Tegoroczne uroczystości przypadły w trwającym w Kościele Jubileuszowym Roku Jakubowym, który decyzją Ojca Świętego Franciszka został przedłużony o rok. Rozpoczęły się 24 lipca uroczystą Sumą odpustową pod przewodnictwem biskupa seniora Pawła Sochy, który w czasie Eucharystii dokonał poświęcenia figury Matki Bożej Fatimskiej. Biskup poświęcił również koronę Matki Bożej i różaniec, które na figurę nałożył kustosz sanktuarium ks. kan. Stanisław Czerwiński. Figurę ufundowali członkowie wspólnoty Żywego Różańca, którzy przywieźli ją z Fatimy w ramach ostatniej pielgrzymki parafialnej do grobu św. Jakuba w Santiago de Compostela. – Maryja jest Matką Kościoła. Jest także Nauczycielką wiary dla Apostołów, a św. Jakub jest Jej wiernym uczniem – powiedział bp Socha. – Dzisiaj niech obecność Matki Bożej Fatimskiej przypomina nam wszystkim wiarę Maryi, aby nasza wiara zawsze była świadoma. Bo niezależnie od tego, w jakiej postaci Chrystus przychodzi: czy ubogiego, cierpiącego, czy w postaci białej Hostii, zawsze mamy do czynienia z kimś, kto uobecnia Chrystusa na tej ziemi. Tą wiarą Maryi i Jej ucznia św. Jakuba Męczennika trzeba odnawiać wszystko w Jezusie: to znaczy swoje myślenie, mówienie i działanie. To wszystko powinno być przeniknięte duchem Chrystusa obecnego w nas, czyli duchem prawdy i nieskończonej Bożej miłości. A św. Jakub Starszy Apostoł, wszyscy Apostołowie i święci, niech swoim świadectwem i wstawiennictwem wspierają nas w życiu według Maryjnej wiary – kontynuował pasterz.
Sanktuarium św. Jakuba Starszego Apostoła w Jakubowie jest pierwszym w Polsce sanktuarium pod tym wezwaniem. Powstało w 2007 r., a w roku bieżącym obchodzi 15-lecie istnienia. Dzisiaj na mapie Polski znajduje się już siedem sanktuariów św. Jakuba oraz tysiące kilometrów oznakowanych muszlami szlaków, które prowadzą pielgrzymów przez Polskę do grobu św. Jakuba w Santiago de Compostela.
Na całym świecie jest już ponad 1100 parafii Kościoła katolickiego dedykowanych Matce Bożej Fatimskiej, wynika z szacunków Wydziału ds. Badań działającego w ramach Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie. Jak poinformował dyrektor tego wydziału Marco Duarte, w ostatnich latach na całym świecie szybko rozszerza się przesłanie z objawień fatimskich z 1917 r., czego dowodem jest rosnąca liczba jednostek terytorialnych Kościoła katolickiego przyjmujących nazwę Matki Bożej Fatimskiej.
Dodał, że jest Ona już patronką 17 diecezji, a także 75 misji katolickich na całym świecie. Do Matki Bożej, która ukazywała się trójce fatimskich dzieci pomiędzy 13 maja a 13 października 1917 r. odwołuje się w swoich statutach ponad 350 wspólnot religijnych, a także 475 różnego rodzaju stowarzyszeń, ruchów i bractw ludzi świeckich. - Kult Matki Bożej Fatimskiej szerzy się też w związku z faktem, że jest Ona patronką wielu miejsc użyteczności publicznej na całym świecie - dodał Marco Duarte.
Raz w życiu się uśmiechnął, kiedy zobaczył kradzież glinianego garnka. Powiedzieć miał wówczas: „Garstka prochu kradnie inną garstkę prochu”… Ks. Stanisław Pasierb w tomiku wierszy „Rzeczy ostatnie i inne wiersze” pisał pięknie o odczuciach Łazarza: „(...) warto było, ale po to tylko, żeby się dowiedzieć, że On (Chrystus) zanim mnie wskrzesił, płakał ponieważ umarłem...”.
Kiedy Caravaggio, niezrównany mistrz światłocienia, namalował dla bogatego włoskiego kupca, w kościele w Messynie, „Wskrzeszenie Łazarza” obraz nie spotkał się z aprobatą widzów. Porywczy z natury, pełen kontrastów artysta, na oczach zdumionych wiernych pociął malowidło brzytwą, czym wprawił w konsternację nie tylko swego mecenasa, ale i mieszkańców Messyny.
Podziel się cytatem
Wkrótce w 1609 r., w kościele Służebników Chorych artysta ponownie podjął temat. Martwy, wyciągnięty z grobu Łazarz leży w strumieniu charakterystycznego dla twórczości malarza światła. Pełna patosu scena zyskuje dzięki umiejętnemu zastosowaniu kontrastu światła i cienia. Wśród widzów tej niezwykłej sceny znajduje się także… sam artysta. Wedle Ewangelii św. Jana, z której znamy opis tego wydarzenia, śmierć Łazarza z Betanii wstrząsnęła jego siostrami Martą i Marią. Czasem zdarza się tak (a wszyscy jakoś podświadomie boimy się takiej sytuacji), że kiedy akurat jesteśmy daleko od rodzinnego domu, umiera człowiek nam bliski.
Świat mody rzadko spogląda w stronę Watykanu, jednak w tym roku zauważony i doceniony został styl nowego papieża. New York Times docenił elegancję Leona XIV i umieścił go w gronie najlepiej ubranych osób na świecie. - Lubi być zadbany, a dzięki niemu księża odkrywają tradycyjny strój - wyznał papieski krawiec.
Papież z Ameryki, podobnie jak gwiazdy Hollywood, znalazł się w modowym gronie wraz z supermodelką Kendall Jenner, piosenkarką Rihanną, aktorką Cate Blanchett, czy prezydentową Michelle Obama. - Trochę się do tego przyczyniłem - powiedział 88-letni Raniero Macinelli, który w swoim zakładzie krawieckim przygotował pierwszy strój, który nowy papież ubrał tuż po swym wyborze, i w którym po raz pierwszy pokazał się światu. „New York Times” zauważył, że to pierwsze publiczne wystąpienie zdefiniowało „wizualną tożsamość pontyfikatu”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.