Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Ciało przybytkiem Ducha Świętego

Niedziela Ogólnopolska 2/2024, str. 17

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Drugie czytanie z Pierwszego Listu do Koryntian stanowi fragment szerszego bloku tematycznego pisma, w którym św. Paweł Apostoł napomina adresatów, wykazując ich grzeszne postępowanie. Potępia przede wszystkim rozpustę – nieuporządkowane relacje intymne. Wspólnota w Koryncie powinna strzec się wszelkiej przewrotności i pamiętać o wymaganiach chrześcijańskiego powołania: „wyrzućcie stary kwas, abyście się stali nowym ciastem” (1Kor 5, 7). Wśród głównych przewinień Koryntian św. Paweł wymienia także wewnętrzne konflikty i spory oraz będące ich konsekwencją odwoływanie się do wyroków sądów pogańskich. Niesprawiedliwość oraz wzajemne wyrządzanie sobie szkód prowadzą do osłabienia braterskich więzi we wspólnocie. Dochodzimy do trzeciej postawy potępionej przez Apostoła, która „zadomowiła się” w Koryncie. A jest nią swoboda obyczajów. „Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść” (1Kor 6, 12). To kluczowe zdanie pomaga zrozumieć zasadniczą intencję św. Pawła, wyrażoną w dzisiejszym drugim czytaniu.

Co ciekawe, Apostoł nie ogranicza się jedynie do napiętnowania błędnego postępowania Koryntian. Przy okazji napomnienia wyraża głęboką intuicję dotyczącą ludzkiego ciała, jego teologicznego wymiaru. Przechodzi do pozytywnej wykładni, która stanowi niezwykle głęboką medytację nad dziełem stworzenia i odkupienia człowieka. Ciało jako owoc stworzenia ma zostać ukierunkowane na Tego, który je ukształtował. Ciało nie jest dla rozpusty, lecz dla Pana – poucza św. Paweł. Za takim postrzeganiem ludzkiej cielesności stoi jeszcze bardziej istotny argument o charakterze chrystologicznym. Podobnie jak Bóg wskrzesił Chrystusa, tak podczas drugiego przyjścia Syna Bożego wskrzesi także nasze ciała. Dlatego właśnie cielesność zostaje włączona w obieg Bożego życia i działania. Odnosi się to również do wspólnoty Kościoła rozumianej jako Ciało Chrystusa. Poszczególni wierzący są włączeni w to Ciało jako Jego członki.

Mamy do czynienia z niezwykle bogatym teologicznie przesłaniem. Punkt wyjścia stanowi dzieło stworzenia, następnie refleksja zostaje pogłębiona o odniesienie do tajemnicy Zmartwychwstania i rzeczywistości Kościoła jako wspólnoty. Zwieńczeniem tych rozważań jest podkreślenie roli Ducha Świętego w życiu chrześcijanina. Ciało zostaje nazwane świątynią Ducha Świętego. To niezwykle doniosłe stwierdzenie. Świątynia to miejsce przebywania Boga, przestrzeń kontaktu z Nim. Wystarczy wspomnieć tutaj starotestamentalną teologię świątyni jako domu Bożego, w którym sprawowany jest oficjalny kult. Ciało jest nie tylko fragmentem materii, ale zostało uświęcone przez Stwórcę, odkupione przez Syna Bożego, a gwarantem tego szczególnego charakteru ludzkiej cielesności pozostaje Duch Święty. Cielesność ma zostać ukierunkowana na oddawanie chwały Bogu. Chodzi tu o postępowanie na miarę udzielonego daru uświęcenia, o odpowiedź na łaskę odkupienia i włączenia ludzkiej natury w obieg Bożego życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-01-09 11:42

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowe wyzwolenie

Prorok Izajasz w 43. rozdziale uroczyście zapowiada „nowe wyzwolenie”. Najpierw jednak przypomina Izraelitom pierwsze wyzwolenie, które stało się podstawą więzi z Bogiem – chodzi o wyprowadzenie ich z Egiptu. To wtedy Bóg otworzył dla Izraela „drogę przez morze i ścieżkę przez potężne wody”, a gdy Izrael był zagrożony przez wojsko faraona, uratował swój lud przed niechybną śmiercią. To właśnie te wydarzenia, które określamy jednym terminem: exodus (wyjście), stały się wstępem do tego, co wydarzyło się pod Synajem – czyli do zawarcia przymierza między Bogiem i narodem izraelskim. Pierwsze wyzwolenie było przejawem Bożej potęgi, a sami Izraelici byli świadkami wielkich cudów, takich jak plagi czy przejście przez Morze Czerwone. Potem doświadczenie Bożej troski o nich w czasie wędrówki przez pustynię oraz zawarcie pod Synajem przymierza stały się dla narodu wybranego fundamentem własnej tożsamości. Dlatego na te wydarzenia mógł się on powoływać w razie niebezpieczeństw i wszelkich trudnych sytuacji. Ale lud, który to przymierze nieustannie zrywał, znalazł się ponownie w wielkich tarapatach. Oto jest teraz na wygnaniu – czyli w niewoli babilońskiej. Stary Testament ukazuje ten czas jako zasłużoną karę dla Izraela, który sam zgotował sobie taki los przez ignorowanie przymierza. Wielokrotnie przestrzegali przed tym starotestamentowi prorocy. Teraz jednak Izajasz zapowiada zmianę sytuacji. Oto Bóg ponownie zainterweniuje. Dokona czegoś nowego („rzecz nowa”). Dlatego Izraelici nie będą już wspominać chwalebnych dni wyjścia z Egiptu, bo one już minęły – to są dawne rzeczy. Teraz, gdy doświadczą nowego wyzwolenia, jeszcze potężniejszego, będą powoływać się na nie zawsze, gdy znajdą się w niedoli, w jakimś kłopocie lub niebezpieczeństwie. Izrael jest ludem wybranym – przypomina prorok Izajasz – a zatem jest ludem Boga, Jego własnością, o którą On w sposób szczególny dba. On się tym ludem opiekuje, sam bowiem sobie go utworzył. Nie dziwi więc, że te nowe doświadczenia, które nastąpią, mają być nieustannie opowiadane, by głosić Bożą chwałę. To nowe wyzwolenie było upragnione przez uciemiężony lud, który dopiero w tak trudnej sytuacji zrozumiał swój grzech. Bo przecież największym grzechem było odwrócenie się od Boga i Jego przymierza, na co wciąż zwracali uwagę prorocy. Trzeba jednak nadmienić, że to nowe wyzwolenie staje się zapowiedzią jeszcze innego wyzwolenia. Boża interwencja zapowiadana przez Izajasza – wyzwolenie ludu Bożego spod władzy Babilonu, powrót do swojej ziemi i odbudowanie Jerozolimy wraz ze świątynią – spełni się w sposób doskonały dopiero w Jezusowym dziele odkupienia. To Jezus Chrystus dokona wyzwolenia człowieka od jego grzechów, co umożliwi zawarcie nowego rodzaju więzi między Bogiem i człowiekiem. Tę relację Pismo Święte będzie nazywać Nowym Przymierzem. Innym i lepszym od tego zawartego pod Synajem.
CZYTAJ DALEJ

Program sportowy w duchu teologii ciała Jana Pawła II

2025-10-21 11:52

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Vatican Media

Była łyżwiarka figurowa i terapeutka Rachael Popcak Isaac stworzyła nowy program dla formacyjny sportowców, inspirowany teologią ciała św. Jana Pawła II. Celem projektu jest pomoc w osiąganiu sukcesów w sporcie poprzez integrację wiary, psychologii i rozwoju osobistego.

Rachael Popcak Isaac to dyrektor operacyjna portalu CatholicCounselors.com, która uruchomiła program rozwoju sportowego, łączący trening mentalny z duchową formacją.
CZYTAJ DALEJ

"Projekt Młodzież" - Zapisy tylko do 25 października!

2025-10-21 17:01

mat. pras

Opiekunowie, animatorzy, liderzy grup, duchowni posługujący wśród młodzieży i każdy, kto na co dzień pracuje z młodzieżą, może rozwijać swoje umiejętności biorąc udział w warsztatach, na które zaprasza Diecezjalne Duszpasterstwo Młodzieży Archidiecezji Wrocławskiej. W tym roku organizatorzy zapraszają do tworzenia przestrzeni, w której młodzi będą chcieli mówić i słuchać. Zostało jeszcze kilka dni na zapisy. 

Projekt Młodzież to inicjatywa pochodząca z Archidiecezji Wrocławskiej, która po raz trzeci odbywać się będzie w Oblackim Centrum Młodzieży “Niniwa” w Kokotku. W tym roku hasłem przewodnim jest: “Zadaj pytanie, obudź serce. Jak tworzyć przestrzeń, w której młodzi chcą słuchać i mówić.” Odbędą się one 9-11 listopada 2025 roku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję