Reklama

Ambasadorowie polskiej kultury

Niedziela Ogólnopolska 9/2018, str. 34

Materiały promocyjne Warszawskiej Opery Kameralnej

Artur Ruciński zaśpiewa 5 i 10 kwietnia br. w „Traviacie” Giuseppe Verdiego

Artur Ruciński zaśpiewa 5 i 10 kwietnia br. w „Traviacie”
Giuseppe Verdiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdyby chcieć posługiwać się pojęciami z zakresu gospodarki zamiast terminologią sztuki, to śmiało można by napisać, że polskie gwiazdy sztuki wokalnej to nasz znakomity towar eksportowy. Co tu ukrywać, o ile Marcina Gortata jako gwiazdę koszykówki światowego formatu i Roberta Lewandowskiego też w piłce, tyle że kopanej, podobnie jak Roberta Kubicę w automobilizmie mamy po jednym w swojej specjalności, o tyle na operowej scenie Polacy błyszczą. Co tu ukrywać, możemy mówić, że od mniej więcej dekady superliga wokalna to nasza specjalność. Jest takie powiedzenie na szczytach show-biznesu, że jeśli nie grałeś w nowojorskiej Madison Square Garden, to nie istniejesz. I nie ma znaczenia, czy słowo „grałeś” odnosi się do gry na instrumencie, czy gry krążkiem bądź piłką do koszykówki.

Odpowiednikiem operowym słynnej hali jest The Metropolitan Opera. Kiedy ogłaszany jest repertuar na nadchodzący sezon, specjalistom i melomanom zapiera dech w piersiach. Nic dziwnego, obecność na tamtejszym afiszu to potwierdzenie światowego formatu. Z tym większą radością spieszę donieść, że w sezonie 2018/2019 wspomniany afisz aż kipi polskimi nazwiskami. Słynna MET pokaże łącznie 29 różnych oper i choć na otwarcie sezonu na afiszu polskie nazwisko się nie pojawi, to jednak sam spektakl „Samson i Dalila” Camille’a Saint-Saënsa ma polskie wątki. W premierze weźmie udział gigant operowej sceny, uznawany przez wielu za najlepszego tenora naszych czasów – Roberto Alagna. Prywatnie jest on mężem naszej znakomitej śpiewaczki Aleksandry Kurzak, ale do niej samej niebawem wrócimy. Warto dodać, że kolejnym polskim wątkiem w nowojorskiej inscenizacji dzieła Saint-Saënsa jest osoba Tomasza Koniecznego, który w marcu zaśpiewa partię Abimélecha. Sam Konieczny śmiało może wynajmować apartament na Manhattanie, słynny polski bas-baryton, uwielbiany przez europejską publiczność, zadebiutuje bowiem na nowojorskiej scenie, śpiewając w trzech z czterech części cyklu „Pierścień Nibelunga” Ryszarda Wagnera. Wcieli się w Albericha w „Złocie Renu”, „Zygfrydzie” i „Zmierzchu bogów”. Obawiam się, że po tym teatralogicznym wątku wiele europejskich scen może nie być stać na naszego gwiazdora. A wręcz trzymam kciuki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

A teraz obiecana Aleksandra Kurzak, uwielbiana w Nowym Jorku, artystka z nieprzesadzonym statusem gwiazdy (stało się tak za sprawą owacyjnego przyjęcia jej Neddy w „Pajacach” Ruggiera Leoncavalla). Pierwszy raz na afiszu MET pojawi się w spektaklu, który będzie transmitowany do kin na całym świecie (w tym również w Polsce), a zaśpiewa partię Micaëli w „Carmen” Georges’a Bizeta. Już sam fakt, że stanie u boku swojego męża Roberto, traktuję jako zwiastun nadchodzącej euforii melomanów.

Wraz z megagwiazdą opery – Anną Netrebko na scenie pojawi się Piotr Beczała. Ich dotychczasowa współpraca została określona mianem jednego z najlepszych duetów na świecie, obdarzonego sceniczną empatią i tak ważnym w operze wdziękiem. W sezonie 2018/2019 wystąpią razem w nowej produkcji „Adriany Lecouvreur” Francesca Cilei (występowali razem w tej operze minionej jesieni w Wiedniu). Nowojorska premiera zaplanowana jest na Sylwestra 2018, ma też trafić do cyklu transmisji na cały świat. No i wreszcie dwóch ulubieńców amerykańskich melomanów rodem z Polski. Baryton Mariusz Kwiecień pojawi się w roli Zurgi w „Poławiaczach pereł” Bizeta. Pikanterii temu dodaje fakt, że właśnie ten spektakl był nominowany w czasie ostatniej edycji American Music Awards – popularnych nagród Grammy w kategorii najlepszej opery. Natomiast drugi z ulubieńców MET – Artur Ruciński zaśpiewa 5 i 10 kwietnia br. partię Giorgia Germonta w „Traviacie” Giuseppe Verdiego. Znany z niedawnych występów w Polsce (otwarcie ubiegłorocznego Festiwalu Mozartowskiego, styczniowy koncert-recital w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej i niedawna gala w tym samym miejscu z okazji 25-lecia „Gazety Polskiej”) podbił nowojorską publiczność na początku 2016 r., wcielając się w Sharplessa w operze „Madame Butterfly” Giacoma Pucciniego. Jak sam zdradza, są kolejne MET-owskie plany na następne sezony. A wiemy, że kroi się również polska płyta z jego udziałem, za co trzymamy kciuki. Ale to nie wszystkie polonica w MET. Trudno przecenić ponowne wystawienie dwóch dzieł: „Jolanty” Piotra Czajkowskiego i „Zamku Sinobrodego” Béli Bartóka w reżyserii Mariusza Trelińskiego (oba jednego wieczoru – operowy dyptyk). To efekt sukcesu, który opery odniosły w MET w styczniu 2015 r. Warto dodać, że owacja publiczności sprawiła, iż szefostwo MET zaproponowało Trelińskiemu wyreżyserowanie premiery otwierającej sezon 2016/2017 – Wagnerowskiego „Tristana i Izoldy”. Brawo!

2018-02-28 10:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Katarzyna ze Sieny

Niedziela łowicka 41/2004

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

Sailko / pl.wikipedia.org

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

25 marca 1347 r. Mona Lapa, energiczna żona farbiarza ze Sieny, urodziła swoje 23 i 24 dziecko, bliźniaczki Katarzynę i Joannę. Bł. Rajmund z Kapui napisał we wstępie do życiorysu Katarzyny: „Bo czyż serce może nie zamilknąć wobec tylu i tak przedziwnych darów Najwyższego, kiedy patrzy się na tę dziewczynę, tak kruchą, niedojrzałą wiekiem, plebejskiego pochodzenia...”.

Rezolutność i wdzięk małej Benincasy od początku budziły zachwyt wśród tych, z którymi się stykała. Matka z trudnością potrafiła utrzymać ją w domu. „Każdy z sąsiadów i krewnych chciał ją mieć u siebie, by słuchać jej rozumnych szczebiotów i cieszyć się jej dziecięcą wesołością”

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: co jest warunkiem wszczepienia nas w Kościół?

2024-04-26 13:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

28 Kwietnia 2024 r., piąta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

Powiedzieć Bogu „tak”

2024-04-29 09:09

[ TEMATY ]

modlitwa o powołania

Rokitno sanktuarium

Paradyż sanktuarium

piesza pielgrzymka powołaniowa

Katarzyna Krawcewicz

W pielgrzymce szło ponad 200 osób

W pielgrzymce szło ponad 200 osób

27 kwietnia z Paradyża wyruszyła kolejna piesza pielgrzymka powołaniowa do Rokitna – w tym roku pod hasłem „Powołanie – łaska i misja”. Szlakiem wędrowało ponad 200 osób.

Pielgrzymi przybyli do Paradyża w sobotni poranek z kilku punktów diecezji. Na drogę pobłogosławił ich bp Tadeusz Lityński, który przez kilka godzin towarzyszył pątnikom w wędrówce. – Chcemy dziś Panu Bogu podziękować za wszelki dar, za każde powołanie do kapłaństwa, do życia konsekrowanego. Ale także chcemy prosić. Papież Franciszek 21 stycznia po zakończeniu modlitwy Anioł Pański ogłosił Rok Modlitwy, prosząc, aby modlitwa została zintensyfikowana, zarówno ta prywatna, osobista, jak też i wspólnotowa, w świecie. Aby bardziej stanąć w obecności Boga, bardziej stanąć w obecności naszego Pana – mówił pasterz diecezji. - Myślę, że pielgrzymka jest takim czasem naszej bardzo intensywnej modlitwy. Chciałbym, żebyśmy oprócz tych wszystkich walorów poznawczych, turystycznych, które są wpisane w pielgrzymowanie, mieli również na uwadze życie modlitwy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję