Każda też rodzina, podobnie jak Rodzina Nazaretańska, jest pomysłem Ojca niebieskiego i do każdej zaprosił się na stałe Syn Boży. Każda rodzina pochodzi od Boga i do Boga prowadzi”.
CZYTAJ DALEJ

W Neapolu powtórzył się „cud krwi św. Januarego”

2025-12-18 09:45

[ TEMATY ]

św. January

cud św. Januarego

commons.wikimedia.org

Cud św. Januarego

Cud św. Januarego

W katedrze Neapolu miał miejsce kolejny w tym roku „cud krwi świętego Januarego”. Jak poinformowała archidiecezja neapolitańska, krew w relikwiarzu została odkryta o godzinie 9:13 we wtorek 16 grudnia „w stanie półpłynnym”. Do zakończenia Mszy św. o godz. 10:05 uległa całkowitemu skropleniu.

Od wieków cud krwi św. Januarego ma miejsce tradycyjnie trzy razy w roku: w sobotę przed pierwszą niedzielą maja, czyli w święto przeniesienia relikwii świętego do Neapolu, w dniu jego liturgicznego wspomnienia 19 września oraz 16 grudnia - dniu upamiętniającym ostrzeżenie przed erupcją Wezuwiusza w 1631 r. Zmiana konsystencji zakrzepłej krwi męczennika uważane jest za zapowiedź pomyślności dla Neapolu i jego mieszkańców. Cud przyciąga rzesze wiernych i widzów. Jego brak jest uważany przez neapolitańczyków za zły znak. Tak było np. w latach pandemii koronawirusa w 2020 i 2021 roku.
CZYTAJ DALEJ

Jaką Polska ma politykę zagraniczną?

2025-12-19 08:30

[ TEMATY ]

gospodarka

geopolityka

Adobe Stock

Ciężko powiedzieć, bo koordynacji nie widać nie tylko pomiędzy pałacem prezydenckim a rządem, ale nawet wewnątrz samego rządu. Podczas niedawnej wizyty szefa chińskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych zarówno prezydent Nawrocki jak i wicepremier Sikorski nie tyko spotkali się z nim ale podkreślili też strategiczny charakter relacji, zwłaszcza gospodarczych, na linii Warszawa-Pekin. Tymczasem równolegle inny wicepremier, minister cyfryzacji Gawkowski, przygotował ustawę, która sytuuje Polskę na pierwszej linii frontu technologicznej wojny z Chinami. O co w tym wszystkim chodzi?

Na pewno o duże pieniądze. Unia Europejska nałożyła na Polskę obowiązek wdrożenia dyrektywy NIS2. Chodzi w niej o dostosowanie przedsiębiorstw oraz instytucji do nowych wymogów cyberbezpieczeństwa. Sama idea nie jest zła, bo każde państwo powinno dbać o to, by jego cyberprzestrzeń była odpowiednio zabezpieczona. Co budzi jednak zdumienie, ustawa przygotowana przez resort ministra Gawkowskiego… jest najostrzejszą, najdalej idącą w całej Unii Europejskiej. Obejmuje swoim zasięgiem wiele dziedzin i obszarów, które nie mają wiele wspólnego z infrastrukturą krytyczną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję