Parafia Mokrsko to niesłychanie bogata historycznie wspólnota, której początki sięgają XIV wieku. Najstarsza wzmianka o miejscowości pochodzi z 1273 r., natomiast o tamtejszej parafii możemy przeczytać w dokumentach z 1308 r. Obecnie wspólnota liczy ok. 2500 wiernych w trzech kościołach: parafialnym w Mokrsku oraz filiach we Wróblewie i w Wicherniku. Wierni chętnie włączają się w życie parafii. – Bardzo aktywnie działają Parafialna Rada Duszpasterska i kilka Róż Różańcowych, w tym jedna męska. Możemy się też pochwalić scholką młodzieżową, ministrantami i lektorami od 1 klasy szkoły podstawowej po osoby, które już ukończyły studia – zaznacza proboszcz ks. Zbigniew Bigaj.
Kościół parafialny w Mokrsku jest budowlą zaliczaną do zabytków sztuki sakralnej. Od początku nie ulegał większym zmianom w swej bryle zewnętrznej. Świątynia jest jednonawowa, murowana. „Najstarsza zachowana wizytacja parafii Mokrsko z 1522 r. podaje, że istniał w niej kościół murowany pod tytułem św. Stanisława. Proboszczem był wtedy ks. Piotr z Wielunia. Prawdopodobnie kościół ten zbudowany był na miejscu dawnego kościoła drewnianego” – czytamy na stronie internetowej parafii.
Ksiądz proboszcz wraz z wiernymi także dzisiaj dba o świątynię. – Kościół w Mokrsku jest po całkowitej rewitalizacji. W tym roku pomalowano go, wokół niego zbudowano granitowy chodnik, a także drogę krzyżową w plenerze – od kościoła na cmentarz. W najbliższym czasie planujemy budowę krużganków – dodaje ks. Bigaj.
W tym roku przypadają w Mokrsku wielkie jubileusze: 500-lecia kościoła i 700-lecia parafii. Uroczystości zaczęły się 12 września. Do soboty trwało triduum, a 15 września uroczystej Mszy św. przewodniczy abp Wacław Depo, w koncelebrze księży rodaków pochodzących z parafii. Podczas uroczystości odczytano listy, m.in. premiera Mateusza Morawieckiego.
W kościele licznie zgromadzili się parafianie i goście
Parafia w Masłowie przeżywała jubileusz stu lat istnienia. Centralne uroczystości odbywały się w niedzielę 19 kwietnia. Eucharystii dziękczynnej przewodniczył biskup kielecki Jan Piotrowski. Wraz z nim przy ołtarzu modliło się blisko dwudziestu kapłanów. Wszystkich parafian oraz gości powitał ks. proboszcz Piotr Motyka.
Masowe wyjazdy na emigrację zarobkową z byłych portugalskich kolonii w Afryce, Azji i Ameryce Południowej osłabiają te kraje, uważają biskupi zebrani w Portugalii na XVI spotkaniu biskupów państw luzofońskich (języka portugalskiego). Odbywa się ono w Lizbonie i Fatimie z udziałem przedstawicieli władz Kościołów Portugalii, Brazylii, Angoli, Republiki Zielonego Przylądka, Gwinei Bissau, Mozambiku, Timoru Wschodniego oraz Wysp Zielonego Przylądka i Książęcej.
Podczas trwającego do soboty wydarzenia biskupi wskazali na fakt, że nasilająca się w ostatnich latach emigracja zarobkowa z tych krajów, głównie do Europy, prowadzi do ograniczenia rozwoju lokalnych wspólnot poprzez brak rąk do pracy. Uczestniczący w portugalskim spotkaniu biskup Ildo Fortes, ordynariusz diecezji Mindelo, w Republice Zielonego Przylądka, podkreślił znaczenie tego wydarzenia, jako ważnego forum umożlwiającego przedstawienie zalet oraz wad masowej emigracji z państw rozwijających się. Dodał, że w przypadku Republiki Zielonego Przylądka, z której liczni młodzi emigrują do Portugalii i innych państw Unii Europejskiej, daje się zauważyć osłabianie jego ojczyzny z powodu wyjazdów za chlebem młodych obywateli tego kraju. - Emigracja osłabia społeczeństwo Republiki Zielonego Przylądka, które traci siłę roboczą, głównie w sektorze turystyki oraz w budownictwie - powiedział afrykański hierarcha, wyrażając nadzieję na zahamowanie niekorzystnego, jak podkreślił, zjawiska.
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa abp Andrzej Przybylski.
W owych dniach podczas drogi lud stracił cierpliwość. I zaczęli mówić przeciw Bogu i Mojżeszowi: «Czemu wyprowadziliście nas z Egiptu, byśmy tu na pustyni pomarli? Nie ma chleba ani wody, a uprzykrzył się nam już ten pokarm mizerny». Zesłał więc Pan na lud węże o jadzie palącym, które kąsały ludzi, tak że wielka liczba Izraelitów zmarła. Przybyli więc ludzie do Mojżesza, mówiąc: «Zgrzeszyliśmy, szemrząc przeciw Panu i przeciwko tobie. Wstaw się za nami do Pana, aby oddalił od nas węże». I wstawił się Mojżesz za ludem. Wtedy rzekł Pan do Mojżesza: «Sporządź węża i umieść go na wysokim palu; wtedy każdy ukąszony, jeśli tylko spojrzy na niego, zostanie przy życiu». Sporządził więc Mojżesz węża miedzianego i umieścił go na wysokim palu. I rzeczywiście, jeśli kogoś wąż ukąsił, a ukąszony spojrzał na węża miedzianego, zostawał przy życiu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.