Reklama

Zakończenie I Synodu Diecezji Legnickiej

„Przypatrzmy się naszemu powołaniu” - to hasło, które towarzyszyło pracom I Synodu Diecezji Legnickiej. Sobota 24 marca br. to dzień zakończenia obrad synodalnych

Niedziela legnicka 13/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od jego rozpoczęcia minęło 4,5 roku. Przez blisko pięć lat członkowie zespołów parafialnych naszej diecezji pracowali dla I Synodu Diecezji Legnickiej. Przez ten czas odbyto wiele spotkań, wiele dyskusji i katechez, a także opracowano blisko 340 wniosków, które zostały skierowane do poszczególnych komisji synodalnych. Wszystko po to, by również ich głos miał wpływ na odnowienie i poprawienie życia religijnego naszej diecezji.
Po tej kilkuletniej pracy przyszedł czas na podsumowania. A zakończenie Synodu jest takim właśnie momentem. Synod - jak się okazało - to wiele pracy ale i pewna struktura. Na samym jego początku powołano 10 Komisji synodalnych (Komisja ds. Nauki i Wychowania katolickiego, Komisja ds. Kultu Bożego, Komisja ds. Duchowieństwa, Komisja ds. Katolików świeckich, Komisja ds. Życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego, Komisja ds. Duszpasterstwa małżeństw i rodzin, Komisja ds. Młodzieży, Komisja ds. Duszpasterstwa charytatywnego, Komisja ds. Instytucjonalno-prawnych i ekonomicznych, Komisja ds. Mediów), które zajmowały się nie tylko kościelnymi, ale również i społecznymi problemami. Podejmowały tematy dotyczące m.in. małżeństw niesakramentalnych, rodzin wielodzietnych, bierzmowania młodzieży, czy uczestnictwa wiernych w niedzielnych Mszach św.
Od początku trwania Synodu odbyło się jedenaście Sesji Plenarnych, dwadzieścia trzy spotkania Komisji Głównej, szesnaście spotkań Dekanalnych Relatorów Synodalnych, blisko 170 zebrań dziesięciu specjalistycznych Komisji. W większości parafii naszej diecezji funkcjonowały Zespoły Synodalne. Jedynie w 6 parafiach (na 241) nie powołano takich Zespołów. Praca osób, które włączyły się w obrady Synodu, została udokumentowana blisko 3800 protokołami, które zostały przekazane do Sekretariatu Synodu. Warto przypomnieć, że Sekretariat od początku trwania Synodu czuwał nad całością jego prac, koordynując swe działania podczas cotygodniowych spotkań.
Kilkuletnia praca Komisji zaowocowała wydaniem statutów, instrukcji, regulaminów i wskazań, które będą stanowiły lokalne prawo diecezjalne, gdzie księża i osoby świeckie znajdą odpowiedzi na wiele nurtujących ich dzisiaj pytań, np. jak w parafii powinno przebiegać przygotowanie do sakramentu bierzmowania czy chrztu świętego, zarówno jeśli chodzi o rodziców, jak i o chrzestnych.
Wspomniane dokumenty zawarte zostały w I tomie opracowań synodalnych, który nosi tytuł: „Program odnowy religijno-moralnej”. Natomiast II tom, który zostanie wydany po zakończeniu Synodu będzie miał charakter historyczno-sprawozdawczy, zostaną w nim zawarte dekrety i materiały sprawozdawcze Komisji synodalnych.
I Synod Diecezji legnickiej zainaugurowany został 16 października 2007 r. Prace trwały 4,5 roku. Do tej pory w diecezji legnickiej obowiązywały wskazania, jakie zapadły w 1991 r. podczas Synodu Archidiecezji Wrocławskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Stanowisko KEP odnośnie do godności osobowej i prawa do chrztu dzieci poczętych metodą in vitro

2025-11-20 10:23

[ TEMATY ]

chrzest

in vitro

Adobe Stock

Każde dziecko poczęte w jakikolwiek sposób jest obdarowane godnością osobową i w całej pełni jest podmiotem prawa naturalnego oraz praw cywilnych i kościelnych – czytamy w Stanowisku Zespołu Ekspertów KEP ds. Bioetycznych odnośnie do godności osobowej i prawa do chrztu dzieci poczętych metodą in vitro.

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się pytania o udzielanie sakramentu chrztu świętego dzieciom poczętym i urodzonym metodą zapłodnienia pozaustrojowego (in vitro). Zespół Ekspertów KEP ds. Bioetycznych publikuje stanowisko w tej sprawie, przypominając nauczanie Kościoła katolickiego o niezbywalnej godności osoby ludzkiej od jej poczęcia, o niemoralności procedury in vitro oraz wyjaśniając problematykę związaną z posługą sakramentalną wobec tych dzieci.
CZYTAJ DALEJ

Wywiad z abp. Wacławem Depo: Matka wskazująca drogę - droga Maryi prowadzi za Chrystusem

2025-11-19 14:15

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Maryja

Archiwum abp. Wacława Depo

O pracach Komisji Maryjnej KEP, potrzebie nawiedzenia Ikony Jasnogórskiej oraz niektórych tytułach maryjnych z abp. Wacławem Depo – przewodniczącym Komisji Maryjnej KEP – rozmawia Monika Książek (Tygodnik "Niedziela").

CZYTAJ DALEJ

Policja na Publicznym Różańcu o Zatrzymanie Aborcji w Oleśnicy - „kazano nam was wszystkich legitymować!”

2025-11-20 10:40

[ TEMATY ]

różaniec

ratujzycie.pl

Listopadowy Publiczny Różaniec o zatrzymanie aborcji w Oleśnicy miał nietypowy przebieg. Z okien szpitala wyglądała Gizela Jagielska oraz druga lekarka (lub może pielęgniarka?), która trzymała telefon i z kimś rozmawiała. Po chwili pod szpital przyjechała Policja i zażądała wylegitymowania się od WSZYSTKICH uczestników modlitwy, nie tylko od przewodniczącego zgromadzenia - informuje portal ratujzycie.pl.

Funkcjonariusze nie umieli powiedzieć, o co im chodzi i co złego zrobili ludzie pod szpitalem. Twierdzili tylko, że „dostali takie polecenie” i że będą sporządzać notatkę z wydarzenia. Koordynator terenowy Fundacji przez dłuższą chwilę próbował dojść, jaka jest podstawa prawna do interwencji wobec zgromadzenia, które było prawidłowo zgłoszone. Funkcjonariusz próbował coś tłumaczyć, jednak nie podał żadnego konkretnego przepisu, na podstawie którego postanowił legitymować uczestników Publicznego Różańca - czytamy dalej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję