Reklama

Kultura

Berlinale: Złoty Niedźwiedź dla filmu "Fuocoammare"

Główną nagrodę – Złotego Niedźwiedzia - zakończonego 20 lutego w Berlinie 66. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego otrzymał film dokumentalny „Fuocoammare” (Fire at Sea)” w reżyserii Gianfranco Rosiego. Film opowiada o życiu rodziny włoskich rybaków oraz o uchodźcach z Afryki, zatrzymujących się w drodze do Europy na wyspie Lampedusa. Jednocześnie film ten został uhonorowany Nagrodę Ekumeniczną i filmową nagrodą Amnesty International.

[ TEMATY ]

film

Twitter.com

Kadr z filmu

Kadr z filmu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gianfranco Rosi skrzyżował w swoim dziele losy afrykańskich uchodźców z życiem włoskiej rodziny rybaków na wyspie Lampedusa. Uzasadniając przyznanie mu Nagrody Ekumenicznej jury podkreśliło 19 lutego, że „w przepełnionym poetyką filmie Rosi ukazuje dwa odrębne światy łącząc je poprzez osobę lekarza oraz motyw morza, które jednych żywi, a innych zabija”. Zdaniem Jury Ekumenicznego jest to „film, ukazujący nowe spojrzenie na katastrofę, film, który nie chce zaakceptować status quo”.

Nagrodę Ekumeniczną w sekcji Panorama otrzymał film "Les premiers, les derniers" (The First, the Last) belgijskiego reżysera Bouli Lannersa opowiadający o ucieczce niezwykłej zakochanej pary przed dwoma prześladowcami. W sekcji Forum jury wyróżniło dwa obrazy: „Barakah yoqabil Barakah (Barakah Meets Barakah) Mahmouda Sabbagh poruszający problem wartości wolności, roli kobiety w społeczeństwie oraz samorealizacji mimo ograniczeń kulturowych. Natomiast “Les Sauteurs (Those Who Jump)” reżyserów Abou Bakara Sidibe, Estephana Wagnera i Moritza Sieberta ukazuje dramat uchodźców widziany oczami młodego Afrykańczyka, który ma nadzieję, że uda mu się przedostać do Europy przez zasieki w Melilla, hiszpańskiej enklawie w północnej Afryce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jury Ekumeniczne wyróżnia twórców, którzy w swoich filmach mówią o ludzkich zachowaniach i świadectwach zgodnych z przesłaniem Ewangelii lub starających się uwrażliwić widza na wartości duchowe, ludzkie i społeczne. Od 1992 r. w skład wspólnego Jury Ekumenicznego na Berlinale wchodzą przedstawiciele międzynarodowego katolickiego Stowarzyszenia Komunikacji Społecznej SIGNIS i ewangelickiej Międzynarodowej Kościelnej Organizacji Filmowej „Interfilm”. Na czele sześcioosobowego jury ekumenicznego była w tym roku niemiecka fotografka Marisa Winter.

Główną nagrodę Jury Ekumeniczne przyznaje filmowi oficjalnie uczestniczącemu w Berlinale. Przyznawane są też dwa inne wyróżnienia po 2 500 euro za film z dziedziny „Panorama” oraz „Forum” z programu Międzynarodowego Forum Młodego Filmu.

Reklama

Fundatorami tych nagród są Konferencja Biskupów Niemieckich i Rada Kościołów Ewangelickich w Niemczech. Dotychczas Jury Ekumeniczne wyróżniło swoimi nagrodami i dyplomami ogółem 79 filmów. Niektóre z nich jak „Dead Man Walking” Tima Robbinsa, czy „Sophie Scholl” Marca Rothemunda, służą w pracy oświatowej Kościołów.

Pierwsze niezależne jury na Berlinale międzynarodowa katolicka organizacja filmowa SIGNIS – wtedy jeszcze jako OCIC – powołała już w 1954 r. Po przyłączeniu się do niego w 1963 r. ewangelickiej organizacji „Interfilm”, po rozmowach z ówczesnym szefem festiwalu, Moritzem de Hadelnem, postanowiono utworzyć wspólne jury, które od 1992 r. funkcjonuje jako Jury Ekumeniczne. Jak podkreśla katolicki biskup Gebhard Fürst, „Kościoły pragną swoją nagrodą wyróżniać produkcje filmowe, które pomagają czynić świat bardziej przyjaznym i sprawiedliwym i które na swój sposób realizują orędzie Jezusa z Nazaretu”.

Pierwszy Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie odbył się w 1951 r. Jury festiwalu zawsze kładło szczególny nacisk na to, aby podczas festiwalu przedstawiane były filmy z całego świata. Do tej pory prestiżową nagrodę Złotego Niedźwiedzia otrzymały takie filmy, jak m.in. „Głową w mur” Fatiha Akina, „Cienka czerwona linia” Terrence’a Malicka, czy „W imię ojca” Jima Sheridana z rewelacyjną rolą Daniela Day-Lewisa.

Przewodniczącą tegorocznego jury była Meryl Streep. W jego składzie znalazła się polska reżyserka Małgorzata Szumowska. W głównym konkursie tegorocznego Berlinale o nagrody ubiegało się 18 filmów. We wszystkich kategoriach festiwalu uczestniczyło ponad 400 filmów.

2016-02-22 11:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Maryja, matka Jezusa” - już w polskich kinach

Film „Maryja, matka Jezusa” trafił do polskich kin 16 sierpnia. We włoskiej produkcji z 2010 r. w jedną z ról wcielił się Jerzy Stuhr.

„W tym filmie opowiadamy historię, którą każdy zna. Ale chcieliśmy odkryć jej korzenie, to znaczy jak, naszym zdaniem, wolność i wielkość Jezusa rodzi się z miłości jego matki” – mówi reżyser Guido Chiesa.
„Maryja, matka Jezusa” to opowieść o macierzyństwie Marii z Nazaretu, od momentu poczęcia do osiągnięcia przez Jezusa wieku młodzieńczego. To portret matki i jej relacji z synem, wspieranej przez dyskretną obecność Józefa, patriarchy, który zgadza się stanąć z boku, mimo obowiązującej w jego rodzinie dominującej roli mężczyzny.
Na miejsce zdjęć twórcy filmu wybrali tunezyjską prowincję, która przywoływała scenerię możliwie bliską Palestynie czasów biblijnych. W tytułową rolę wcieliła się młoda Tunezyjka Nadia Khlifi. Jednego z mędrców zagrał polski aktor – Jerzy Stuhr.
„To film z bardzo filozoficzną tezą, że sprawcą charyzmy i świętości Jezusa była jego matka, bo to ona nim kieruje i jest przewodnikiem oraz inspiratorem osobowości. Maryja jest w tym filmie też rewolucjonistką, bo w jakimś sposób buntuje się, jest bardzo samodzielna. To ona wybiera jaskinię do porodu, ona też decyduje karmić dziecko piersią, mimo zakazu” – mówił Jerzy Stuhr w rozmowie dla Polskiego Radia.
„Maryja, matka Jezusa” to film adresowany do wszystkich, bez względu na kulturę czy religię, bo pokazuje zrozumiały dla wszystkich punkt widzenia kobiety i proponuje pozytywny wzór macierzyństwa, oparty na miłości i zaufaniu” – przekonuje Chiesa.
„Maryja, matka Jezusa” (tytuł oryginalny: „Io sono con te”) to włoska produkcja z 2010 r. Scenariusz napisali Nicoletta Micheli, Filippo Kalomenidis i Guido Chiesa, który jest też reżyserem filmu. Polska premiera miała miejsce 16 sierpnia.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: 17 maja prezentacja dokumentu o objawieniach

2024-05-07 13:48

[ TEMATY ]

Watykan

objawienia

Monika Książek

W piątek 17 maja 2024 r. o godz. 12.00 w Biurze Prasowym Stolicy Apostolskiej odbędzie się konferencja prasowa poświęcona nowym normom Dykasterii Nauki Wiary dotyczącym rozeznawania objawień i innych zjawisk nadprzyrodzonych - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Dokument zaprezentują Prefekt Dykasterii Nauki Wiary, kard. Víctor Manuel Fernández oraz sekretarz Sekcji Doktrynalnej Dykasterii Nauki Wiary ks. prał. Armando Matteo. Dotychczas nie ujawniono żadnych dalszych szczegółów dotyczących dokumentu.

CZYTAJ DALEJ

"DGP": Tabletka "dzień po" z apteki nie dla małoletnich

2024-05-07 07:35

[ TEMATY ]

leki

moakets/PIXABAY

Dlaczego lekarze mogą przepisać pigułkę "dzień po" tylko za zgodą rodzica, a aptekarze nie? Ci ostatni nie zamierzają ryzykować – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

"Do wczoraj do wojewódzkich oddziałów NFZ wpłynęło 16 wniosków o przystąpienie do pilotażu przepisywania antykoncepcji awaryjnej w aptekach. Chodzi o tzw. tabletkę +dzień po+ zawierającą hamujący lub opóźniający owulację, a przez to niedopuszczający do zapłodnienia, octan uliprystalu. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie pilotażu można je składać od 1 maja, ale odzew jest jak na razie nikły" - informuje "DGP".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję