Reklama

Aspekty

Zapraszam pasjonatów historii

O digitalizacji ksiąg metrykalnych i bieżącym funkcjonowaniu Archiwum Diecezjalnego opowiada jego dyrektor ks. dr hab. Robert Kufel w rozmowie z ks. Adrianem Putem.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Adrian Put: Od kilku miesięcy zmagamy się z pandemią koronawirusa. Jak w tym czasie wygląda praca Archiwum Diecezjalnego?

Ks. Robert Kufel: Po ogłoszeniu przez władze państwowe w marcu stanu zagrożenia epidemiologicznego, po czym pandemii wirusa Covid-19, powzięliśmy wszelkie możliwe środki ostrożności. Początkowo przyjmowaliśmy kwerendzistów w pracowni naukowej. Jednak wraz z kolejnymi obostrzeniami państwowej służby sanitarnej byliśmy zmuszeni zamknąć archiwum. Pracowaliśmy zdalnie od 9 do 14. Czynny był także telefon, który obsługiwała jedna z pracownic. Ponieważ mieszkam w budynku archiwum, mogłem zdalnie realizować zamówienia petentów. Od września powróciliśmy do pracy tak, jak funkcjonowaliśmy przed pandemią, zachowując przy tym dostępne środki ostrożności (dezynfekcja rąk, maseczki).

Przed jakimi wyzwaniami stoi obecnie nasze archiwum? Czego możemy się spodziewać w organizacji i pracy placówki?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Priorytetem jest digitalizacja ksiąg metrykalnych (XVII-XIX wiek), którą od 2019 r. wykonują pracownicy Archiwum Akt Dawnych Diecezji Toruńskiej. Pandemia opóźniła zakończenie akcji, którą planowaliśmy w tym roku. Dzięki życzliwej współpracy zeskanowaliśmy dotąd ponad połowę naszych metrykaliów. Obecnie kwerendziści składając zamówienie, otrzymają jedynie wersję cyfrową zapisu metrykalnego, podczas gdy same księgi w stanie nienaruszonym pozostaną w magazynie. Spodziewamy się w archiwum większej liczby petentów i gości, na co też jesteśmy przygotowani.

Archiwum to nie tylko gromadzenie i udostępnianie dokumentów. To także badania i publikacje. Nad jakimi wydawnictwami pracuje Ksiądz obecnie?

W październiku ukaże się kolejny, 13 tom, Cmentarzy wyznaniowych do 1945 roku w granicach województwa lubuskiego. Powiat żarski. Gminy Lubsko i Tuplice. W grudniu powinien zostać wydrukowany tom 14, obejmujący dawne cmentarze Żar, a na przełomie października i listopada – tom 7 „Adhibendy”, rocznika naszego archiwum, w którym znajdą się ciekawe publikacje z historii regionu i archiwistyki. Korzystając z okazji tego wywiadu, zapraszam wszystkich regionalistów i pasjonatów naszej historii do współpracy i publikowania swojego dorobku na łamach „Adhibendy”. Jestem otwarty na każdą propozycję. W tym miejscu dziękuję księdzu redaktorowi za dotychczasową współpracę z redakcją naszego rocznika, która owocnie się rozwija. Wyrażam nadzieję, że nasze wspólne działania przyczynią się do promocji regionu i jego ciekawej historii oraz zachęcą innych do działania.

Reklama

Sierpień spędził Ksiądz w archiwum Polskiej Misji Katolickiej we Francji. Możemy się więcej dowiedzieć o charakterze tego wyjazdu?

Polska Misja Katolicka we Francji powstała 17 lutego 1836 r. Jej celem było w tym czasie wsparcie duchowe i materialne Polaków, którzy znaleźli się w Paryżu w czasie tzw. Wielkiej Emigracji. Z Misją współpracuję od kilku lat. W tym roku zostałem zaproszony przez ks. dr. Roberta Czarnowskiego, sekretarza generalnego oraz dyrektora Biblioteki i Archiwum Misji, do udziału w projekcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie pn. „Ratowanie archiwów, bibliotek i muzeów poza krajem”. Praca w ramach tego projektu ma na celu trwałe zachowanie świadectw przeszłości Polskiej Misji Katolickiej oraz stowarzyszeń polonijnych działających we Francji.

Prace, które wykonał Ksiądz w Paryżu, musiały być znaczne, gdyż, jak wiem, otrzymał Ksiądz Złoty Medal Polskiej Misji Katolickiej.

Jest to dla mnie wielkie wyróżnienie, połączone z satysfakcją dobrze wykonanej pracy.

Gratuluję wyróżnienia i życzę dalszych sukcesów!

Ks. dr hab. Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego w Zielonej Górze

2020-09-23 09:47

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziedzictwo pomnażać i przekazywać dalej

Niedziela Ogólnopolska 25/2013, str. 12-13

[ TEMATY ]

wywiad

bp Jan Wątroba

Bożena Sztajner

KS. INF. IRENEUSZ SKUBIŚ: - Został Ekscelencja mianowany na stanowisko ordynariusza diecezji rzeszowskiej. To piękna diecezja, która przed reformą administracyjną należała w dużej części do archidiecezji przemyskiej, naznaczonej m.in. osobowością śp. abp. Ignacego Tokarczuka. Diecezja prężna i wyróżniająca się pod względem wierności Bogu i Kościołowi. Jak Ksiądz Biskup przyjął wiadomość przedstawioną przez Nuncjusza Apostolskiego w Polsce?

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Złożyli przysięgę, będą święceni

2024-05-10 23:38

[ TEMATY ]

Świdnica

święcenia diakonatu

wsd świdnica

alumni

archiwum prywatne

Marcin Dudek składa przysięgę przed święceniami diakonatu.

Marcin Dudek składa przysięgę przed święceniami diakonatu.

W sobotę 11 maja Kościół świdnicki cieszyć się będzie z czterech nowych duchownych.

CZYTAJ DALEJ

Kościół świdnicki ma czterech nowych diakonów

2024-05-11 15:00

[ TEMATY ]

Świdnica

święcenia diakonatu

bp Adam Bałabuch

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Diakoni diecezji świdnickiej A.D. 2024. Od lewej: dk. Aksel Mizera, dk. Piotr Kaczmarek, dk. Jakub Dominas i dk. Marcin Dudek

Diakoni diecezji świdnickiej A.D. 2024. Od lewej: dk. Aksel Mizera, dk. Piotr Kaczmarek, dk. Jakub Dominas i dk. Marcin Dudek

W przeddzień uroczystości Wniebowstąpienia Pańskiego, w sobotę 11 maja, w katedrze świdnickiej odbyła się uroczysta liturgia, podczas której bp Adam Bałabuch udzielił święceń diakonatu czterem świdnickim alumnom.

W gronie wybranych przez Kościół do posługi diakona znaleźli się: Jakub Dominas z parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Wałbrzychu, Marcin Dudek z parafii Miłosierdzia Bożego w Bielawie, Aksel Mizera z parafii Matki Bożej Królowej Polski i św. Maternusa w Stroniu Śląskim, Piotr Kaczmarek z parafii Św. Jakuba Apostoła w Małujowicach z archidiecezji wrocławskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję