Reklama

Rodzina

Prawo do szacunku

Według statystyk, nawet co piąta kobieta doświadcza poronienia bądź martwych narodzin dziecka. To tragiczne wydarzenie rodzi także skutki prawne. Jakie? Pytamy prof. Pawła Sobczyka, redaktora naukowego książki Status prawny dziecka martwo urodzonego.

Niedziela Ogólnopolska 41/2024, str. 26-27

[ TEMATY ]

dziecko utracone

Magdalena Lewandowska

Pomnik dziecka utraconego we Wrocławiu

Pomnik dziecka utraconego we Wrocławiu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Karolina Mysłek: Rodzice tracą dziecko i nagle okazuje się, że napotykają jeszcze trudności natury prawnej...

Prof. Paweł Sobczyk: Zdecydowana większość rodziców nie jest na taką sytuację przygotowana i nie mam na myśli nieznajomości prawa. Polski system prawny nie jest w tym zakresie systemem, który można uznać za „przyjazny” rodzicom doświadczającym śmierci dziecka, niezależnie od tego, czy oznacza to poronienie, czy martwe urodzenie. Podstawowym problemem jest to, że regulacje w tym zakresie znajdują się w różnych aktach prawnych, nie są spójne, a ich znajomość zarówno wśród rodziców (co zrozumiałe), jak i personelu szpitalnego (co mniej zrozumiałe) nie jest wystarczająca.

Reklama

Prawo i medycyna rozróżniają poronienie i martwe urodzenie. Jaka jest różnica?

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, „poronieniem określa się wydalenie lub wydobycie z ustroju matki płodu, który nie oddycha ani nie wykazuje żadnego innego znaku życia, jak czynność serca, tętnienie pępowiny lub wyraźne skurcze mięśni zależnych od woli, o ile nastąpiło to przed upływem 22. tygodnia ciąży (21 tygodni i 7 dni)”. Z tego samego rozporządzenia wynika, że „urodzeniem martwym określa się całkowite wydalenie lub wydobycie z ustroju matki płodu, o ile nastąpiło po upływie 22. tygodnia ciąży, który po takim wydaleniu lub wydobyciu nie oddycha oraz nie wykazuje żadnego innego znaku życia, jak czynność serca, tętnienie pępowiny lub wyraźne skurcze mięśni zależnych od woli”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Czy rodzice, bez względu na to, czy dziecko zostało poronione, czy martwo urodzone, mogą zabrać ze szpitala jego ciało, żeby je pochować? Wydaje się, że nie są oni wystarczająco poinformowani na ten temat...

Niestety, zdarza się, że rodzice nie są informowani o przysługujących im prawach. Dotyczy to m.in. pochówku zwłok dziecka bez względu na czas trwania ciąży. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zwłoki dzieci martwo urodzonych są chowane przez osoby uprawnione, tj. rodziców dziecka czy krewnych. Ponadto, na wniosek osób uprawnionych, zwłoki te mogą być spopielone przez zakłady opieki zdrowotnej dysponujące odpowiednimi urządzeniami. Odbywa się to na podstawie karty zgonu, bez wymagania adnotacji urzędu stanu cywilnego o zarejestrowaniu zgonu.

Reklama

Ze świadectw kobiet chcących pożegnać dziecko wynika, że trudności pojawiają się już w momencie otrzymania aktu zgonu. Chodzi tu zwłaszcza o kwestię określenia płci dziecka, co jest konieczne do wydania pozwolenia na zorganizowanie pogrzebu. Jakie jest rozwiązanie tej sytuacji?

Kwestie te reguluje ustawa – Prawo o aktach stanu cywilnego. Wprowadziła ona wiele zmian, wśród nich określenie wzoru odpisu skróconego aktu urodzenia dziecka, które urodziło się martwe (art. 33 pkt 1 lit. d), określenie treści tego aktu wraz z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe (art. 48 ust. 2) oraz wyraźne określenie podstawy jego sporządzenia (art. 53 ust. 1). Niemniej jednak obowiązujący stan prawny w zakresie akt stanu cywilnego trudno uznać za doskonały. Jak zauważa dr Piotr Kasprzyk, pierwszym mankamentem jest brak możliwości pochowania dziecka bez sporządzenia aktu urodzenia, gdyż nie jest określona płeć tego dziecka. Takie rozwiązanie sprawia, że nie bierze się pod uwagę podmiotowości dziecka, która jest zagwarantowana w innych aktach prawnych, np. w Kodeksie cywilnym. Dlatego też stanowczo postulujemy wprowadzenie procedur medycznych umożliwiających szybkie określenie płci dziecka, aby karta martwego urodzenia zawierała jego płeć. Jest to istotne z punktu widzenia integralności aktu stanu cywilnego jako dokumentu referencyjnego. W obecnej dobie postępu i dostępności badań genetycznych ustalenie płci dziecka martwo urodzonego nie powinno nastręczać zbyt dużych trudności. Takie ustalenie jest prawem każdego z rodziców. Wspomniany dr Kasprzyk słusznie proponuje także, aby z uwagi na odczucia rodziców po stracie swojego dziecka rejestracja dzieci martwo urodzonych odbywała się w pokoju zgonów, a nie urodzeń w danym USC.

Pacjentce przysługuje prawo pożegnania się ze zmarłym dzieckiem w obecności bliskich. Dlaczego nie jest normą informowanie o tym?

Potrzebę pożegnania się z dzieckiem odczuwa większość kobiet, które chciałyby pobyć z nim sam na sam, przywitać je, a jednocześnie pożegnać. Dlatego Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej mówi, że pacjentce należy umożliwić pożegnanie się ze zmarłym dzieckiem w obecności osób bliskich, jeżeli wyraża taką potrzebę. Kobiecie mogą towarzyszyć: ktoś z personelu (psycholog, lekarz, położna lub pielęgniarka), kapłan, pracownik socjalny oraz członkowie rodziny. Z brzmienia ww. przepisu wynika jednak, że matka musi wyrazić taką potrzebę. Nie można wykluczyć sytuacji, że z powodu m.in. niewiedzy kobieta nie poinformuje personelu medycznego o chęci pożegnania się ze zmarłym dzieckiem. Dlatego, z oczywistych względów, powinna ona dowiedzieć się od personelu medycznego o swoich prawach, w tym o możliwości pożegnania się ze zmarłym dzieckiem w obecności osób bliskich. Prawo we wspomnianym rozporządzeniu z 2018 r. zobowiązuje podmiot leczniczy do udzielenia kobiecie takiej informacji.

Ciału zmarłego, niezależnie od wieku, należy się szacunek. A w tej chwili niejednokrotnie tkanki poronionego dziecka są traktowane jako odpad medyczny...

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wobec dziecka martwo urodzonego podejmuje się działania przewidziane dla postępowania ze zwłokami ludzkimi. Szpital jest zobowiązany do należytego przygotowania zwłok przez ich umycie i okrycie, z zachowaniem godności należnej osobie zmarłej, w celu ich wydania osobie lub instytucji uprawnionej do ich pochowania. W praktyce chodzi przede wszystkim o zabezpieczenie zwłok dziecka martwo urodzonego przed uszkodzeniem przez okrycie ciała materiałem (np. płótnem, pieluszką, kocykiem), a także osłonięcie ich podczas transportu przed wzrokiem pacjentów. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 2012 r. zwłoki dziecka martwo urodzonego mogą zostać przewiezione do chłodni najwcześniej po upływie 2 godzin od czasu zgonu. W przypadku martwego urodzenia upływ 2 godzin powinien być liczony od urodzenia dziecka. W tym czasie zwłoki powinny być przechowywane w specjalnie przeznaczonym do tego celu pomieszczeniu, a w razie jego braku – w innym miejscu, z zachowaniem godności należnej zmarłemu. Nie wszystkie podmioty lecznicze będą dysponowały takim odrębnym pomieszczeniem, co nie zwalnia z wymogu przechowywania zwłok z poszanowaniem godności należnej zmarłemu. O ile to możliwe, umieszcza się na przegubie dłoni lub stopy dziecka identyfikator wykonany z tasiemki, płótna lub tworzywa sztucznego. Jeżeli występuje konieczność przeprowadzenia badań określających płeć dziecka lub przyczynę śmierci, przeprowadzane są badania patomorfologiczne. Po zakończeniu badań zwłoki dzieci również oddawane są do chłodni, a następnie przekazane do odbioru przez rodzinę lub inny podmiot uprawniony do pochówku.

Rodzice, odmawiając odbioru dziecka martwo urodzonego, mogą pozostawić je w szpitalu w celu spopielenia. Muszą jednak swoją wolę wyrazić na piśmie. Do postępowania ze spopielonymi szczątkami ludzkimi stosuje się przepisy dotyczące postępowania ze zwłokami. Wobec tego ciała dzieci martwo urodzonych nie mogą być traktowane jako odpad medyczny. Utylizacja odpadów medycznych, dokonywana przez wyspecjalizowany podmiot, nie jest tożsama ze spopieleniem zwłok. Traktowanie ciał dzieci martwo urodzonych jako odpadu medycznego, obok naruszenia obowiązujących przepisów, stanowi zatem niezrozumienie istoty człowieczeństwa.

Paweł Sobczyk prawnik, kanonista, specjalista prawa konstytucyjnego, praw człowieka i prawa wyznaniowego, profesor nadzwyczajny na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego, zastępca dyrektora Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie, koordynator Centrum Badań Praw Podstawowych.

2024-10-08 14:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obchody Dnia Dziecka Utraconego

[ TEMATY ]

dziecko utracone

pasja1000/pixabay.com

SPES – Komitet Budowy Miejsca Pamięci Dzieci Utraconych, działający pod auspicjami Wydziału ds. Nowej Ewangelizacji tarnowskiej kurii, zaprasza rodziców, którzy doświadczyli straty dziecka i ich bliskich na spotkanie. Odbędzie się ono w piątek, 11 października, w Ośrodku Dialogu, Formacji i Misji – Alegoria, Plac Kazimierza 5, Tarnów. W programie spotkanie z Martyną Sowińską z testDNA Laboratorium sp. z o.o., na temat „Praw i diagnostyki genetycznej rodziców po poronieniu” oraz z panią Anną Stachulską, położną z Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego im. Prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, która będzie mówić o roli położnej w udzielaniu wsparcia rodzicom po stracie dziecka. Początek spotkania o godz. 17.00.

Natomiast w niedzielę, 13 X 2019 r. odbędzie się pochówek dzieci martwo urodzonych, pozostawionych w tarnowskich szpitalach.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Bp Varden: to budujące mieć takiego Papieża

2025-12-20 18:05

[ TEMATY ]

papież

Vatican Media

Obecność Boga jest czymś oczywistym, mówi o tym cała Biblia. To my jesteśmy nieobecni! Brat Wawrzyniec uczy nas, jak powrócić z naszego oddalenia, szukać zjednoczenia z Bogiem i zwracać uwagę na Tego, który jest w nas i wokół nas – mówi bp Erik Varden na temat polecanej przez Leona XIV książki „O praktykowaniu Bożej obecności”. To budujące, że mamy Papieża, który na pierwszym miejscu stawia poszukiwanie Boga i zachęca nas, byśmy czynili to samo – dodaje bp Varden, w przeszłości opat trapistów.

O książce brata Wawrzyńca, XVII-wiecznego francuskiego karmelity, Leon XIV mówił podczas spotkania z dziennikarzami na pokładzie samolotu w drodze powrotnej z Libanu do Rzymu. Jeśli chcecie zrozumieć, kim jestem, przeczytajcie tę książkę – mówił Ojciec Święty. Wczoraj natomiast ukazała się w watykańskim wydawnictwie LEV nowa edycja książki Brata Wawrzyńca, do której Leon XIV osobiście napisał wprowadzenie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję