Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Ty jesteś Świętym Boga

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Określenie Jezusa: „Święty Boga” (tłumaczone także: Święty Boży) na kartach Ewangelii pojawia się trzykrotnie. W przekazach św. Marka i św. Łukasza wypowiada je w synagodze w Kafarnaum człowiek opętany (por. Mk 1, 24; Łk 4, 34). U św. Jana pojawia się ono w ustach św. Piotra (por. J 6, 69). Pierwszy epizod wiąże się z przeciwstawieniem sobie dwóch osób: opętanego, a właściwe złego ducha, który nim owładnął, i Jezusa. Diabeł, zanim podkreśli, że wie, iż Jezus jest Świętym Boga, powie: cóż mamy wspólnego ze sobą? Jezus natomiast nakazuje mu milczenie i wyrzuca go z człowieka. Inny charakter ma epizod odnotowany w tekście Janowym. Wiąże się on z wyznaniem wiary złożonym w imieniu uczniów przez św. Piotra. Apostoł czyni to w chwili, gdy wielu idących za Jezusem opuszcza Go. Gorszą się mową, w której Jezus zapowiedział, że da swoje Ciało i Krew jako pokarm na życie wieczne.

W Biblii słowo „świętość” wiąże się ze sferą oddzieloną od ludzkiej codzienności. Jest to rzeczywistość związana z Bogiem. W przestrzeni materialnej oznacza obszar naznaczony Jego obecnością. Takim była wydzielona część Świątyni w Jerozolimie, do której mógł wchodzić jedynie arcykapłan. Mianem „świętych” określano księgi zawierające słowo Boga. W przypadku ludzi termin ten określał tych, którzy żyli w zażyłości i przyjaźni z Bogiem. Jak Mojżesz czy prorocy pełnili nadaną przez Niego misję. Byli ludźmi, których Bóg uświęcił, czyli obdarzył swą mocą i oddzielił od zła. Określenie Jezusa jako „Świętego Boga” oznacza tym samym, że jest On bliski Bogu. Pełni Jego wolę. Nie ma w Nim żadnej niedoskonałości. Przez Niego można się zbliżyć do Boga. Zwrot „Święty Boga” w ustach ucznia Jezusa stanowi wyznanie, że przez Niego tu, na ziemi, człowiek doświadcza najgłębszej bliskości Boga. Jak arcykapłan, wchodząc do najświętszego miejsca w Świątyni, pośredniczył w spotkaniu ludzi z Bogiem, tak Jezus pośredniczy w ich spotkaniu ze świętością Boga.

Owo pośrednictwo ma jednak zupełnie inny charakter. Nie jest bowiem jedynie pośrednictwem człowieka. W przypadku Jezusa mamy do czynienia z pośrednictwem Syna Bożego, gdyż św. Jan Ewangelista używa określenia „święty” zarówno w stosunku do Jezusa, jak i do Boga Ojca oraz do Ducha Świętego. Takie połączenie wskazuje na jedną, Boską naturę tych trzech Osób. Teologowie określili ową prawdę terminem „Trójca Święta”. Słowo „święty” łączył z Boską naturą Jezusa również św. Łukasz. Podkreśla to w opisie zwiastowania, gdy anioł Gabriel oznajmia, iż Święte, które zrodzi się z Maryi, „będzie nazwane Synem Bożym” (Łk 1, 35). Tym samym określenie Jezusa zwrotem „Święty Boga” wskazuje, że ten, kto spotyka Jezusa, spotyka samego Boga. Jezus jest źródłem świętości, którą jest Bóg. Wiąże się ona zarówno z doskonałością ludzkiego postępowania, jak i z nieprzemijającą pełnią życia, a Jezus uświęca tych, którzy wzorem św. Piotra wyznają wiarę w Niego. Uświęca – to znaczy udoskonala i obdarza życiem wiecznym, które ma w sobie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-08-17 13:39

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Eksperci i rodzice krytykują „Nasz Elementarz”

[ TEMATY ]

szkoła

elementarz

DOMINIK RÓŻAŃSKI

Brak odniesienia do wartości chrześcijańskich i patriotycznych, chaos w treści, infantylny poziom merytoryczny, a wreszcie rozpraszająca uwagę dziecka krzykliwa kolorystyka – to tylko niektóre wady rządowego podręcznika dla pierwszoklasistów „Nasz Elementarz”, na jakie wskazują zarówno eksperci z zakresu pedagogiki, jak i rodzice. Ich recenzje i spostrzeżenia opublikowano w opiniach dotyczących podręcznika MEN, przygotowanych na zlecenie Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.

We wstępie do „Opinii dotyczących podręcznika Nasz Elementarz”, do których dotarła KAI, bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP poinformował o intencji, jakie towarzyszyły stworzeniu tego opracowania. Jak wskazał, wyrażenie opinii było potrzebne ze względu na wiele kontrowersji związanych z powstaniem elementarza. Zastrzegł jednak, że materiały te nie mają charakteru artykułów naukowych. „Służą jedynie ukazaniu opinii osób związanych z edukacją oraz Kościołem, którym leży na sercu sprawa katolickiego wychowania młodego pokolenia” – wyjaśnił.

CZYTAJ DALEJ

Piastunko karmiąca, módl się za nami...

2024-05-13 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Madonna karmiąca, którą w dzisiejszym rozważaniu przypomina nam ks. Jan Twardowski uznawana jest za patronkę domostw. Ludowe przekazy mówiły, że w domu, w którym jest jej obraz, nigdy nie zabraknie chleba.

Rozważanie 14

CZYTAJ DALEJ

Matko Tęskniąca, módl się za nami...

2024-05-14 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Jak pokazuje historia, kult Madonny Powsińskiej rodził się szybko, choć początkowo miał charakter tylko lokalny. Ale rósł wraz z rozbudową świątyni, a świadectwem cudów i łask, jakich za Jej pośred­nictwem doświadczali wierni, były wota gromadzone co najmniej od połowy XVII w.

Rozważanie 15

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję