Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Królestwo kapłanów i lud święty

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kulminacyjny punkt narracji Księgi Wyjścia stanowi rozdział 19. Izraelici docierają do góry Synaj po wyczerpującej wędrówce przez pustynię. Wędrówka ta miała stanowić przygotowanie do przeżycia spotkania z Bogiem. Perykopa synajska jest najważniejszym punktem całego Pięcioksięgu, nie tylko ze względu na swoje centralne umiejscowienie w Księdze Wyjścia, ale przede wszystkim z uwagi na rangę teologiczną całego epizodu: Boże objawienie na górze, zawarcie przymierza, Dekalog. Historia ta dotyka początków tożsamości Izraela jako narodu wybranego przez Boga. Wcześniej Abraham, jako protoplasta Izraelitów, zawarł przymierze z Bogiem, którego znakiem było obrzezanie. Na Synaju zawarte zostaje przymierze między Bogiem a całym ludem zobowiązującym się do słuchania i przestrzegania Bożych słów, wyrażonych szczególnie w Dekalogu (por. Wj 20, 1-17) i Kodeksie Przymierza (por. Wj 20, 22 – 23, 18).

Reklama

Autor Księgi Wyjścia podaje ramy czasowe opisywanego wydarzenia: „było to w trzecim miesiącu od wyjścia Izraelitów z Egiptu”. Informacja ta podkreśla kontekst wydarzeń, które mają się rozegrać: przymierze, które zostanie zawarte na Synaju, jest przypieczętowaniem wyzwolenia Izraelitów z niewoli egipskiej i równocześnie otwarciem nowego rozdziału w historii Izraela i jego relacji z Bogiem. Mojżesz udaje się na górę i tam rozmawia z Bogiem, który nakazuje mu przypomnieć Izraelitom dzieła dokonane przez Pana: pokonanie potęgi faraona, wyzwolenie z ucisku w Egipcie oraz opiekę podczas wędrówki przez pustynię. Jednocześnie Bóg wzywa swój naród za pośrednictwem Mojżesza do przestrzegania zawartego przymierza, dzięki któremu Izrael stanie się szczególną własnością Najwyższego. Izrael przez posłuszeństwo Bożym słowom ma się stać królestwem kapłanów i ludem świętym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wyrażenia „królestwo kapłanów” oraz „lud święty” należy odczytywać w kontekście wcześniejszej obietnicy, zgodnie z którą Izrael stanie się szczególną własnością samego Boga. Pogłębiają one sens Bożego zobowiązania, a jednocześnie stanowią jego konkretny wyraz. Izrael jako królestwo kapłanów to lud, którego najwyższym i jedynym władcą jest sam Bóg. Relacja między Królem a ludem ma tutaj jednak charakter duchowy, a nie polityczny. Izrael jest narodem przeznaczonym do służby prawdziwemu Bogu. Lud przymierza zostaje szczególnie poświęcony Bogu – konsekrowany wśród innych narodów na wzór kapłanów. Jego kapłański charakter wynika ze ścisłej odpowiedzi na wezwanie Boga – prawdziwego Króla. Wyrażenie „lud święty” jeszcze bardziej podkreśla tożsamość Izraela jako szczególnej własności Boga. Ideę świętości możemy tutaj rozumieć jako oddzielenie, odseparowanie od innych narodów i przeznaczenie jedynie na służbę Bogu przez wypełnianie postanowień zawartego przymierza.

Słowa te możemy dziś odnieść do wyznawców Chrystusa, którzy dzięki ofierze Zbawiciela stali się królestwem kapłanów i ludem świętym – szczególną własnością Boga, którą Syn składa w ręce Ojca.

2023-06-13 13:17

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cierpliwość Chrystusa

Niechaj Pan skieruje serca wasze ku miłości Bożej i cierpliwości Chrystusowej” (2 Tes 3, 5).
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Komunikat ws. reportażu "Ksiądz rektor i pani Emilia" wyemitowanego w TVN24

2025-11-26 10:33

[ TEMATY ]

komunikat

Red.

Publikujemy najnowszy komunikat archidiecezji warszawskiej ws. reportażu TVN24 - "Ksiądz rektor i pani Emilia".

Jak czytamy na stronie Superwizjera TVN24: Rektor katolickiego uniwersytetu w niejasnych okolicznościach został właścicielem mieszkania starszej, schorowanej kobiety, które może być warte nawet półtora miliona złotych. Mimo tego że, ksiądz rektor zobowiązał się do domowej opieki nad kobietą, ta od ponad roku przebywa w miejskim ośrodku opiekuńczym, który opłacany jest z jej własnej emerytury. Pikanterii sprawie dodaje fakt, że umowa pomiędzy księdzem a 88-letnią panią Emilią została podpisana za plecami jej rodziny i osób, które faktycznie sprawowały nad nią opiekę. Zignorowany został także spisany wcześniej testament. Czy kobieta jest świadoma swojej sytuacji i dlaczego to ksiądz, a nie rodzina, jako jedyny może decydować o jej przyszłości? O tym w reportażu Michała Fui "Ksiądz rektor i pani Emilia".
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję