Reklama

Niedziela Podlaska

Biją dzwony, że zmartwychwstał Pan

Przez wieki ludwisarze wytwarzali dzwony aby wskazywały pory dnia, wzywały na modlitwę, zwłaszcza na Eucharystię. Niedawno powstała publikacja Mistrzowie. Ludwisarze z Różany, Żeleźnik, Węgrowa w XIX-XX wieku, przedstawiająca dzieje ludwisarzy z naszej diecezji.

Niedziela podlaska 15/2023, str. IV-V

[ TEMATY ]

Węgrów

Archiwum rodziny Kruszewskich

Kardynał Stefan Wyszyński konsekrujący dzwony. zdjęcie wykonano ok. 1969 r.

Kardynał Stefan Wyszyński konsekrujący dzwony. zdjęcie wykonano ok. 1969 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Publikacja przedstawiająca dzieje ludwisarzy wywodzących się z Różanej na Białorusi, od drugiej ćwierci wieku XIX osiedlających się w Żeleźnikach (niewielkiej wiosce położonej w parafii Miedzna koło Węgrowa) i w samym Węgrowie, jest pierwszym opracowaniem tego zagadnienia. Przedstawia wyniki pogłębionych badań archiwalnych, ukazując życie i działalność poszczególnych ludwisarzy oraz ich wzajemne koligacje rodzinne i związki warsztatowe.

Rodzina Włodkowskich

Wizerunki poszczególnych mistrzów otwiera portret Andrzeja Włodkowskiego, najstarszego znanego z imienia oraz konkretnych dzieł ludwisarza różańskiego, urodzonego ok. połowy XVIII wieku. Prowadził on nieprzerwanie działalność ludwisarską przez około czterdzieści lat, aż do 1832 r. Dziś możemy wykazać około siedemdziesięciu wykonanych przez niego instrumentów. Ich forma jest dość typowa dla dzwonów wykonywanych w tym czasie w Europie, zaś ornamentyka przypomina dekoracje dzwonów wyrabianych w Gdańsku, Królewcu czy Rydze. Po śmierci ludwisarza działalność kontynuował jego syn Wincenty, urodzony w Różanie na początku XIX wieku, działający również na terenie Podlasia i zapewne Mazowsza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kolejny z Włodkowskich, syn Wincentego Antoni, działał już głównie w Węgrowie od początku lat 70. XIX wieku, do roku 1915. Prowadził bardzo dobrze prosperujące przedsiębiorstwo, wykonywał zamówienia zarówno dla kościołów katolickich jak prawosławnych. Choć do dziś zachowały się wiadomości jedynie o około 160. wykonanych przez niego instrumentach, jego całościowa produkcja sięgać mogła nawet 1000 dzwonów.

Współpraca z innymi rodzinami

Aleksander Rymaszewski, który przybył z Różanej na ziemię węgrowską ok. 1826 r., nie tylko współpracował z Włodkowskimi, ale był także z nimi spokrewniony przez żonę. Prowadził swoją ludwisarnię w Żeleźnikach.

Rodzina Dorożyńskich, odlewająca dzwony od początków XIX wieku, również wywodziła się z Różany. Tam też urodził się w 1819 r. najstarszy z nich Julian, który pracował w Węgrowie w latach 1845-98. Tu połączyły go więzy rodzinne z Włodkowskimi i Rymaszewskimi. Odlewał dzwony na miejscu w Żeleźnikach, ale także pracował jako ludwisarz wędrowny. Jego synowie Konstanty i Józef utworzyli firmę „Bracia Dorożyńscy”, a po śmierci Konstantego Józef rozwinął działalność, wykonując do roku 1929 zamówienia dla kościołów Podlasia, Mazowsza, Kielecczyzny, Lubelszczyzny, Grodzieńszczyzny, Wileńszczyzny i północnej Litwy.

Z Dorożyńskimi związana jest także postać Antoniego Bręgosza, ludwisarza pracującego przez pewien czas w Węgrowie. Przed pierwszą wojną światową prowadził on zakład w Mińsku Białoruskim, a po niej przeniósł się do Włocławka i Płocka.

Reklama

Kolejny rzemieślnik parający się odlewaniem dzwonów, Józef Uciechowski przybył do Węgrowa przed I wojną światową i po ślubie ze Stefanią, córką ludwisarza Józefa Dorożyńskiego, pomagał mu w prowadzeniu zakładu. Choć w wykształcenia był farmaceutą, przejął odlewnię po teściu, wykonując dzwony, m.in. dla kościołów w Wilnie i okolicach.

Współcześni ludwisarze

Czynni do dziś w Węgrowie ludwisarze Kruszewscy wywodzili się ze szlachty podlaskiej i przynajmniej od początku XIX wieku parali się rzemiosłem. Pierwszy z Kruszewskich, który zajął się ludwisarstwem, Jakub, pracował początkowo jako kowal wykonujący zlecenia dla wytwórni Antoniego Włodkowskiego oraz Józefa Dorożyńskiego. Po bezpotomnej śmierci tego pierwszego przejął około 1920 r. wyposażenie jego warsztatu oraz metody produkcji dzwonów i rozwinął działające do dziś przedsiębiorstwo. Wybudował nową kuźnię nad rzeką Czerwonką, wprowadzał innowacje w zakresie osprzętu dzwonów. Jego syn Antoni początkowo pracował z ojcem, a po roku 1946 przejął od niego ludwisarnię. Od roku 1970 utworzył spółkę wraz z synami Antonim i Adamem. Odlał wraz z pomocą synów co najmniej 1500 dzwonów dla kościołów z województwa mazowieckiego i białostockiego, ale też okolic Bydgoszczy, Gdańska i Katowic. Po jego śmierci w 1991 r. prace kontynuowali jego synowie Antoni i Adam, a obecnie kolejne pokolenie ludwisarzy węgrowskich: Wojciech i Antoni.

W książce omówiono także działające krótko po drugiej wojnie światowej ludwisarnie: Józefa Uciechowskiego i Wacława Skrzeczkowskiego oraz Henryka i Marty Wojtkowskich. Biogramom rzemieślników towarzyszy wykaz znanych, wytworzonych przez nich instrumentów oraz charakterystyka ich wyrobów.

Reklama

Ludwisarze z rodzin Włodkowskich, Rymaszewskich, Dorożyńskich, Kruszewskich, Wojtkowskich oraz warsztat Uciechowskiego i Skrzeczkowskiego, a także czasowo działającego Antoniego Bręgosza, odlały w Węgrowie lub jego okolicach kilka tysięcy dzwonów. Ten lokalny ośrodek ludwisarski pozostawał w kręgu oddziaływania rzemiosła warszawskiego i czerpał doświadczenia z dokonań centrów odlewania dzwonów jakimi były Gdańsk, Wilno, Królewiec, Ryga, a w XX wieku także innych ośrodków działających na ziemiach związanych z kulturą polską. Warsztaty węgrowskich mistrzów, zorganizowane wokół samodzielnego odlewnika, tworzone były zazwyczaj przez niewielkie, kilkuosobowe zespoły. Trzeba podkreślić, że w sposobie realizacji zamówień, aż do I wojny światowej dość często zdarzało się obieranie przez ludwisarzy z Różany, Żeleźnik i Węgrowa sposobu działania ludwisarzy wędrownych, odlewających dzwony w miejscu zamówienia.

Zasięg rękodzieł

Ludwisarnie omówionych w publikacji mistrzów, mimo że posiadały skalę, której bliżej było do rękodzieła niż produkcji przemysłowej, z powodzeniem obsługiwały od lat 40. XIX wieku obszar Królestwa Polskiego i sześciu guberni zachodnich Cesarstwa Rosyjskiego. W dwudziestoleciu międzywojennym znacząco rozszerzył się krąg odbiorców, jednak większość dzwonów wysyłana była nadal na Podlasie, Mazowsze, Lubelszczyznę i ziemie byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego. W tym okresie można odnotować krótkotrwałą próbę ekspansji ludwisarni Dorożyńskiego na Kielecczyznę, Częstochowskie, czy wręcz Zagłębie Dąbrowskie. Również ludwisarnia Jakuba i Antoniego Kruszewskich, szczególnie w drugiej połowie lat trzydziestych, stale rozwijała zakres oddziaływania na terenie niemal całej Polski. Po 1945 r., w czasie wielkiego zapotrzebowania na odlewanie dzwonów mających zastąpić utracone w czasie wojny instrumenty, pojawiły się nowe przedsiębiorstwa, które nie mając trwałych podstaw warsztatowych utrzymały się jedynie kilka lat.

Bazując na koligacjach rodzinnych i przekazywaniu fachu ludwisarskiego w kręgu osób najbliższych, działalność odlewni utrzymano przez ponad 250 lat. Od lat 30. XIX wieku niewielki Węgrów, dzięki współpracy miejscowych rzemieślników, stworzył znaczący ośrodek wytwarzania dzwonów i ich osprzętów. Początkowo przegrywały one konkurencję z wytwórniami warszawskimi i odlewniami w Kałuszu, Przemyślu czy Białej (obecnie Bielsko-Biała), ale z czasem zaczęły realizować zamówienia na obszarze całej II Rzeczypospolitej i PRL, a obecnie, dzięki odlewni rodziny Kruszewskich, instrumenty z Węgrowa słychać w wielu miejscach na całym świecie.

2023-04-03 13:20

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kaplica Wieczystej Adoracji

Niedziela podlaska 38/2024, str. VI

[ TEMATY ]

Węgrów

Michał Rząca

Pierwsza na terenie diecezji drohiczyńskiej Kaplica Wieczystej Adoracji

Pierwsza na terenie diecezji drohiczyńskiej Kaplica Wieczystej Adoracji

W święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w parafii św. Piotra z Alkantary i św. Antoniego z Padwy w Węgrowie odbyła się uroczysta inauguracja pierwszej w diecezji drohiczyńskiej Kaplicy Wieczystej Adoracji. Uroczystości przewodniczył bp Piotr Sawczuk, który po zakończeniu Mszy św. poświęcił kaplicę oraz monstrancję.

Monstrancja została zaprojektowana i wykonana przez wybitnego artystę Mariusza Drapikowskiego. Ukazuje ona wizerunek Świętej Rodziny. W centralnym punkcie został umieszczony Chrystus pod postacią Chleba Eucharystycznego. Hostię oplata różaniec, który jest zaproszeniem do modlitwy. Nieustanna adoracja Pana Jezusa rozpoczęła się z chwilą przeniesienia Najświętszego Sakramentu w uroczystej procesji z kościoła do kaplicy pod wezwaniem Świętej Rodziny i trwać będzie przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Istota Wieczystej Adoracji opiera się na tym, aby Najświętszy Sakrament ani przez chwilę nie pozostawał sam. Zgodnie z przyjętym założeniem, aby kaplica mogła funkcjonować, potrzeba było minimum 168 osób, które poświęcą jedną godzinę w tygodniu na adorację Pana Jezusa. Gotowość, aby stać się „strażnikami adoracji” wyraziło ponad 240 osób. To dzięki nim każdy, kto zapragnie adorować Jezusa ukrytego w Najświętszym Sakramencie, będzie mógł w dowolnej porze dnia i nocy trwać w Jego obecności. Strażnicy Eucharystii oraz każdy adorujący będą wypraszać łaski dla małżeństw, rodzin, parafii, Kościoła i całego świata, a także modlić się o pokój.
CZYTAJ DALEJ

W dzisiejszej Ewangelii na plan pierwszy wysuwają się zawołania-prośby

2025-07-24 13:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Można się zgodzić, że w dzisiejszej Ewangelii na plan pierwszy wysuwają się następujące zawołania-prośby: „Panie, naucz nas!”, „Przyjacielu, użycz mi!”, „Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam”.

Jezus, przebywając w jakimś miejscu, modlił się, a kiedy skończył, rzekł jeden z uczniów do Niego: «Panie, naucz nas modlić się, tak jak i Jan nauczył swoich uczniów». A On rzekł do nich: «Kiedy będziecie się modlić, mówcie: Ojcze, niech się święci Twoje imię; niech przyjdzie Twoje królestwo! Naszego chleba powszedniego dawaj nam na każdy dzień i przebacz nam nasze grzechy, bo i my przebaczamy każdemu, kto przeciw nam zawini; i nie dopuść, byśmy ulegli pokusie». Dalej mówił do nich: «Ktoś z was, mając przyjaciela, pójdzie do niego o północy i powie mu: „Przyjacielu, pożycz mi trzy chleby, bo mój przyjaciel przybył do mnie z drogi, a nie mam co mu podać”. Lecz tamten odpowie z wewnątrz: „Nie naprzykrzaj mi się! Drzwi są już zamknięte i moje dzieci są ze mną w łóżku. Nie mogę wstać i dać tobie”. Powiadam wam: Chociażby nie wstał i nie dał z tego powodu, że jest jego przyjacielem, to z powodu jego natręctwa wstanie i da mu, ile potrzebuje. I Ja wam powiadam: Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a zostanie wam otworzone. Każdy bowiem, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu zostanie otworzone. Jeżeli któregoś z was, ojców, syn poprosi o chleb, czy poda mu kamień? Albo o rybę, czy zamiast ryby poda mu węża? Lub też gdy prosi o jajko, czy poda mu skorpiona? Jeśli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, to o ileż bardziej Ojciec z nieba udzieli Ducha Świętego tym, którzy Go proszą».
CZYTAJ DALEJ

Od uzależnień do ewangelizacji. Świadectwo Krzysztofa Sowińskiego – misjonarza cyfrowego

2025-07-26 19:57

[ TEMATY ]

świadectwa

Archiwum prywatne Krzysztofa Sowińskiego

Krzysztof Sowiński należy do najpopularniejszych chrześcijańskich twórców internetowych w Polsce. Głosi Ewangelię, prowadzi popularne podcasty, śpiewa w chrześcijańskim zespole i inspiruje innych do powrotu do Pana Boga. „Kościół jest piękny, kochający, pełny życia” - mówi z przekonaniem, choć lata temu jego świat zdominowany był przez uzależnienia.

Nazywam się Krzysztof Sowiński. Jestem mężem, ojcem trójki dzieci, ewangelizatorem, YouTuberem, Prezesem Fundacji SOWINSKY oraz wokalistą rockowego zespołu ewangelizacyjnego Redhead Hero. Wkrótce absolwentem Akademii Katolickiej w Warszawie na kierunku teologia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję