Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Moniuszkowska tradycja

Tradycja i kultura moniuszkowskiej epoki była tematem wiodącym XVIII Międzynarodowego Festiwalu „Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej”. Honorowy patronat nad festiwalem, który odbył się w dniach 22-28 kwietnia br., objął bp diecezji sosnowieckiej Grzegorz Kaszak, marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski i prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński

Niedziela sosnowiecka 18/2019, str. 4

[ TEMATY ]

Stanisław Moniuszko

Archiwum Miejski Klub im. Jana Kiepury, Michał Kusiak

Podczas koncertu inaugurującego festiwal

Podczas koncertu inaugurującego festiwal

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rok 2019 został ustanowiony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i UNESCO Rokiem Stanisława Moniuszki. W maju przypada 200. rocznica urodzin kompozytora, dyrygenta, dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie oraz twórcy polskiej opery narodowej. Tegoroczny festiwal, którego organizatorem jest Miejski Klub im. Jana Kiepury, poświęcony był zatem tradycji moniuszkowskiej epoki. Ojciec polskiej opery narodowej stworzył ok. 268 utworów religijnych, symfonicznych, kameralnych i solowych, tworzył operetki i pisał kantaty. Był niezwykle wszechstronny i utalentowany.

Muzyka łączy

Reklama

W specjalnym słowie do dyrektora i twórcy festiwalu Michała Górala – patron festiwalu bp Grzegorz Kaszak napisał: „Cieszę się, że festiwal na stałe wpisał się w kulturalną mapę Sosnowca, a jego tegoroczna odsłona, nawiązująca do 200. rocznicy urodzin naszego wybitnego kompozytora, przybliży słuchaczom twórczość ojca polskiej opery narodowej i kulturę epoki, w której powstały jego wspaniałe dzieła. Jestem przekonany, że i w tym roku będziemy mogli delektować się pięknem muzyki prezentowanej podczas trwania festiwalu”. Przypomnijmy, idea zorganizowania festiwalu muzycznego w rodzinnym mieście Jana Kiepury zrodziła się we wrześniu 2001 r., a pierwsza edycja festiwalu wystartowała już na wiosnę 2002 r. Inicjatorem i pomysłodawcą przedsięwzięcia był Michał Góral, który wymyślił jego profil i ustalił wstępny program. Jednak aby projekt mógł zostać zrealizowany, potrzebne było wsparcie i pomoc wielu osób. Rokrocznie patronat honorowy nad festiwalem obejmują Prezydent Miasta Sosnowca i Ksiądz Biskup Diecezji Sosnowieckiej, a od 2010 r. Marszałek Województwa Śląskiego. Od samego początku festiwal może liczyć na wsparcie Urzędu Miejskiego w Sosnowcu. I jeszcze jedno – koncerty festiwalowe nie mogłyby się odbyć, gdyby nie przychylność sosnowieckich parafii, m.in. pw. św. Andrzeja Boboli, św. Joachima, Najświętszego Serca Pana Jezusa, a także kościoła ewangelicko-augsburskiego pw. św. Jana i cerkwi prawosławnej pw. śś. Wiery, Nadziei, Luby i Matki ich Zofii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Festiwalowe wieczory

Tegoroczny festiwal zainaugurował koncert Orkiestry Smyczkowej Simfonietta Drohobycka pod dyrekcją Romana Bahrija, ze śpiewem Natalii Czumank. Muzyczny wieczór odbył się 22 kwietnia w kościele pw. św. Joachima w Sosnowcu. Sinfonietta Drohobycka powstała w 1978 r. jako kameralna orkiestra College’u Muzycznego im. V. Barwińskiego. Od tego czasu zespół odbył wiele tras koncertowych po Europie. W orkiestrze grają profesjonalni artyści muzycy oraz profesorowie Uniwersytetu Muzycznego w Drohobyczu. Kierownik zespołu oferuje także możliwość współpracy z orkiestrą szczególnie uzdolnionym młodym adeptom uniwersytetu. Program orkiestry obejmuje najważniejsze dzieła muzyczne od baroku po utwory kompozytorów współczesnych.

Drugi festiwalowy wieczór to kameralne spotkanie z harfą i śpiewem. 24 kwietnia w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Sosnowcu wystąpiła Katarzyna Wiwer – sopran oraz Agnieszka Kaczmarek-Bialic – harfa. Artystki zaprezentowały utwory Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza. Trzeci koncert odbył się 25 kwietnia w kościele ewangelicko-augsburskim św. Jana w Sosnowcu, wystąpił Lwowski Kwartet Akordeonowy z utworami m.in. Bacha, Vivaldiego, Mozarta i Moniuszki.

Spotkanie z muzyką i historią

Niezwykle ciekawie wyglądał czwarty festiwalowy wieczór poświęcony w całości ojcu opery narodowej, który odbył się 26 kwietnia w kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Sosnowcu. Wystąpiła Magdalena Idzik – mezzosopran, Maciej Przestrzelski – skrzypce, Marek Karwowski – wiolonczela, Monika Polaczek-Przestrzelska – fortepian, a koncert poprowadziła Elżbieta Janowska-Moniuszko – prapraprawnuczka Stanisława Moniuszki! Elżbieta Stanisława Alicja Janowska-Moniuszko z zawodu jest tłumaczem języka hiszpańskiego. Jest jednym z ponad 60-ciorga autentycznych potomków znakomitego kompozytora XIX wieku – Stanisława Moniuszki. Ze strony matki – Danuty Moniuszko-Janowskiej jest jego potomkiem w prostej linii, w V pokoleniu, po synu kompozytora, Stanisławie.

Piąty wieczór, 27 kwietnia, to koncert organowy w kościele pw. św. Joachima w Sosnowcu. Utwory Henryka Miłka zagrał Rościsław Wygranienko. XVIII Międzynarodowy Festiwal „Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej” zakończył 28 kwietnia występ Warszawskiej Orkiestry Kameralnej „Impressione”. Muzycy zagrali w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. Jana Kiepury w Sosnowcu.

2019-04-30 09:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wołanie o pokój i solidarność

Niedziela świdnicka 37/2022, str. IV

[ TEMATY ]

Stanisław Moniuszko

Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Chór Concordia z Białorusi wystąpił w kościele Miłosierdzia Bożego

Chór Concordia z Białorusi wystąpił w kościele Miłosierdzia Bożego

W 150. rocznicę śmierci ojca polskiej opery narodowej – Stanisława Moniuszki, już po raz 60. w Kudowie-Zdroju odbył się międzynarodowy festiwal poświęcony temu wielkiemu kompozytorowi.

W bogatym programie festiwalu znalazły się koncerty zespołów i solistów z Polski, Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Austrii, które można było usłyszeć w kudowskich świątyniach. Kompozycje religijne Moniuszki wykonali m.in. ks. Zbigniew Stępniak, obdarzony unikalnym głosem basso profondo oraz znany polski organmistrz Rafał Sulima, a także w języku polskim i białoruskim zaprezentował chór Concordia (Wolna Białoruś).
CZYTAJ DALEJ

Opowieść o tym, jak to Karol Wojtyła pociągiem na wykłady jeździł

2025-08-22 07:49

[ TEMATY ]

pociąg

Karol Wojtyła

św. Jan Paweł II

wykłady

Katolicki Uniwersytet Lubelski

Archiwum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego

Karol Wojtyła

Karol Wojtyła

Dworzec PKP w Lublinie jest jednym z miejsc na mapie miasta, które są naznaczone obecnością Karola Wojtyły. Młody Wojtyła na wykłady na Katolicki Uniwersytet Lubelski przyjeżdżał pociągiem nocnym z Krakowa. W odróżnieniu od dziś była to podróż wielo- a nawet kilkunastogodzinna. W podróżach towarzyszyli mu niekiedy jego przyjaciele, jak choćby ceniony ksiądz Marian Jaworski. Z czasem, kiedy Wojtyła miał coraz więcej obowiązków, studenci KUL-u na seminaria jeździli do Krakowa.

„Kiedyś pociąg, którym jechał wykładowca KUL-u, ksiądz Karol Wojtyła, spóźnił się.
CZYTAJ DALEJ

Próba rozgrywania prezydenta

2025-08-23 07:09

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Polityka to sztuka pozorów – ale nawet w tej dyscyplinie przychodzi moment, w którym maska opada. Najnowsza odsłona sporu o tzw. Ustawę wiatrakową i jej prezydenckie weto pokazuje to aż nadto wyraźnie. Donald Tusk i jego koalicja rządząca zbudowali całą narrację na hasłach „obniżymy ceny energii” i „będziemy państwem przewidywalnym”. Problem w tym, że kiedy przyszło co do czego, zamiast spełniać obietnice, zaczęli rozgrywać… Karola Nawrockiego.

Bo właśnie Nawrocki, po zawetowaniu ustawy wiatrakowej, przedstawił własny projekt obniżki cen energii – pozbawiony kontrowersyjnych zapisów o wiatrakach, które pachniały lobbingiem. Co więcej, ustawa ta w kluczowych punktach jest kopią rozwiązań z wersji „wiatrakowej”. Logika podpowiadałaby, że skoro przepisy są takie same, większość sejmowa powinna poprzeć projekt bez wahania. A jednak wcale się do tego nie pali. Dlaczego? Bo nie chodzi o realne rozwiązania, tylko o polityczną grę i możliwość obarczenia winą kogoś innego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję