Reklama

Niedziela Częstochowska

Życiowy maraton ze słowem

Po raz trzeci w Kościele w Polsce odbywa się Narodowe Czytanie Pisma Świętego. W niedzielę 5 maja każdy zachęcany jest do tego, by otworzył Biblię i spotkał się ze Słowem Bożym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tym roku w kościołach całego kraju czytana jest Ewangelia według św. Jana. Na Jasnej Górze wspólnej celebracji przewodniczy abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, a w sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Krakowie-Łagiewnikach kard. Stanisław Dziwisz. Obydwie uroczystości transmitują na żywo TVP 1 i TVP Polonia (Jasna Góra – godz. 13, Kraków-Łagiewniki – godz. 7). Telewizja publiczna emituje również spot zachęcający do codziennej lektury Pisma Świętego.

Zgodnie z programem obchodów Niedzieli Biblijnej każdy wychodząc z kościoła otrzyma kartkę z siglem biblijnym wskazującym wybrane fragmenty z Ewangelii według św. Jana. Dobrze, jeśli karteczka ta stanie się „kluczem” do otwarcia w domu Pisma Świętego i przeczytania w skupieniu odnalezionego tekstu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

III Narodowe Czytanie Pisma Świętego otwiera XI Tydzień Biblijny organizowany w dniach 5-11 maja pod hasłem: „Głosili ewangelię mocą Ducha Świętego” (1 P 1,12). W tym czasie w wielu polskich świątyniach organizowane będą liturgie słowa i nabożeństwa. Dzieło Biblijne im. św. Jana Pawła II przygotowało materiały pomocnicze do celebracji biblijnych, opracowania na katechezę, konferencje. Materiały dostępne na stronie: www.biblista.pl.

Organizatorami Narodowego Czytania Pisma Świętego są: Dzieło Biblijne im. św. Jana Pawła II, Fundacja im. Rodziny Ulmów „Soar” i Fundacja „Dabar”. Wydarzenie patronatem honorowym objęli: abp Stanisław Gądecki, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski oraz Mateusz Morawiecki, prezes Rady Ministrów RP.

Parafia pw. św. Kingi Dziewicy w Częstochowie

Jak informuje proboszcz ks. Mariusz Woźniak, co roku dzień ten jest obchodzony bardzo uroczyście – najpierw jako Parafialny Dzień Biblijny, potem jako Ogólnopolska Niedziela Biblijna, a wreszcie od trzech lat jako Narodowe Czytanie Pisma Świętego. Każdą Mszę św. rozpocznie procesja biblijna. Parafianie otrzymają gratis kieszonkową Ewangelię Janową i kartki z cytatami, a w czasie ogłoszeń parafialnych zachęceni zostaną do korzystania z aplikacji „Pismo Święte” na smartfony.

Reklama

Pomiędzy Mszami młodzież, szczególnie kandydaci do bierzmowania, czytać będą wybrane fragmenty Ewangelii podane przez Dzieło Biblijne im. Jana Pawła II. O godz. 17.00 zaplanowano spotkanie Parafialnego Kręgu Biblijnego na temat przesłania Czwartej Ewangelii i introdukcji Pism Janowych. A podczas adoracji i spotkania Żywego Różańca rozważany będzie trzeci rozdział Ewangelii według św. Jana. Po raz czwarty przeprowadzona zostanie także akcja ręcznego przepisywania kolejnej już Ewangelii, tym razem według św. Jana.

Parafia pw. św. Marii Magdaleny w Koziegłowach

Po Mszach św. o godz. 9.00, 10.30, 12.00 Pismo Święte czytać będą m.in. członkowie Kręgu Biblijnego, Ruchu Światło-Życie i Domowego Kościoła. Po każdej z tych trzech Eucharystii będzie odczytywane po 7 rozdziałów Janowej Ewangelii. W ten sposób zostanie przeczytana cała Ewangelia składająca się z 21 rozdziałów, zapowiada proboszcz parafii ks. Robert Nemś. Ponadto przez cały Tydzień Biblijny podczas Mszy św. o godz. 18.00 będą głoszone kazania biblijne.

Parafia pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Myszkowie

W Tygodniu Biblijnym wierni będą zachęcani do pochylenia się nad Słowem Bożym, które jest żywe i skuteczne. W tej wspólnocie, jak mówi proboszcz ks. Jan Batorski, w każdym domu znajduje się Pismo Święte. Jest tak dlatego, ponieważ z okazji rocznicy Pierwszej Komunii Świętej dzieci otrzymują pamiątkowe Biblie.

Członkowie Akcji Katolickiej przepisywali ręcznie Ewangelię według św. Jana, tak jak wcześniej uczynili to z Ewangeliami synoptycznymi. Zostały one oprawione, a w Tygodniu Biblijnym będą uroczyście złożone na ołtarzu.

Parafia pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Radomsku

Narodowe Czytanie Pisma Świętego 5 maja o godz. 10.15 rozpoczną dzieci. Następnie o godz. 11.45 czytanie podejmą dorośli, oczywiście czytana będzie Ewangelia według św. Jana. O godz. 15.00 rozpocznie się Koronka do Miłosierdzia Bożego w plenerze, również połączona z czytaniem Pisma Świętego. Na godz. 15.30 zaplanowano nabożeństwo biblijne.

Reklama

Parafia pw. św. Lamberta w Radomsku

5 maja o godz. 15.00 na Placu 3 Maja zostanie odmówiona Koronka do Miłosierdzia Bożego, a po niej Narodowe Czytanie Pisma Świętego. Spotkania mają charakter otwarty.

6 maja o godz.17.30 w kościele odbędzie się konferencja „Duch i Jezus współdziałają w misji zbawczej”. 7 maja o godz. 17.30 Lectio divina „Przyjdź – Wołanie Ducha i Kościoła”. 10 maja o godz. 18.30 będzie celebracja Słowa Bożego „Jeden Duch – sprawca wszystkiego we wszystkich”.

Parafia pw. św. Maksymiliana w Radomsku

5 maja o godz. 15.00 zaplanowano w plenerze Koronkę do Miłosierdzia Bożego i czytanie Pisma Świętego. A w kolejnych dniach Tygodnia Biblijnego odbędą się dwa spotkania biblijne.

Zebrały Beata Pieczykura, Magda Nowak

2019-04-30 09:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa o pokój

Niedziela legnicka 42/2012, str. 8

[ TEMATY ]

Biblia

Pismo Święte

pokój

Bożena Sztajner/Niedziela

Obrzęd Pokoju następuje po modlitwie „Ojcze nasz”. Jest on przygotowaniem do przyjęcia Komunii św. i podobnie jak Modlitwa Pańska ściśle wiąże się z modlitwą eucharystyczną, w której to najczęściej w ciągu roku słyszymy prośbę do Ducha Świętego: „Pokornie błagamy, aby Duch Święty zjednoczył nas wszystkich przyjmujących Ciało i Krew Chrystusa”. Jest w tym zawarte pragnienie przyjęcia Komunii Świętej i pozostania w jedności z Bogiem, która nie jest możliwa bez jedności z człowiekiem. Z tego powodu brak zgody z naszymi bliźnimi przez złość, zawiść, zazdrość, gniew, nienawiść nie pozwalają w pełni zjednoczyć się z Jezusem. O tym samym przypomina nam dopiero co wypowiedziana przez całe zgromadzenie modlitwa „Ojcze nasz” w słowach „odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom”. Dlatego tak ważne jest, aby przystępując do wspólnego składania Ofiary Eucharystycznej, każdy z nas był pojednany z bliźnimi. Sam Chrystus mówi do nas: Jeśli więc przyniesiesz dar swój przed ołtarz i tam wspomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie, zostaw tam dar swój przed ołtarzem, a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim! (Mt 5, 23-24).

Sam obrzęd jest prosty i składa się z dwóch części. Otwiera go modlitwa o pokój, która najczęściej zaczyna się od słów: „Panie Jezu Chryste, Ty powiedziałeś swoim Apostołom: «Pokój wam zostawiam, pokój mój wam daję»”. Jej zasadniczą treścią jest prośba o pokój i jedność Kościoła i świata. Wyraża ona również świadomość grzeszności proszących nie zważaj na nasze grzechy i moc wspólnoty Kościoła lecz na wiarę swojego Kościoła. To wiara Kościoła, a nie nasze osobiste przymioty i zasługi, jest podstawą tej modlitwy. Możemy mieć tylko nadzieję, że Pan, ze względu na swe miłosierdzie, zapomni nam grzechy a swoją łaskę oprze na wierze całej wspólnoty. Zwracamy się w niej przez kapłana do Chrystusa, bo tylko On może nas obdarzyć prawdziwym pokojem i tylko On może nas doprowadzić do pełnej Jedności. My często rozumiemy tę modlitwę jako prośbę o pokój, który tak naprawdę jest spokojem w naszym dniu codziennym, niekiedy myślimy o pokoju między państwami, ale Chrystus chce nas obdarzyć innym pokojem. Pan Jezus w Ewangelii św. Jana w rozdziale 14 mówi: Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam. Nie tak jak daje świat, Ja wam daję. Dar pokoju, jakim obdarza nas Chrystus jest pełniejszy i głębszy, taki który działa na nas od wewnątrz i uzbraja nas na trudne chwile życiowe, ale także daje nam siłę, aby głosić Ewangelię - aby być świadkiem Jezusa. Prosimy o Pokój dla siebie i dla Kościoła, aby się nim dzielić z innymi - aby stawać się z nimi jednością.

Druga część obrzędu to znak pokoju. Od reformy Soboru Watykańskiego II przywrócono znak do stosowania przez wszystkich wiernych uczestniczących w Eucharystii. Ma on nam przypomnieć, że na Mszy św. nie tylko przychodzimy po jedność z Jezusem, ale także tworzymy jedność, wspólnotę jako Kościół. Kapłan kieruje do nas słowa zachęty: „Przekażcie sobie znak pokoju”. Odwracamy się wówczas do osób stojących obok nas, by przekazać im znak pokoju. Gest ten, zgodnie z zaleceniem Kościoła, przekazujemy osobom stojącym najbliżej, ale obejmujemy nim wszystkich obecnych w kościele i cały Kościół. Szczególnie w tym momencie powinniśmy pomyśleć o tych, których skrzywdziliśmy, z którymi żyjemy w niezgodzie lub nieprzyjaźni. Nie lekceważmy tego gestu, bo jest on bardzo ważny. Gest pokoju nie może być zdawkowy, aby tylko go wykonać. W tym geście mamy zauważyć drugiego człowieka, naszego brata. Kłaniając się, czy też podając rękę mamy zwracać się ku człowiekowi, popatrzeć na niego, dostrzec go, otoczyć go miłością. Kiedy przekazuje się znak pokoju, można powiedzieć: „Pokój Pański niech zawsze będzie z tobą” lub „Pokój z tobą”. Na te słowa odpowiada się: „Amen”. Pamiętajmy, że w tym geście poczynając od kapłana przekazujemy sobie pokój Chrystusowy i pragniemy otoczyć się wzajemną miłością jak nas naucza Jezus Chrystus, aby w Nim stać się prawdziwą jednością.

CZYTAJ DALEJ

Drugie przelanie Krwi Jezusa - #KrwiodawstwoŻycia

2024-07-04 07:00

[ TEMATY ]

Krew Chrystusa

Przenajdroższa Krew Chrystusa

#KrwiodawstwoŻycia

Adobe Stock

Trwa lipiec - miesiąc poświęcony Przenajświętszej Krwi Chrystusa - dlatego przypominamy serię #KrwiodawstwoŻycia.
Drugie przelanie Krwi Jezusa dokonuje się w warunkach ekstremalnego cierpienia wewnętrznego. W noc między Wielkim Czwartkiem i Wielkim Piątkiem Jezus modli się w ogrodzie Oliwnym.

Z Ewangelii św. Łukasza

Potem wyszedł i udał się, według zwyczaju, na Górę Oliwną: towarzyszyli Mu także uczniowie. Gdy przyszedł na miejsce, rzekł do nich: «Módlcie się, abyście nie ulegli pokusie». A sam oddalił się od nich na odległość jakby rzutu kamieniem, padł na kolana i modlił się tymi słowami: «Ojcze, jeśli chcesz, zabierz ode Mnie ten kielich! Wszakże nie moja wola, lecz Twoja niech się stanie!» Wtedy ukazał Mu się anioł z nieba i pokrzepiał Go. Pogrążony w udręce, jeszcze usilniej się modlił, a Jego pot był jak gęste krople krwi, sączące się na ziemię. Gdy wstał od modlitwy i przyszedł do uczniów, zastał ich śpiących ze smutku. Rzekł do nich: «Czemu śpicie? Wstańcie i módlcie się, abyście nie ulegli pokusie». (Łk 22, 39-46)

CZYTAJ DALEJ

Bp Nykiel przy grobie św. Jana Pawła II: duchowo sparaliżowanych trzeba zanieść Jezusowi na noszach modlitwy

2024-07-04 10:14

[ TEMATY ]

wiara

Watykan

przebaczenie

grób JPII

bp. Krzysztof Nykiel

ks. Marek Weresa / @VaticanNewsPL

"Przebaczenia grzechów potrzebują też inni ludzie, podobni do paralityka, stąd też nie wolno nam zostawiać samym sobie osób doświadczających duchowego paraliżu. Trzeba koniecznie przynieść ich do Jezusa. Trzeba im ułatwić spotkanie z Chrystusem. Trzeba ich wziąć na nosze naszej modlitwy" - powiedział bp Krzysztof Nykiel, regens Penitencjarii Apostolskiej, podczas Mszy św. sprawowanej w czwartek rano przy grobie św. Jana Pawła II w Bazylice św. Piotra w Watykanie.

W trakcie homilii bp Krzysztof Nykiel wskazał na postawę tych, którzy przynieśli paralityka do Jezusa. To „ludzie, którym na nim zależało. Przynieśli go do Jezusa, wierząc głęboko, że tylko On może go uzdrowić. Wierzyli, że tylko Chrystus, który ma słowa życia, może uzdrowić tego, którego przynieśli do Jego stóp, w przeciwnym razie ich gest, jakże piękny, nie miałby większego sensu. A Pan, widząc ich żywą wiarę, rzekł do niego: Ufaj, synu!” (por. Mt 9,2). Te słowa „dodały choremu odwagi i zachęciły do całkowitego zawierzenia się Panu i oddania się w Jego ręce”. Podobne Jezus zwraca się do wszystkich korzystających z sakramentu pokuty i pojednania.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję