Częstochowski Chór Męski „Pochodnia” – jeden z najstarszych chórów męskich w Polsce wystąpił 14 maja 2019 r. w sali Ratusza w Częstochowie z koncertem dla uczczenia 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.
Repertuarowe związki „Pochodni” z twórczością Stanisława Moniuszki są oczywiste – od początku istnienia chóru jego pieśni śpiewano niemal na każdym koncercie. Liczący 88 lat chór jest mocno w wrośnięty w historię Częstochowy i trudno byłoby wyliczyć wszystkie ważne uroczystości, zarówno świeckie, jak i kościelne, podczas których występował. O jego popularności decyduje nie tylko wysoki poziom śpiewu, liczne nagrody i tourneé, nagrane płyty, ale także wiele akcji społecznych, które podejmował w mieście. Jedną z takich akcji była budowa pomnika „ojca polskiej opery”. Pomysłodawcą budowy pomnika był w 1953 r. ówczesny dyrygent chóru, a zarazem profesor szkoły muzycznej w Częstochowie Wacław Przytulski. Chociaż władze nie były zbyt przychylne temu pomysłowi, powołano komitet budowy i zaczęto intensywnie zbierać składki m.in. wśród znajomych, na koncertach itd. W 1958 r. w Parku 3 Maja w Częstochowie został odsłonięty pomnik Stanisława Moniuszki i znajduje się tam do dzisiaj.
Koncert rozpoczął się hymnem „Pochodni”, skomponowanym przez Edwarda Mąkoszę, który jest wykonywany podczas najważniejszych wydarzeń. Dyrygował Jarosław Łyczba. Prelekcję o życiu i twórczości Stanisława Moniuszki wygłosił Tadeusz Piersisk – dyrektor Muzeum Częstochowskiego.
Archiwum Miejski Klub im. Jana Kiepury, Michał Kusiak
Podczas koncertu inaugurującego festiwal
Tradycja i kultura moniuszkowskiej epoki była tematem wiodącym XVIII Międzynarodowego Festiwalu „Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej”. Honorowy patronat nad festiwalem, który odbył się w dniach 22-28 kwietnia br., objął bp diecezji sosnowieckiej Grzegorz Kaszak, marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski i prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński
Rok 2019 został ustanowiony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i UNESCO Rokiem Stanisława Moniuszki. W maju przypada 200. rocznica urodzin kompozytora, dyrygenta, dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie oraz twórcy polskiej opery narodowej. Tegoroczny festiwal, którego organizatorem jest Miejski Klub im. Jana Kiepury, poświęcony był zatem tradycji moniuszkowskiej epoki. Ojciec polskiej opery narodowej stworzył ok. 268 utworów religijnych, symfonicznych, kameralnych i solowych, tworzył operetki i pisał kantaty. Był niezwykle wszechstronny i utalentowany.
Papież Leon XIV na tle katedry Santa María w Chiclayo w Peru, gdzie był biskupem – tak wygląda pierwszy obraz nowego Papieża, który namalowała Mercedes Fariña, artystka pochodząca z Argentyny, która malowała także portrety Papieża Franciszka.
Mercedes Fariña ma ma ponad trzydziestoletnie doświadczenie w malarstwie, potrafi pracować z taką szybkością, że jedynie czas schnięcia farb olejnych może spowolnić jej twórczy proces. Jej motywacja, gdy postanowiła upamiętnić wybór Papieża, była kluczowa; niczym kronikarka, której pędzel pełni rolę pióra.
O godzinie 10.00 rozpocznie się uroczysta liturgia rozpoczęcia posługi piotrowej Biskupa Rzymu Papieża Leona XIV. Na uroczystości, w których uczestniczyć będzie Kolegium kardynalskie, około 4 tys. koncelebransów, przybędzie ponad 150 oficjalnych delegacji z wielu państw świata. Papież przyjmie paliusz i Pierścień Rybaka – dwa „Piotrowe” insygnia biskupie.
W niedzielę około godziny 9.00 Papież wyruszy w samochodzie z placu Petriano w Watykanie i pod Łukiem Dzwonów (Arco delle Campane) wjedzie na Plac Świętego Piotra, przejeżdżając obok różnych sektorów, w których zgromadzeni będą uczestnicy uroczystości. Następnie, przez ramię Konstantyna, uda się do Kaplicy Piety, aby przywdziać szaty liturgiczne.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.