Imię św. Ireneusza oznacza pokój, który pochodzi od Boga – jego osoba przyczyniła się do zaprowadzenia pojednania i prawdy w czasach, które były nacechowane konfliktami oraz fałszowaniem wiary przez heretyckie sekty. Pochodził on z Azji Mniejszej, ale swoją pasterską i pisarską posługę realizował w Galii; był duchowym łącznikiem między chrześcijanami Wschodu i Zachodu.
Życiorys św. Ireneusza jest pełen luk – nie wiemy, w jakich okolicznościach trafił na Zachód. W 177 r. był już biskupem Lyonu. Dał się poznać jako roztropny pasterz, który przywiązywał uwagę do przekazywania autentycznej wiary następnym pokoleniom – tej wiary uczył się w młodości u źródeł, od biskupa Polikarpa, który był uczniem św. Jana Ewangelisty. Ireneusz podkreślał, że prawdziwa wiara jest oparta na Tradycji przekazywanej przez Apostołów, której sam był ogniwem. Choć cechował się łagodnym usposobieniem, potrafił prowadzić zażarte polemiki z heretykami. Zażegnał niejeden kryzys w Kościele, m.in. w sprawie sporu o datę obchodzenia Wielkanocy.
Jego pisma są pierwszą tak głęboką i systematyczną refleksją nad wiarą. Do naszych czasów przetrwały dwa: Adversus haereses – pierwsza polemika z gnostykami oraz Wykład nauki apostolskiej. Zdemaskował w nich błędy heretyków i przedstawił w sposób jasny prawdy wiary. Wypracował pierwszą w teologii koncepcję historii zbawienia oraz pojęcia Tradycji i sukcesji apostolskiej.
Św. Ireneusz, biskup i męczennik, ur. ok. 140 r., zm. ok. 202 r.
Papież Franciszek przyjął na audiencji w Watykanie członków katolicko-prawosławnej grupy roboczej „Święty Ireneusz”. Jej celem jest dialog teologiczny w służbie komunii między katolikami i prawosławnymi. Ojciec Święty zapowiedział, że patrona grupy, św. Ireneusza z Lyonu, ogłosi wkrótce Doktorem Kościoła, nadając mu tytuł patrona jedności.
Św. Ireneusz z Lyonu pochodził ze Wschodu, ale swoją posługę biskupią sprawował na Zachodzie, był wielkim duchowym i teologicznym pomostem między chrześcijanami Wschodu i Zachodu. „Podobnie jak wasz patron, cierpliwie pracujcie nad tym, by zburzyć mury podziałów i budować mosty komunii” – zachęcił Franciszek.
Bardzo się ucieszyłam, gdy Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wraz z Małżonką zaprosili do udziału w Narodowym Czytaniu poezji Jana Kochanowskiego. To w istocie zaproszenie do wspólnego święta słowa, które od wieków kształtuje naszą tożsamość, wiarę i spojrzenie na świat.
Gdy w kościołach rozbrzmiewa niekiedy dostojne „Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?/ Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary?”, wielu z nas, porwanych melodią i podniosłą atmosferą, nie zastanawia się nad tym, kto jest autorem tych słów. Tymczasem za tą staropolską pieśnią kryje się nikt inny, jak Jan Kochanowski, renesansowy mistrz pióra, który w Czarnolesie pisał nie tylko o życiu, miłości, cierpieniu czy ojczyźnie, ale i o Bogu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.