Reklama

Wiara

HOMILIA

Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!

W czytaniu, które pochodzi z Księgi Amosa, prorok nawiązuje do realiów społecznych w jego czasach, czyli w VIII wieku przed Chrystusem. Mimo że upłynęło ponad 2700 lat, nauczanie to wcale nie straciło na aktualności, bo wciąż istnieje bezlitosne wyzyskiwanie biednych przez bogaczy.

Niedziela Ogólnopolska 38/2025, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

S. Amata CSFN

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Znamienne, że chodzi o bogaczy, którzy są religijni, ale zachowując dni święte, z niecierpliwością wyczekują ich końca, aby mogli wrócić do niesprawiedliwych praktyk, takich jak fałszowanie miar i wag. Najbardziej bezwzględni posuwają się o wiele dalej: „Będziemy kupować biednego za srebro, a ubogiego za parę sandałów, i plewy pszeniczne będziemy sprzedawać”.

Takie postępowanie nie pozostanie bez kary. Amos zapowiada w imieniu Boga: „Nie zapomnę nigdy wszystkich ich uczynków”. To bardzo poważna przestroga przed znieczulicą, która wyraża się w gnębieniu i wykorzystywaniu ludzi biednych i ubogich. Kościół, inaczej niż marksizm i komunizm, nie zaleca rewolucji i walki „o swoje”, lecz wzywa do przemiany wewnętrznej, która ma skutkować sprawiedliwością i wrażliwością na potrzeby innych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przypowieść Jezusa też nawiązuje do realiów. Z perspektywy bogacza jego rządca postąpił nagannie, umniejszając należności kilku dłużników. Mimo to bogacz rozumie i pochwala roztropność rządcy: tracąc pracę i źródło dochodów, uczynił wiele, by zabezpieczyć się na przyszłość. W tym miejscu kończy się podobieństwo do relacji międzyludzkich, ponieważ nie sposób znaleźć bogacza, który w podobnej sytuacji rozumuje w taki sposób. Jezus przenosi ten obraz na inny poziom: „Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości”. Mówiąc inaczej – zapobiegliwość wykazywana o dobra doczesne jest znacznie większa niż ta, która dotyczy pozyskania dóbr wiecznych. Nadmierne przywiązanie do tego, co doczesne, przesłania, a nawet uniemożliwia pragnienie osiągnięcia zbawienia. Dalej następują konkretne rady Jezusa dla Jego uczniów i wyznawców, wzywające do wytrwałego praktykowania sprawiedliwości. Sprowadzają się one do konieczności dokonania radykalnego wyboru: Bóg czy Mamona? Słowo „mamona” pochodzi z języka aramejskiego, w którym – także w języku hebrajskim – ma znaczenie: „bogactwo”. Symbolizując nieopanowaną żądzę posiadania bogactw materialnych, dotyczy tych, którzy skupiając całą uwagę na dobrach tego świata i je gromadząc, zamykają się w skorupie egoizmu i zachłanności.

Nauczanie św. Pawła skierowane do Tymoteusza, jego ucznia, którego pozyskał podczas drugiej wyprawy misyjnej, a potem ustanowił biskupem, wzywa do należytego uporządkowania relacji społecznych, „abyśmy mogli prowadzić życie ciche i spokojne z całą pobożnością i godnością”. W tej dziedzinie chrześcijanie zawsze mają bardzo wiele do zrobienia. Celem jest jednak nie „święty spokój”, lecz dawanie wiarygodnego świadectwa Ewangelii, zgodnego z wolą „Zbawiciela naszego, Boga, który pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy”. Troska o sprawiedliwość w świecie, w którym żyjemy, wzmaga pragnienie życia z Bogiem w wieczności. Wrażliwość na potrzeby innych okazywana przez chrześcijan ma ogromny wpływ na skuteczność ewangelizacji. Staje się ona większa, gdy idzie w parze z gorliwą modlitwą, „bez gniewu i sporów”. To wezwanie odnosi się również do Kościoła w Polsce, w którym ewangelizacja potrzebuje nie tyle szukania zupełnie nowych i niepewnych dróg, ile rozpoznania i dowartościowania mądrości zakorzenionej w nauczaniu proroków oraz Jezusa i Apostołów.

2025-09-16 12:42

Oceń: +99 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zadaniem i misją każdego wiernego jest głoszenie królestwa Bożego

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii Mt 10, 1-7.

Środa, 12 lipca. Św. Brunona Bonifacego z Kwerfurtu, biskupa i męczennika, wsp. obow.
CZYTAJ DALEJ

Święty uczony

Niedziela Ogólnopolska 46/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

świety

Adobe.Stock

Św. Albert Wielki

Św. Albert Wielki

Był jednym z największych umysłów chrześcijańskiego średniowiecza, nauczycielem św. Tomasza z Akwinu.

Święty Albert, któremu historia nadał tytuł „Wielki” (magnus), studiował w Padwie i Bolonii. W Padwie w 1221 r. spotkał bł. Jordana z Saksonii i z jego rąk otrzymał habit dominikański. W 1260 r. został mianowany przez papieża Aleksandra IV biskupem Ratyzbony i okazał się doskonałym administratorem swojej rozległej diecezji. Uważał jednak, że nie jest godny tego urzędu i za zgodą papieża Urbana IV złożył później rezygnację z tej funkcji. Albert wziął także udział w soborze powszechnym w Lyonie w 1274 r. To on jako pierwszy rozpoznał w młodym Tomaszu z Akwinu przyszłego wielkiego uczonego. Przywiózł go ze sobą z Paryża do Kolonii. „Już sam fakt, że był nauczycielem św. Tomasza, byłby zasługą wystarczającą, aby żywić głęboki podziw dla św. Alberta”– powiedział Benedykt XVI.
CZYTAJ DALEJ

Dziękowali za posługę trynitarzy

2025-11-15 22:01

Biuro Prasowe AK

- Niosą więźniom wyzwolenie, wyzwolenie ducha. Niosą więźniom nadzieję na zwycięstwo Chrystusa w ich sercach. Niosą wszystkim uzależnionym konkretną pomoc, by poczuli na nowo smak wolności – mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy św. w kościele Przenajświętszej Trójcy przy ul. Łanowej w Krakowie z okazji 25-lecia domu zakonnego w Płaszowie i 340. rocznicy przybycia pierwszych trynitarzy do Polski.

Wszystkich gości, na czele z abp. Markiem Jędraszewskim, przywitał o. Rafał Piecha OSsT. Zaznaczył, że uroczysta Eucharystia jest dziękczynieniem za 25 lat działalności duszpasterskiej trynitarzy w Płaszowie i Archidiecezji Krakowskiej oraz 340 lat obecności na terenie Rzeczypospolitej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję