Reklama

Boża Pedagogia 8

Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ósme przykazanie zabrania fałszowania prawdy w relacjach z drugim człowiekiem. - czytamy w Katechizmie. Nakazany przez Boga obowiązek mówienia prawdy znajdujemy w Dekalogu (Wj 29, 16). Jezus w swoim nauczaniu potwierdził to przykazanie (Mk 10, 19).
Sądzony przez Piłata, na pytanie: Czy to prawda, że Ty jesteś królem? - Jezus odpowiedział: - Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie. „Cóż to jest prawda?” - zastanowił się Piłat wydając wyrok niezgodny z prawdą, bo powiedział „Ja nie znajduję w Nim żadnej winy” (J 18, 38), a jednak za chwilę ogłosił wyrok: „Weźcie Go sami i ukrzyżujcie. W ten sposób umywa ręce i zrzuca odpowiedzialność na napastliwy tłum. Tak niesprawiedliwy wyrok interpretuje Jan Paweł II: „Tak więc wyrok człowieka na Boga nie opiera się na prawdzie, ale na przemocy, na doraźnej koniunkturze. Czy to właśnie nie jest prawdą dziejów człowieka, prawdą naszego stulecia?” (Przekroczyć próg nadziei). Ten wyrok - zgodnie z przekonaniem Papieża - powtórzył się współcześnie przed wieloma trybunałami w ramach systemów totalitarnej przemocy.
Niszczycielskie ostrza kłamstwa opanowują dzisiaj prawie wszystkie dziedziny życia. Znajdujemy je w polityce, pod postacią umiejętnego okłamywania rywali; w reklamie, którą nazywamy „dźwignią handlu”; w sporcie, gdzie zamiast współzawodnictwa stosuje się przekupstwo i środki dopingujące. Kłamstwem posługuje się propaganda, która mówi tylko o tym, co daje korzyść. Włączone w manipulacyjne programy mass media okłamują ludzi i dyktują im jak mają myśleć i jak żyć według wcześniej zaplanowanych wzorców. Odwrócenie się od prawdy, a podążanie za kłamstwem niszczy od wewnątrz człowieka. Bóg jest prawdomówny i jest źródłem wszelkiej prawdy. Człowiek stworzony na obraz Boży ma być odblaskiem Jego prawdomówności. Dlatego jedynie budowane na prawdzie współżycie między ludźmi ma przyszłość.
Wierność Najwyższej Prawdzie jest drogą człowieka. Najwyższym jej świadectwem jest oddanie życia w dowód miłości do Boga i człowieka. Idąc za Chrystusem, który jest Prawdą i Życiem, Jego wyznawcy oddawali swoje życie jako męczennicy lub wyznawcy. Męczeństwo jest najwyższym świadectwem wierności prawdzie wiary i nauki chrześcijańskiej. Tą prawdą chrześcijańską jest Jezus Chrystus, który umarł i zmartwychwstał.
Chrześcijanin, który przyoblekł się w Chrystusa, odrzuciwszy wszelkie kłamstwo ma odrzucić wszelkie zło, wszelki podstęp i udawanie, zazdrość i jakiekolwiek złe mowy (1 P 2, 1). Fałszywe świadectwa i krzywoprzysięstwo, obmowy, oszczerstwa i pochopne sądy niszczą dobre imię bliźniego. Potępić również należy wszelkie słowa lub postawy, które przez komplement, pochlebstwo lub służalczość zachęcają i utwierdzają drugiego człowieka w złośliwych czynach i w przewrotności jego postępowania (Katechizm). Próżność lub samochwalstwo stanowią grzech przeciw prawdzie. To samo dotyczy ironii, która zmierza do poniżenia kogoś przez ośmieszanie jego postępowania. Kłamstwo polega na mówieniu nieprawdy z intencją oszukania. Jest ono - jak mówi Jezus - dziełem diabła: „Wy macie diabła za ojca (...) prawdy w nim nie ma. Kiedy mówi kłamstwo, od siebie mówi, bo jest kłamcą i ojcem kłamstwa” (J 8, 44). Ciężar kłamstwa mierzy się naturą prawdy i krzywd doznanych przez tych, którzy są jego ofiarami. Kłamstwo zawiera w zarodku podział i rodzi wszelkie zło, gdyż podważa zaufanie między ludźmi i niszczy wzajemne współżycie. We współczesnym społeczeństwie wielka odpowiedzialność spoczywa na środkach przekazu informacji - mass mediach, które wywierają olbrzymi wpływ na opinię publiczną i zachowania ludzi. Informacja podawana przez środki masowego przekazu powinna opierać się na prawdzie i pozostawać w służbie dobra wspólnego. Społeczeństwo ma prawo do informacji opartej na prawdzie, wolności, sprawiedliwości i solidarności. Używając swojej siły mass media mogą doprowadzić do bierności odbiorców, czyniąc z nich konsumentów niezbyt czujnych na to, co słyszą i widzą. Dlatego odbiorcy powinni narzucić sobie umiar i dyscyplinę w stosunku do środków społecznego przekazu. Powinni oni kształtować światłe i prawe sumienie, by łatwiej opierać się niegodziwym wpływom. Dziennikarze i osoby odpowiedzialne za rozpowszechnianie informacji mają służyć prawdzie, starając się szanować z równą troską istotę faktów i granicę krytycznego osądu. Nie powinni uciekać się do oszczerstw (Katechizm).
A. Frossard wspomina, że pewnego razu zapytano Jana Pawła II, jakie zdanie Ewangelii poleciłby zapamiętać jeśli miałby do przekazania tylko jedno. Papież odpowiedział: „Prawda was wyzwoli”. Przeciwnicy prawdy wątpią w jej istnienie, nie uznają istnienia prawdy obiektywnej, zawieszają całą egzystencję w próżni. Dlatego jak mówi Franz Kafka oceniejąc gorzko swoje życie „Piszę inaczej niż mówię, mówię inaczej niż myślę, myślę inaczej niż powinienem myśleć i tak aż do dnia ciemności”. Trzeba szukać prawdy, bo kto jej szuka już ją znalazł. Pytającego ona sama poprowadzi do swego źródła - do Boga. Tak ujmuje szukanie prawdy jedna z encyklik Jana Pawła II nosząca tytuł Veritatis splendor (Blask Prawdy), w której przypomina Ojciec Święty słowa Jezusa: „Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli” (J 8, 32).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czego uczy mnie dzisiejszy opis ukrzyżowanego Chrystusa?

2025-11-20 08:00

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Vatican Media

Ostatnia niedziela roku liturgicznego, nazywana Niedzielą Chrystusa Króla, opisuje scenę ukrzyżowania Jezusa. To musi dziwić. Nie widzimy Chrystusa królującego w chwale, potężnego, wszechmogącego, Sędziego żywych i umarłych, ale ukrzyżowanego.

Gdy ukrzyżowano Jezusa, lud stał i patrzył. A członkowie Sanhedrynu szydzili: «Innych wybawiał, niechże teraz siebie wybawi, jeśli jest Mesjaszem, Bożym Wybrańcem». Szydzili z Niego i żołnierze; podchodzili do Niego i podawali Mu ocet, mówiąc: «Jeśli Ty jesteś Królem żydowskim, wybaw sam siebie». Był także nad Nim napis w języku greckim, łacińskim i hebrajskim: «To jest Król żydowski». Jeden ze złoczyńców, których tam powieszono, urągał Mu: «Czyż Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas». Lecz drugi, karcąc go, rzekł: «Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? My przecież – sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił». I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa». Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci: Dziś będziesz ze Mną w raju».
CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: aby osiągnąć pokój, trzeba wsłuchać się w cierpienie innych

2025-11-20 17:19

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

wojna

kard. Pierbattista Pizzaballa OFM

@Vatican Media

Kard. Pizzaballa

Kard. Pizzaballa

Łaciński patriarcha Jerozolimy w rozmowie z mediami watykańskimi mówił o nadziei związanej z amerykańskim planem pokojowym – aby przełożył się on na rozwiązania dające „jaśniejsze perspektywy” oraz przyniósł ulgę palestyńskiej ludności Gazy. Kardynał wyraził także swój ból z powodu powtarzających się aktów przemocy ze strony osadników, które są wymierzone także w chrześcijan. Zachęcił również pielgrzymów do powrotu do Ziemi Świętej i podkreślił potrzebę wznowienia dialogu między przywódcami religijnymi judaizmu, islamu i chrześcijaństwa.

Dla Gazy, pozostającej nadal pod izraelskimi bombardowaniami, istotne jest, aby zmierzać do drugiej fazy planu Stanów Zjednoczonych, która ma doprowadzić do procesu politycznego na rzecz rozwiązania dwupaństwowego. ONZ, po przyjęciu rezolucji przez Radę Bezpieczeństwa, podkreśla konieczność przeprowadzenia „konkretnych i pilnych działań w terenie”. Konkretność ta będzie musiała się wyrazić w szeregu kroków, które – jak wielu ma nadzieję – mogą rzeczywiście stać się kluczowe dla Palestyńczyków wyczerpanych wojną i zniszczeniem. Kard. Pierbattista Pizzaballa w rozmowie z Vatican News wezwał społeczność międzynarodową do odwagi we wprowadzaniu rozwiązań, które przyniosą ulgę narodowi złamanemu po dwóch latach bombardowań, a teraz dodatkowo zmagającemu się z rozpoczynającą się zimą.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Paweł Dubowik: Kościół nie nakazuje trwania w relacji, która krzywdzi

2025-11-21 09:23

[ TEMATY ]

Sychar

adobe Stock

Kościół nie nakazuje trwania w relacji, która krzywdzi. W przeszłości wynikało to raczej z pewnych mentalnych schematów, ale dziś Kościół jasno mówi: jeśli w domu dzieje się przemoc, trzeba się przed nią chronić - podkreślił w ks. Paweł Dubowik, krajowy duszpasterz wspólnoty „Sychar”. W rozmowie z KAI kapłan wyjaśnia, w jaki sposób Wspólnota „Sychar” towarzyszy małżonkom przeżywającym kryzys, także wtedy, gdy żyją osobno. Mówi również o najczęstszych trudnościach dotykających współczesne związki i o roli duszpasterza w tak wymagającej posłudze.

Anna Rasińska (KAI): Wspólnota Trudnych Małżeństw „Sychar” to katolicka wspólnota wspierająca sakramentalne małżeństwa przeżywające kryzys, działająca od 2003 roku. Jak wygląda jej działalność w praktyce? Kto do niej należy?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję