Reklama

Felietony

Życie na popękanym fundamencie

Wciąż głęboko wierzę, że Chrystus, Ewangelia i Kościół mają dla młodych naprawdę najlepszą propozycję na życie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Udaje mi się czasem szczerze porozmawiać z młodymi, nawet w czasie szkolnych rekolekcji. Zwykle początek jest trudny i trzeba poczekać, aż pęknie w nich lęk przed otwarciem się, zwłaszcza wobec księdza, a w moim przypadku – jeszcze biskupa. Podsumowując, dzięki tym wszystkim spotkaniom zobaczyłem zupełnie nowe pokolenie młodych, które wielokrotnie musiało budować życie na popękanych fundamentach. W klasie maturalnej, gdzie w spotkaniu uczestniczyło ponad dwadzieścia osób, gorąca dyskusja zaczęła się od wyznania jednego z uczniów.

„Boję się chodzić do kościoła. Żyję w rozbitej rodzinie. Moja mama ma trzeciego partnera, a ojciec wyjechał za granicę i ma nas w nosie. Wiem, że w Kościele mówi się zwykle o zdrowych rodzinach i potępia się takie jak moja. Nie chodzę, bo nie chcę wciąż słuchać, że jestem dzieckiem grzesznej rodziny, no i w ogóle nie wiem, czy w Kościele jest jeszcze jakieś miejsce dla takich jak ja” – powiedział.

Podziel się cytatem

Po jego słowach szybko się okazało, że ponad trzy czwarte klasy żyje w jakichś rodzinnych nieregularnościach. Wszyscy by chcieli inaczej, ale przecież nie wybierali sobie rodzin, w których przyszło im żyć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na spotkaniu w trzeciej klasie liceum rozmowę zaczęliśmy od LGBT, aborcji i eutanazji. Broniłem jak lew chrześcijańskiej ortodoksji. W którymś momencie jedna z dziewczyn zapytała o stanowisko Kościoła w sprawie in vitro. Trochę mnie zaskoczył spokojny i przyjacielski ton jej głosu. Czułem, że nie pyta po to, żeby „zagiąć” księdza. Spokojnie tłumaczyłem jej zastrzeżenia moralne wobec tej procedury, ale na koniec podkreśliłem, że dziecko urodzone tą drogą jest kochane, ma taką samą godność jak każdy inny człowiek, a przede wszystkim jest, jak każdy, ukochanym dzieckiem Boga.

„Bo widzi ksiądz biskup, ja jestem takim dzieckiem z in vitro” – powiedziała odważnie, nie przejmując się, że mówi to przed całą klasą.

Podziel się cytatem

Reklama

Dziękowałem Duchowi Świętemu, że tak, a nie inaczej zakończyłem swoją odpowiedź na jej pytanie. Mogłem sobie tylko wyobrazić, jak by się czuła, gdybym pryncypialnie i moralizatorsko wszystko do końca zanegował.

Najtrudniej było z młodymi rozmawiać o czystości. W tym temacie gołym okiem widać, jak oni są zanurzeni we wszechobecnym seksualizmie. Filmy, programy, media społecznościowe aż kipią cielesnością. Czułem się jak nie z tej bajki, gdy mówiłem im o czystości przedmałżeńskiej, o wierności i nierozerwalności małżeństwa. Trochę lepiej rozmawiało się o Bogu i wierze. Lepiej – to nie znaczy, że bez problemów. Choć zdziwiło mnie, że tylko w jednej grupie ktoś zapytał o nadużycia duchownych. Generalnie dominował duch obojętności. Jakby wiara nie była jakimś szczególnie ważnym pragnieniem ich życia.

Reklama

Mógłbym tak długo opisywać listę pęknięć, o których w swoim życiu mówili mi młodzi. Rozstaliśmy się bez gotowych recept. Oni muszą dalej szukać odpowiedzi na pytanie, jak budować życie na popękanych fundamentach, a ja na nowo muszę się zastanowić, jak mówić im o Panu Bogu, przykazaniach Bożych, o wierze, o życiu. Broń Boże, niczego nie chcę i nie zamierzam zmieniać ani w chrześcijańskiej duchowości, ani w doktrynie, ani tym bardziej w zasadach moralnych. Wciąż głęboko wierzę, że Chrystus, Ewangelia i Kościół mają dla młodych naprawdę najlepszą propozycję na życie. Zrozumiałem jednak, że muszę zmienić punkt wyjścia. Jeśli wszelką regularność i poprawność postawię jako bezwzględny warunek spotkania i otwarcia się na młodych, wtedy zniechęcę większość z nich. A przecież czy to ich wina, że mają takie rodziny, że przyszło im żyć w relatywnym i popękanym świecie?

Za tymi pęknięciami żyją wrażliwi młodzi ludzie, mocno poturbowani przez nas, dorosłych, przez świat, jaki im pokazujemy i tworzymy. Spostrzegłem, że o propozycjach Boga muszę mówić jako o punkcie dojścia, do którego mam tych młodych doprowadzić, aby udało im się, mimo popękanych fundamentów, zbudować możliwie najszczęśliwszy dom.

Z obrazów o Zmartwychwstaniu najbardziej lubię wschodnie ikony. Na nich Pan Jezus stoi na popękanym grobie i pochylony wyciąga z niego ludzi. Porusza mnie gest Zmartwychwstałego, który nie tylko nie grozi i nie rozkazuje, który nie wygląda jak zadowolony z siebie zwycięzca, ale wyciąga rękę do martwych ludzi, aby przywrócić im życie i wprowadzić ich na właściwe drogi. Wiem, że młodzi czekają na takiego właśnie Jezusa, który daje im siłę i mądrość, aby wyprowadzić ich z popękanego życia.

2025-04-29 08:01

Oceń: +17 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego księża tak mało mówią o diable?

[ TEMATY ]

duchowość

wiara

bp Andrzej Przybylski

cristalov/fotolia.com

Pytania o wiarę, które rodzą się w naszych sercach często pozostawiamy samym sobie. A może nareszcie czas stawić im czoła i wspólnie na nie odpowiedzieć? Prezentujemy drugi artykuł z cyklu "Pytania o wiarę", w którym przestawimy odpowiedzi biskupa Andrzeja Przybylskiego na niekiedy niełatwe pytania stawiane przez młodych ludzi.

Ola: Ostatnio bardzo dużo myślę o działaniu diabła w życiu człowieka. Oglądałam ostatnio film o egzorcyzmach i bardzo się boję, żeby nie dopuścić do siebie złych mocy. Zaczęłam też czytać w Ewangelii wszystkie fragmenty, w których Jezus wyrzuca złe duchy. Zastanowiło mnie, dlaczego Jezus każe milczeć diabłu? Czy chodzi o to, aby diabeł nie mówił przez człowieka brzydkich rzeczy? Przecież w jednym fragmencie diabeł wyznał Bóstwo Chrystusa, dlaczego więc Jezus go ucisza? Zadaję sobie też pytanie, dlaczego księża na ambonie tak mało mówią o diable, czy to ma jakiś związek z rozkazem Jezusa, aby zły duch milczał?
CZYTAJ DALEJ

Młodości, ty do Kościoła przychodź!

Jak to jest ze współczesną młodzieżą? Chcą, czy nie chcą się angażować w życie Kościoła? Jest wielu dalekich od tego świata, ale są też tacy, którzy swoją młodość przeżywają „po Bożemu”, z wiarą, mocą i wielkimi chęciami do działania.

Św. Stanisław Kostka - patron dzieciaków i właśnie młodzieży, przy tym - naprawdę świetny i odważny gość - sprawia, że zaczynamy się zastanawiać… chodzą to ci młodzi na Msze, czy nie chodzą? Po bierzmowaniu uciekają z Kościoła? Nie chce im się wchodzić w kościelne życie, jest to dla nich nudne, mało ciekawe? Czy taka młoda osoba, która jest zaangażowana we wspólnotę, budynek kościoła jest dla niej drugim domem, może zostać określona po młodzieżowemu przez swoich rówieśników „lamusem” i dziwakiem? Oczywiście, może. Nie ma co się czarować, publiczne przyznanie się do wiary jest obarczone ryzykiem wyśmiania, szydzenia i odsunięcia się z życia wielu ludzi.
CZYTAJ DALEJ

Proboszcz z Łososiny Górnej nagrodzony!

2025-09-18 23:03

. ks. płk Zbigniew Kępa

Ks. dr Kazimierz Fąfara został laureatem Nagrody im. Mariana Korneckiego!

W Muzeum – Orawskim Parku Etnograficznym w Zubrzycy Górnej 11 września ks. dr Kazimierz Fąfara, proboszcz parafii pw. Wszystkich Świętych w Łososinie Górnej, odebrał Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Mariana Korneckiego. Wyróżnienie to przyznawane jest osobom szczególnie zasłużonym w dziedzinie ochrony
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję