W sali sesyjnej 13 stycznia spotkali się włodarze Bielska-Białej i kilkudziesięciu duszpasterzy diecezjalnych i zakonnych parafii w stolicy Podbeskidzia i okolic. Na zaproszenie przewodniczącego Rady Miejskiej Janusza Okrzesika i prezydenta Jarosława Klimaszewskiego przybyli: bielsko-żywiecki biskup pomocniczy Piotr Greger oraz zwierzchnik diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego biskup Adrian Korczago i biskup senior Paweł Anweiler.
Witając przybyłych, przewodniczący rady podkreślił, że odbywające się od lat spotkania wpisują się w chrześcijańską tradycję polskiej kultury. Prezydent Jarosław Klimaszewski przedstawił duszpasterzom sprawozdanie z ubiegłorocznych inicjatyw oraz przybliżył wyzwania i plany, przed którymi staje samorząd. Podziękował duchownym za współpracę na rzecz całej społeczności Bielska-Białej.
Noworoczne życzenia złożyli biskupi. Bp Greger przypomniał, że należy do grona nielicznych duszpasterzy mieszkających w stolicy Podbeskidzia. W tym kontekście ukazał wielowymiarowy rozwój Bielska-Białej. – Na własne oczy dostrzegałem, jak to miasto w szybkim tempie doznawało licznych przemian. Jestem mieszkańcem Bielska-Białej nieprzerwanie od 1989 r., a prezydent Jarosław Klimaszewski jest – za ten okres – szóstym włodarzem naszego miasta. Wszystkie zauważalne zmiany są owocem wysiłku wielu ludzi: władz miasta, ludzi wykonujących pracę, a także zasilających budżet miasta chociażby z tytułu odprowadzanych podatków – mówił. Przypomniał, że przed władzą świecką stoi moralna powinność służby wobec wszystkich mieszkańców miasta, przed duszpasterzami wszystkich wyznań pojawia się – jako zadanie – konieczność gorliwej posługi, mającej zadbać o rozwój ludzkiego ducha. – Nasza codzienna służba jest naznaczona wzajemnym przenikaniem, domagającym się kooperacji i szczerej współpracy, w obszarach wyznaczonych przez własne kompetencje i posiadane możliwości – dodał, podkreślając również owocną współpracę z innymi wyznaniami. – Niech każdy podjęty wysiłek będzie motywowany troską o dobro człowieka, jego wymiar cielesny i duchowy, doczesny i wieczny – życzył bp Piotr Greger.
Papież Franciszek z patriarchą Bartłomiejem I podczas pielgrzymki do Turcji,
Stambuł, 29 listopada 2014 r.
O dialogu ekumenicznym z kard. Kurtem Kochem – przewodniczącym Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan – rozmawia Włodzimierz Rędzioch
Do pontyfikatu Jana XXIII Kościół nie uczestniczył w ruchu ekumenicznym, zapoczątkowanym w środowiskach anglikańskich i protestanckich, gdyż utrzymywał, że drogą do jedności chrześcijan jest powrót wszystkich na jego łono. Pius XI w swojej encyklice „Mortalium animos” (1928 r.) stwierdził, że ekumenizm negatywnie wpływa na wiarę. Stosunek Kościoła katolickiego do ruchu ekumenicznego zaczął się zmieniać, gdy Jan XXIII, w ramach przygotowań Soboru Watykańskiego II, powołał w 1960 r. Sekretariat ds. Jedności Chrześcijan, którego zadaniem było nawiązanie kontaktów z Kościołami nierzymskokatolickimi. Ojcowie soborowi opracowali natomiast trzy dokumenty: Konstytucję dogmatyczną o Kościele, Dekret o ekumenizmie oraz Dekret o Kościołach wschodnich katolickich, które stały się fundamentem działalności ekumenicznej Kościoła. W działalność tę zaangażowany był Paweł VI, a szczególnie także Jan Paweł II – podczas jego pontyfikatu nasiliły się kontakty ekumeniczne, czemu sprzyjały liczne podróże zagraniczne Papieża. W 30. rocznicę zakończenia soboru, w 1995 r., Jan Paweł II wydał encyklikę „Ut unum sint”, w której analizuje wkład Kościoła katolickiego w ruch ekumeniczny.
W liturgii mszalnej okresu wielkanocnego trwa lectio continua, czyli lektura ciągła, Dziejów Apostolskich. Wierni otrzymują szeroką panoramę początków Kościoła, który w ciągu kilku dziesięcioleci dotarł z jerozolimskiego wieczernika do Rzymu.
Grupka uczniów Jezusa przekształciła się w Jego odważnych wyznawców i pozyskała tysiące ludzi, którzy stawali się członkami nowej, a zarazem zakorzenionej w obietnicach i przymierzu Starego Testamentu, wspólnoty wiary. Fragment odczytywany w tę niedzielę relacjonuje koniec pierwszej wyprawy misyjnej apostołów Pawła i Barnaby. Wprawdzie obaj doznali wielu przeciwności, lecz owocem ich dwuletniej pracy apostolskiej było mnóstwo dobra. Wdzięczni za wszystko, co przeżyli, wrócili do Antiochii nad Orontesem, skąd rozpoczęli wyprawę, i „opowiedzieli, jak wiele Bóg przez nich zdziałał i jak otworzył poganom podwoje wiary”. Również w naszych czasach wyznawcy Jezusa Chrystusa dokonują mnóstwo dobra. Wbrew medialnym stereotypom i nagonce trzeba o tym mówić i budować Kościół, do którego warto należeć i który trzeba współtworzyć.
Pielgrzymka Czcicieli Maryi oraz Rycerstwa Niepokalanej
2025-05-17 20:03
Małgorzata Pabis /mfs
Małgorzata Pabis
W sobotę 17 maja do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach przybyła Pielgrzymka Czcicieli Maryi oraz Rycerstwa Niepokalanej.
Mszy świętej sprawowanej w samo południe w bazylice przewodniczył franciszkanin - o. Tomasz Pawlik. Zebranych w świątyni przywitał ks. Zbigniew Bielas. Rektor Sanktuarium Bożego Miłosierdzia przypomniał, że łagiewnicka bazylika jest kościołem jubileuszowym w Roku Świętym. - Dziś w tę sobotę majową pozdrawiam szczególnie uczestników Pielgrzymki Czcicieli Maryi oraz IX Zjazdu Rycerstwa Niepokalanej – powiedział ks. rektor i dodał: - Na tablicy obok Bramy Miłosierdzia przed wejściem głównym do bazyliki umieściliśmy słowa z bulli papieża Franciszka „Niech w tym Roku Jubileuszowym Sanktuaria będą świętymi miejscami gościnności i uprzywilejowanymi przestrzeniami budzenia nadziei”. Niech dziś Sanktuarium Bożego Miłosierdzia będzie dla Was, drodzy Pielgrzymi, właśnie miejscem gościnności i budzenia nadziei. Niech Jezus Miłosierny wszystkim Wam błogosławi.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.