Reklama

Temat tygodnia

Kościelne porządkowanie pojęć

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kto w ostatnich tygodniach interesował się tym, co dzieje się na świecie i w Polsce, jako obowiązkowy temat podejmowany przez prasę, radio czy telewizję musiał zaliczyć sprawę związaną z proboszczem parafii św. Brygidy w Gdańsku. Za sprawą mediów problem jednej parafii i diecezji stał się sprawą ogólnopolską i narodową, wchodząc również na „nasz teren”.
Nie chciałbym jednak robić żadnej nadziei tym, którzy po takim wprowadzeniu oczekiwaliby tutaj jeszcze jednej oceny. Ważniejsze bowiem wydaje mi się uporządkowanie kilku ważnych kwestii - potrzebne do tego, by nie zatracić prawdziwie chrześcijańskiego spojrzenia.
Otóż, prawdą jest, że żadna sprawa drugiego człowieka - jeśli ktoś naprawdę chce się uważać za chrześcijanina - nie może mu być obca. Powszechny charakter Kościoła, czyli ta jego cecha, którą ciągle powtarzamy w wyznaniu wiary („wierzę w Kościół katolicki”), nie pozwala uczniowi Chrystusa ograniczać się do swego małego świata. Dla chrześcijanina cały świat jest „jego parafią” (jak wyraził się kiedyś wielki teolog francuski Y. Congar) i nie może on nie interesować się sprawą drugich.
Obok tej prawdy jest jednak jeszcze i druga, która paradoksalnie stanowi jedno z tą wspomnianą wyżej. Jeśli zbawienie wszystkich ludzi przyszło przez Jednego - Chrystusa Jezusa - znaczy to, że Bóg nie rozwiązuje dramatów ludzkich i nie prowadzi do zbawienia inaczej, jak poprzez konkretne okoliczności i określonych ludzi, na wybranej ziemi. Nie na darmo w tym samym credo, w którym wyznajemy prawdę o powszechnym wymiarze zbawienia, wspominamy określoną i niepowtarzalną historię oraz wymieniamy imiona tych, którzy uczestniczyli w dramacie zbawienia
Jaki stąd wniosek? Wydaje się, że czasami - zwłaszcza w świecie, który poprzez media nagle stał się mały - łatwo zapomnieć o tej drugiej prawdzie. Łatwo ulec pokusie, by nie brać pod uwagę tego, iż to w Kościołach lokalnych, czyli w diecezjach, za które w pełni odpowiadają biskupi, zaczyna się i w pełni realizuje życie chrześcijanina. To tam i na tej konkretnej ziemi jest miejsce na przeżywanie radości zmartwychwstania, na milczenie pod Krzyżem, na wszelkie łaski.
W całej wspomnianej sprawie nie pozwolono na to, by została ona spokojnie rozwiązana w obrębie zainteresowanej diecezji, w której ten spór się narodził (zresztą nie bez wydatnej pomocy mediów). Można zrozumieć ludzką niecierpliwość, trzeba uszanować prawo do własnego zdania każdego, kto uważa się za kompetentnego w ocenie. Niemniej można i trzeba prosić także, by uszanowano i to, jak Kościół chce rozwiązać swój problem. A Kościół nie może iść inną drogą, niż ta, którą określa porządek zbawienia, czyli pomijając ów wymiar lokalny.
Tajemnica Kościoła, nawet jeśli nosi on na sobie ślady ludzkiej słabości, jest zbyt wielka, by chcieć tylko po ludzku ingerować w jego życie i dokonywać pośpiesznych ocen. Historia zbawienia uczy, że prawdziwe dobro dojrzewa długo i czasami nie bez cierpienia, że nie wszystko od razu rozumiemy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji wrocławskiej dot. Fundacji Teobańkologia

2025-12-17 10:01

[ TEMATY ]

Teobańkologia

Red.

Publikujemy oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji wrocławskiej dot. Fundacji Teobańkologia.

"W związku z rozwojem działalności fundacji Teobańkologia oraz szeroką skalą jej działań duszpasterskich i medialnych, metropolita wrocławski abp Józef Kupny powołał Komisję ds. zbadania funkcjonowania fundacji.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent podpisał 15 ustaw; zawetował 3

2025-12-19 07:11

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

PAP/Andrzej Jackowski

1. Ustawę z dnia 7 listopada 2025 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2026 (nr druku sejmowego 1750);
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję