Reklama

Kościół

Franciszek – żart Pana Boga?

Spróbujmy się zastanowić, co powoduje, że nie brak – także w Polsce – osób dla których papież z Argentyny nie przestaje być „problemem”.

Niedziela Ogólnopolska 11/2022, str. 10-12

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nad Kaplicą Sykstyńską w Watykanie biały dym pojawił się 13 marca 2013 r. o godz. 19.06. Godzinę później kard. Jean-Louis Tauran obwieścił światu: Habemus papam! Nowym papieżem został ponad 76-letni wówczas jezuita, Argentyńczyk, kard. Jorge Mario Bergoglio. W studiu telewizyjnym w Warszawie zapadła wtedy głęboka cisza. Ktoś nieopatrznie rzucił: „To jakiś żart!”.

Siedziałem i ja w warszawskim studiu TVP jako tłumacz i komentator wyboru nowego papieża. Nie było to dla mnie zupełnie nowe doświadczenie. Już w 2005 r. znajdowałem się w podobnej sytuacji. Wtedy też oczekiwałem w studiu na pojawienie się nad Watykanem białego dymu. Obie sytuacje, choć niemal identyczne, różniły się zasadniczo. Po śmierci Jana Pawła II wybór nowego biskupa Rzymu nie był aż tak wielkim zaskoczeniem. Kardynał Joseph Ratzinger był wymieniony w świeckich mediach jako papabile. Zupełnie inaczej było 8 lat później. Rezygnacja urzędującego papieża była dla wszystkich tak wielkim wstrząsem, że wybór jego następcy pozostawał wielką niewiadomą. Komentatorzy wskazywali wprawdzie na ówczesnego arcybiskupa Mediolanu kard. Angelo Scolę, ale wszyscy mieli świadomość, że nowym papieżem może zostać ktoś zupełnie inny. W jednym panowała zgoda: po 85-letnim, wyraźnie znużonym i schorowanym Benedykcie XVI, po okresie skandali związanych tzw. aferą Vatileaks, należało się spodziewać wyboru kogoś wyraźnie młodszego, i to kogoś, kto będzie w stanie zapanować nad – nie ukrywajmy tego – atmosferą zagubienia i przygnębienia spowodowaną rezygnacją papieża z Niemiec.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wybór Bergoglia, którego kardynałowie znaleźli „aż na końcu świata”, był zatem szokującym newsem... ale i sporym problemem. Są wydarzenia rozłożone w czasie, które da się mniej lub bardziej przewidzieć i do których można się jakoś przygotować. Ale są i takie, które pojawiają się jak meteoryt, nagle, niespodziewanie; powodują dezorientację w ustalonym – jak się wydawało, na wieki wieków – porządku spraw. Do dziś nie brakuje osób i środowisk, które nie akceptują Franciszka. I nie myślę tu o opiniach skrajnych, których autorzy nie cofają się nawet przed zakwestionowaniem ważności jego wyboru. Myślę o ludziach szczerze przywiązanych do Kościoła, do ustalonego porządku, do kościelnego języka, zwyczajów, stereotypów. No właśnie... przywiązanych.

Reklama

Spróbujmy się zastanowić, co powoduje, że nie brak i w Polsce osób duchownych i świeckich, dla których papież z Argentyny nie przestaje być „problemem”. Wskażę na kilka możliwych, choć z pewnością niejedynych przyczyn, które mogą stać u źródeł rezerwy wobec obecnego pontyfikatu.

(Nie) nasz papież

W naszej „zbiorowej pamięci” do dziś żywy jest obraz papieża Polaka, św. Jana Pawła II. Jego długi, niemal 27-letni pontyfikat nie mógł się nie zakorzenić głęboko w naszej świadomości, kulturze, popkulturze. To było nasze „5 minut” w długiej historii Kościoła powszechnego. Kanonizacja Ojca Świętego z Wadowic jeszcze bardziej wzmocniła przekaz o wielkim papieżu Polaku. I dobrze. Powinniśmy chronić pamięć o nim. Problem polega na tym, że w pewien sposób „opatentowaliśmy” ten polski pontyfikat jako wzorzec papieża po wsze czasy. Tymczasem doszukiwanie się wierności czy niewierności św. Janowi Pawłowi II w nauczaniu, słowach i gestach kolejnych jego następców nie ma sensu. Można, co najwyżej, pytać o wierność papieży Ewangelii i Magisterium Kościoła. Ale czy formułowanie takich pytań nie świadczyłoby raczej o zadufaniu pytającego?

Demontaż papieskiej powagi...

Już pierwsze, spontaniczne słowa Franciszka: „Dobry wieczór” (zamiast spodziewanych: „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”), stały się dla niektórych kamieniem obrazy. Tymczasem gdybyśmy z naszym staropolskim pozdrowieniem zwrócili się do biskupa czy kardynała, choćby we Włoszech – prawdopodobnie wprawilibyśmy go w lekkie zakłopotanie. I wcale nie świadczyłoby to o jego braku pobożności.

Reklama

Lista zarzutów wobec nowego papieża zaczęła się wydłużać. A to że za mało klęka, tylko się skłania, a to, że za rzadko i za mało uroczyście błogosławi, a to znów, że zbyt wylewnie się wita (przynajmniej do czasu pandemii), że za bardzo krytykuje księży, zakonników i zakonnice, a zdarza się, że i biskupów. A do tego jeszcze te okropne czarne buty, o braku pelerynki nie wspominając...

Jestem grzesznikiem...

Już w pierwszym wywiadzie udzielonym jezuickiemu dwutygodnikowi La Civilta Cattolica, na pytanie: „Kim jest Jorge Mario Bergoglio?”, Franciszek odpowiedział: „Jestem grzesznikiem. To jest najtrafniejsza definicja”. To nie były tylko słowa. Od 8 lat w każdy Wielki Piątek kamery telewizyjne pokazują, jak Franciszek idzie się spowiadać do jednego z konfesjonałów w Bazylice Watykańskiej. Widocznie nie czuje się pewnie ze swoją osobistą świętością. Tymczasem nie wszyscy akceptują takiego „słabego papieża”. Najczęściej tęsknią za supermanem, nieskazitelnym jak biel jego sutanny, na którego biurku stałby biały telefon z bezpośrednim połączeniem do Pana Boga. Takiego papieża słusznie mogliby się lękać wszyscy – przede wszystkim nasi przeciwnicy.

„Kościół to nie religijny uniwersytet...”

...powiedział Franciszek w jednej ze swoich homilii. Jego krytycy zarzucają mu, że rozmywa doktrynę. Bo istotnie, obecny papież rzadko cytuje w swoich wypowiedziach dogmaty, kanony. Cytuje natomiast Pismo Święte, powołuje się na Jezusowe Miłosierdzie i co rusz przypomina, że wiara to nie zestaw prawd do wierzenia, ale to spotkanie ze zmartwychwstałym Panem we własnym życiu. Stąd też Franciszek mało mówi o ogólnych zasadach, powszechnych wartościach, niepodważalnych prawdach, a jeśli już, to raczej je pokazuje. Wśród wymownych jego „znaków” znalazły się: wizyta w obozie imigrantów na wyspie Lesbos, umycie nóg w Wielki Czwartek muzułmance, gest ucałowania nóg (butów) zwaśnionych liderów politycznych z najbiedniejszego kraju świata – Sudanu Południowego, wizyta w ośrodku dla narkomanów, podejmowanie rozmów z muzułmanami, agnostykami i ateistami.

Reklama

Skarby Kościoła

Jan Paweł II zwykł podkreślać, że „człowiek jest drogą Kościoła”, a Franciszek uzupełnia to stwierdzenie słowami: „Człowiek ubogi jest drogą Kościoła”. I pokazuje, co to może oznaczać: ustanawia Światowy Dzień Ubogich, mianuje kardynałem penitencjarza apostolskiego abp. Konrada Krajewskiego i poleca mu, by nie troszczył się o biednych zza biurka w swoim gabinecie, ale by był z ubogimi; odwiedza hospicja dla ubogich, stołówki, ośrodki dla uchodźców... Mówi, że Kościół jest jak szpital polowy, który zajmuje się ratowaniem życia, a nie medycyną estetyczną. To też budzi zdziwienie, a nawet niesmak u „chrześcijan estetów”.

Tę listę „problemów” związanych z obecnym pontyfikatem można by wydłużać. Może rzeczywiście Franciszek jest „żartem” Pana Boga. Żartem takim jak ten, gdy Apostołem Narodów został największy z prześladowców Kościoła, jak „robotnicy ostatniej godziny” z Jezusowej przypowieści o Bożej sprawiedliwości, jak Jezusowa słabość do „celników i grzeszników”. Bo czyż „Bóg nie wybrał właśnie tego, co głupie w oczach świata, aby zawstydzić mędrców, i tego, co niemocne, aby mocnych poniżyć”? (por. 1 Kor 1, 27).

2022-03-08 13:41

Ocena: +14 -11

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Węgry/Szef kancelarii premiera: papież spotka się z prezydentem i szefem rządu

Papież Franciszek spotka się z prezydentem Janosem Aderem i premierem Viktorem Orbanem, gdy przyjedzie we wrześniu do Budapesztu – poinformował w czwartek szef kancelarii premiera Węgier Gergely Gulyas na konferencji prasowej online.

„Papież przyjedzie na Mszę św. kończącą Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny. Spotka się też z prezydentem i premierem, i zbliżają się już przygotowania do tego wydarzenia” – powiedział Gulyas.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Beata Szydło: Unię Europejską trzeba zreformować, ale trzeba to zrobić zgodnie z traktatami

2024-04-30 07:16

[ TEMATY ]

Beata Szydło

Łukasz Brodzik

YouTube

Rozmowa z Beatą Szydło

Rozmowa z Beatą Szydło

Unię Europejską trzeba zreformować, ale trzeba to zrobić zgodnie z traktatami - twierdzi w rozmowie z portalem niedziela.pl była premier Beata Szydło.

Jak dodaje europoseł Prawa i Sprawiedliwości nasz kontynent staje się coraz mniej konkurencyjny pod względem gospodarczym, ale problemów jest więcej, chociażby z demografią.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję