Reklama

Patriarcha Bartłomiej wzywa do oporu przed „Bożym Narodzeniem bez Chrystusa”

Ekumeniczny patriarcha Bartłomiej I wezwał do stawienia oporu sekularyzacji oraz świętom Bożego Narodzenia bez refleksji nad głębokim ich sensem. W bożonarodzeniowym orędziu napiętnował zmienianie Bożego Narodzenia w „święta bez Chrystusa”. To „święta materialnego bogactwa, konsumizmu i powierzchowności”, napisał w swoim orędziu honorowy zwierzchnik prawosławia i stwierdził, że chrześcijanie powinni przeciwstawiać tym tendencjom i pokazywać prawdziwe znaczenie święta Bożego Narodzenia.

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

prawosławie

Massimo Finizio / pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Wiara chrześcijańska to pewność zbawienia człowieka przez Miłość Bożą. Z miłości do człowieka Bóg przyjął naszą naturę, stał się człowiekiem, by po tym, gdy przez grzech pierworodny utraciliśmy możliwość życia na Jego podobieństwo dać ją nam ponownie" - napisał patriarcha Bartłomiej. W tym sensie święta Bożego Narodzenia stanowią także „sprzeciw wobec wypełniających świat napięć społecznych, przewartościowaniu, przemocy i niesprawiedliwości”, w którym „Dziecię Jezus jest uporczywie wykorzystywane przez różne siły”.

W bożonarodzeniowym orędziu patriarcha ekumeniczny kwestionuje też dwie stare doktryny chrystologiczne: nestorianizm i monofizytyzm, obecne również dziś w swojej aktualnej formule. Współczesny nestorianizm ma m.in. postać sekularyzacji, przesadnego podkreślania roli nauki, absolutnego kierowania się własnymi prawami przez ekonomię, pozbawiony kultury antropocentryzm i myślenie w kategoriach dobrobytu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z kolei „monofizytyzm” przejawia się obecnie w tendencjach demonizowania ciała, purytanizmie, braku poszanowania racjonalizmu, sztuki i kultury oraz w kwestionowaniu dialogu i odrzuceniu różnorodności. Jego szczególnie niebezpieczną formą w imię „jedynej i wyłącznej prawdy” jest fundamentalizm religijny „opierający się na absolutyzowaniu i odrzucaniu, powodujący przemoc i podziały”.

Reklama

Kościoły prawosławne Konstantynopola, Aleksandrii, Antiochii, Rumunii, Bułgarii, Cypru, Grecji, Albanii i Finlandii obchodzą Boże Narodzenie 25 i 26 grudnia. Na początku XX wieku termin Bożego Narodzenia przyjęły według kalendarza gregoriańskiego z 1582 roku.

Inne Kościoły prawosławne, np. w Rosji i Serbii, stosują kalendarz juliański, według którego Boże Narodzenie przypada o 13 dni później: 6 stycznia Wigilia, Boże Narodzenie 7 stycznia.

2018-12-24 10:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Turcja: Bartłomiej grozi zerwaniem łączności eucharystycznej z przeciwnikami Soboru na Krecie

[ TEMATY ]

prawosławie

Turcja

Massimo Finizio / pl.wikipedia.org

Zerwaniem łączności eucharystycznej zagroził patriarcha konstantynopolski Bartłomiej tym hierarchom prawosławnym, którzy odrzucają autorytet i postanowienia Soboru Wszechprawosławnego, jaki w czerwcu br. odbył się na Krecie. Ostrzeżenie to zawarł on w liście do głowy Kościoła Grecji, arcybiskupa ateńskiego Hieronima z 18 listopada, a ujawnionym 14 grudnia przez greckie środki przekazu.

Oburzenie duchowego zwierzchnika światowego prawosławia wywołał punkt widzenia szeregu greckich biskupów, księży i świeckich, którzy – według niego – swoimi wypowiedziami w mediach i publikacjami w internecie prowokują wiernych różnych Kościołów lokalnych do „buntu” i odrzucają wyniki „pomyślnie odbytego” Wielkiego i Świętego Soboru. Patriarcha przyznał wprawdzie, że spotkanie na Krecie ma wielu przeciwników, dodał jednak, że ich stanowisko jest „zgubne”, „sieje zamęt” w prawosławiu, a nawet „jest nieuczciwe”. Działania tych środowisk określił jako „antykościelne” i „antykanoniczne”.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 18.): Odmówisz dziewiątkę?

2024-05-17 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Co oprócz Mszy zaczęło się w Wieczerniku? Dlaczego warto modlić się nowenną? I co to ma wspólnego z Maryją? Zapraszamy na osiemnasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o pięknie modlitw nowennowych.

CZYTAJ DALEJ

Historia powołania. Znajomy w seminarium, Jezus na krzyżu i… Jan Paweł II

2024-05-18 10:30

[ TEMATY ]

świadectwo

zakonnica

archwium s. Joanny Cybułki

Chciałam wiedzieć, co ze sobą zrobić, ale… żeby to było na zawsze! Szukałam swojego miejsca. Czułam pewnego rodzaju niepokój – tak o początkach swojego powołania opowiedziała portalowi Polskifr.fr s. Joanna Cybułka z Instytutu Zakonnego Apostołek Jezusa Ukrzyżowanego. Ważną rolę w jej powołaniu odegrał św. Jan Paweł II, który przyszedł na świat dokładnie 104 lata temu.

„W ciągu nauki w szkole średniej zastanawiałam się nad sobą, moim życiem i przyszłością, szukałam mojej drogi. Po maturze z koleżanką z liceum zaczęłyśmy jeździć do Krakowa na skupienia i rekolekcje powołaniowe. Dało mi to dużo, bo mogłam poznawać siebie, pogłębiać życie modlitwy i znajomość Pisma Świętego” – podkreśliła s. Joanna.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję