Reklama

Kościół

Kościół o podatkach

Płacenie podatków to jeden z najgorętszych tematów dzisiejszych czasów. Wielu ludzi pyta, jakie jest oficjalne stanowisko Kościoła w tej kwestii.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół w sprawach społecznych, politycznych i gospodarczych wypracował własne nauczanie. Ma prawo do wypowiadania się w tych kwestiach, ponieważ ma być wszędzie tam, gdzie jest człowiek. Doktryna społeczna Kościoła wnosi dużo cennych treści z zakresu etyki społecznej i etyki życia gospodarczego. Już w nauczaniu Ojców Kościoła pojawiają się zagadnienia takie jak: problem własności, ubóstwo, bogactwo, władza. Nauczanie to wynika również z przekazu biblijnego.

Zasada dobra wspólnego

Reklama

Problem płacenia podatków jest zawsze widziany w nauczaniu społecznym Kościoła jako współodpowiedzialność za dobro wspólne. Katechizm Kościoła Katolickiego przypomina, że „uległość wobec władzy i współodpowiedzialność za dobro wspólne wymagają z moralnego punktu widzenia płacenia podatków, korzystania z prawa wyborczego, obrony kraju” (n. 2240). Równocześnie Kościół przypomina, że wykonywanie władzy przez państwo, w tym także w kwestii podatków, powinno się odbywać w granicach porządku moralnego, dla dobra wspólnego. Wyraźnie naucza na ten temat Sobór Watykański II w Konstytucji duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes. Czytamy: „Wykonywanie władzy politycznej, czy to we wspólnocie jako takiej, czy to w instytucjach reprezentujących państwo, winno się zawsze odbywać w granicach porządku moralnego, dla dobra wspólnego – i to dobra pojętego dynamicznie – według norm porządku prawnego, legalnie już ustanowionego lub też tego, który winien być ustanowiony. Wówczas obywatele zobowiązani są w sumieniu do posłuszeństwa władzy. Z tego zaś jasno wynikają odpowiedzialność, godność i znaczenie ludzi sprawujących rządy” (n. 74). Równocześnie „tam zaś, gdzie władza państwowa, przekraczając swoje uprawnienia, uciska obywateli, niech ci nie odmawiają jej świadczeń, których obiektywnie domaga się dobro wspólne. Niech zaś wolno im będzie bronić praw swoich i współobywateli przed nadużyciami władzy, w granicach nakreślonych przez prawo naturalne i ewangeliczne” (n. 74).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Sprawiedliwość w opodatkowaniu

W swoim nauczaniu społecznym Kościół przypomina, że ważnym uzasadnieniem tego, by płacić podatki, jest pojęcie dobra wspólnego, a równocześnie upomina się o respektowanie zasady sprawiedliwości. Już Leon XIII w encyklice Rerum novarum zaapelował o umiarkowanie w ustanawianiu i sprawiedliwość w rozdzielaniu ciężarów publicznych (n. 26). Chociaż ten papież społecznik nauczał o powinności moralnej płacenia podatków, również tych niesprawiedliwych ze względu na dobro wspólne, to jednocześnie łączył kwestię podatków z problemem własności. „Władza państwowa bowiem nie może niszczyć prawa własności prywatnej, bo natura jest jego źródłem, nie wola ludzka; może tylko jego używanie ograniczać i do dobra ogółu dostosowywać. Działałaby więc niesprawiedliwie i niegodnie, gdyby z prywatnej własności ściągała w postaci podatków więcej, niż się należy” – czytamy w Rerum novarum (n. 35)

Reklama

W kwestii polityki podatkowej w podobnym duchu wypowiedział się św. Jan XXIII w encyklice Mater et magistra. Papież Dobroci zaznaczył, że „jeżeli idzie o sprawę wymiaru podatków, to oparty na zasadach sprawiedliwości i słuszności system finansowy wymaga przede wszystkim, by obciążenia były dostosowane do możliwości płatniczych obywateli” (n. 131). W kwestii płacenia podatków liczy się zatem dobro obywateli, a to właśnie z godności, jedności i równości wszystkich osób wynika zasada dobra wspólnego.

Papież Franciszek widzi temat podatków znacznie szerzej, a mianowicie w kontekście kryzysu finansowego. W przemówieniu do ambasadorów w 2013 r. zaznaczył, że ten kryzys ma swój początek w negowaniu prymatu człowieka. W tym samym przemówieniu powiedział o „dyktaturze ekonomii, pozbawionej rzeczywiście ludzkiego oblicza i celu”. Równocześnie Franciszek zwrócił uwagę na kwestię niesprawiedliwości i braku solidarności. „Podczas gdy dochody mniejszości gwałtownie rosną, dochody większości spadają. Ten brak równowagi bierze się z ideologii, które promują absolutną autonomię rynków i spekulację finansową, a tym samym odmawiają państwom, do których należy przecież troszczenie się o dobro wspólne, prawa do kontroli. Wprowadzona zostaje nowa niewidzialna tyrania, niekiedy wirtualna, która jednostronnie i bez odwołania narzuca swoje prawa i reguły. Do tego dochodzą także szerząca się korupcja i egoistyczne uchylanie się od płacenia podatków, które nabrały zasięgu światowego. Żądza władzy i posiadania stały się nieograniczone”– podkreślił Ojciec Święty, zwracając tym samym uwagę na zło przestępstw podatkowych we współczesnej gospodarce.

Poszanowanie własności prywatnej

Reklama

Podatki nie mogą rujnować własności prywatnej i funkcjonowania rodzin. Papież Pius XI w encyklice Quadragesimo anno napisał, że „władza świecka może ze względu na prawdziwą potrzebę dobra ogólnego dokładniejsze w świetle prawa przyrodzonego i Bożego wydać zarządzenia, co posiadającym w używaniu dóbr dozwolono, a czego nie dozwolono”, jednak „nie wolno państwu wyniszczać majątków prywatnych nadmierną ilością świadczeń i podatków” (n. 49).

Sprawiedliwy system finansów

Oczywiście, zbieranie podatków przez państwo oraz wydatki publiczne mają fundamentalne znaczenie ekonomiczne dla każdej wspólnoty obywatelskiej i politycznej. W świetle nauczania Kościoła sam system finansów publicznych powinien być narzędziem rozwoju i solidarności. W Kompendium nauki społecznej Kościoła, opublikowanym w 2004 r., zaznaczono: „Sprawiedliwy, skuteczny i wydajny system finansów publicznych daje dobre wyniki w dziedzinie ekonomii, ponieważ wspiera rozwój zatrudnienia, podtrzymuje działalność przedsiębiorczą oraz inicjatywy bezdochodowe, zwiększa też wiarygodność państwa jako gwaranta systemów ochrony i ubezpieczeń społecznych, szczególnie nastawionych na ochronę najsłabszych”. W tym samym dokumencie podkreślono, że „finanse publiczne są ukierunkowane na dobro wspólne, kiedy stosują się do określonych podstawowych zasad, jak płacenie podatków, będące wyrazem obowiązku solidarności; mądrość i sprawiedliwość w ustalaniu opłat podatkowych; prawość i konsekwencja w administrowaniu i podziale zasobów publicznych. W podziale zasobów finanse publiczne muszą podążać drogą solidarności, równości, dowartościowania talentów i muszą też ze szczególną uwagą wspierać rodziny, przeznaczając na ten cel odpowiednią ilość zasobów” (n. 355).

A zatem w polityce podatkowej zawsze powinno chodzić o dobro wspólne, solidarność, a także o godność i dobro osoby.

2021-11-09 08:59

Oceń: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Firma Apple powinna zapłacić zaległe podatki

[ TEMATY ]

podatki

Pixabay.com

Wyegzekwowanie zaległych podatków od firmy Apple jest wymogiem sprawiedliwości społecznej. Takie stanowisko zajęła Komisja Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) w sprawie kontrowersyjnych ulg podatkowych. Międzynarodowe korporacje, które inwestują i działają w całej Europie, mają ogromne zyski dzięki wynegocjowanym niskim stopom procentowym.

Na przykład w Luksemburgu rząd „kupował” przychylność wielkich firm, oferując im przywileje podatkowe w zamian za ulokowanie siedziby w tym kraju. Podobna praktyka jest w Irlandii. W oparciu o porozumienie zawarte z rządem Apple płacił tam zaledwie 1 proc. podatku, przy obowiązującej regularnie stawce 12,5 proc.
CZYTAJ DALEJ

Błogosławieni będą Ci, którzy nie widzieli a uwierzyli

[ TEMATY ]

Ewangelia

rozważanie

ks. Mariusz Słupczyński

lipiec

commons.wikimedia.org

Rozważanie do Ewangelii J 20, 24-29

Czytania liturgiczne na 3 lipca 2025;
CZYTAJ DALEJ

Kard. Stanisław Ryłko kończy 80 lat – 131 kardynałów-elektorów

2025-07-03 17:04

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Ryłko

80. rocznica

Joanna Adamik/archidiecezja krakowska

Kard. Stanisław Ryłko

Kard. Stanisław Ryłko

W piątek 4 lipca kończy 80 lat archiprezbiter papieskiej bazyliki większej Matki Bożej Większej (Santa Maria Maggiore) kard. Stanisław Ryłko, tracąc tym samym prawo udziału w przyszłym konklawe. Obecnie kardynałów elektorów jest 131, podczas gdy 119 nie ma już tych uprawnień.

Stanisław Ryłko urodził się 4 lipca 1945 w Andrychowie na terenie ówczesnej archidiecezji krakowskiej (obecnie diecezja bielsko-żywiecka). Po nauce w szkołach w swym mieście rodzinnym wstąpił w 1963 do Wyższego Seminarium Krakowskiego w Krakowie, a następnie kształcił się na tamtejszym Papieskim Wydziale Teologicznym, uzyskując na nim w 1971 licencjat z teologii moralnej, a także na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie (1972-78), zdobywając tam doktorat z nauk społecznych. Na kapłana wyświęcił go 30 marca 1969 ówczesny metropolita krakowski kard. Karol Wojtyła, który później już jako papież Jan Paweł II udzielił mu także sakry biskupiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję