Reklama

Lektura, która pomoże kochać

Niedziela kielecka 47/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już na pierwszy rzut oka ta książka przyciągnęła moją uwagę i wzbudziła sympatię. Podobała mi się pod każdym względem. Zresztą nie tylko mnie. Przeglądające ją dzieci, również były zainteresowane, a po jakimś czasie całkowicie pochłonięte czytaniem albo oglądaniem.
Książka Kim jest Jezus została napisana z myślą o młodszych dzieciach szkoły podstawowej. Zawiera 28 kluczowych w Ewangelii historii oraz na końcu słowniczek nazwany „Ważne słowa”. Dziecko potrafi zatem samo znaleźć nazwę miejscowości czy przedmiotu, która użyta w tekście mogła pobudzić je do pytań.
Zwraca też uwagę staranna oprawa, poręczny kwadratowy format, soczysta kolorystyka, ciekawy pomysł namalowanych postaci, przedmiotów, krajobrazów. Dziecko, które wraz ze mną zagłębiało się w tę lekturę, chciało nie tylko namalować takiego samego Pana Jezusa, ale i ulepić Jego postać z plasteliny.
Na odwrocie okładki znajdziemy mapę Palestyny, jak na porządną książkę o Jezusie przystało. Rzeczywiście, ilustracje są oryginalne, duże, o żywych barwach, wręcz zachęcają do tego, aby spróbować podobnej techniki. Można przez to zaryzykować porównanie, iż jest to młodsza siostra, również wydanej przez „Jedność” pozycji Życie w czasach Jezusa. Okładki i kartki są zszywane, co stanowi dodatkowy, nieodzowny dla dziecięcych książek, atut.
Napisana prostym, klarownym językiem stanowi pomoc dla rodziców, chcących ukazać dziecku podstawowe pojęcia, realia życia za czasów Jezusa. Dzięki takim pozycjom jak ta, nie utoniemy w morzu ignorancji. Dzieje Jezusa, jakkolwiek opisane w sposób uproszczony (w końcu to propozycja dla młodszych dzieci), wzbogacone są komentarzem do każdego zakresu Jego działalności. Czyli mamy odpowiedzi na pytanie „Kim jest Jezus?” poprzez ukazanie świata, w jakim żył, pracy, jaką wykonywali Izraelici, sposobu ich myślenia, ubierania się, spożywania posiłku, świętowania, zabawy, zwyczajów itp.
I tak w rozdziale Wiadomość od anioła, który wprowadza dziecko w świat Nowego Testamentu, nie tylko opisana jest historia Zwiastowania, ale i poprzez obraz można zapamiętać, jak wygląda zwykły pejzaż judejskiej ziemi czy dom izraelski z tarasem na dachu. Podobnie rzecz ma się choćby z Jezusem w świątyni - oprócz przekazania historii o zaginięciu 12-letniego Jezusa podczas święta Paschy, dziecko może nauczyć się z ilustracji, jak wyglądała świątynia jerozolimska, jakie było jej wyposażenie, jak ubierali się modlący się Żydzi. A przy okazji historii nawrócenia Zacheusza, można przekonać się, jakimi monetami za czasów Jezusa płacono podatki. Zatem historia zbawienia w szerszym kulturowym kontekście.
Młodsze dzieci znacznie więcej uczą się poprzez obraz i on tu spełnia swoją rolę w bardzo dobry sposób. Co nie znaczy że dziecko nie będzie już zadawać nam pytań w trakcie przeglądania tej książki. Ma jednak szansę nie popełniać błędów, lecz w poszukiwaniach iść we właściwym kierunku. Wszakże słowa uczą, lecz przykłady pociągają. A więc to, co dziecko zobaczy, a dopiero potem zrozumie. A zobaczy bardzo dużo. Kiedy pomożemy mu szukać i wyjaśnimy - zrozumie jeszcze więcej. Najważniejsze jednak, by pokochało. Tu jego wyobraźnia nie będzie ograniczona; z całą pewnością ma szansę ta książka stać się ulubioną - taką, do której będzie się wracać, od której zaczęło się poszerzanie wiedzy o czasach Jezusa, ale i od której zaczęło się Go rozumieć i kochać. Oczywiście za naszym - dorosłych, przewodnictwem. Katecheta powie: niezwykle przydatna. Rodzic powie: niezwykle przyjazna. Dziecko powie: mamo, tato, chcę ją mieć! Skąd to wiem? Ponieważ została „przetestowana” na dzieciach. Z wynikiem celującym. To chyba najlepsza rekomendacja.

Sarah Hall, Kim jest Jezus? Czego dokonał? Dlaczego ludzie Go pamiętają?, tłum. Piotr Szufliński, Kielce 2003 Jedność

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krótki przewodnik po wykazie lektur szkolnych - zniknęła np. „Legenda o św. Aleksym” czy „Kwiatki św. Franciszka z Asyżu”

2025-09-17 20:04

[ TEMATY ]

edukacja

lektura

Adobe Stock

W szkolnej rzeczywistości już dość dawno nastąpiło odejście od rozumienia kanonu kultury, w tym kanonu literackiego, jako wzorca i miary, z którą należy się wciąż na nowo konfrontować na naszej drodze ku mądrości. W tzw. wykazie lektur, zawartym w podstawie programowej języka polskiego, tylko niektóre tytuły można byłoby uznać za kanoniczne w tym właśnie sensie. Kwestia zawartości owego spisu lektur od dawna budzi emocje i rodzi szereg pytań w tej materii - pisze Artur Górecki na stronie Ordo Iuris.

Zmiany, które przygotowało i częściowo już wdrożyło Ministerstwo Edukacji Narodowej pod kierownictwem Barbary Nowackiej (dalsze zmiany są zapowiadane jako „Reforma26”) to prawdziwa destrukcja tego, co ze spraw ważnych, związanych z kulturą zakorzenienia, jeszcze w polskiej szkole zostało.
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II w obiektywie Giansantiego: Siła ducha, ludzka kruchość

2025-09-17 20:15

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Vatican Media

Wystawa otwarta w Zamku Świętego Anioła z okazji Roku Jubileuszowego 2025 i czynna do 30 listopada opowiada o pontyfikacie Jana Pawła II. To pontyfikat, który stał się ikoną globalną.

Wystawa „Jan Paweł II. Człowiek, Papież, Święty” w obiektywie Gianniego Giansantiego zaprasza do ponownego odczytania pontyfikatu, który naznaczył nie tylko historię Kościoła, lecz także dzieje współczesnej komunikacji wizualnej.
CZYTAJ DALEJ

Religia wraca do głosu. Obywatelski projekt ustawy w Sejmie RP

2025-09-17 21:37

[ TEMATY ]

katecheza

religia w szkole

Adobe Stock

Już 26 września w Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy przywracającej należne miejsce lekcjom religii i etyki w polskiej szkole. To inicjatywa Stowarzyszenia Katechetów Świeckich, które zebrało ponad pół miliona podpisów, pokazując, że rodzice i uczniowie chcą wychowania opartego na wartościach.

Projekt jest odpowiedzią na zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Od września religia odbywa się tylko raz w tygodniu, na początku lub końcu dnia, a jej ocena nie jest wpisywana na świadectwo. Zdaniem inicjatorów takie rozwiązania spychają wychowanie moralne na margines i uderzają w prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję