Reklama

Męczeństwo kapłanów podczas II wojny światowej

Wystarczyło tylko 3 dni od rozpoczęcia ofensywy wojsk hitlerowskich na Polskę w 1939 r., aby cała diecezja częstochowska znalazła się pod panowaniem niemieckim. Od tego czasu przez niemal 2 miesiące rządy na tym terenie sprawowały okupacyjne władze wojskowe

Niedziela częstochowska 18/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Następnie rządy te zostały przekazane niemieckiej władzy cywilnej. Z czasem terytorium diecezji znalazło się w strefie wpływów trzech różnych jednostek administracji hitlerowskiej. Obszar północno-wschodni diecezji został włączony do Generalnego Gubernatorstwa (66 placówek duszpasterskich). Natomiast tereny południowe weszły w skład Okręgu Górnego Śląska (75 placówek duszpasterskich). Z kolei pozostałą cześć północno-zachodnią diecezji przyłączono do Kraju Warty (62 placówki duszpasterskie).
We wszystkich tych ośrodkach religijnych nieustanną działalność duszpasterską prowadzili miejscowi duchowni. Przez to zostali oni objęci represjami ze strony hitlerowców. Już w pierwszym dniu okupacji aresztowano i torturowano dwóch księży z Parzymiech: ks. Bonawenturę Metlera (proboszcza) i ks. Józefa Daneckiego (wikariusza). Następnego dnia ich zamordowano. Podobnie postąpiono z ks. Ignacym Chartlińskim, proboszczem Działoszyna. Zginął on godzinach rannych 2 września 1939 r.
Prześladowania duchowieństwa nasilały się z każdym dniem. Niektórzy kapłani byli eksmitowani z mieszkań plebanijnych, innym znowu konfiskowano całe mienie. W końcu 9 listopada 1939 r. władze okupacyjne przeprowadziły zorganizowaną akcję aresztowania księży. Wówczas spośród aresztowanych aż siedmiu kapłanów zostało osadzonych w więzieniu w Radogoszczy koło Łodzi. Byli to: ks. Józef Bartecki, ks. Władysław Derbis, ks. Bolesław Lis, ks. Jan Massalski, ks. Wincenty Przygodzki, ks. Franciszek Szuba i ks. Wincenty Śliwiński. Jednak po dwóch miesiącach wszyscy oni zostali zwolnieni.

Prześladowanie duchowieństwa w Generalnym Gubernatorstwie

Reklama

W porównaniu z pozostałymi terenami diecezji częstochowskiej prowadzona tutaj działalność duszpasterska odbywała się w nieco łagodniejszych warunkach. Właśnie w tej części diecezji rezydował bp Teodor Kubina i starały się prowadzić działalność ważniejsze instytucje diecezjalne. Warto zaznaczyć, iż biskup w tym czasie mógł osobiście przeprowadzać wizytacje kanoniczne. Podczas takich odwiedzin zachęcał on miejscowych duszpasterzy, aby nie prosili oni o zmianę placówki kościelnej, bowiem taka procedura administracyjna nie spotykała się z przychylnością okupanta. Także obecność niektórych księży w instytucjach dobroczynnych była nietolerowana przez władze niemieckie. W takich okolicznościach zostało usuniętych z Polskiego Komitetu Opiekuńczego w Częstochowie dwóch duchownych: ks. Klemens Gawlikowski i ks. Wojciech Mondry.
Niektórzy kapłani ponieśli ciężkie konsekwencje za przychodzenie z pomocą częstochowskim Żydom. W 1943 r. własnym życiem przypłacił to ks. Teodor Popczyk, który został zastrzelony przez niemieckich żołnierzy na plebanii parafii św. Barbary w Częstochowie. Z tego samego powodu rok później został dotkliwie pobity przez funkcjonariuszy gestapo ks. Bolesław Wróblewski, proboszcz katedry częstochowskiej. Podczas tego zajścia ucierpiała także jego siostra, która na skutek obrażeń w przeciągu trzech dni zmarła.
Ponadto hitlerowcy nieustannie podejrzewali miejscowe duchowieństwo o udział w podziemnym ruchu oporu. Z tego tytułu dochodziło do mordowania kapłanów na placówkach kościelnych i więzienia ich w obozach koncentracyjnych. Zdarzały się też ciężkie pobicia księży. W ten sposób z terenów wchodzących w skład Generalnego Gubernatorstwa zamordowano ośmiu księży, w tym aż sześciu z nich poniosło śmierć w obozach koncentracyjnych (Gross Rosen, Nordhausen i Oświęcim). Innymi formami represji zostało objętych jeszcze 14 duchownych. Dla przykładu ks. Wawrzyniec Kowalski z parafii Lgota Wielka został tak pobity przez jednego z miejscowych żandarmów, że stracił niemal 50 proc. zdrowia. Zmarł zaraz po wojnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prześladowanie duchowieństwa w Okręgu Górnego Śląska

W tym obszarze diecezji częstochowskiej hitlerowcy prowadzili nieco bardziej zaostrzoną politykę wobec Kościoła katolickiego. Szczególny nacisk położyli oni na germanizację miejscowych wiernych. Stąd, jak zaznacza ks. prof. Jan Związek, „dumnie brzmiały oświadczenia przedstawicieli władzy okupacyjnej, że na terenie Górnego Śląska nie ma miejsca dla kapłanów myślących i działających w duchu polskim”. Trzymając się tych założeń, w pierwszej kolejności przystąpiono do szczegółowej obserwacji kapłanów. Przede wszystkim zwracano wówczas uwagę na ich działalność narodową, z uwzględnieniem wpływu na miejscową ludność i używania języka podczas sprawowanej liturgii. Oprócz tego przyglądano się bacznie, czy czasem nie łamią oni obowiązujących zarządzeń państwowych.
Od 1941 r. władze niemieckie zakazały bp. Kubinie przeprowadzania jakichkolwiek wizytacji parafii na tym terenie. Ponadto wprowadzono znaczne utrudnienia przy kontaktowaniu się pracującego tam duchowieństwa z władzą diecezjalną. Z czasem także śledzono księży pod kątem współpracy z ruchem oporu.
Pomimo tak rygorystycznych warunków, wielu kapłanów podejmowało inicjatywy patriotyczne i to dość na szeroką skalę. Toteż ośmiu z nich poniosło śmierć, w tym większość w obozach koncentracyjnych. Wśród nich był ks. Bolesław Wajzler z Zawiercia, którego posądzono o działalność konspiracyjną. Poza tym jedenastu księży było więzionych. Przeważnie przebywali oni w obozie koncentracyjnym w Dachau. W 1945 r. zostali wszyscy ci duchowni uwolnieni. Oprócz tego wielu księży było zmuszonych opuścić teren Górnego Śląska z obawy przed aresztowaniem. Głównie udawali się wtedy na terytorium Generalnego Gubernatorstwa, gdzie przebywali już do końca wojny.

Prześladowanie duchowieństwa w Kraju Warty

Stosunkowo najwięcej szykan ze strony okupanta przeżyło duchowieństwo na terenie Kraju Warty. Pomimo tego kapłani ci nieustannie trwali na swoich placówkach duszpasterskich. Było to jednak nie na rękę władzom Rzeszy. Z tego powodu podejmowały one różne środki represji (m.in.: brak pensji, eksmisja z plebanii), lecz postawa duchowieństwa nie ulegała zmianie. O ich nieugiętym zachowaniu świadczą chociażby słowa ks. Józefa Barczyka (proboszcz w Radostowie), który po latach wspominał: „Trzeba byłoby być bez serca, aby opuszczać lud polski, który już tylko w Bogu widział ratunek dla siebie”. Wobec tego w dniu 6 października 1941 r. żandarmeria niemiecka przygotowała zorganizowaną akcję aresztowania wszystkich księży z tego terenu (55 osób). Następnie przewieziono ich do obozu przejściowego w Konstantynowie koło Łodzi. Z czasem uwolniono tam pięciu kapłanów: ks. Wacława Chrzanowskiego, ks. Zenona Cwilonga, ks. Stefana Stoińskiego, ks. Franciszka Wtorkiewicza i ks. Hipolita Zielińskiego. Pozostałych zaś księży po trzech tygodniach pociągami przewieziono do obozu koncentracyjnego w Dachau. W tej części diecezji pozostawiono jedynie dwóch księży, którzy otrzymali pozwolenie na pracę duszpasterską. Byli nimi ks. Józef Kubica i ks. Józef Pruchnicki.
W okrutnych warunkach życia obozowego śmierć poniosło 37 kapłanów z diecezji częstochowskiej. Wśród nich byli m.in.: ks. Maksymilian Binkiewicz (nr obozowy 28 450) i ks. Ludwik Roch Gietyngier (nr obozowy 28 288), którzy zostali ogłoszeni błogosławionymi przez papieża Jana Pawła II w dniu 13 czerwca 1999 r. w Warszawie. Reszcie księży (18 osób) udało się przeżyć pobyt obozowy.
Teraz, patrząc na to wszystko z perspektywy czasu, można powiedzieć, iż kapłani diecezji częstochowskiej zdali egzamin wierności wobec Boga i Ojczyzny podczas okupacji hitlerowskiej. Krew ich, podobnie jak krew biblijnego Abla, woła do współczesnego człowieka, aby nie zapomnieć o ich męczeństwie. Wyraźnie zaapelował o to także papież Jan Paweł II, który w 1998 r. napisał: „Świadectwem prawdy chrześcijańskiej miłości - zawsze czytelnym, dziś jednak szczególnie wymownym - jest pamięć o męczennikach. Niech ich świadectwo nie będzie zapomniane. Głosili oni Ewangelię, oddając życie dla miłości. Zwłaszcza w naszej epoce męczennik jest znakiem owej największej miłości, w której zawierają się wszystkie inne wartości” (bulla „Incarnationis mysterium”).

* * *

„[…] męczeństwa ich w rozmaity sposób dobiegały do końca. Z różnobarwnych bowiem i różnorodnych kwiatów jeden wili wieniec i Ojcu go w darze nieśli. Słusznie zupełnie szermierze bohaterscy, którzy stoczyli tak różnorodne walki i tak świetne odnieśli zwycięstwa, odebrali wspaniałą nieśmiertelności koronę”.
Euzebiusz z Cezarei, „Historia kościelna”, tłum. A. Lisiecki, Poznań 1924, s. 202.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Relikwiarz z opolskiej katedry

2025-12-19 20:40

[ TEMATY ]

bp Andrzej Czaja

relikwiarz

katedra opolska

Diecezja Opolska

Biskup opolski Andrzej Czaja pieczętuje relikwiarz

Biskup opolski Andrzej Czaja pieczętuje relikwiarz

W kaplicy pw. św. Józefa w Kurii Diecezji Opolskiej odbyło się dziś nabożeństwo, podczas którego biskup opolski Andrzej Czaja zapieczętował relikwiarz, który jutro zostanie złożony w nowo poświęconym ołtarzu katedry opolskiej.

W nim znajdują się relikwie: Świętych Pierwszych Męczenników Świętego Kościoła Rzymskiego, św. Jacka, św. Jadwigi Śląskiej, bł. Bronisławy, bł. Czesława, bł. Marii Luizy Merkert oraz bł. Alojzego Ligudy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję