Reklama

Wiadomości

CBOS: 94 % Polaków przeciwko używaniu smartfonów podczas Mszy św.

Ponad połowa badanych widzi w swoim otoczeniu osoby nadużywające smartfonów – wynika z opublikowanego dziś raportu CBOS. Choć przeglądanie internetu i korzystanie z mediów społecznościowych staje się coraz bardziej powszechne zarówno w przestrzeni publicznej jak i prywatnej, wciąż dla zdecydowanej większości Polaków niedopuszczalne jest używanie smartfona w kościele na Mszy św., w teatrze lub filharmonii oraz podczas lekcji, czy wykładu. Nie akceptujemy też przeglądania internetu w trakcie Wigilii.

[ TEMATY ]

Msza św.

smartfon

kropekk_pl/pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak wynika z opublikowanego dziś komunikatu z badań CBOS, „(Nad)używanie smartfonów” od sierpnia 2017 r. do października 2018 r. odsetek osób deklarujących, że używają smartfona, zwiększył się z 57 proc. do 68 proc. Prawie jedna czwarta użytkowników smartfonów uważa, że spędza przed nimi zbyt dużo czasu. Zaskakująco samokrytyczni są tu ludzie młodzi – w wieku od 18 do 24 lat (14 proc.). Wraz z wiekiem odsetek osób deklarujących nadużywanie smartfonów spada. 59 proc. użytkowników stara się ograniczyć czas spędzony przed komórką.

Zdecydowanie częściej dostrzegamy fakt, że telefonu nadużywają osoby w naszym otoczeniu. Z takimi ludźmi spotyka się ponad połowa ogółu badanych i dwie trzecie użytkowników smartfonów, najczęściej osoby w wieku od 25 do 34 lat, mieszkańcy większych miast i absolwenci wyższych uczelni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Niemal wszyscy (94 proc.) jesteśmy zdania, że zaglądanie do telefonu w kościele podczas Mszy św. to zachowanie niewłaściwe. 84 proc. deklaruje to w sposób zdecydowany. Opinię taką wyrażają również ci, którzy nie biorą udziału w praktykach religijnych, choć w tej grupie obserwujemy podejście bardziej liberalne do tej kwestii. 93 proc. badanych wyraża również negatywny stosunek do korzystania ze smartfona w teatrze, operze i filharmonii, podczas spektaklu czy koncertu. 87 proc. sprzeciwia się również przeglądaniu internetu podczas lekcji w szkole czy wykładu na uczelni. Nieco mniej kategorycznie wypowiadają się na te tematy młodzi, mieszkańcy większych miast i mężczyźni. Warto podkreślić, że jedynie 24 proc. osób w wieku 18–24 lata uważa za zdecydowanie niewłaściwe sięganie po smartfon podczas lekcji czy wykładu.

Prawie wszystkim badanym (91 proc., w tym 79 proc. zdecydowanie) przeszkadzałoby, gdyby ktoś używał smartfona do przeglądania internetu, portali społecznościowych lub aplikacji podczas kolacji wigilijnej. Zdecydowanie przeszkadza nam też sięganie po smartfon podczas rozmowy, gdy nie ma to z nią związku, podczas wspólnych posiłków czy rodzinnych uroczystości. Również w tym przypadku jednak młodsi użytkownicy, a także mężczyźni – wydają się bardziej liberalni. Mniej kategorycznie sprzeciwiają się smartfonom w wyżej wymienionych sytuacjach również ci, którzy we własnym odczuciu ich nadużywają.

Okazuje się, że w relacjach osobistych nadużywanie smartfonów nie jest dla nas dużym problemem. Ponad połowa ogółu respondentów deklaruje, że w ciągu ostatniego miesiąca nie czuła się dotknięta tym, że osoba, z którą spędzała czas, używała smartfona do przeglądania internetu, portali społecznościowych czy aplikacji. Dwóm piątym badanych (41 proc.) przeszkadzało, ze ktoś podczas rozmowy korzystał ze smartfona. Dla 31 proc. rażące było to, ze ktoś z rodziny zajmował się telefonem zamiast obowiązkami domowymi lub spędzaniem czasu z innymi.

Zdecydowanie częściej przeszkadza nam nadużywanie telefonu w przestrzeni publicznej – dla ponad 60 proc. rażące były sytuacje, w których ktoś szedł ulicą zapatrzony w swój smartfon, nie zważając na innych pieszych i pojazdy. Ponad 30 proc. krytykowało fakt, że rodzic zajmował się telefonem zamiast pozostającym pod jego opieką dzieckiem – na placu zabaw, na spacerze itp. Co trzeci Polak (33 proc.) co najmniej kilka razy w ciągu ostatniego miesiąca był świadkiem zdarzenia, kiedy osoba używająca smartfona nie reagowała na otoczenie, np. nie ustępowała miejsca starszym w środkach transportu publicznego. Warto w tym kontekście przypomnieć, że ze środków transportu publicznego korzysta 37 proc. Polaków.

Autorzy badania podkreślają, że użytkowanie smartfonów bez wątpienia zmienia i będzie zmieniać naszą rzeczywistość społeczną. Przypominają, że sytuacje powszechnie uznawane za nieakceptowalne, jak np. przeglądanie internetu podczas Wigilii, są jednak traktowane bardziej liberalnie przez młodych. Zwracają też uwagę, że wielu młodych przyznaje, że za dużo korzysta ze smartfonów. „Ciekawe więc, czy w efekcie ograniczania sobie czasu spędzanego Polacy będą w przyszłości rzadziej spotykać się z sytuacjami, kiedy używanie smartfona przez kogoś im przeszkadza, czy wręcz przeciwnie – w coraz większym stopniu będą to akceptować” – piszą.

2018-11-27 16:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: transmisja Mszy św. z kaplicy Matki Bożej w TVP1 o 7.00

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Msza św.

transmisja

Ks. Daniel Marcinkiewicz

Od 1 lipca TVP w programie 1 transmitować będzie codziennie (od poniedziałku do piątku) poranną Mszę św. z kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze. Nie będzie natomiast transmitowana Msza św. o godz. 20.00 w TVP3. Pozostaje codzienny przekaz Eucharystii o godz. 13.30 a w niedzielę o 9.30 w TV Trwam.

- Łączność z Jasną Górą jest bardzo widoczna, jeśli chodzi o oglądalność. Internet pozwala nam prowadzić konkretne statystyki, z których wynika, że duchowych pielgrzymów jest bardzo dużo - powiedział o. Waldemar Pastusiak, kustosz Jasnej Góry. Przypomina, że Sanktuarium wciąż pozostaje obecne w przestrzeni medialnej m.in. na kanale TVP VOD, YouTubie Jasnej Góry oraz na antenie Radia Jasna Góra. - Cały czas jest dostępny podgląd on-line, można uczestniczyć we Mszy św. i w Apelu Jasnogórskim. Warto zauważyć, że za pośrednictwem Radia Jasna Góra dostępna jest aplikacja, która pozwala na telefonie komórkowym słuchać Jasnej Góry w dowolnym miejscu na świecie - przypomina kustosz.
CZYTAJ DALEJ

Św. Cecylia - patronka muzyki kościelnej

Niedziela płocka 46/2003

[ TEMATY ]

św. Cecylia

pl.wikipedia.org

22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości. Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską. Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz, że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz, że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana. Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła. Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”. Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki. Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki. Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy. W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r. Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
CZYTAJ DALEJ

Bp Greger: Muzyka kościelna wymaga permanentnego nasłuchiwania Bożego głosu

Muzyka kościelna, pochodząca ze słowa i dosłyszalnego w nim milczenia, wymaga permanentnego nasłuchiwania Bożego głosu – napisał bp Piotr Greger, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Muzyki Kościelnej, w Słowie na okoliczność wspomnienia św. Cecylii, przypadającego 22 listopada.

Bp Greger podziękował wszystkim, którzy na co dzień, na różnych odcinkach edukacji, a także formacji, troszczą się o wysoki poziom oraz piękno śpiewu liturgicznego i muzyki kościelnej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję