Oddziały powojennej konspiracji na ogół nie toczyły wielkich bitew – nie na tym partyzantka polega. Batalie Wyklętych to zwykle niewielkie potyczki, szybkie ataki z ukrycia i odskoki. Za największy bój uważana jest bitwa w Lesie Stockim k. Końskowoli. Wiosną 1945 r. ok. 200 partyzantów dowodzonych przez mjr. Mariana Bernaciaka „Orlika” starło się z 600 funkcjonariuszami NKWD, KBW i UB. Największą bitwę z Sowietami stoczono w tym samym mniej więcej czasie pod Kuryłówką w Rzeszowskiem, a po obu stronach walczyło po kilkuset żołnierzy.
Spektakularne były akcje odbicia więźniów. Wiosną 1946 r. grupa byłych akowców z Konspiracyjnego Wojska Polskiego kpt. Stanisława Sojczyńskiego „Warszyca” opanowała więzienie w Radomsku – po raz drugi w ciągu trzech lat, tyle że tym razem za okupacji sowieckiej. Rok wcześniej w Łowiczu harcerze z Szarych Szeregów, a w Pabianicach żołnierze ROAK rozbili więzienie i areszt bez jednego strzału.
Porażek było więcej niż sukcesów. Także te bardzo dotkliwe dla powojennej partyzantki – prowadzące do rozbicia oddziałów – opisuje w swojej książce „Bitwy Wyklętych” Szymon Nowak. Z uwagi na zbeletryzowaną formę to niezła lektura dla młodzieży i tych wszystkich, którzy szerokim łukiem omijają grube, naukowe opracowania.
Staraniem działającego w Rzymie przy Fundacji Jana Pawła II Ośrodka Dokumentacji i Studium Pontyfikatu ukazała się nowa publikacja pism bpa Karola Wojtyły „Vaticanum II: czas twórczego myślenia. Wypowiedzi soborowe”. Książka zawiera dokumentację pracy biskupa krakowskiego podczas trwania Soboru Watykańskiego II (1962-1965). Część pism pochodzi z archiwów w Watykanie i Paryżu i nie była wcześniej publikowana.
Książka składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy: „Propozycje na Sobór i pierwsze debaty” zawiera list do komisji przygotowującej obrady oraz trzy wypowiedzi związane z pierwszą sesją, dotyczące schematów o liturgii, o Objawieniu i o środkach społecznego przekazu. W drugim rozdziale „Odkrywając tajemnicę Kościoła” zamieszczono sześć wypowiedzi odnoszących się do schematu o Kościele a także dwie na temat apostolstwa świeckich oraz życia i posługi kapłanów. Trzeci rozdział „Wolność religijna” przedstawia sześć wypowiedzi związanych z problematyką wolności sumienia i wyznania. W czwartym rozdziale „Kościół i świat” zgromadzono siedem wypowiedzi dotyczących konstytucji o Kościele w świecie współczesnym. Piąty rozdział „Dialog i współpraca Kościoła ze światem” zawiera tzw. projekt krakowski schematu XIII, który Wojtyła przedstawił podczas trzeciej sesji jesienią 1964 r. W tym rozdziale zamieszczono także niepublikowany wcześniej tekst o stosunku Kościoła do ateizmu, który metropolita krakowski dołączył do projektu krakowskiego w lutym 1965 r. na spotkaniu komisji soborowej w Ariccia pod Rzymem. Szósty rozdział „Z warsztatu pracy nad schematem XIII” zawiera jedenaście niepublikowanych dotąd pism powstałych w ramach pracy Wojtyły w komisji przygotowującej konstytucję „Gaudium et spes”. W Aneksie zamieszczono teksty w językach oryginalnych, tj. w języku łacińskim a także dwa w języku francuskim. Publikację otwiera słowo wstępne abpa Szczepana Wesołego, który podczas Soboru pracował w biurze prasowym. W publikacji zamieszczono również wprowadzenie teologiczno-historyczne oraz bibliografię dotyczącą tematyki Soboru Watykańskiego II w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II.
Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
W kościele Zwiastowania Pańskiego w Rąbieniu odbył się trzeci koncert z cyklu koncertów: „Muzyczne spotkania przy rondzie”. Wydarzenie zgromadziło liczne grono miłośników muzyki, którzy mieli okazję wysłuchać wyjątkowego programu w wykonaniu artystów związanych z ziemią kaszubską.
Przed publicznością wystąpili Paweł Gruba, grający na bazunie koncertowej, oraz organista Gedymin Grubba. Pierwsza część koncertu wypełniona była fragmentami Koncertu a-moll Antonio Vivaldiego w opracowaniu organowym Jana Sebastiana Bacha. Utwór ten stanowi znakomity przykład barokowej transkrypcji i ukazuje przenikanie się stylów narodowych – włoskiej ekspresji i żywiołowości z niemiecką precyzją oraz intelektualną dyscypliną.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.