Reklama

Wiara

Zwiastowanie czy Niepokalane Poczęcie?

Które święto Matki Bożej jest najważniejsze? Czy istnieje „hierarchia” świąt w maryjnej pobożności?

Niedziela Ogólnopolska 38/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

Maryja

Bożena Sztajner/Archiwum Niedzieli

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Za nami piękny wakacyjny okres. Piękny, bo zapewne dla wielu był to czas urlopu i odpoczynku. Piękny również przez to, że dla wierzących to czas pielgrzymowania na Jasną Górę i przeżywania ważnych dla nas maryjnych uroczystości. W tym kontekście zadajmy sobie pytanie, podpowiedziane zresztą przez jednego z czytelników Niedzieli: które święto Matki Bożej jest najważniejsze? I czy w ogóle istnieje „hierarchia” świąt i uroczystości w maryjnej pobożności?

O co chodzi z tymi świętami

By odpowiedzieć właściwie na to pytanie, najpierw przypomnijmy sobie, po co w ogóle w Kościele celebrujemy uroczystości i święta. Pamiętajmy, że przez cały rok wspólnota Kościoła wspomina w liturgii świętej zbawcze dzieło Chrystusa. W liturgicznych celebracjach odsłania się całe misterium naszego Odkupiciela. Począwszy od Wcielenia, przez Narodzenie Pańskie, zbawczą Mękę i śmierć na krzyżu, Zmartwychwstanie i Zesłanie Ducha Świętego, aż po czas oczekiwania na powtórne przyjście Chrystusa. W taki sposób, jak uczy nas Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum concilium, otwiera się przed wiernymi bogactwo zbawczych czynów i zasług Chrystusa. Uobecniają się one w każdym czasie, aby wszyscy, którzy zetkną się z nimi, mogli dostąpić łaski zbawienia. Dlatego właśnie tak ważna jest w Kościele celebracja poszczególnych świąt liturgicznych. Pozwala ona ciągle rozważać i przeżywać misterium Chrystusa, coraz bardziej je zgłębiać, poznawać i otwierać się na dar zbawienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W kalendarzu liturgicznym są oczywiście również uroczystości i święta, w czasie których wspólnota Kościoła oddaje cześć Maryi. W Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium czytamy, że Maryja dzięki Bożej łasce jest wywyższona ponad wszystkich ludzi i aniołów. Słusznie więc Kościół oddaje Jej szczególną cześć, ponieważ jako Matka Syna Bożego uczestniczyła w tajemnicach Chrystusa. Jako wspólnota uczniów Jezusa jesteśmy zaproszeni do tego, aby wpatrywać się w Maryję i Ją naśladować. Wszak Ona jest nie tylko Matką naszego Zbawcy, ale stanowi dla nas również wzór Chrystusowego ucznia. Jest pierwszą wierzącą i rozważającą zbawcze tajemnice życia Jezusa, w których w sposób czynny przez wiarę uczestniczyła. Oddała się całkowicie woli Boga, przyjmując wezwanie, by być Matką Bożego Syna. Od chwili Zwiastowania aż po Kalwarię była przy Jezusie. Stojąc z wiarą pod krzyżem, z woli swego Syna stała się również Matką nas wszystkich, Matką Kościoła. W Niej pierwszej cała wspólnota Kościoła widzi i wysławia wspaniały owoc odkupienia.

Reklama

Cztery powody kultu

Hierarchię uroczystości, świąt i wspomnień maryjnych w czasie trwania roku liturgicznego określa stopień udziału Maryi w zbawczym dziele Jej Syna. Możemy wymienić cztery zasadnicze powody, dla których jako wspólnota Kościoła oddajemy cześć Matce Najświętszej. Po pierwsze, dlatego, że jest Ona Matką Syna Bożego. Po drugie, z tego tytułu, że Maryja jest połączona nierozerwalnym węzłem ze zbawczym dziełem Chrystusa. Następny powód to fakt, że w Matce Bożej dostrzegamy i podziwiamy najwspanialszy owoc Odkupienia. Ponadto Maryja jest obrazem całego Kościoła, który w Niej może oglądać to, czym sam pragnie i spodziewa się być. Największe zatem znaczenie mają te uroczystości i święta maryjne, które najbardziej podkreślają misterium zbawcze Chrystusa, w którym Maryja ma swój szczególny udział. Zatem – najpierw należy się odnieść do tajemnicy Wcielenia, czyli wskazać na uroczystość Zwiastowania Pańskiego (25 marca) oraz na uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki (1 stycznia). Ta pierwsza z uroczystości podkreśla ścisły związek tajemnicy Wcielenia z tajemnicą Odkupienia oraz z paschalnym misterium, wskazując tym samym na posłuszeństwo zarówno Syna, który przyjął ludzką naturę, jak i Jego Matki, która w swej wolności pokornie wyraziła zgodę na Boży plan. Pierwszego dnia każdego nowego roku zaś Kościół przypomina, jak wielką rolę odegrała Święta Boża Rodzicielka w tajemnicy zbawienia oraz wskazuje na Jej szczególną godność, wynikającą z faktu bycia Matką Syna Bożego. Gdy myśli się o tajemnicy Odkupienia w maryjnym, liturgicznym kontekście, należy się odwołać do uroczystości Wniebowzięcia Matki Bożej (15 sierpnia) i Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (8 grudnia), a także do święta Matki Bożej Bolesnej (15 września).

Reklama

Na fakt, że Maryja została włączona w dzieło odkupienia, wskazuje nam właśnie uroczystość Jej Wniebowzięcia. Jest ono owocem Chrystusowej paschy, w której Bogurodzica ma swój udział. Ten uroczysty dzień przypomina nam jednocześnie o nadziei naszego powołania jako uczniów Chrystusa. Natomiast uroczystość Niepokalanego Poczęcia Maryi pozwala nam wpatrywać się w Matkę Najświętszą jako Tę, którą Bóg zachował od wszelkiej zmazy grzechu i obdarzył pełnią łaski ze względu na przyszłe zasługi Jej Syna. Ona, będąc godnym przybytkiem Słowa Wcielonego, jest również wzorem odkupionej ludzkości i – jak czytamy w jednej z maryjnych prefacji – wizerunkiem Kościoła, który jest również Oblubienicą Chrystusa.

Oczywiście, w czasie trwania roku liturgicznego celebrujemy także święto Narodzenia Maryi (8 września), Nawiedzenia (31 maja) oraz święto Matki Kościoła (poniedziałek po uroczystości Zesłania Ducha Świętego). To ostatnie święto było od czasu Soboru Watykańskiego II obchodzone tylko w Polsce, ale nie tak dawno papież Franciszek jego obchody rozciągnął na całą wspólnotę Kościoła.

Jak zatem widać, poszczególne uroczystości, święta i wspomnienia poświęcone Maryi w czasie trwania roku liturgicznego są ściśle związane z tajemnicą Chrystusa i Kościoła. To czas, kiedy w sposób szczególny oddajemy cześć Matce Bożej, ale też zaproszeni jesteśmy, by wpatrując się w Nią, zgłębiać jeszcze bardziej misterium Chrystusa, Kościoła i drogę naszego powołania. Nie są więc tylko potrzebą naszej pobożności (choć i to jest ważne), ale niosą w swej treści zasadnicze przesłanie teologiczne.

2021-09-13 18:26

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ofiarowana Bogu

Nawet Maryja, tak bardzo od początku swego istnienia obdarowana przez Boga, potrzebowała wiary swoich rodziców. Tym bardziej my potrzebujemy od pierwszych lat życia wiary innych, a najbardziej wiary swych rodziców i najbliższych.

Przed rozpoczęciem liturgicznego czasu Adwentu, tj. 21 listopada, Kościół wspomina tajemnicę ofiarowania Najświętszej Maryi Panny. To wydarzenie ukazuje nam małą Miriam, która jeszcze jako dziecko, zgodnie z tradycją i wielowiekową praktyką Izraela została oddana na służbę w świątyni jerozolimskiej. O latach dzieciństwa Najświętszej Maryi Panny prawie nic nie wiemy. Pismo Święte całkowicie pomija ten temat milczeniem. Niemniej jednak chrześcijanie pragnęli poznać bardziej szczegółowo życie Maryi. Wprawdzie w Ewangeliach niczego na Jej temat aż do chwili Zwiastowania nie znajdziemy, jednakże istnieje tekst odnoszący się do wydarzenia ofiarowania Maryi w świątyni. To na nim właśnie opierają się liczne świadectwa późniejszej Tradycji. Tym tekstem jest Protoewangelia Jakuba, apokryf z II wieku. Przypomnijmy, że tekst apokryficzny to taki, który nie należy do kanonu ksiąg natchnionych przez Boga. Nie wyklucza to jednak faktu, że niektóre z jego elementów są prawdziwe. Istotnie, po usunięciu prawdopodobnie legendarnych szczegółów Kościół włączył to wydarzenie do liturgii. Stało się to najpierw w Jerozolimie, gdzie w 543 r. poświęcono bazylikę Najświętszej Maryi Panny na pamiątkę Ofiarowania. W XIV wieku święto przeszło na Zachód, gdzie jego liturgiczne obchody ustalono na 21 listopada.

CZYTAJ DALEJ

Świętowali piękny jubileusz

2024-05-07 16:09

Marek Białka

    Z udziałem J.E. ks. bp. Stanisława Salaterskiego, biskupa pomocniczego diecezji tarnowskiej, wspólnota parafialna z Uszwi przeżywała radość z wydarzeń, jakie miały miejsce w czasie odpustu parafialnego.

Tarnowski sufragan, który przewodniczył uroczystej Mszy świętej, wygłosił również słowo Boże, w którym powiedział, m.in. że depozyt wiary zapoczątkowany na przestrzeni kilkuset lat przez naszych przodków, przejawiał się w trosce o tę świątynie, która dzisiaj zachwyca swoim blaskiem i pięknem.

CZYTAJ DALEJ

Pogrzeb ks. Jerzego Witka SBD

2024-05-07 16:42

ks. Łukasz Romańczuk

Msza św. pogrzebowa ks. Jerzego Witka SDB

Msza św. pogrzebowa ks. Jerzego Witka SDB

Rodzina Salezjańska pożegnała ks. Jerzego Witka SDB. Na Mszy świętej modliło się ponad 100 księży, wspólnoty neokatechumenalne oraz wierni świeccy dziękujący za posługę tego kapłana.

Msza święta pogrzebowej sprawowana była w kościele pw. Chrystusa Króla we Wrocławiu. Przewodniczył jej ks. Piotr Lorek, wikariusz Inspektora Prowincji Wrocławskiej, a homilię wygłosił ks. Bolesław Kaźmierczak, proboszcz parafii św. Jana Bosko w Poznaniu. Podczas Eucharystii czytana była Ewangelia ukazująca uczniów idących z Jerozolimy do Emaus, którzy w drodze spotkali Jezusa. Do tych słów nawiązał także ks. Kaźmierczak podkreślając, że uczniowie pełnili ważną misję w przekazaniu prawdy o zmartwychwstaniu. Kaznodzieja nawiązał także do osoby zmarłego kapłana. - W naszych sercach jest wiele wspomnień po nieżyjącym już ks. Jerzy, który posługiwał tutaj przez wiele lat. Wspominamy jego piękną pracę w Lubinie, w Twardogórze, posługę pośród młodzieży i studentów w kościele pw. św. Michała Archanioła we Wrocławiu. Organizował koncerty, na które przychodzili ludzie. Będąc proboszczem u św. Michała Archanioła zapoznał się z życiem św. Teresy Benedykty od Krzyża. Bardzo się zaangażował i to on przyczynił się do tego, że powstała kaplica Edyty Stein w kościele na Ołbinie – zaznaczył ks. Kaźmierczak dodając: - Ksiądz Jerzy założył Towarzystwo im. Edyty Stein. Zabiegał o to, aby dom Edyty Stein przy ul. Nowowiejskiej był otwartym miejscem spotkań. Organizował tam wykłady.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję