Na lotnisku międzynarodowym w Kairze odbyła się krótka uroczystość pożegnania Franciszka przez przedstawicieli władz państwowych z prezydentem Abd-el-Fattah as-Sisim i kościelnych Egiptu. Ojciec Święty przybył na lotnisko bezpośrednio ze spotkania z duchowieństwem, osobami konsekrowanymi i seminarzystami. Po krótkiej ceremonii, bez wygłaszania przemówień oficjalnych ani odgrywania hymnów państwowych papież i towarzyszące mu osoby wsiedli do samolotu włoskich linii lotniczych Alitalia, który tuż przed godz. 17 odleciał do Rzymu. Przylot na lotnisko Ciampino planowany jest na godz. 20.30
W czasie swego dwudniowego pobytu w Egipcie Ojciec Święty spotkał się z prezydentem kraju as-Sisim, z szejkiem uniwersytetu al-Azhar al-Tajjebem, zwierzchnikiem Kościoła koptyjskiego patriarchą Teodorem (Tawadrosem) II, z patriarchą katolickokoptyjskim Ibrahimem Isaakiem Sidrakiem i innymi biskupami tego wschodniego Kościoła katolickiego, odprawił Mszę św. dla miejscowych katolików oraz spotkał się z z duchowieństwem, osobami konsekrowanymi i seminarzystami.
Była to 18. podróż zagraniczna papieża Franciszka, a zarazem druga do Afryki - tym razem północnej, w większości muzułmańskiej.
Może papież Franciszek dowie się prawdy o zamordowaniu przed rokiem w Kairze włoskiego doktoranta Giulio Regeniego. Nadzieję na to mają jego rodzice Paola i Claudio, którzy w wywiadzie dla tygodnika „Famiglia cristiana” włoskiej Edycji Paulińskiej wyrażają przekonanie, że głos Franciszka, który w końcu tego miesiąca odwiedzi Egipt, „może przyczynić się do ujawnienia prawdy i wymierzenia sprawiedliwości” mordercom ich syna.
Młody włoski socjolog, związany z Uniwersytetem w Cambridge, przebywający w Kairze na zaproszenie działającego tam uniwersytetu amerykańskiego, przygotowywał pracę na temat egipskich niezależnych związków zawodowych. Przepadł bez wieści w końcu stycznia 2016. W lutym znaleziono jego ciało, noszące ślady tortury. Z wielkimi oporami tamtejsza prokuratura współpracuje ze stroną włoską w wyjaśnieniu okoliczności tego morderstwa. Mimo zaangażowania i solidarności środowisk naukowych m.in. w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, są one nadal nieznane.
Kandyda, męczennica rzymska była żoną męczennika
Artemiusza, z którym miała córkę Paulinę, także
umęczoną za wiarę – jedna z pierwszych męczenniczek
chrześcijańskich w Rzymie
30 czerwca Kościół wspomina Pierwszych Męczenników Kościoła Rzymskiego. Ich odwaga w wyznawaniu wiary była naprawdę imponująca. Wielu z tych zwykłych ludzi, najczęściej skazywanych na wymyślne męki, to bezimienni bohaterowie, o których nie znajdziemy nawet wzmianek w pokrytych kurzem aktach cesarskich
W pierwszych wspólnotach chrześcijańskich w Rzymie męczennicy za wiarę cieszyli się ogromnym autorytetem, a nad ich symbolicznymi grobami czy miejscami pamięci wznoszono martyria, grobowce i bazyliki; tak było np. w przypadku Wawrzyńca, Sebastiana, Agnieszki i innych świętych.
Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.
Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.