Reklama

Kościół w dziejach Rzeszowa

Świątynie na Staroniwie (2)

Niedziela rzeszowska 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oba - przedstawione w poprzednim numerze Niedzieli Południowej - staroniwskie obiekty sakralne nie mogły w pełni sprostać wszystkim potrzebom duszpasterstwa parafialnego. Pierwszy, kaplica pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, nawet po dobudowaniu przydachu był zbyt mały, by pomieścić większą liczbę wiernych: drugi - kościół pw. Matki Bożej Fatimskiej, choć większy, to jednak ze względu na położenie na obrzeżach parafii nie był akceptowany przez wszystkich parafian, zwłaszcza zamieszkujących inne rejony osiedla. Nadto, jako budowla adaptowana, przez niektórych wiernych uważany był za kościół tymczasowy.
Przedstawione powyżej względy wymusiły podjęcie decyzji o budowie nowej świątyni parafialnej, położonej w centrum osiedla na działce ofiarowanej na ten cel przez rodzinę Trawków, a położonej naprzeciw kaplicy pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Zadanie to podjął ks. Marian Przewrocki, od 1981 r. proboszcz staroniwski. Sytuacja polityczna, a zwłaszcza wprowadzony 13 grudnia 1981 r. stan wojenny, nie ułatwiała mu jego realizacji. Komuniści, którzy z reguły sprzeciwiali się budowie nowych obiektów sakralnych, nie godzili się na wzniesienie drugiego już kościoła na Staroniwie. Ks. Przewrocki, podejmując takie zadanie narażał się na represje służb komunistycznych. Mimo grożącego niebezpieczeństwa rozpoczął przygotowania do budowy świątyni. Najpierw zabezpieczył teren przeznaczony pod kościół, gdyż istniało realne niebezpieczeństwo zajęcia go przez władze komunistyczne. W tym celu wybudował na nim kapliczki, (poświęcone 12 października 1985 r. przez bp. Stefana Moskwę) jako Dróżki Różańcowe. Następnie, architektowi Janowi Bulszy i konstruktorowi Janowi Pietrzykowi, zlecił opracowanie projektu całego kompleksu parafialnego - kościoła, plebanii i zaplecza duszpasterskiego.
Prace budowlane, prowadzone systemem gospodarczym, rozpoczęto od wznoszenia plebanii. Dopiero po zakończeniu tego etapu, (w 1984 r.) zainicjowano budowę kościoła. Bezpośredni nadzór nad pracami sprawowali Tadeusz Dzioch i Stanisław Miazga. Trudności materiałowe, a później kryzys gospodarczy, sprawiły, że realizacja przedsięwzięcia postępowała bardzo wolno. Do 1989 r. - chwili zmiany proboszcza - zbudowana została tylko dolna kondygnacja świątyni. Przystosowano ją do potrzeb kultu i sprawowano w niej służbę Bożą. Dzieło budowy kościoła podjął następca ks. Przewrockiego, ks. Franciszek Dziedzic, któremu w ciągu dziewięciu lat posługi proboszczowskiej w Staroniwie, (do 1998 r.) udało się doprowadzić je do końca. Wznoszenie obiektu zostało zakończone, ale do wykonania pozostało jeszcze wiele zadań, m.in. wystrój kościoła i jego wewnętrzne wyposażenie. Ich realizacją zajął się nowy proboszcz ks. Stanisław Jamiński. Dzięki jego zaangażowaniu i poparciu parafian stosunkowo szybko udało się je zrealizować. Pozwoliło to na uroczyste poświęcenie kościoła, którego dokonał (2 października 1999 r.) ordynariusz rzeszowski bp Kazimierz Górny. Świątynia otrzymała wezwanie Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Aktem tym przeznaczono ją dla celów religijnych.
Kościół jest obiektem dwupoziomowym, o wymiarach 30 x 15 m i wysokości 10,6 m. Nad wejściem wznosi się wieża o wysokości 21 m, zwieńczona krzyżem. Poziom dolny świątyni jest użytkowany jako zaplecze duszpasterskie. Potrzebom kultu służy tylko poziom górny. Posiada on trzy nawy, prezbiterium i obszerny chór. Wystrój wewnętrzny zaprojektował Andrzej Smoczyński z Rzeszowa. W prezbiterium, na ścianie głównej, dominuje motyw krzyża i tabernakulum. Na lewo od prezbiterium znajduje się obraz Jezusa Miłosiernego autorstwa Barbary Smoczyńskiej. Nawy boczne zdobią obrazy Marii Monikowskiej-Tabisz, w prawej - obraz Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, w lewej - obraz Matki Bożej Częstochowskiej. Na ścianie głównej prawej nawy bocznej znajduje się obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy, a niszy nawy lewej - figur św. Antoniego, wyrzeźbiona przez Antoniego Bolka z Załęża k. Jasła. W świątyni znajdują się oryginalne, ceramiczne stacje drogi krzyżowej, wykonane, według projektu A. Smoczyńskiego, przez Jerzego Tarnawskiego. Wspomnieć tu należy, że poniżej świątyni, od strony północnej, usytuowane są stacje drogi krzyżowej (wcześniej Dróżki Różańcowe), które zaprojektowała Iwona Matlingiewicz ze Staroniwy, a wykonał z piaskowca Stanisław Samborski z Brzostku.
Trzy obiekty sakralne istniejące obecnie na terenie staroniwskiej parafii z jednej strony ubogacają architekturę osiedla, z drugiej świadczą o wielkim przywiązaniu tamtejszych parafian do wiary, o ich odwadze i ofiarności, a także o dobrej współpracy z kapłanami. Mogą więc zostać nazwane znakami wiary.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Portugalia: Biskupi z byłych kolonii krytycznie o emigracji

2025-09-11 18:10

[ TEMATY ]

emigracja

biskupi

z byłych kolonii

flickr.com/episkopatnews

Masowe wyjazdy na emigrację zarobkową z byłych portugalskich kolonii w Afryce, Azji i Ameryce Południowej osłabiają te kraje, uważają biskupi zebrani w Portugalii na XVI spotkaniu biskupów państw luzofońskich (języka portugalskiego). Odbywa się ono w Lizbonie i Fatimie z udziałem przedstawicieli władz Kościołów Portugalii, Brazylii, Angoli, Republiki Zielonego Przylądka, Gwinei Bissau, Mozambiku, Timoru Wschodniego oraz Wysp Zielonego Przylądka i Książęcej.

Podczas trwającego do soboty wydarzenia biskupi wskazali na fakt, że nasilająca się w ostatnich latach emigracja zarobkowa z tych krajów, głównie do Europy, prowadzi do ograniczenia rozwoju lokalnych wspólnot poprzez brak rąk do pracy. Uczestniczący w portugalskim spotkaniu biskup Ildo Fortes, ordynariusz diecezji Mindelo, w Republice Zielonego Przylądka, podkreślił znaczenie tego wydarzenia, jako ważnego forum umożlwiającego przedstawienie zalet oraz wad masowej emigracji z państw rozwijających się. Dodał, że w przypadku Republiki Zielonego Przylądka, z której liczni młodzi emigrują do Portugalii i innych państw Unii Europejskiej, daje się zauważyć osłabianie jego ojczyzny z powodu wyjazdów za chlebem młodych obywateli tego kraju. - Emigracja osłabia społeczeństwo Republiki Zielonego Przylądka, które traci siłę roboczą, głównie w sektorze turystyki oraz w budownictwie - powiedział afrykański hierarcha, wyrażając nadzieję na zahamowanie niekorzystnego, jak podkreślił, zjawiska.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Sarah zachęca Polaków do wierności dziedzictwu chrześcijańskiemu

O współczesnych zagrożeniach dla człowieka i znaczeniu nauczania św. Jana Pawła II mówił dziś w Warszawie kard. Robert Sarah. Były prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów był gościem konferencji na temat miejsca polskiego katolicyzmu w Europie i w świecie, zorganizowanej z okazji 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego przez Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie (bożogrobców).

Pochodzący z Gwinei purpurat zwrócił uwagę, iż święty Jan Paweł II przypomina nam, że chrześcijaństwo jest fundamentem zachodniej antropologii. Mówiąc o człowieku wskazuje na znaczenie jego czynów i odpowiedzialności. Przeciwstawia się wizjom oddzielającym człowieka od jego tożsamości cielesnej, teoriom jakoby dopuszczalne byłoby oddzielanie płci biologicznej od płci kulturowej (gender). Jednocześnie wskazuje na znaczenie duchowości dla rozwoju naszego człowieczeństwa. „Im bardziej bowiem zbliżamy się do Boga, tym bardziej stajemy się ludźmi” - podkreślił kard. Sarah.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania abp. Andrzeja Przybylskiego: Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

2025-09-12 13:32

[ TEMATY ]

rozważania

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa abp Andrzej Przybylski.

W owych dniach podczas drogi lud stracił cierpliwość. I zaczęli mówić przeciw Bogu i Mojżeszowi: «Czemu wyprowadziliście nas z Egiptu, byśmy tu na pustyni pomarli? Nie ma chleba ani wody, a uprzykrzył się nam już ten pokarm mizerny». Zesłał więc Pan na lud węże o jadzie palącym, które kąsały ludzi, tak że wielka liczba Izraelitów zmarła. Przybyli więc ludzie do Mojżesza, mówiąc: «Zgrzeszyliśmy, szemrząc przeciw Panu i przeciwko tobie. Wstaw się za nami do Pana, aby oddalił od nas węże». I wstawił się Mojżesz za ludem. Wtedy rzekł Pan do Mojżesza: «Sporządź węża i umieść go na wysokim palu; wtedy każdy ukąszony, jeśli tylko spojrzy na niego, zostanie przy życiu». Sporządził więc Mojżesz węża miedzianego i umieścił go na wysokim palu. I rzeczywiście, jeśli kogoś wąż ukąsił, a ukąszony spojrzał na węża miedzianego, zostawał przy życiu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję