Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Oboje będą jednym ciałem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Powyższe słowa pojawiają się w drugim opisie stworzenia zawartym w Księdze Rodzaju, który ukazuje małżeństwo jako szczególne dzieło Boga. W sposób obrazowy podkreśla on, że kobieta i mężczyzna są równorzędnym dziełem Boga. Służy temu symboliczna opowieść o ukształtowaniu kobiety z żebra wyjętego z boku Adama. Jednocześnie obraz ten wskazuje, że kobieta ma w sobie coś, czego brakuje mężczyźnie, on zaś stanowi jej dopełnienie. W ten sposób tekst biblijny tłumaczy również naturalny pociąg fizyczny, który zakochani odczuwają do siebie nawzajem – pragnienie bycia razem i oddania się sobie w akcie małżeńskim. Jego dopełnieniem jest poczęcie człowieka, obdarowanego ciałem powstałym z ich związku. Tym obrazem tłumaczone jest również pragnienie dwojga zakochanych bycia ze sobą w małżeństwie; pragnienie tak silne, że zrywa ono (choć nie definitywnie) więzy z domem rodzinnym, rodzicami, krewnymi i prowadzi do założenia własnej rodziny.

Reklama

Obraz jednego ciała wskazuje na głębię więzi małżeńskiej. Ciało nie może być naruszone, rozerwane, bez wyrządzenia mu krzywdy, nieodwracalnej szkody. Podobnie nie może zostać rozerwany związek małżeński mężczyzny i kobiety. Obraz ten wskazuje też na monogamiczny charakter małżeństwa: trwałego związku zbudowanego przez jedną parę ludzką – przez mężczyznę i kobietę. Pamiętajmy, że słowa te pisano w czasach, gdy funkcjonowały małżeństwa poligamiczne, najczęściej były to związki mężczyzny z kilkoma kobietami. Takie były małżeństwa Abrahama oraz Jakuba czy niektórych władców. Tymczasem opis stworzenia wskazywał inny kierunek i podkreślał, że jest on zgodny z zamiarem Boga od początku, czyli od chwili powołania człowieka do istnienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Do tych słów odwołał się Chrystus w rozmowie z faryzeuszami, którzy pytali Go o kwestię rozwodu. Prawo do niego nadane przez Mojżesza wiązało się z doświadczeniem ludzkiej słabości, utrudniającej, a czasem niszczącej jedność między małżonkami. Oddalenie żony – bo tak wyglądał rozwód w żydowskim świecie w czasach Chrystusa – wydawało się rozwiązaniem problemu. Stanowiło to jednak odejście od Bożej wizji małżeństwa i było swoistym powrotem do wielożeństwa, z tą różnicą, że nie zezwalano na zamieszkiwanie z więcej niż jedną małżonką jednocześnie. Chrystus temu rozwiązaniu wyraźnie się sprzeciwił, przypomniał obraz jednego ciała, jakie stanowią małżonkowie. Rozerwanie ich związku jest niczym rozerwanie ludzkiego ciała. Wnosi w życie ranę i śmierć. Tym samym jest nie do pogodzenia z zamiarem Boga względem ludzkiego małżeństwa i nie może mieć miejsca w życiu chrześcijan. Jest to bowiem niezgodne z wolą Boga. Jeśliby jednak taka sytuacja nastąpiła, to wzywa ona do pokuty i przemiany.

Warto dodać, że do obrazu jednego ciała odwołuje się również św. Paweł, który przestrzega przed rozpustą i bałwochwalstwem i wskazuje, że ten, kto wchodzi w związek z nierządnicą, staje się z nią jednym ciałem. A przecież chrześcijanin, na wzór małżonków, jest duchowo złączony z Chrystusem (por. 1 Kor 6, 16). Apostoł podkreśla tym samym, że ciało nie jest dla rozpusty, lecz dla Pana: „Czyż nie wiecie, że ciało wasze jest przybytkiem Ducha Świętego?”(tamże 6, 19).

2024-10-01 13:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odyseja małżeńska, czyli długa podróż do dzieciństwa

Niedziela wrocławska 14/2019, str. VI

[ TEMATY ]

wspólnota

małżeństwo

Archiwum prywatne

Monika i Kamil Waliccy

Monika i Kamil Waliccy

– Nie ma ludzi permanentnie niezdolnych do miłości – mówią Monika i Kamil Waliccy, małżeństwo psychologów, członkowie Wspólnoty Młodych Małżeństw „Życie”. – Zranienia, szczególnie te z dzieciństwa, mogą zamykać na miłość. To na pewno utrudnia naukę kochania, ale nie uniemożliwia jej. Monika i Kamil pomogą nam rozprawić się z przeszłością, która odbija się czkawką w naszych relacjach małżeńskich

Dzieciństwo. Czas, w którym dajemy się formować jak plastelina. Jesteśmy zlepkiem doświadczeń, otaczających nas wzorców, poprzez które postrzegamy świat. To właśnie w tym czasie kształtuje się w nas obraz mężczyzny i kobiety, matki i ojca – tworzymy własny konstrukt miłości. W dzieciństwie obserwujemy zachowania dorosłych i na ich podstawie uczymy się, jak okazywać miłość, co jest dozwolone, a czego należy się wystrzegać. – Czy mówić o niej, czy przedstawiać ją czynami np. robiąc herbatę? Czy dobrze jest mówić o swoich potrzebach drugiej osobie, czy lepiej zachować je dla siebie, oczekując ich spełnienia? Czy mówienie o swoich potrzebach jest oznaką słabości, czy służy nawiązywaniu bliskich relacji z drugą osobą? – wskazuje Kamil. Pytanie tylko, czy zinterpretowana przez nas rzeczywistość zadziała otwierająco na doświadczenie miłości i pozwoli nam nadal się kształtować, czy też sprawi, że zastygniemy jak modelina, sparaliżowani podjęciem walki o zdrowe uczucie? Ta druga postawa może się okazać jabłkiem niezgody w naszym małżeństwie.
CZYTAJ DALEJ

Papież ogłosił kanonizację bł. Carlo Acutisa

Na zakończenie dzisiejszej audiencji ogólnej Ojciec Święty ogłosił, że w przyszłym roku, w Dniu Dzieci i Młodzieży w kontekście Jubileuszu (30 maja do 1 czerwca), dokona kanonizacji błogosławionego Karola Acutisa.

W Dniu Młodzieży (28 lipca do 5 sierpnia), również w Roku Świętym, Papież dokona kanonizacji bł. Piotra Jerzego Frassatiego.
CZYTAJ DALEJ

Papież ogłosił kanonizację bł. Carlo Acutisa

Na zakończenie dzisiejszej audiencji ogólnej Ojciec Święty ogłosił, że w przyszłym roku, w Dniu Dzieci i Młodzieży w kontekście Jubileuszu (30 maja do 1 czerwca), dokona kanonizacji błogosławionego Karola Acutisa.

W Dniu Młodzieży (28 lipca do 5 sierpnia), również w Roku Świętym, Papież dokona kanonizacji bł. Piotra Jerzego Frassatiego.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję