Fundusz „Szansa dla 1000” powstał z połączenia trzech funkcjonujących dotychczas funduszy stypendialnych przy
Centrum Duszpasterstwa Młodzieży w Lublinie (Fundusz Stypendialny Archidiecezji Lubelskiej, Fundusz Stypendialny Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży Archidiecezji Lubelskiej i Fundusz Stowarzyszenia
„Novo Millennio”). Patronat nad Funduszem sprawuje Metropolita Lubelski. Fundusz wspiera młodzież ze szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych i studencką, będącą w trudnej sytuacji materialnej.
Fundusz obejmuje wsparcie na trzech ścieżkach: socjalnej, edukacyjnej i wychowawczej. Środki na realizację programu stypendialnego pozyskiwane są drogą zbiórek, loterii, kiermaszów przeprowadzanych przez
podmioty kościelne, fundatorów oraz poprzez darowizny i sponsoring, zarówno firm, jak i osób prywatnych. Zasady przyznawania, zawieszania, cofnięcia i ustania stypendium rozstrzyga Regulamin Funduszu.
Realizacja stypendiów spoczywa na Stowarzyszeniu „Novo Millennio”, działającego w ramach Centrum Duszpasterstwa Młodzieży w Lublinie. Fundusz powołuje wolontariat w celu skutecznej realizacji
swojej misji. Organizacją naboru, szkoleń i pracy wolontariuszy zajmuje się Centrum Wolontariatu w Lublinie. W zakresie działań o charakterze formacyjnym (spotkania lokalne, krajowe, europejskie i światowe)
Fundusz współpracuje z KSM.
Ścieżki wsparcia
Reklama
Fundusz obejmuje kompleksowe wsparcie stypendialne na trzech ścieżkach. W ramach socjalnej ścieżki wsparcia przewiduje się możliwość pokrywania następujących kosztów: opłata za bursę /internat/ akademik w przypadku, gdy uczeń/student mieszka poza miejscem nauki, opłata dodatkowych kosztów nauki (np. komitet rodzicielski), opłata kosztów wyżywienia uczniów lub studentów, dojazdy do szkoły (w przypadku osób codziennie dojeżdżających), zakup podręczników, zeszytów, pomocy szkolnych niezbędnych do nauki (1 raz w roku), inne opłaty, związane z podjęciem lub kontynuacją nauki. W ramach edukacyjnej ścieżki stypendialnej zakłada się poznanie zdolności stypendysty oraz możliwość pokrywania kosztów związanych z ich rozwijaniem, a w szczególności: organizacja i pokrycie kosztów kursów komputerowych, pokrycie kosztów kursów przygotowujących stypendystę do egzaminów wstępnych do szkół średnich lub na wyższe uczelnie, możliwość pokrycia dodatkowego kursu edukacyjnego. Celem tej ścieżki stypendialnej jest wspieranie młodzieży w procesie zdobywania wiedzy, motywowania do nauki, umożliwianie kształcenia i dokształcania w wybranych kierunkach. Działania te mają także na celu wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży zwłaszcza z terenów wiejskich, która często nie ma szans bez dodatkowych kursów przygotowawczych dostać się do szkół i na uczelnie o wysokim poziomie kształcenia. Patrząc długofalowo istnieje nadzieja, że kursy i szkolenia odbyte dzięki ścieżce edukacyjnej Funduszu, ukończone dobre szkoły i wyższe uczelnie pozwolą stypendystom lepiej odnaleźć się na rynku pracy i pewniej budować przyszłość. Ścieżka wychowawcza programu stypendialnego przewiduje obowiązkowe uczestnictwo każdego stypendysty w programie wychowawczym, który ma na celu poznanie stypendysty oraz kształtowanie dojrzałej osobowości z wpojonymi zasadami etycznymi. Ścieżka ta zakłada organizację i finansowanie: systematycznych spotkań poświęconych kształtowaniu osobowości stypendystów, obozów wakacyjnych, programu kulturalnego kształtującego wrażliwość na piękno i sztukę, daje możliwość uczestnictwa w zorganizowanych konferencjach, forach młodzieży poszerzających horyzonty myślowe stypendystów. Stypendysta ma obowiązek uczestniczyć (minimum 1 raz w roku) w działaniach, których celem jest pozyskiwanie środków na stypendia. Po rozpoznaniu kondycji psychologicznej stypendysty w razie konieczności ta ścieżka stypendialna umożliwia także pokrycie kosztów związanych z uczestniczeniem w odpowiedniej grupie terapeutycznej, treningu asertywności i zajęciach z komunikacji interpersonalnej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Regulamin przyznawania stypendiów
Reklama
Pomoc stypendialna Funduszu skierowana jest do osób, które ukończyły przynajmniej pierwszą klasę gimnazjum. Przyznawana jest przez okres edukacji szkolnej do momentu ukończenia studiów. O stypendium mogą się ubiegać obywatele Polski, zamieszkujący lub uczący się na terenie województwa lubelskiego z preferencją osób pochodzących z małych miejscowości i wiosek. W wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość przyznania stypendium obcokrajowcom uczącym się na terenie województwa, jeżeli nie mają możliwości uzyskania wsparcia z innych źródeł. Przy rozpatrywaniu wniosku o przyznanie stypendium nie jest brana pod uwagę przynależność konfesyjna. Stypendysta Funduszu nie może korzystać z innej pomocy finansowej, np. stypendium z innego funduszu, stypendium socjalnego, itp., nieuwzględnionego w dochodach uzyskiwanych przez rodzinę. Uczeń przystępujący do Funduszu musi wykazać średnią ocen ze świadectwa szkolnego za poprzedni rok szkolny nie niższą niż 3,0 i powinien poprawić średnią ocen w kolejnych latach. Stypendium mogą uzyskać osoby, u których średni miesięczny dochód na członka rodziny jest niższy niż 50% najniższego wynagrodzenia brutto ogłoszonego przez uprawniony organ. W przypadku, gdy łączny dochód przekracza wyżej wymieniony poziom, istnieje możliwość przyznania stypendium, jeśli osoba ubiegająca się przedstawi dokumenty potwierdzające inne konieczne wydatki (np. na długotrwałe leczenie). Osoba starająca się o stypendium musi dostarczyć następujące dokumenty: wypełniony formularz wniosku, dokumenty potwierdzające łączny dochód uzyskiwany przez wszystkich członków rodziny zamieszkujących we wspólnym gospodarstwie domowym, tzn.: dokument z Urzędu Gminy (rolnicy), dokumenty z Urzędu Pracy (bezrobotni), dokumenty potwierdzające wysokość pobieranego świadczenia (emeryci i renciści) oraz inne dokumenty przedstawiające uzyskiwane dochody (MOPR, MOPS itd.), świadectwo szkolne z poprzedniego roku szkolnego. Wypełnione wnioski o przyznanie stypendium z wymaganymi dokumentami powinny być dostarczone do 15 sierpnia danego roku. Stypendium zostaje przyznane przez Komisję Stypendialną Funduszu po rozpatrzeniu i weryfikacji otrzymanych podań do 15 września roku, w którym został złożony wniosek.
Kryteria rozliczania pomocy finansowej
Dwukrotnie w ciągu roku stypendysta powinien przedłożyć faktury i rachunki na łączną kwotę otrzymanej pomocy finansowej - do 15 lutego za semestr zimowy i 15 lipca za semestr letni w każdym roku. Stypendium z pakietu socjalnego może być przeznaczane na następujące wydatki: opłata za bursę/internat/akademik w przypadku, gdy uczeń/student mieszka poza miejscem nauki, opłata dodatkowych kosztów nauki (np. komitet rodzicielski), opłata kosztów wyżywienia uczniów lub studentów, dojazdy do szkoły (w przypadku osób codziennie dojeżdżających), zakup podręczników, zeszytów, pomocy szkolnych niezbędnych do nauki (1 raz w roku), inne opłaty, związane z podjęciem lub kontynuacją nauki.
Kryteria wygaśnięcia, zawieszenia lub cofnięcia stypendium
Reklama
Stypendium wygasa w momencie ukończenia studiów stypendysty. Zawieszenie stypendium oznacza czasowe wstrzymanie pomocy stypendialnej. Stypendium zostaje zawieszone gdy: następuje poprawa sytuacji bytowej, tj. dochód wzrasta ponad podstawę przyznania stypendium, następuje pogorszenie wyników w nauce, tj. średnia ocen spada poniżej 3,0, gdy stypendysta podejmuje pracę zarobkową. Stypendysta zobowiązany jest do powiadomienia koordynatora Funduszu w terminie 10 dni od podjęcia pracy. W zależności od wielkości uzyskanego dodatkowego dochodu koordynator Funduszu decyduje o dalszym przyznawaniu lub zawieszeniu pomocy stypendialnej (ścieżka socjalna), jednocześnie nie eliminuje to stypendysty z uczestnictwa w dwóch pozostałych ścieżkach: edukacyjnej i wychowawczej (uczestnictwo w obozach, spotkaniach, kursach etc.). Cofnięcie stypendium oznacza ustanie pomocy stypendialnej na skutek niewywiązywania się przez stypendystę z warunków umowy. Stypendium zostaje cofnięte: na skutek nieusprawiedliwionej nieobecności w spotkaniu wychowawczym (w ciągu roku), kursie, obozie lub innych punktach organizowanych w ramach realizacji programu Funduszu, gdy stypendysta nie rozlicza się zgodnie z przyjętymi zasadami, gdy zachowanie stypendysty jest naganne moralnie.
Fundusz jest odpowiedzią na apel Jana Pawła II skierowany do Polaków: „Potrzeba »wyobraźni miłosierdzia«, aby przyjść z pomocą dziecku zaniedbanemu duchowo i materialnie; aby nie odwracać się od chłopca czy dziewczyny, którzy zagubili się w świecie różnorakich uzależnień lub przestępstwa; aby nieść radę, pocieszenie, duchowe i moralne wsparcie tym, którzy podejmują wewnętrzną walkę ze złem. Potrzeba tej wyobraźni wszędzie tam, gdzie ludzie w potrzebie wołają do Ojca miłosierdzia: »Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj«. Oby dzięki bratniej miłości tego chleba nikomu nie brakowało! »Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią« (Mt 5, 7)” (Kraków, Błonie, 18 sierpnia 2002 r.).
Ważnym motywem podjęcia dzieła Funduszu jest zachęta Jana Pawła II do budowania „cywilizacji miłości”, kierowana szczególnie do ludzi młodych: „Pośród tylu niesprawiedliwości i cierpień ludzkość żywi nadzieję nowej cywilizacji pod sztandarem wolności i pokoju. Lecz dla takiego przedsięwzięcia potrzebne jest nowe pokolenie budowniczych, którzy, kierując się nie strachem ani przemocą, lecz pilnymi potrzebami prawdziwej miłości, umieją kłaść kamień na kamieniu, aby budować w mieście człowieka miasto Boga. Drodzy młodzi, pozwólcie, że powierzę wam moją nadzieję: to wy powinniście być tymi budowniczymi. Jesteście mężczyznami i kobietami jutra, w waszych sercach i w waszych rękach zawarta jest przyszłość. Wam Bóg powierza trudne, lecz doniosłe zadanie współpracy z Nim w budowaniu cywilizacji miłości” (Toronto 27/28 lipca 2002 r.).