Reklama

W diecezjach

Częstochowa

Znak odnowy Kościoła

Tematyka diakonatu stałego jest w dzisiejszym Kościele bardzo aktualna – mówi Niedzieli ks. prał. dr hab. Ryszard Selejdak.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obecnie na świecie jest ponad 50 tys. diakonów stałych. W tym roku w Polsce ich liczba przekroczyła 100.

Autor od wielu już lat zajmuje się bogatą problematyką diakonatu stałego. Jego historię przybliżył w następujących książkach, wydanych przez Bibliotekę „Niedzieli”: Zarys historyczny diakonatu stałego (1999), Diakonat stały w świetle Biblii i historii Kościoła (2002) oraz Tożsamość, duchowość, formacja i posługa diakonów stałych (2003). W serii Biblioteka „Niedzieli” opublikował również książkę Diakonat stały. Dokumenty Soboru Watykańskiego II i Stolicy Apostolskiej. Bibliografia (2004).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z dziejów diakonatu

– Diakonat został opisany już w Dziejach Apostolskich (por. 6, 1-6), potem miał swój rozkwit w kolejnych wiekach, a jego złotą epoką było IV stulecie. Zaniknął w IX wieku i dopiero po upływie tysiąca lat Sobór Watykański II w Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium (por. n. 29) przywrócił go w Kościele łacińskim. I jeśli mówimy o rewolucyjnej decyzji, to tak naprawdę podjął ją właśnie Sobór Watykański II. Odnowił on diakonat stały w Kościele jako urząd, i to urząd stały. Jeśli chodzi o Polskę, to uchwałę o wprowadzeniu diakonatu stałego podjęła Konferencja Episkopatu Polski na 313. zebraniu w 2001 r. – mówi ks. Selejdak.

Reklama

Ogromnie ważny dla teologii i właściwego zrozumienia posługi diakonów jest okres patrystyczny. Niezwykłe bogactwo myśli zawierają pisma Ojców Apostolskich żyjących i działających w I i II wieku, do których należą m.in.: Klemens Rzymski, Ignacy Antiocheński, Polikarp ze Smyrny, Hermas i Justyn. Każdy z nich potwierdza, że Kościół od początku miał strukturę hierarchiczną i służebną, do której przynależeli diakoni. Okres świetności diakonatu przypada na okres od schyłku II wieku do końca V. Ogromne znaczenie ma także ustawodawstwo synodów: w Elwirze (300-303), Arles (314), Ilirii (375), Toledo (400) i Orange (441) oraz soboru w Nicei (325). W VI wieku rozpoczyna się jednak epoka kryzysu diakonatu, która trwa do połowy XX wieku. Sobór trydencki (1545-63) podjął nieudaną próbę przywrócenia diakonatu stałego w Kościele łacińskim.

Czym jest diakonat stały?

W swojej najnowszej książce pt. Diakonat stały znakiem odnowy Kościoła ks. Selejdak w sposób syntetyczny odpowiada na kilka zasadniczych pytań dotyczących diakonatu stałego. Książka składa się z dziewięciu rozdziałów, w których autor pokazuje diakonat stały w świetle Pisma Świętego i historii Kościoła. Omawia wymiar teologiczny tożsamości diakonów stałych i przybliża aspekty prawne diakonatu stałego. W kolejnych rozdziałach czytelnicy książki mogą się zapoznać z formacją intelektualną kandydatów do diakonatu stałego, z ich formacją duszpasterską oraz ludzką i duchową. Autor omawia szeroko duchowość diakonów stałych w perspektywie powszechnego powołania do świętości w Kościele, ich posługę liturgiczną i posługę miłosierdzia jako najbardziej typową ich działalność.

– Diakon stały nie zastąpi księdza we wszystkim. Nie może kierować samodzielnie parafią – zawsze musi to być proboszcz. Jedynie po uzyskaniu odpowiedniej zgody i licencji diakon stały może prowadzić duszpasterstwo, ale w ograniczonym stopniu. Nie może np. przewodniczyć Mszy św. ani spowiadać – wyjaśnia w rozmowie z nami ks. Selejdak.

2024-08-13 16:30

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy wiecie, że...

Niedziela Plus 33/2024, str. I

[ TEMATY ]

w diecezjach

Materiał organizatorów pielgrzymki

...tegoroczna Zambrowska Piesza Pielgrzymka do Matki Bożej Pojednania w Hodyszewie (diec. łomżyńska), zwanym Jasną Górą Podlasia, wyruszy po raz 39.? Pielgrzymi udadzą się na pątniczy szlak w dniach 23-24 sierpnia pod hasłem: „Uczestniczę we wspólnocie Kościoła”. Trasa pielgrzymki wyniesie ok. 52 km i tradycyjnie zostanie podzielona na 2 dni.

Zambrowskie piesze pielgrzymki zostały zapoczątkowane w 1986 r. z inicjatywy dwóch późniejszych parlamentarzystów – senatora Lecha Feszlera i posła Marka Rutkowskiego, którzy w ten sposób chcieli podziękować za porozumienia sierpniowe w Gdańsku i za koronację obrazu Matki Bożej Pojednania w Hodyszewie w 1980 r. Uroczystościom nałożenia koron papieskich przewodniczył kard. Franciszek Macharski w asyście trzynastu biskupów i blisko 100 tys. wiernych. Matka Boża Hodyszewska otrzymała nowy tytuł – Matki Bożej Pojednania. Słynący łaskami wizerunek Maryi datowany jest na ok. 1630 r. Na stronie pielgrzymki możemy przeczytać: „To właśnie ze względu na wspominanie tych wydarzeń nasza pielgrzymka odbywa się zawsze bezpośrednio przed świętem Matki Boskiej Hodyszewskiej i połączona jest z uroczystościami ku Jej czci w Hodyszewie”. W tym roku termin pielgrzymki wyjątkowo wypada tydzień wcześniej – jest uzależniony od rocznicy koronacji Obrazu Matki Bożej Pojednania, która obchodzona jest w ostatnią niedzielę sierpnia.
CZYTAJ DALEJ

Wszedł na pomnik w Warszawie. Został obezwładniony przez policję

2024-11-09 15:57

[ TEMATY ]

policja

broń

Pomnik Ofiar Tragedii Smoleńskiej

PAP

Mężczyzna na pomniku Ofiar Tragedii Smoleńskiej

Mężczyzna na pomniku Ofiar Tragedii Smoleńskiej

Nieznany mężczyzna wszedł na pomnik Ofiar Tragedii Smoleńskiej na placu Piłsudskiego w Warszawie. Ma ze sobą przedmiot przypominający broń – poinformowała w sobotę Komenda Stołeczna Policji.

Przed godz. 17 podkom. Jacek Wiśniewski z KSP poinformował, że mężczyzna został obezwładniony i jest w rękach policji, zagrożenie minęło, a nikomu nic się nie stało.
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: policyjny nalot na sanktuarium „Pater Noster”

2024-11-09 14:22

[ TEMATY ]

sanktuarium

Jerozolima

Pater Noster

nalot policji

Adobe Stock

Kościół Pater Noster, Jerozolima

Kościół Pater Noster, Jerozolima

W czwartek 7 listopada podczas wizyty francuskiego ministra spraw zagranicznych Jeana-Noela Barrota, izraelska policja dokonała nalotu - bez żadnego upoważnienia - na sanktuarium „Pater Noster” w Jerozolimie. Doszło do incydentu dyplomatycznego. Jest to katolicki budynek sakralny znajdujący się na Górze Wniebowstąpienia we Wschodniej Jerozolimie w Ziemi Świętej. Nazywana jest również Éléona (z greckiego elaiōn „gaj oliwny”).

Kościół ten został zbudowany w miejscu, w którym według tradycji Jezus nauczył swoich uczniów Modlitwy Pańskiej. Miejsce to należy do francuskiej domeny narodowej w Ziemi Świętej - od końca XIX wieku Kościół i klasztor są od 1901 eksterytorialne i należą do Posiadłości Francji w Ziemi Świętej. Władze francuskie uznały ten akt za poważne naruszenie prawa międzynarodowego.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję