Milenialsi to socjologiczne określenie tej części populacji państw zachodnich, która urodziła się między 1980 a 2000 r. W Polsce szacuje się, że jest to 9 mln osób. Milenialsi różnią się, i to znacznie, od poprzednich generacji. Jedną z wyróżniających ich cech jest mniejsza religijność – milenialsi rzadziej niż starsze pokolenia chodzą do kościoła. Fenomen jest najdokładniej zbadany w Stanach Zjednoczonych, gdzie tylko co 4. osoba urodzona w 2 ostatnich dekadach XX wieku uczęszcza na nabożeństwa do świątyń. Coraz rzadziej ludzie ci czują się też związani z konkretną religią. Bardzo często mówią, że nie identyfikują się z żadną. To wcale jednak nie znaczy, że nie mają potrzeb duchowych, tyle że – jak pokazują badania Pew Research Group – zaspokajają je w inny sposób. W jaki? Odpowiedź na to pytanie jest nieco zaskakująca. Substytutem religii i sposobem zaspokajania potrzeb duchowych są dla milenialsów za oceanem: zajęcia fitness, aktywność w mediach społecznościowych i – nawet – wizyty z przyjaciółmi w restauracjach.
W jaki sposób to działa? Dziennik „New York Post” w omówieniu badań podał 3 przykłady. W przypadku zajęć fitness rozmawiano z 27-latkiem, który chodzi na nie często przed pracą, bo udział w grupie daje mu poczucie jedności oraz napędza do osiągnięcia sukcesu. Jeśli chodzi o media społecznościowe, to twórca Facebooka Mark Zuckerberg już jakiś czas temu określił to narzędzie jako rodzaj „kościoła”, w którym ludzie znajdują sens życia i wsparcie. Z kolei w restauracjach młodzi ludzie znajdują wspólnotę oraz oderwanie się od codziennej bieżączki i wypełniających ją spraw.
Uroczystość Wszystkich Świętych, jak podpowiada mszalna prefacja z 1 listopada, pozwala nam czcić Boże „święte miasto Jeruzalem, które jest naszą matką”
Czytamy dalej w tej prefacji, że tam „nasi bracia i siostry wysławiają” Pana Boga. Do owego Miasta Pokoju Boga (hebr. „ir szalom el” – „Jeruszalaim”, czyli miasta Bożego pokoju) „spieszymy, pielgrzymując drogą wiary i radując się z chwały wybranych członków Kościoła, których wstawiennictwo i przykład nas umacnia”.
– Człowiek, który doświadcza cierpienia i łączy się w nim z Jezusem, może być nazwany błogosławionym – powiedział biskup senior archidiecezji częstochowskiej Antoni Długosz. W uroczystość Wszystkich Świętych biskup przewodniczył Mszy św. w kościele rektoralnym Zmartwychwstania Pańskiego w Tajemnicy Emaus na cmentarzu Kule w Częstochowie, a następnie procesji z modlitwami za zmarłych.
Eucharystię koncelebrowali ks. Tadeusz Zawierucha, administrator rektoratu i cmentarza Kule, oraz ks. Jacek Marciniec, proboszcz parafii św. Zygmunta w Częstochowie.
W Uroczystość Wszystkich Świętych Kościół oddaje cześć wszystkim, którzy osiągnęli już chwałę nieba. Tego dnia na cmentarzu katedralnym w Sandomierzu sprawowana była Msza Święta pod przewodnictwem Biskupa Sandomierskiego Krzysztofa Nitkiewicza. W koncelebrze uczestniczyli kapłani z okolicznych parafii oraz wychowawcy z Wyższego Seminarium Duchownego. Wspólna modlitwa zgromadziła siostry zakonne, alumnów seminarium oraz licznych wiernych, którzy w duchu wiary i nadziei na zmartwychwstanie polecali Bogu swoich bliskich zmarłych.
W homilii bp Krzysztof Nitkiewicz podkreślił, że pomiędzy światem żyjących a tymi, którzy odeszli do wieczności istnieją głębokie więzi duchowe. Zaznaczył, że podczas Eucharystii Kościół modli się zarówno za żywych, jak i za zmarłych, wierząc w ponowne spotkanie w domu Ojca. Biskup przypomniał także, że święci i błogosławieni, będący już blisko Boga wspierają wiernych swoim wstawiennictwem. Zachęcił, aby pielęgnować więź z nimi poprzez modlitwę do świętych patronów, poznawanie ich życia oraz nadawanie imion świętych nowonarodzonym dzieciom przy okazji sakramentu chrztu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.