Reklama

Niedziela w Warszawie

Ikony spotkania

Jeszcze tylko do 27 sierpnia można oglądać blisko 60 ikon współczesnych na wystawie „Spotkanie ze Zmartwychwstałym”. Ekspozycja prezentowana jest w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej na Starym Mieście przy ul. Dziekania 1.

Niedziela warszawska 34/2023, str. V

[ TEMATY ]

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Materiały prasowe MAW

Ikona autorstwa ukraińskiego artysty Danyly Movchana

Ikona autorstwa ukraińskiego artysty Danyly Movchana

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Malarze ikon tworzą w samotności, w rozproszonych ośrodkach, zwykle – na zamówienie. Tymczasem w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej trwa wystawa ikon powstałych w trakcie pleneru, w którym wzięło udział 30 artystów z Polski i Ukrainy.

We wrześniu 2022 r. w Wesołej, w ośrodku wspólnoty Chemin Neuf, wspólnie modlili się, rozmawiali i pracowali. Była to kolejna edycja Międzynarodowych Warsztatów Ikonopisów organizowanych przez Katedrę Sztuki Sakralnej lwowskiej ASP, Stowarzyszenie Przyjaciół Nowicy i Katedrę Ukrainistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Formuła pleneru sprzyja autorskim realizacjom, dlatego ta wystawa może być dla niektórych widzów nieoczekiwanym, a nawet zaskakującym spotkaniem z ikonami, bowiem większość z nich nie ma pierwowzorów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ubiegłoroczny plener odbył się w cieniu wojny, dlatego organizatorzy zaproponowali temat: „Spotkanie ze Zmartwychwstałym”. We wstępie do katalogu towarzyszącemu wystawie wyjaśniają, że wybierając taki temat pleneru myśleli o perspektywie, która pomogłaby przezwyciężyć poczucie bezsilności wobec przemocy, ból i rozpacz jakie są udziałem ukraińskich artystów.

W drodze do Emaus

Na plakacie i okładce poplenerowego katalogu znalazła się praca ukraińskiego artysty Danyly Movchana. To spotkanie ze Zmartwychwstałym miało miejsce w gospodzie, w drodze do Emaus.

Stół, trzy postacie w białych szatach, malowane bezpośrednio na białym gruncie. W centrum obrazu malarz umieścił Chrystusa, na stole za którym zasiedli, przełamany na pół chleb – niebiański pokarm, co sugeruje zarówno złoty kolor, jak niebieski okrąg, w który chleb został wpisany. To scena iluminacji, jakiej uczniowie doświadczyli, gdy nieznajomy towarzysz wędrówki Emaus łamał chleb. Dlatego rozgrywa się w przesyconej światłem przestrzeni. Artysta przedstawił moment, gdy z oczu apostołów spadły łuski.

Chrystusa w chwale

Odmiennie przedstawił spotkanie z Chrystusem wrocławski malarz – Marian Waldemar Kuczma, autor wielkoformatowych abstrakcyjnych kompozycji. W Wesołej na niewielkiej kwadratowej desce namalował postać Chrystusa w chwale. To znane przedstawienie, choćby z ikon umieszczanych w ikonostasie w rzędzie Desis, nad carskimi wrotami. Jednak postać Chrystusa Kuczma jedynie naszkicował, czytelna jest kompozycja i biały nimb – to impresja, która raptem dotyka tego co niewyobrażalne, tj. rzeczywistości której doświadczymy u kresu czasów. Czerwone płomienie okalające postać Chrystusa symbolizują ogień prawdy. Elementem, który nieoczekiwanie pojawia się na tej pracy jest fragment zardzewiałego zawiasu – nawiązuje on do ikonografii zstąpienia do otchłani, na których Chrystus kruszy wrota piekieł.

Reklama

Jako świadkowie chwały Chrystusa, czekamy na jego ponowne przyjście, On przyjdzie zbawić. A ptak, który przelatuje przez świątynię? – to symbol wspomożyciela, danego nam od Pana na czas oczekiwania na Jego powtórne przyjście.

Zapraszamy na osobiste spotkanie z ikoną, Spotkanie ze Zmartwychwstałym w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.

2023-08-14 14:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oto służebnica Pańska

Niedziela warszawska 48/2023, str. V

[ TEMATY ]

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Archiwum MAW

„Zwiastowanie”, Stefania Daniel-Kossowska

„Zwiastowanie”, Stefania Daniel-Kossowska

W stolicy można zwiedzić dwie wystawy poświęcone Zwiastowaniu. Na ekspocyzję w podziemiach katedry warszawsko-praskiej zapraszaliśmy w poprzednim numerze. Poniżej polecamy wystawę w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej oraz przybliżamy, jak temat Ecce Ancilla Domini na przestrzeni wieków przedstawiali malarze.

Wystawa scen Zwiastowania ze zbiorów MAW gromadzi ryciny, malarstwo i rzemiosło artystyczne od początku epoki nowożytnej do chwili obecnej. Największy zespół stanowi malarstwo XX w. Sztukę baroku reprezentują miedzioryty oraz złotnictwo. Ciekawym zabytkiem są przenośne ołtarzyki prawosławne ze scenami z życia Marii i Chrystusa, zawierającymi też przedstawienia Zwiastowania. Wyjątkowym dziełem prezentowanym przy ul. Dziekania 1 jest drzeworyt Albrechta Dürera „Zwiastowanie Marii”, z cyklu „Żywot Marii” (1502-05).

CZYTAJ DALEJ

Bóg Ojciec, Syn i Duch Święty chce się ze mną i z Tobą spotykać

2024-04-15 14:51

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 16, 23b-28.

Sobota, 11 maja

CZYTAJ DALEJ

O Marii Okońskiej „Kobiecie mężnej i ofiarnej w służbie Kościołowi” podczas konferencji na Jasnej Górze

2024-05-11 14:05

[ TEMATY ]

Jasna Góra

BP JG

„Mamy jedno życie, którego nie wolno zmarnować” - głosiła jej dewiza. Co dzisiaj może powiedzieć współczesnej kobiecie Maria Okońska, uczestniczka powstania warszawskiego, niestrudzona apostołka w trudnych czasach reżimu komunistycznego, bliska współpracownica Prymasa Tysiąclecia? Zastanawiano się nad tym podczas odbywającej się na Jasnej Górze konferencji.

Poświęcona jest ona życiu, duchowości, dziełu założycielki Instytutu Prymasa Wyszyńskiego, który od początku swojej działalności jest związany z Jasną Góra. Spotkanie zatytułowane „Kobieta mężna i ofiarna w służbie Kościołowi” zorganizowane zostało przez Instytut Prymasa Wyszyńskiego i Klasztor OO. Paulinów na Jasnej Górze.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję