Reklama

Kultura

Dramaty w nowym wydaniu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiesława Myśliwskiego, pisarza, dwukrotnego laureata Nagrody Nike, autora m.in. Kamienia na kamieniu – jednego z najważniejszych w polskiej literaturze utworów poświęconych tematyce wiejskiej, raczej nikomu przedstawiać nie trzeba. Kojarzony przede wszystkim jako powieściopisarz – wnikliwy obserwator rzeczywistości i ludzkich zachowań, które poddaje niemal drobiazgowej analizie – mniej znany jest jednak z twórczości dramatycznej. A szkoda. Naprzeciw tej sytuacji wychodzi wyd. Znak, którego nakładem 27 września (przedpremiera miała miejsce 1 sierpnia podczas Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie) ukaże się zbiór Dramaty. Złodziej, Klucznik, Drzewo, Requiem dla gospodyni.

Reklama

Spośród zawartych w publikacji dramatów, drukowanych w latach 1973 – 2000, dwa (Złodziej. Dramat bez aktów i bez scen oraz Klucznik) ukazały się na łamach czasopisma literacko-artystycznego Dialog (Złodziej – dodatkowo także w czasopiśmie teatralnym Almanach sceny polskiej); również w Dialogu wydrukowano najpóźniejsze z tego zestawu Requiem dla gospodyni, które doczekało się publikacji książkowej, Drzewo z kolei zostało opublikowane w miesięczniku Twórczość i później jako samodzielny utwór. Co ciekawe, na potrzeby prezentowanego zbioru Myśliwski dokonał w swoich utworach kilku korekt; część tekstów skrócił lub dopisał dodatkowe fragmenty, a w dwóch przypadkach nawet... zmienił zakończenie. To zatem prawdziwa gratka przede wszystkim dla tych, którzy zdążyli już poznać tę część dorobku pisarskiego artysty urodzonego w 1932 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jak wskazuje wydawca, twórczość dramatyczną Myśliwskiego przenika charakterystyczna dla niego „uniwersalna i głęboka mądrość”. W prezentowanych utworach autor podejmuje ważne dla siebie tematy: „odpowiedzialności człowieka za zło, spotkania nowego świata ze starym, nieuchronności historii, kresu kultury chłopskiej i jego konsekwencji”.

Czy warto zatem czekać na premierę? Zdecydowanie warto.

2023-08-08 12:53

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W zwierciadle sztuki

Był niezrównanym mistrzem satyry i fantastyki w czasach, które Europie Północnej przyniosły dynamiczne zmiany.

Pieter Bruegel sporą część życia spędził w Antwerpii, która nie bez powodu została nazwana w jego czasach „największym bankiem i targowiskiem Europy”. Rozwój handlu, żeglugi oraz bankowości sprawił, że ta część kontynentu stała się dla wielu rajem na ziemi. Co bardziej obrotni ludzie zbijali fortuny. Zachęceni tymi spektakularnymi sukcesami mieszkańcy Europy ściągali do Antwerpii, co zmieniło ją w tygiel języków, kultur i religii. Zapewne tym obrazem zainspirował się Bruegel, malując swoją słynną Wieżę Babel – była to wymowna satyra na ówczesną sytuację społeczno-ekonomiczną Antwerpii, pełnej pychy i bogactwa.
CZYTAJ DALEJ

Radość, która wybija się ponad fiolet. Co powinniśmy wiedzieć o Niedzieli Gaudete?

2025-12-13 20:25

[ TEMATY ]

Niedziela Gaudete

Karol Porwich/Niedziela

W Adwencie jest taki moment, który – niczym pierwsze różowe światło na porannym niebie – przerywa ciszę oczekiwania i zapowiada coś nowego. Trzecia niedziela - nazywana Niedzielą Gaudete - wprowadza w liturgię ton radości, jednocześnie nie odbierając jej powagi. – „Gaudete” to wezwanie „Radujcie się!”. To pierwsze słowo antyfony, która otwiera liturgię tego dnia. Nie przypadkiem Kościół zaczyna właśnie tak: „z radością, która ma płynąć z bliskości Pana” – mówi liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

W trzecią niedzielę Adwentu radość ma swój wyraźny znak – kolor różowy. To – obok Niedzieli Laetare w Wielkim Poście – jedyne momenty w roku liturgicznym, gdy kapłani mogą założyć ornaty właśnie w tym odcieniu. – Różowy to blednący fiolet. Jak niebo o świcie – jeszcze nie pełnia światła, ale już jego zapowiedź, jeszcze nie dzień, ale już nie noc – mówi ks. dr Ryszard Kilanowicz.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Pokorni, którzy wchodzą pierwsi

2025-12-15 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe.Stock.pl

• So 3, 1-2. 9-13 • Mt 21, 28-32
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję