Reklama

Niedziela Małopolska

Pragnienia z głębi serca

Pod koniec lutego w Akademii Ignatianum w Krakowie ruszył pierwszy projekt Ignacjańskiego Centrum Wolontariatu, czyli Kampania Dobra, która odbywa się pod hasłem „Zorientuj się na dobro”. O celach tego przedsięwzięcia rozmawiamy z dr Celiną Kisiel-Dorohinicką, koordynatorem projektu

Niedziela małopolska 10/2016, str. 7

[ TEMATY ]

wolontariat

Archiwum rodzinne

Dr Celina Kisiel-Dorohinicka

Dr Celina Kisiel-Dorohinicka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

AGNIESZKA KONIK-KORN: – Czy dobro potrzebuje kampanii reklamowej?

DR CELINA KISIEL-DOROHINICKA: – Wydaje się, że dobro jest zawsze atrakcyjne, jednak często dostrzegamy tylko wielkie, szeroko zakrojone ogólnopolskie akcje, promowane w mediach. To czasem onieśmiela i sprawia, że działalność charytatywną rozumiemy w kluczu właśnie takich wydarzeń. A dobro zdarza się wszędzie – czynią je ludzie z mniejszych i większych miejscowości, nie otrzymując za to powszechnego uznania i nie zyskując popularności. Takie działania często zaczynają się bardzo prozaicznie – ktoś zorganizuje kiermasz na rzecz szkolnej biblioteki, świetlicy czy pobliskiego schroniska dla zwierząt, potem pojawiają się nowe pomysły i od malutkich akcji przechodzi się do naprawdę profesjonalnego działania. Potrzeba tylko wyobraźni i energii. Celem rozpoczętej przez nas Kampanii Dobra jest uwrażliwienie młodzieży na potrzeby najbliższego jej otoczenia i przekonanie o tym, że w tym środowisku małymi krokami można i warto góry przenosić.

– Czy Kampania Dobra to projekt skierowany do konkretnego odbiorcy?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Naszym odbiorcą jest przede wszystkim młodzież gimnazjalna i licealna, ale pośrednio także nauczyciele. Projekt ma na celu zainspirować młodych ludzi do poszukiwania w swoim życiu i otoczeniu takich przestrzeni, w które będą mogli się zaangażować, dać innym troszkę swoich umiejętności, czasu i serca. Przygotowujemy konkretne materiały z propozycjami – co i jak robić? Jak szukać przestrzeni do indywidualnego rozwoju? Tworzymy stronę internetową, która będzie bazą takich informacji. Nasza Kampania powstała właśnie z inspiracji nauczycieli z mniejszych miejscowości, którzy zgłaszali nam potrzebę zaktywizowania tamtejszej młodzieży. Działalność dobroczynna poza dużymi miastami ogranicza się często tylko do najbardziej nagłośnionych ogólnopolskich akcji, takich jak Szlachetna Paczka czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, a na co dzień niewiele się tam dzieje. Być może nasz projekt będzie punktem wyjścia do tego, aby młodzi pod kierunkiem swoich wychowawców zaczęli odpowiedzialnie przyglądać się swojemu środowisku. Zależy nam, aby dotrzeć do młodzieży wszelakiej – i tej z dużych miast, i z całkiem małych miejscowości. Nie tylko do młodych, zaangażowanych w różne wspólnoty czy związanych z Kościołem, ale i do tych poszukujących, będących czasem daleko od Boga, ale mających pragnienie czynienia dobra. Wyobraźnia miłosierdzia nie jest przecież zarezerwowana jedynie dla ludzi wierzących.

– Podczas lutowej konferencji na Ignatianum wystąpiły osoby, które organizują bardzo konkretną pomoc dla innych. Patrycja Mackiel, Sylwia Zarzycka, Janek Mela, Robert Kawałko i prowadząca spotkanie Katarzyna Stoparczyk dali świadectwo, jak bardzo różnorodna może być pomoc, i jak wiele daje im radości. To było poruszające spotkanie!

– Tak, wystąpienia naszych gości wywołały ogromne wzruszenie. Zależało nam, aby ci Ambasadorzy Dobra pobudzili wyobraźnię i zachwycili młodych ludzi swoimi postawami. Ich przesłanie było bardzo jasne – warto być dla innych, niezależnie od wyznawanych poglądów. A jak podkreślała Patrycja Mackiel, tegoroczna maturzystka, której marzeniem było jechać do Indii (i zrealizowała je, angażując się właśnie w wolontariat – przyp. red.) – nie trzeba lecieć na drugi koniec świata, by zrobić coś dobrego. To może dziać się blisko nas, we własnej szkole, rodzinie, miasteczku. I choć wydawać się może, że robimy drobne rzeczy, dla potrzebujących zawsze będą one stanowić konkretną pomoc.

– Dlaczego to właśnie do młodzieży gimnazjalnej skierowaliście Kampanię Dobra?

Reklama

– Człowiek w wieku dojrzewania jest szczególnie wrażliwy na otaczającą go rzeczywistość. Jest krytyczny, wyczuwa fałsz i nieszczerość, dostrzega to, co jest niesprawiedliwe, i może właśnie dlatego tak często się buntuje... Zaangażowanie na rzecz dobra zawsze zwraca się z procentem. Młodzi ludzie, tak jak zresztą każdy człowiek, chcą czuć się potrzebni. Dawanie siebie innym fascynuje młodzież, która odnajduje się w takich działaniach. To z kolei wpływa na dojrzewanie do dorosłości.
Nie jest nam łatwo wychowywać dorastające dzieci, bo sami jako dorośli mamy problem z właściwymi zachowaniami. Zaczyna się od drobiazgów: nie szanujemy rzeczy, a z czasem niepostrzeżenie przestajemy darzyć szacunkiem drugiego człowieka. Dawniej, kiedy np. misiowi oderwała się łapka, mama albo babcia przyszywały ją na swoje miejsce. Dzisiaj płączące dziecko w miejsce zepsutego misia otrzymuje nową zabawkę, a stary pluszowy przyjaciel wędruje do kosza. Podobnie rzecz ma się z ubraniami – kto w dobie wszechobecnych „posezonowych” wyprzedaży ceruje swetry? Choć na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy, te sytuacje w jakiś sposób nas kształtują, tworzą złe nawyki. Nie szanujemy rzeczy, nie wiemy, co to przywiązanie, odpowiedzialność i z czasem, podobnie jak zepsutą zabawkę, możemy do kosza wyrzucić prawdziwego przyjaciela. Chociaż młodzież świetnie odnajduje się w kulturze, której jednym z wyznaczników jest konsumpcjonizm, w środku, w głębi serca ma takie same pragnienia, jakie człowiek miał od wieków. Pragnienie bycia potrzebnym i kochanym, pragnienie dzielenia się sobą i czynienia dobra. Dlatego, tworząc naszą Kampanię, chcemy przypomnieć o tym, co naprawdę istotne.

– A jak dowiedzieć się czegoś więcej o Kampanii Dobra?

– Na razie można nas śledzić na facebooku, ale jesteśmy w trakcie tworzenia strony internetowej, która z początkiem nowego roku szkolnego będzie służyć uczniom i nauczycielom.

2016-03-03 10:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miłosierdzie w czasach pandemii

Niedziela lubelska 43/2020, str. VII

[ TEMATY ]

wolontariat

COVID‑19

pandemia

Justyna Orłowska

Zabezpieczeni wolontariusze kontynuują swoją misję

Zabezpieczeni wolontariusze kontynuują swoją misję

Chleba, herbaty i zupy w czasie pandemii nie sposób podać on-line, muszą trafić z rąk do rąk.

Eliza i Patryk czekali na gorący posiłek przy jadłodajni, ale rozeszła się wieść, że wszystkie punkty pomocy bezdomnym są zamknięte. Podeszli do znanej sobie stołówki i okazało się, że mogą zjeść. Tylko wolontariusze oblekli się w kombinezony, przyłbice i maseczki.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Czy wierzysz w znaki od Boga? Ten odcinek może Cię zaskoczyć

2025-12-19 11:04

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Diec. Bielsko-Żywiecka

Wyobraź sobie: noc, autokar pełen pielgrzymów… i nagle ktoś orientuje się, że jedziemy pod prąd autostradą. Przez 15 minut strach ściska gardło – a jeden przeoczony znak mógł kosztować życie wielu osób.

I wtedy zadałem sobie pytanie, które dziś stawiam także Tobie: czy my przypadkiem nie robimy tego samego w życiu duchowym?
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś do potrzebujących: każdy człowiek nosi w sobie królewską godność

2025-12-21 13:31

[ TEMATY ]

wigilia

ubodzy

Kard. Grzegorz Ryś

kard. Ryś

PAP/Łukasz Gągulski

- Każdy człowiek, niezależnie od tego w jakich warunkach zewnętrznych żyje, jak na zewnątrz wygląda, nosi w sobie królewską godność i wielką wielkość. Bardzo wszystkim wam życzę, żebyście w te święta ciągle ją w sobie odkrywali i wszystkim życzę, żeby także w was wszyscy odkrywali właśnie to - wielką godność królewską. I żeby nie zabrakło nikomu w te święta chleba - życzył kard. Grzegorz Ryś uczestnikom 29. Wigilii dla potrzebujących na Rynku Głównym w Krakowie.

- Myślałem, że jadę do Krakowa, a tu się okazuje, że przyjechałem do Betlejem, co mnie bardzo cieszy - stwierdził kard. Ryś i wyjaśnił, że nazwa miasta Betlejem znaczy „dom chleba”. - Bardzo się cieszę widząc Rynek Krakowski, który się staje domem chleba dla wielu, bardzo wielu osób. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy właśnie w ten sposób przeistaczają krakowski rynek po prostu z rynku w dom chleba - mówił nowy metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję