Reklama

Radosne oczekiwanie

Rozpoczął się kolejny Adwent. Czas poprzedzający pamiątkę pierwszego przyjścia Jezusa Chrystusa na świat i symboliczne oczekiwania na Jego powtórne przyjście.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O Adwencie dużo powiedziano i każdego roku przypomina się w różnoraki sposób o jego znaczeniu religijnym czy kulturowym. Adwent przybliża nas ku Bożemu Narodzeniu. Łacińskie „adventus” oznacza przyjście, rozpoczyna nowy rok liturgiczny w Kościele katolickim.

W pierwszych wiekach

Najstarsze ślady Adwentu spotykamy w Hiszpanii i Galii w IV wieku, gdzie miał charakter pokutny, z postem, abstynencją małżeńską i skupieniem. Był przygotowaniem na święto Epifanii, dopiero od V wieku na święto Bożego Narodzenia. W Rzymie zaczął być obchodzony dopiero pod koniec VI wieku. Adwent miał tu formę radosnego oczekiwania na przyjście Pana, pozbawiony był postów i innych praktyk pokutnych. Zalecenia liturgiczne dotyczące Adwentu ujednolicił papież Grzegorz Wielki. Od tego czasu trwa on cztery tygodnie i staje się szczególnym okresem oczekiwania na święta Bożego Narodzenia.
- Święta Bożego Narodzenia zaczęto obchodzić dopiero około II połowy IV wieku - mówi etnograf Barbara Rybińska. - Korzeni tradycji adwentowych i bożonarodzeniowych należy szukać w kulturze Starożytnego Rzymu, gdzie pod koniec grudnia obchodzono święto boga słońca z obrzędami rolniczymi i wegetacyjnymi. Chrześcijanie zaadaptowali niektóre tradycje pogańskie i nadali im wymiar chrześcijański.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzisiaj

Adwent z punktu widzenia liturgii Kościoła katolickiego można podzielić na dwa okresy: od początku Adwentu do 16 grudnia - jest to czas szczególnego oczekiwania na powtórne przyjście Jezusa Chrystusa na końcu czasów oraz od 17 do 24 grudnia - jest to czas bezpośredniego przygotowania do uroczystości Narodzenia Pańskiego.
Typowymi elementami towarzyszącymi całemu Adwentowi są wieniec i świeca adwentowa. - Tradycja wieńca adwentowego wywodzi z germańskich tradycji pogańskich - mówi Barbara Rybińska. - Zielone gałązki są odwiecznym symbolem życia wiecznego, nadziei, zwyciężającej śmierć. Wśród katolików zwyczaj przyjął się na początku XX wieku. Wieniec adwentowy posiada bogatą symbolikę: światło, zieleń i krąg, które oznaczają wspólnotę oczekującą w miłości i radości na przyjście Pana. Dawniej wieńce wykonywano własnoręcznie z żywych gałązek. Na terenie Warmii i Mazur w pierwszą niedzielę Adwentu robiono z choiny wianek i przystrajano czerwonymi wstążkami, następnie umieszczano na nim świeczkę, po czym zawieszano go pod sufitem. W każdą niedzielę dodawano świeczkę. Czasem wieniec adwentowy zdobiły wstążki różnych kolorów. Dziś wieńce adwentowe spotkać można w kościołach. W kolejne niedziele zapalane są kolejne świece. Wieńce coraz częściej pojawiają się również w Polsce w formie ozdób zawieszanych na drzwiach.
Z Adwentem związane jest nabożeństwo wotywne ku czci Najświętszej Maryi Panny. Jest to pierwsza Msza św. odprawiana o wschodzie słońca, której towarzyszą roratka - świeca ozdobiona białą wstęgą symbolizująca Najświętszą Maryję Pannę oraz lampiony przynoszone przez dzieci. W Polsce adwentowa Msza św. znana jest od XII wieku.
Od połowy grudnia Adwent oprócz wymiaru duchowego staje się czasem przygotowania domów na święta. Zaczynają się gruntowne porządki i wielkie gotowanie, w których uczestniczą wszyscy domownicy. Wszystko po to, by spokojnie i radośnie rozpocząć świętowanie.

Co najważniejsze

Czas oczekiwania na najradośniejsze, rodzinne święta powinien upływać w atmosferze radości. Kościół zachęca do udziału w rekolekcjach oraz przystąpienia do sakramentu pokuty i pojednania, jednak charakter tego czasu nie jest tożsamy z wymową Wielkiego Postu.
- To nasze oczekiwanie nie powinno być smutne, ale radosne, przepełnione oczekiwaniem na Światło Chrystusa - mówi Barbara Łakoma z Zielonogórskiego Muzeum Etnograficznego w Ochli prowadząca lekcje muzealne dla dzieci, podczas których uczniowie poznają między innymi tradycje. - Organizując te lekcje, staram się przybliżać i utrwalać zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem i pokazywać głęboką symbolikę ozdób świątecznych. Przypominam też o trwającym Adwencie - czasie oczekiwania na to wielkie wydarzenie w historii świata, bo nasze lekcje odbywają się w tygodniach poprzedzających dni świąteczne. Przygotowując ozdoby choinkowe czy stół wigilijny, wspominamy o obrzędach często zaczerpniętych z pogaństwa, ale je interpretujemy i ukazujemy ich chrześcijańskie znaczenie, bo wszystkie elementy adwentowe i bożonarodzeniowe mają swoją głęboką symbolikę i nie pojawiają się w tym czasie przez przypadek.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Madonno Inwałdzka, módl się za nami...

2024-05-17 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Pod koniec XIX stulecia kult Matki Bożej Inwałdzkiej zaczął powoli zanikać. Na odpusty przybywało coraz mniej pielgrzymów, głównie z najbliższej okolicy. Reszty dokonał pożar kościoła w 1889 r., podczas którego został uszkodzony cudowny obraz, zniszczone wota i ozdoby.

Rozważanie 18

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Pan wzywa do drogi Chrystusowej

2024-05-18 15:15

[ TEMATY ]

diakonat

Zielona Góra

święcenia diakonatu

Bp Adrian Put

Katarzyna Krawcewicz

Nowo wyświęceni diakoni z biskupem Adrianem Putem oraz księżmi formatorami

Nowo wyświęceni diakoni z biskupem Adrianem Putem oraz księżmi formatorami

18 maja w konkatedrze zielonogórskiej bp Adrian Put udzielił święceń diakonatu dwóm alumnom.

Diakon Jakub Błażyński pochodzi z parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Otyniu, a diakon Jakub Cieplak – z parafii św. Henryka w Sulęcinie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję