Reklama

Rodzina

Narkotyk lubi ekstrema

Nałóg jest jak pędzący pociąg. Człowiek siedzi w środku, a on gna. Z czasem coraz szybciej. Na szczęście zdarza się, że zwalnia, a nawet na chwilę się zatrzymuje. I wtedy ważne jest to, żeby ktoś życzliwy stał na stacji – mówi Anka, która zerwała z narkotykami.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dziś mówi się już nie o narkotykach, a o substancjach psychoaktywnych. Wizerunek narkomana, który mamy w pamięci, też jest nieaktualny. Choć substancje niedozwolone zajmują miejsce, po alkoholu i papierosach, to ponad 10% uczniów sięgnęło lub sięga po nie systematycznie. „Są dostępne w różnych formach, co nasila ekscytację nieletnich i chęć eksperymentowania z nieznanymi dotąd substancjami” – zauważa Piotr Strojnowski, dyplomowany instruktor terapii uzależnień. Dilerzy narkotykowi są wszędzie tam, gdzie młodzi ludzie – zarówno w szkołach, jak i na dyskotekach. Dostarczają zamówienie jak pizzę – na telefon. Tak zresztą, co potwierdzają badania ESPAD, uważa niemal 40% polskich nastolatków, według których, zdobycie trawki jest bardzo łatwe, a ponad 50% twierdzi, że marihuana jest bezpieczna. „Europejski raport narkotykowy 2023: tendencje i osiągnięcia” alarmuje, że osoby używające narkotyków są narażone na większą różnorodność substancji psychoaktywnych i często nie są świadome, jakiej substancji zażywają, ponieważ są one sprzedawane w postaci podobnie wyglądających proszków lub tabletek. Naukowcy z University of Vermont na łamach czasopisma The Journal of Neuroscience ostrzegają, że nawet niewielki kontakt z marihuaną prowadzi w młodym wieku do zmian struktury mózgu. O narkotykach i nastolatkach mówi się za mało i za rzadko. Co trzeba wiedzieć?

Kto?

Uzależnionych od narkotyków często postrzegamy jako tych z marginesu, zaniedbanych i brudnych. Tymczasem „wszelkiego rodzaju używki stały się elementem codziennego świata, szczególnie młodzieżowego” – przekonuje dr hab. Mariusz Zemło z Uniwersytetu w Białymstoku. „Zachowania związane z ich zażywaniem wpisują się niemal powszechnie w najróżniejsze zbiorowe spotkania o charakterze rozrywkowym. Wielokrotnie są spoiwem ułatwiającym budowanie ludycznej wspólnoty; pozwalają łamać nieśmiałość, niwelują konwencje kulturowe, ułatwiają wchodzenie na poziomy większej swobody towarzyskiej” – kontynuuje (Zeszyty Naukowe KUL 1/2019).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Czy można mówić o modelu nastolatka przyjmującego środki psychoaktywne? Janusz Sierosławski, socjolog z Instytutu Psychiatrii i Neurologii, obawiając się pewnej stygmatyzacji, podkreśla: – Każdy młody człowiek ma spore szanse na to, żeby spróbować. Piętnaście lat temu byli to młodzi ludzie z dużych miast, zwłaszcza z Warszawy i Wybrzeża. Teraz różnice się zacierają, po substancje psychoaktywne sięgają zwłaszcza 15-, 16-latkowie zarówno z mniejszych miejscowości, jak i z tych dużych. To wiek, kiedy młodzi ludzie chcą spróbować i doświadczyć czegoś nowego. W dalszym ciągu większe prawdopodobieństwo sięgnięcia po nie występuje wśród chłopców niż wśród dziewcząt. Ale znowu te różnice zaczynają się zacierać, zwłaszcza w dużych miastach. Ekspert Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii zwraca uwagę, że duże znaczenie ma również status społeczno-ekonomiczny. Większym prawdopodobieństwem zażywania nielegalnych środków będą się odznaczać młodzi z samego dołu struktury społecznej i z samej góry. – Istotne znaczenie ma również świat wartości. Nastawienie przede wszystkim na zabawę zwiększa prawdopodobieństwo sięgania po substancje psychoaktywne. Zmniejsza się ono wśród tych, którzy stawiają sobie cele czy wyznają wartości, które porządkują życie społeczne – zaznacza Sierosławski.

Dlaczego?

Specjaliści wymieniają m.in.: brak akceptacji, wahania nastrojów, ciekawość, nastoletni bunt, samotność, odrzucenie przez środowisko rówieśnicze, niezrozumienie, brak zainteresowania i wsparcia ze strony rodziny, trudne relacje w niej panujące, związane z agresją, konfliktami, alkoholizmem rodziców, ubóstwem, zbyt małym zainteresowaniem rodziców i ich nadmierną opiekuńczością; presję rówieśników i presję bycia najlepszym, brak odporności na stres, wysoko postawioną poprzeczkę, tendencję do ryzykownych zachowań, nudę, a wreszcie brak wiedzy o konsekwencjach zażywania narkotyków.

Reklama

Doktor Maria Banaszak, specjalistka terapii uzależnień, w książce Hajland. Jak ćpają nasze dzieci pisze: „zażywający nie odczuwa zmęczenia, ogarnia go za to poczucie siły, jakby był panem świata”. Zwraca dodatkowo uwagę na trend konieczności bycia świetnym rodzicem, w konsekwencji posiadania świetnych dzieci, które nie mają prawa być „jedynie” wystarczające.

– Wyobraź sobie dzieciaka, który kiepsko o sobie myśli. Komunikaty, które dostaje od świata, wzmacniają niską samoocenę: w szkole uwagi, w domu krytyka – tłumaczy ks. Rafał Kowalski, psycholog z ośrodka dla osób uzależnionych Betania. – Albo tego, który ma jakąś pasję: sport, rowery, i przychodzi sytuacja, która ją zabiera, choćby kontuzja. Im większa pasja, tym większa strata. Zostaje pustka, znikają znajomi, treningi, pomysły na przyszłość. Jest potężny kryzys. Inna historia: chłopak wychowany w bardzo fajnej rodzinie, ale mama go uczy, że dorosły człowiek nie może się złościć, ma być spokojny i wyważony, z kolei tata – że człowiek nie powinien się smucić. W życiu jednak jest przecież mnóstwo powodów do złości i smutku. I chłopak zostaje z „zakręconymi kranami” emocji.

Co się dzieje w takich sytuacjach? Narkotyki trafią na bardzo podatny grunt. Ktoś, kto się nieustannie bał, staje się odważny. Nie szkodzi, że tylko na pół godziny. Nieśmiały jest pewny siebie. Zakompleksiony nie ma oporów. – Choć nastolatek, który wchodzi w nałóg, widzi długą listę strat: choroba, kłopoty w szkole i rodzinie, długi, pobicia, to zyski są dla niego cenniejsze – tłumaczy ks. Kowalski. – Nieprzypadkowo mówi się, że uzależnienie to choroba emocji. Podstawową rolą środków odurzających jest to, że pozwalają „regulować” emocje. Jak jest smutno, to można się rozweselić. Jak jest nam trudno wstać, to mobilizują nas do wstania. Dlatego tak trudno zrezygnować z używek.

Reklama

Co robić?

Zapobiegać. Przede wszystkim doskonalić już w najmłodszych dzieciach umiejętności pomocne w nawiązywaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i innymi osobami z najbliższego środowiska, w rozpoznawaniu emocji i kierowaniu nimi czy w radzeniu sobie ze stresem. Doktor Agnieszka Pisarska z Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie na łamach Serwisu Informacyjnego UZALEŻNIENIA (3/2023) w odniesieniu do nastolatków podkreśla konieczność doskonalenia umiejętności radzenia sobie z trudnościami i wyzwaniami okresu dorastania, ustalania celów życiowych oraz podejmowania odpowiedzialnych decyzji i asertywnego radzenia sobie z presją, która skłania do sięgania po substancje psychoaktywne czy wikłania się w inne ryzykowne zachowania. Ksiądz Kowalski z kolei zwraca uwagę na relacje. – Te bliskie, ciepłe więzi, gdy można być otwartym, szczerym, doświadczyć tego, że ktoś ode mnie wymaga i mnie zrozumie. Poczucie, że wiem, kim jestem, jakie jest moje miejsce w rodzinie, będzie mnie chronić przed używkami. Jeśli znam swoją wartość, to nie muszę jej sztucznie wzmacniać.

A co wtedy, kiedy rodzice już się zorientują, że ich dziecko miało kontakt z niedozwoloną substancją? – Najgorsze jest zamykanie oczu i udawanie, że nic się nie dzieje – ostrzega ks. Kowalski. – To buduje pozorny komfort w rodzicach, a nastolatkowi brakiem reakcji udowadniają, że jest im obojętne, co się z nim dzieje. Lepiej popełnić błędy, ale zrobić cokolwiek. Wtedy dajemy dziecku sygnał: widzimy cię, zależy nam na tobie. Dopóki dzieciak potrafi do rodzica przyjść i powiedzieć mu nawet o tym, że się upił na imprezie, to rodzic jest zwycięski, bo dziecko ufa mu na tyle, by zwierzyć się z tego, co się dzieje w jego życiu. Złymi doradcami są na pewno złość czy agresja. Młody człowiek albo się wycofa, zamknie w swoim pokoju, albo wejdzie w konfrontację i może przerosnąć siłą agresji. I druga skrajność – bezradność: nie wiem, co z tobą zrobić. Trzeba pamiętać, że między niemocą a przemocą jest moc. I z niej trzeba korzystać.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II – Popularyzacja nauki”.

2024-02-13 13:57

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ideologiczna konwencja

1 października na terenie całej Unii Europejskiej zaczęła obowiązywać tzw. konwencja stambulska, która w teorii ma gwarantować kobietom ochronę przed przemocą. Tyle że szlachetne ideały znowu stały się narzędziem do walki z tradycyjnymi wartościami.

Spory o konwencję stambulską, a właściwie Konwencję Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, której depozytariuszem jest sekretarz generalny Rady Europy, pojawiały się od początku pracy nad tym dokumentem. Kwestie prawne wzbudzały największe kontrowersje. Problem stanowią nie tylko prawna natura tego dokumentu i sposób jego narzucenia milionom Europejczyków, ale także odgórna próba wpojenia społeczeństwu „wartości”, które ma wyznawać.

CZYTAJ DALEJ

Czy warto wziąć udział w wyborach do Europarlamentu? Odpowiada dyrektor Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce

2024-04-27 07:04

[ TEMATY ]

Łukasz Brodzik

Witold Naturski

YouTube

Rozmowa z Witoldem Naturskim

Rozmowa z Witoldem Naturskim

Już po raz piąty Polacy będą wybierać swoich przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego. To o tyle ważne, że ta instytucja uchwala większość przepisów regulujących nasze życie.

Polska jest piątym największym krajem spośród 27 państw Unii Europejskiej, stąd nasz udział w Europarlamencie jest znaczny. W tym roku Polacy wybiorą 53 europosłów, a kraje członkowskie łącznie 720.

CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas świętość Jana Pawła II? Msza św. z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża

2024-04-27 17:55

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

@VaticanNewsPL

Odważny, zdecydowany, konsekwentny, człowiek pokoju, obrońca rodziny, godności każdego ludzkiego życia, prawdziwy i szczery przyjaciel młodych oraz wielka pobożność Maryjna - tak scharakteryzował św. Jana Pawła II kard. Angelo Comastri. Emerytowany archiprezbiter bazyliki watykańskiej w homilii podczas Mszy św. w Bazylice św. Piotra z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża Polaka starał się odpowiedzieć na pytanie: Czego uczy nas świętość Jana Pawła II - niezwykłego ucznia Jezusa w XX wieku?

Hierarcha nawiązał do dnia pogrzebu Jana Pawła II, 8 kwietnia 2005 roku na Placu Świętego Piotra, wspominając księgę Ewangelii, której strony zaczął przewracać wiatr. "W tym momencie wszyscy zadaliśmy sobie pytanie: `Kim był Jan Paweł II? Dlaczego tak bardzo go kochaliśmy?`" - powiedział kardynał i dodał: "Niewidzialna ręka przewracająca Ewangeliarz zdawała się mówić nam: `Odpowiedź jest w Ewangelii! Życie Jana Pawła II było nieustannym posłuszeństwem Ewangelii Jezusa, i z tego powodu - mówił nam wiatr! - z tego powodu go umiłowaliście!`"

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję