Reklama

Wiadomości

Kiedy i kto będzie rządził?

Przed nami czas trudnego procesu formowania się nowego rządu. Na szczęście proces ten został dokładnie opisany w konstytucji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Proces formowania rządu rozpocznie się na pierwszym posiedzeniu Sejmu nowej kadencji, gdy dotychczasowy premier złoży dymisję, a prezydent ją przyjmie. Rząd w stanie dymisji sprawuje obowiązki do czasu powołania nowego. Następnie głowa państwa desygnuje premiera, którego misją jest utworzenie rządu. Kto nim będzie?

Prezydent Andrzej Duda oraz jego ministrowie wielokrotnie mówili, że ważny jest zwyczaj desygnowania na stanowisko premiera z misją tworzenia rządu osoby z partii, która uzyskała najwięcej mandatów w Sejmie. Powyborcza arytmetyka wskazuje, że wybory wygrał PiS z ponad 36% poparcia, ale uzyskał tylko 194 mandaty, a więc do sejmowej większości brakuje jeszcze trzydziestu siedmiu posłów. – Dlatego prezydent rozmawia po kolei ze wszystkimi komitetami wyborczymi na temat pierwszego konstytucyjnego kroku – mówi Marcin Mastalerek, minister w Kancelarii Prezydenta RP.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Trzy kroki

Wiele wskazuje na to, że misja tworzenia rządu zostanie powierzona politykowi z formacji Zjednoczonej Prawicy. Politycy PiS podejmą się karkołomnej misji rozmów koalicyjnych. – PiS podejmie się misji zbudowania koalicji po wyborach, choć jest to zadanie trudne, a nawet bardzo trudne, ale będziemy próbować – wyjaśnia europoseł Ryszard Czarnecki.

Może więc się zdarzyć, że podobnie jak w 2019 r. prezydent przyjmie dymisję premiera Mateusza Morawieckiego i jednocześnie powierzy mu misję tworzenia nowego rządu. To zadanie będzie jednak o wiele trudniejsze niż 4 lata temu, bo każda nowa Rada Ministrów musi przebrnąć przez sejmowy sprawdzian. Jeśli rząd nie uzyska w ciągu 14 dni wotum zaufania, to w drugim konstytucyjnym kroku inicjatywę przejmie Sejm. Wówczas kandydata na premiera zgłasza grupa co najmniej czterdziestu sześciu posłów. Sejm wybiera premiera większością bezwzględną w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Następnie szef rządu przedstawia program działania rządu oraz proponowany skład Rady Ministrów, który w ciągu 14 dni musi uzyskać wotum zaufania.

Reklama

Gdyby Sejmowi nie udało się stworzyć rządu, prezydent w ciągu 14 dni musiałby powołać premiera i na jego wniosek członków rządu oraz odebrać od nich przysięgę. Po powołaniu przez prezydenta Rada Ministrów ma 14 dni na uzyskanie w Sejmie wotum zaufania. W tym ostatnim – trzecim konstytucyjnym kroku Sejm udziela rządowi wotum zaufania zwykłą większością głosów, czyli nie liczą się głosy wstrzymujące się. Ta ostatnia procedura mogłaby trwać najdłużej do 23 stycznia 2024 r. Jeśli do tego czasu nie uda się wyłonić rządu, prezydent musi skrócić kadencję Sejmu i zarządzić ponowne wybory.

Pierwsza próba sił

Zgodnie z konstytucją obecna kadencja Sejmu trwa do niedzieli 12 listopada. Według zapowiedzi Pałacu Prezydenckiego, Andrzej Duda nie zamierza jej skracać, a więc pierwsze posiedzenie odbędzie się prawdopodobnie w poniedziałek 13 lub we wtorek 14 listopada, aby nie przekroczyć konstytucyjnego terminu 30 dni od wyborów. W trakcie pierwszego posiedzenia będziemy mieli zaprzysiężenie posłów, a także pierwszą próbę sił w nowym parlamencie, czyli wybór marszałka Sejmu.

Kandydata na urząd marszałka może zgłosić grupa co najmniej piętnastu posłów – jeden poseł może poprzeć tylko jedną kandydaturę. Aby go wyłonić, musi już być zawiązana przynajmniej nieformalna koalicja. Wybór marszałka następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Z regulaminu Sejmu wynika też, że „jeżeli zgłoszono więcej niż jednego kandydata, a w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, przed kolejnymi turami głosowania usuwa się z listy kandydatów nazwisko tego kandydata, który w poprzedniej turze uzyskał najmniejszą liczbę głosów”. Jeśli wtedy nadal nie uda się wybrać marszałka, wybór ten przeprowadza się ponownie. Posłowie mogą też zdecydować inaczej, jak np. w 2005 r., kiedy to przerwali posiedzenie Sejmu, by mieć więcej czasu na rozmowy koalicyjne i wyłonienie prezydium Sejmu.

Reklama

Trudne rozmowy

Jak wspomniano, zgodnie z ponad 30-letnią tradycją demokratycznej III RP misję tworzenia rządu otrzyma nominat z partii, która zebrała najwięcej głosów, czyli z PiS. – Patrząc na to, jak te przepisy były wykonywane przez wszystkich kolejnych prezydentów, widać, że faktycznie zawsze w pierwszym konstytucyjnym kroku misja ta powierzana była osobie wskazanej przez ugrupowanie, które wygrało wybory – potwierdza Małgorzata Paprocka, minister w Kancelarii Prezydenta RP.

Problem w tym, że cała opozycja szła z hasłami odsunięcia PiS od władzy i nawet umiarkowani liderzy PSL doskonale wiedzą, jak wielki atak ze strony liberalno-lewicowych mediów by ich spotkał za próbę porozumienia się z rządowymi politykami. Trzecia Droga natomiast mogłaby sporo zyskać, siadając do stołu, bo nawet jakby nie miała planów koalicji z PiS, to już same rozmowy podniosłyby jej pozycję negocjacyjną z Koalicją Obywatelską i Lewicą. Światopoglądowo ludowcom bliżej do PiS niż do zradykalizowanej Lewicy, co było widać w przepychankach i sporach już w pierwszych dniach po wyborach. – Nieformalne i nieoficjalne rozmowy, do których dojdzie między politykami PiS a partią PSL, będą „lewarować” pozycję PSL w relacjach z Platformą Obywatelską i Lewicą – wskazuje Ryszard Czarnecki.

Koalicja trzech koalicji

Powyborcza układanka i konstytucyjne mechanizmy tworzenia rządu są o wiele bardziej skomplikowane, niż było to w przypadku dwóch kadencji samodzielnych rządów Zjednoczonej Prawicy czy nawet wcześniejszych koalicji PO-PSL. Jeżeli PiS nie znajdzie koalicjanta, to dosyć oczywista wydaje się współpraca Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi i Lewicy, która może skorzystać z drugiego konstytucyjnego kroku, gdy kandydata na premiera zgłasza grupa posłów. Taka koalicja mogłaby mieć wyraźną sejmową większość 248 posłów, ale trzeba pamiętać, że zostali oni wybrani z trzech koalicyjnych list wyborczych, na których startowało aż czternaście różnych partii. W takim skomplikowanym układzie politycznym realizacja umowy koalicyjnej, a później spory wewnątrz rządu będą raczej naturalnym zjawiskiem.

Reklama

Jeśli zostaną wykorzystane terminy pierwszych dwóch konstytucyjnych kroków, a liderzy Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi oraz Lewicy sprawnie podzielą się rządowymi stanowiskami, to nowa Rada Ministrów mogłaby zostać powołana w okolicach Bożego Narodzenia, a najpóźniej 26 grudnia. Mimo licznych spekulacji oficjalnie nie wiadomo jeszcze, kto będzie premierem takiego rządu, a kto zostanie marszałkiem Sejmu, bo rozmowy liderów koalicji ciągle trwają. Politycy będą musieli też ułożyć sobie współpracę z Pałacem Prezydenckim, by nie dochodziło do tak ostrych sporów, jak to było w czasach rządów PO-PSL i prezydentury śp. Lecha Kaczyńskiego. – Jak to będzie wyglądać w praktyce, dzisiaj trudno przewidzieć, bo były bardzo mocne wypowiedzi kampanijne. Ale jakkolwiek się ten rząd ułoży, to panu prezydentowi na pewno będzie na współpracy zależeć, aby mógł dalej prowadzić swoją politykę, której celem jest przede wszystkim dobro naszego państwa i obywateli – podkreśla min. Małgorzata Paprocka.

Błędy kampanii

Polska demokracja ma to do siebie, że co 4 lata jednych zaskakuje pozytywnie, a innych mocno rozczarowuje. Zjednoczona Prawica przechodzi do historii jako jedyne w Polsce ugrupowanie polityczne, które trzeci raz z rzędu wygrało wybory parlamentarne. Ale może też przejść do historii jako jedyna zwycięska partia, która nie wejdzie do nowego rządu. Obecna sytuacja jest jeszcze trudniejsza, niż było to po wyborach w 2005 r., kiedy PiS uzyskał tylko 27% poparcia. Mimo fiaska rozmów z Platformą Obywatelską o wiele łatwiej można było prowadzić koalicyjne rozmowy z pozostałymi partiami w Sejmie.

PiS wygrał wybory, ale uzyskał słabszy wynik wyborczy, niż się spodziewali liderzy tej partii. Polacy tradycyjnie po latach rządów buntują się wobec władzy, ale błędy popełniono także w trakcie kampanii wyborczej, ponieważ stawiano zbyt mocno na polaryzację, a za mało na pozytywny przekaz. Część wyborców o umiarkowanych poglądach, którzy nie chcieli głosować na radykalną Lewicę i Donalda Tuska, najwyraźniej odpłynęła do Trzeciej Drogi. Analitycy wskazują, że PiS popełnił prawie takie same błędy w kampanii, jakie zrobiła Platforma Obywatelska przed wyborami w 2015 r.

2023-10-24 14:46

Ocena: +3 -5

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jutro w Sejmie pierwsze czytanie projektu zakazującego aborcji eugenicznej

[ TEMATY ]

sejm

aborcja

Krzysztof Białoskórski/sejm.gov.pl

W czwartek 26 września między godziną 15.30 a 18.00 w Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy zakazującej aborcji eugenicznej. Pod projektem podpisało się ponad 400 tys. osób. W dniu czytania projektu, pod Sejmem o godz. 14.00 odbędzie się pikieta. Obywatelski projekt Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej "Stop aborcji" zakazuje zabijania chorych i niepełnosprawnych dzieci przed narodzeniem. Akcja zbierania podpisów pod projektem rozpoczęła się 21 marca, gdy obchodzony jest Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Tego dnia przedstawiciele Fundacji PRO-Prawo do życia złożyli u marszałek Sejmu Ewy Kopacz wniosek o rejestrację Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej "Stop Aborcji". W październiku ub. roku Sejm odrzucił projekt nowelizacji ustawy antyaborcyjnej wniesiony przez Solidarną Polskę. Chodziło o wykreślenie z art. 4a w punkcie 1 ustępu 2, który pozwala na dokonanie aborcji, jeśli „badania prenatalne lub inne przesłanki medyczne wskazują na duże prawdopodobieństwo ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu albo nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu”. Proponowana obecnie nowelizacja ma polegać, ponownie jak poprzednio, na usunięciu zapisu o tzw. przesłance eugenicznej. – Koncentrujemy się na prawie do życia dzieci podejrzanych o chorobę lub wadę genetyczną. Nasz projekt jest prosty: likwiduje możliwość zabijania takich dzieci, ponieważ ponad 90 proc. legalnych aborcji w Polsce to aborcje eugeniczne – informował KAI w chwili uruchomienia akcji Mariusz Dzierżawski z Fundacji PRO-Prawo do życia. Zgodnie ustawą o wykonywaniu inicjatywy obywatelskiej, aby obywatelski projekt trafił pod obrady Sejmu, musi go poprzeć przynajmniej 100 tys. obywateli. Wymaganą liczbę głosów zebrano już w czerwcu br. List otwarty z prośbą o poparcie obywatelskiego projektu ustawy zakazującej aborcji eugenicznej wystosowały do prezydenta Bronisława Komorowskiego Fundacja Pro-Prawo do Życia i Komitet Inicjatywy Ustawodawczej "Stop aborcji". Z kolei Polskie organizacje obrońców życia )jest ich 130) zrzeszone w PFROŻ skierowały apel do posłów na Sejm, w którym popierają nowelizację ustawy o planowaniu rodziny i ochronie płodu ludzkiego, który zapewniłby ochronę dzieciom chorym i upośledzonym. Według najnowszych danych (na podstawie sprawozdania z realizacji ustawy przygotowywanego co roku przez ministerstwo zdrowia), w 2011 r. dokonano 669 aborcji, z czego 620 po stwierdzeniu w badaniach prenatalnych upośledzenia lub nieuleczalnej choroby. Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, aborcji można dokonać legalnie tylko przy zaistnieniu jednej z określonych przesłanek: gdy ciąża stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia kobiety ciężarnej; gdy badania prenatalne lub inne przesłanki medyczne wskazują na duże prawdopodobieństwo ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu albo nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu, lub gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że ciąża powstała w wyniku czynu zabronionego.

CZYTAJ DALEJ

Hiobowe wieści dla katechetów

2024-05-14 08:36

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

oświata

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Nie mogli być wychowawcami, ale będą musieli uczyć w klasach mających nawet po 30 uczniów z różnych roczników. MEN przygotowuje nowe "elastyczne" zasady organizowania lekcji religii w szkołach i placówkach oświatowych. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu rozporządzenia potrwają do 29 maja a nowelizacja ma wejść w życie już od 1 września br. To krok do likwidacji religii.

Jak zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach łączone lekcje religii lub etyki będzie można organizować również w tych klasach, w których dotychczas były one prowadzone osobno.

CZYTAJ DALEJ

Straty w dobrach kultury i dziełach sztuki poniesione przez Kościół Rzymsko – Katolicki w Archidiecezji Krakowskiej w wyniku II wojny światowej

2024-05-16 10:45

[ TEMATY ]

II wojna światowa

archidiecezja krakowska

straty

Reprodukcja Margita Kotas

Modlitwa na ruinach kościoła Sakramentek na rynku Nowego Miasta w Warszawie

Modlitwa na ruinach kościoła
Sakramentek na rynku
Nowego Miasta w Warszawie

Okupant niemiecki podczas II wojny światowej podjął bezpardonową walkę z całym społeczeństwem polskim, w tym również z Kościołem Rzymsko – Katolickim. Walka przeciwko Kościołowi Katolickiemu polegała zarówno na eksterminacji duchowieństwa, jak i na niszczeniu zabytków architektury sakralnej oraz niszczeniu lub rabunku wyposażenia kościołów i klasztorów.

Łupem okupanta niemieckiego padły przede wszystkim cenne przedmioty złotnicze. Doszczętnie zostały ograbione z najcenniejszych pamiątek historycznych i z najstarszych zabytków złotniczych w Polsce skarbce kościelne w: Gdańsku, Trzemesznie, Poznaniu, Gnieźnie, Krakowie, Kaliszu, Warszawie, Sandomierzu, Lublinie, Płocku. Po wojnie powrócił tylko skarbiec krakowski, trzemeszeński, wielicki i sandomierski oraz część skarbca poznańskiego. Nie ocalało nic z darów Zygmunta III dla katedry warszawskiej .

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję